Kun teidän lapsella on kaveri kylässä
menettekö heidän kanssa leikkimään? Mun 6v tyttärellä on nyt eräs kaveri kylässä, joka aina haluaa mut mukaan leikkiin. Välillä olen mennyt, mutta en läheskään aina. Haluaisin nauttia omasta ajastanikin, varsinkin kun kuopuskaan ei ole nyt kotona. Tulee vaan syyllinen olo, pitäiskö mun tuolla leikittää noita?
Kommentit (10)
Se on asia jonka sinä aikuisena päätät. Menet jos siltä tuntuu ja et jos on muuta tekemistä. Ei toi ole niin kovin iso juttu. Lapsesi kanssahan hän tulee leikkimään ei sun kanssa. Vai onko hän hoidossa teillä.
Mun poika 5-vee huutaa mua pois jos ees kurkkaan ovelta mitä touhuaa kaverinsa kanssa..
Eli ei, en leiki :D
En todella leiki silloin jos on kaveri! :D
Asetu sen lapsen asemaan. Mitä, jos kukaan aikuinen ei koskaan leiki lapsen kanssa. Paljon olen lasten kanssa pelannut sekä sisällä ulkona, jne, mutta leikit olen tainut jättää väliin.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:07"]
Asetu sen lapsen asemaan. Mitä, jos kukaan aikuinen ei koskaan leiki lapsen kanssa. Paljon olen lasten kanssa pelannut sekä sisällä ulkona, jne, mutta leikit olen tainut jättää väliin.
[/quote]
Tai se on lapsi, joka on tottunut vaatimaan ja saamaan aikuiselta leikkiseuraa. Ei ap voi ryhtyä täyttämään tällaisia tarpeita omassa kodissaan. Lähtökohtaisesti leikki on lapsen, ei aikuisen työtä. Joskus lasten leikit voivat kaivata ohjausta tietysti. Mutta kuusivuotiaille tekee ihan hyvää opetella keskenään tulemaan toimeen.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:09"]
[/quote]
Tai se on lapsi, joka on tottunut vaatimaan ja saamaan aikuiselta leikkiseuraa. Ei ap voi ryhtyä täyttämään tällaisia tarpeita omassa kodissaan. Lähtökohtaisesti leikki on lapsen, ei aikuisen työtä. Joskus lasten leikit voivat kaivata ohjausta tietysti. Mutta kuusivuotiaille tekee ihan hyvää opetella keskenään tulemaan toimeen.
[/quote]
Ei tietenkää voi. Aikuiset on niin kovin kiireisiä ja se aika on pois jostain itseään kehittävästä asiata! Niin ja ihan oikeasti kenen kuusivuotiaat vielä leikkii?! Lapsellista!
Kyllä lasten leikit voi hyvin ulkoistaa niille lapsille!
Tietenkin aikuisen kuuluu osallistua leikkeihin! Ei koko ajan, mutta lapsi tarvitsee välillä aikuista kehittämään leikkejään, pienempi lapsi enemmän kuin 6-vuotias.
Leikkiminen ei ole pelkästään kuvitteluleikkejä, vaan vaikka pihaleikkejä tai lautapelien pelaamista. Niissä aikuisen on hyvä olla joskus mukana, jotta lapset oppivat noudattamaan sääntöjä.
Aikuisen osallistuminen leikkiin kehittää lapsen sosiaalisia taitoja. Lapsi tarvitsee omanikäistä seuraa kehittyäkseen, mutta aikuisen tuen merkitystä ei tule unohtaa. Kannattaa ottaa ilo irti siitä, että lapsi vielä pyytää mukaan leikkeihinsä! Muutaman vuoden kuluttua se on jo "tosi noloo" ja sitten harmittaa, kun ei ole tullut vietettyä tarpeeksi laatuaikaa lapsensa kanssa vielä kun lapsi siitä nautti täysin siemauksin.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:09"]
[/quote]
[/quote]
Tai näiden en jaksa lapsiani nyt vaan tahtoisivat nauttia omasta ajasta, kun toinen lapsikaan ei ole kotona...Käteväähän tuo ap. on... Kaveri on oikein oivallinen lapsenvahti tuossa tilanteessa.
No en todellakaan. Leikkikööt keskenään. Voit ihan hyvin sanoa, että tuon ikäiset leikkivät keskenään, ei sulla ole mitään velvollisuutta osallistua leikkeihin.