Virpojan etiketti!
- Ei tuntemattomien oville, vain tutuille
- Kysy ensin "saako virpoa"
- Porukassa JOKAINEN ANTAA OKSAN
-Ei ennen klo 10 ainakaan jos et ole varma että siellä ollaan hereillä.
-Koristele oksat niin että itsekin pidät niistä, kaksi kämäistä höyhentä pitkässä oksassa on hellyyttävää ainoastaan jos on 2v.
-Jos ovea ei avata yhden pimpotuksen jälkeen, anna olla.
-Kiitä ja toivota hyvää pääsiäistä lähtiessäsi.
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:52"] [quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:48"]Vitsaa sulle, munaa mulle. Siinä etiketti. [/quote] Missä asut niin tuun "virpomaan" sut? [/quote] Oulussa. Olen mies ;) [/quote] No sitten jäi virpominen väliin.
[/quote]
Höh. Ehdin jo innostua.
Sunnuntaisin ehdottomasti ei mennä yhtään kenenkään ovelle ennen puoltapäivää, oli sitten tuttu tai vieras!
Hyviä kommentteja tullut.
Ovella voi hyvin sanoa että jos otan vain tämän yhden vitsan niin jää teille enemmän vielä muihin paikkoihin.
Lisäsin tuon kohdan siksi, koska naapurissa asuu semmoinen kaikkitietävä näsäviisas akka, joka antaa palkan vain sille joka ojentaa oksan. Siitä tuli monelle lapselle aika kurja mieli. Eli mieluummin niin että oksaa ojennetaan, saaja voi kyllä kieltäytyä ystävällisesti. Meilläkin on tapana ottaa porukalta vain se yksi oksa vaikka kaikki saa palkan.
Ap.
Virpominen pitäisi kieltää. Kyllä todellakin ottaa aivoon, jos ovikello soi vapaana aamuna ennen kukonlaulua. Eli vain ovilla, joissa olisi ilmoitus virpomisesta olisi ok.
Ja ohjeistakaa lapsenne niin että herkut syödään vasta kierroksen jälkeen kotona.
Samalta kylältä lapsi sai kerran kaksi vuotta sitten vanhaksi menneitä JOULUkarkkeja.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:05"]
Hyviä kommentteja tullut. Ovella voi hyvin sanoa että jos otan vain tämän yhden vitsan niin jää teille enemmän vielä muihin paikkoihin. Lisäsin tuon kohdan siksi, koska naapurissa asuu semmoinen kaikkitietävä näsäviisas akka, joka antaa palkan vain sille joka ojentaa oksan. Siitä tuli monelle lapselle aika kurja mieli. Eli mieluummin niin että oksaa ojennetaan, saaja voi kyllä kieltäytyä ystävällisesti. Meilläkin on tapana ottaa porukalta vain se yksi oksa vaikka kaikki saa palkan. Ap.
[/quote]
Jos sulle tulee 7 hengen raksamiseporukka korjaamaan ovea, yksi tekee työt. Annatko koko porukalle palkan?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:05"]
Hyviä kommentteja tullut. Ovella voi hyvin sanoa että jos otan vain tämän yhden vitsan niin jää teille enemmän vielä muihin paikkoihin. Lisäsin tuon kohdan siksi, koska naapurissa asuu semmoinen kaikkitietävä näsäviisas akka, joka antaa palkan vain sille joka ojentaa oksan. Siitä tuli monelle lapselle aika kurja mieli. Eli mieluummin niin että oksaa ojennetaan, saaja voi kyllä kieltäytyä ystävällisesti. Meilläkin on tapana ottaa porukalta vain se yksi oksa vaikka kaikki saa palkan. Ap.
[/quote]
Jos sulle tulee 7 hengen raksamiseporukka korjaamaan ovea, yksi tekee työt. Annatko koko porukalle palkan?
[/quote]
Mä osaan itse korjata ovemme, ja jos en osaa, mieheni kyllä osaa kun on itse raksamies.
Minusta on kuitenkin kohteliasta tarjota sitä oksaa, saaja voi itse päättää haluaako kaikki vai yhden.
Tarjoaisin kyllä koko raksaporukalle kahvit vaikka vain yksi tekisi työt.
Tai jos nyt vain lukitsette oven, irrotatte ovikellosta patterit/tukitte soittokellon vessapaperilla ja laitatte stereot kovempaa, jos oven takana kuuluu loruilua?
Minä en oikeasti jaksa ymmärtää tätä virpomisoksien määrän ja laadun tarkkailua. Okei, viisitoistakesäinen nyrpeä virpoja läiskimässä laiskasti katkenneella jeesusteippioksalla ja lausumassa virpomislorun kaksi ensimmäistä tavua (?) on jo kultaisen käytöskirjan avaamisen paikka. Mutta jos paikalle tulee kolmen, neljän kopla seitsenvuotiaita ojentamassa hatarasti koristeltua yksittäistä oksaa, niin kyllä he sen pienen karkkipalkan saavat kaikkineen. Näen koko tuon virpomisen (tai täällä päin trullittamisen) lasten leikkinä ja yhden vuodenpäivän karkkikierroksena, ja sen minä heille kyllä suon.
Toki olen valmis muuttamaan mielipidettäni, jos teidän jokaisen ovella käy armeijakaupalla näitä huonokäytöksisiä kauhutrulleja, jotka eivät suostu antamaan oksan oksaa ja vaativat kattilaansa uutta älypuhelinta tai satasen seteliä.
..jatkan vielä, että tarkoitus tällä aloituksella oli muistuttaa kaikkia vanhempia että puhuvat lapsilleen tietyistä käytöstavoista kun menevät virpomaan, ja myös turvallisuudesta. Varmaan namusedille aika otollinen päivä, siksi ainakin omat lapset virpovat vain tutuilla.
Av:lla näköjään joka ketjuun saadaan mahtumaan haukkumisia ja panojuttuja, mutta jospa jotain joku sai irti? Ihanaa päivää ja mukavaa tulevaa pääsiäistä!
Ap
Olenko outo jos laitan ulko-oveeni kauniisti koristellun lapun jossa lukee "virpojat, tervetuloa"? Meidän lapsi on vielä niin pieni ettei virvota. Täällä ei kukaan virvo muutenkaan mutta jos tuo lappu houkuttelisi edes muutaman? :)
Mikä siinä on, että on ok ottaa tuntemattomilta ihmisiltä karkkeja, mutta opetetaan, että kadulta ei saa poimia karkkeja?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:42"]
Pistäkäähän virpojat mieleenne tämä :)
[/quote]
Kuinkahan monen pienen virpojan luulet täällä palstalla pyörivän lukemassa? Eiköhän se ole vanhempien tehtävä ohjeistaa ja opastaa jälkikasvunsa siinä tapauksessa että näiden on välttämätön pakko änkeä virpomaan ja häiritsemään ovikellon soittelulla muiden kenties viikon ainoata vapaapäivää kun saisi kerrankin nukkua vähän pidempään...
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:27"]
Mikä siinä on, että on ok ottaa tuntemattomilta ihmisiltä karkkeja, mutta opetetaan, että kadulta ei saa poimia karkkeja?
[/quote]
Ja kukaan tervejärkinen ei päästä uppo-outoja tupaansa lahjomaan lapsia, sehän voi olla ties millainen pervo tahansa! Että mikä kumma siinä on, kun jouluaattona tämä on ihan sallittua?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:26"]
Olenko outo jos laitan ulko-oveeni kauniisti koristellun lapun jossa lukee "virpojat, tervetuloa"? Meidän lapsi on vielä niin pieni ettei virvota. Täällä ei kukaan virvo muutenkaan mutta jos tuo lappu houkuttelisi edes muutaman? :)
[/quote]
Olenko outo kun laitan oveeni lapun "Ei virpojia, kiitos"?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:05"]
[/quote]
[/quote]
Jos tarvitsen ovenkorjaajaa, sovin etukäteen koska työ tullaan tekemään ja mitä se kustantaa. Koska virpojien kanssa en ole tällaisia sopimuksia tehnyt, maksan palkan sen mukaan, mikä itsestäni tuntuu kohtuulliselta. Huolella pukeutuneet ja vitsansa oikeasti koristelleet pikkunoidat saavat jokainen taatusti palkan vaivannäöstään, vaikka vain yksi vitsaa tarjoaisi. Vastaavasti kolmelle teinipojalle, jotka eivät olleet pukeutuneet mitenkään eivätkä viitsineet juuri vitsojakaan koristella, saivat minulta viime vuonna viisisenttiset mieheen. Olen vakuuttunut siitä, että heitä ei tänä vuonna ovellani näy. :D
Tälläistä vanhemmat ei varmaan ajattele, mutta olkaa kiltit ja opettakaa lapsille ettei ulkona käveleviä ihmisiä saa tulla virpomaan. Viime vuonna minut pysäytettiin jokaisella koiranulkoilutusreissulla vähintään kaksi kertaa, sitten koitettiin jopa kysellä, että voivatko he seurata minua ovelleni ja virpoa sitten.
Meillä on muutto just tuossa virpomisviikonloppuna. Saa nähdä saadaanko muuttaa virpojilta rauhassa.
Komppaan tuota 18:a, pyhisin ei mennä klo 12 kenenkään oven taakse ilman kunnon syytä. Isä opetti aikoinaan, ettei edes kavereille soitella, kuin vasta puolenpäivän jälkeen. Omat olen opettanut samanlailla. Onneksi ei olla kotona viikonoppuna...
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:41"]
Tälläistä vanhemmat ei varmaan ajattele, mutta olkaa kiltit ja opettakaa lapsille ettei ulkona käveleviä ihmisiä saa tulla virpomaan. Viime vuonna minut pysäytettiin jokaisella koiranulkoilutusreissulla vähintään kaksi kertaa, sitten koitettiin jopa kysellä, että voivatko he seurata minua ovelleni ja virpoa sitten.
Meillä on muutto just tuossa virpomisviikonloppuna. Saa nähdä saadaanko muuttaa virpojilta rauhassa.
[/quote]
Olen huomannut ihan saman ilmiön! Johtuu varmaan siitä että harva avaa virpojille ovea, koittavat sitten onneaan noin. :/ Lapset ei välttämättä ymmärrä, etteivät aikuiset kävele ulkosalla taskut täynnä karkkia. :)
Sitten sen asun kanssa voisi nähdä kanssa vaivaa. Sellanen esiteini ilman mitään effortia ei oikein iske.