Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anopin joulupöytä

Vierailija
15.12.2021 |

Miniäni on raskaana, ihanaa! Kertokaas nyt nuoret äidit, mitä nykyiset suositukset sanovat, mitä ei saa syödä? Miniäni on aina ollut kaikkiruokainen, mutta haluan, että valikoima on nytkin yhtä runsas hänelle kuin muillekin. Raa’an kalan tiedän, mitä muuta?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin juotiin maito pastoroimattomana suoraan omista lehmistä, graavikalat, juustot, kahvit ja muut. Terveet, allergittomat , nyt jo aikuiset lapset. Älkää stressatko.

Jos nuo olisi vaarallisia niin nuo alapeukuttajat ei olisi syntyneetkään. Suomi olisi tyhjä ihmisistä.

Vierailija
22/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärtänyt 21 vuotta sitten että jotain ruokia olis pitäny vältellä. No onneks olin nirso niin varmaan vahingossa söin oikein, mut lakritsia ja salmikka meni päivittäin. Tytär terve parikymppinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pastöroimaton maito. Pakastemarjat ja -vihannekset, jos niitä ei ole kuumennettu kunnolla.

Miten aikuisten maito pastöroitiin 100v sitten? Sieltä sinäkin olet polveutunut.

Vierailija
24/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pastöroimaton maito. Pakastemarjat ja -vihannekset, jos niitä ei ole kuumennettu kunnolla.

Mä söin koko raskauden ajan kohmeisia pakastemarjoja aamupuuron päällä :O suomalaisia tosin

Vierailija
25/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en keski-ikäisenä ole eläissäni saanut ruokamyrkytystä, ja olen nykyisten hygieniapassisäädösten mukaan ollut hyvinkin huoleton. Silloin raskaana ollessani mietinkin että mistä ne listeriat juuri nyt tietää meille iskeä :)

Kaupan maksalaatikossa ja -makkarassa on maksaa niin vähän, että jollei jokapäivä syö, niin ei merkitystä. Kokomaksapihvi on eri asia.

Vierailija
26/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärtänyt 21 vuotta sitten että jotain ruokia olis pitäny vältellä. No onneks olin nirso niin varmaan vahingossa söin oikein, mut lakritsia ja salmikka meni päivittäin. Tytär terve parikymppinen.

millaiset ovat tyttären ymmärryksen lahjat?

Vierailija
27/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä söin koko raskauden ajan kohmeisia pakastemarjoja aamupuuron päällä :O suomalaisia tosin

Suomalaisia pakastemarjoja "saakin" syödä kuumentamattomana. Tai ainakin ennen sai.

Vierailija
28/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan ihme ohjeita. Minulla on neljä lasta ja olen syönyt koko ajan aivan normaalisti. Niin graavikalat, maksat kuin veriset pihvitkin. Kaikki syntyneet terveinä.

Näin on. Joulupöydässä on paljon, mitä kukin voi valita. Et nyt ala sitä uudistamaan. Mietipä itse, mitä söit kun odotit sitä poikaasi, oliko erikoisateriat jouluna?

Vierailija
29/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremmat kuin sinun.

Vierailija
30/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aikuisten maito pastöroitiin 100v sitten? Sieltä sinäkin olet polveutunut.

Tiedätkö millaiset olivat tilastot imeväis- ja äitiyskuolemista tuolloin? raskaanaolevien kuolemat? 

Vierailija
31/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pehmeät juustot? Käykö itse tehty maito/piimäjuusto?

Käytätkö pastöroimatonta maitoa? Paistatko juuston uunissa?

Käytän pastöroitua maitoa, mutta en paista juustoa. Siis en ainakaan ole tähän mennessä paistanut.

Vierailija
32/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksa, mäti, inkivääri, lakritsi, salmiakki, pehmeät juustot (esim. tuore- ja homejuustot) mutta jos juustot kuumennetaan yli 72 asteen, niitä voi syödä.

Pastöroidusta maidosta valmistettuja tuorejuustoja voi syödä ihan normaalisti. Home- ja kittijuustot pitää kuumentaa.

"Yleisesti ottaen tuorejuustoja (kuten raejuusto ja salaattijuusto) sekä kuumana rasioihin pakattuja levitettäviä tuorejuustoja ja sulatejuustoja, joiden pakkausmerkinnöissä on maininta ”pastöroitu maito”, voi nauttia myös kuumentamattomina. Halloumi-, mascarpone-, mozzarella- ja ricottajuustoja voi nauttia kuumentamattomina, jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta ja ne nautitaan tuoreina, hyvissä ajoin ennen parasta ennen -päivää."

https://www.valio.fi/hyvinvointi/valion-juustot-raskausaikana/

Vierailija
33/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö millaiset olivat tilastot imeväis- ja äitiyskuolemista tuolloin? raskaanaolevien kuolemat? 

Jep jep, taisi olla IHAN HIMPPASEN isommat kuin nykyään. Ei noita suosituksia omasta päästä tai ihmisten kiusaksi ole keksitty vaan ihan tieteellisen tutkimuksen perusteella. Ei voi olla noin vaikeaa elämä. 

Vierailija
34/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan ihme ohjeita. Minulla on neljä lasta ja olen syönyt koko ajan aivan normaalisti. Niin graavikalat, maksat kuin veriset pihvitkin. Kaikki syntyneet terveinä.

Näin on. Joulupöydässä on paljon, mitä kukin voi valita. Et nyt ala sitä uudistamaan. Mietipä itse, mitä söit kun odotit sitä poikaasi, oliko erikoisateriat jouluna?

No siitä on 35 v. aikaa, en muista, että muuta olisi kielletty kuin tupakka ja alkoholi.

Vierailija
35/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa välttää mainittuja ruokia. Lisäksi noudattaa hyvää hygieniaa. Ruoat eivät saa olla pitkiä aikoja huoneenlämmössä.

Vierailija
36/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremmat kuin sinun.

Ihanaa olisi, että näin olisi, vaikka on geenit eivät ilmiselvästi ole suuremmoiset. Tuskinpa kuitenkaan on, jos et itse yksinkertaisia suosituksia ymmärtänyt raskaana ollessasi. Älykkyys on suurelta osin perinnöllistä. Viisautta kertyy ympäristöstä. Ymmärrys koostuu molemmista.

Vierailija
37/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en keski-ikäisenä ole eläissäni saanut ruokamyrkytystä, ja olen nykyisten hygieniapassisäädösten mukaan ollut hyvinkin huoleton. Silloin raskaana ollessani mietinkin että mistä ne listeriat juuri nyt tietää meille iskeä :)

Kaupan maksalaatikossa ja -makkarassa on maksaa niin vähän, että jollei jokapäivä syö, niin ei merkitystä. Kokomaksapihvi on eri asia.

Ruokamyrkytykset ovatkin Suomessa ja muissa Pohjoismaissa aika harvinaisia. Listeria ei myöskään ole suuri riski terveelle aikuiselle/nuorelle. Pikkulapsilla, rasvaakanolevilla ja vanhuksilla on asia toinen. Tästäkin syystä, kun suosituksista kerrotaan, on raskaanaolevien, synnyttäjien ja vauvojen kuolemat maailman pienimpiä.

Eri taudit ovat riskejä erilaisille ryhmille. 

Vierailija
38/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolleisuus oli suurempaa tuohon aikaan, eikä silloin tiedetty kuolinsyitäkään monissa tapauksissa. Tuuripeliä.

Vierailija
39/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitapa mulle tietoa moniko kuoli juuri pastöroimattoman maidon takia tai yli 20 (jotain mikä olikaan) cm:n silakan takia.

Vierailija
40/51 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa, mäti, inkivääri, lakritsi, salmiakki, pehmeät juustot (esim. tuore- ja homejuustot) mutta jos juustot kuumennetaan yli 72 asteen, niitä voi syödä.

Inkivääri? Eikö edes mausteena voi käyttää?

Ruokaviraston sivulta:

"Inkiväärin mausteenomaisesta käytöstä tuoreena tai kuivattuna mausteena ei ole haittaa."