Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

millä perusteella sossusta saa rahaa?

Vierailija
24.03.2015 |

Kun muutin kotoa, olin köyhä opiskelija, eikä minulla ei ollut edes mikroa. Sossusta ei siihen avustusta saanut, koska se ei ole välttämätön, jos on hella. Enää en ole sossussa asioinut, mutta tiedän heidän vakioasiakkaitaan. Sieltä saadaan rahaa urheiluvaatteisiin, maksetaan lääkkeet ja laulutunnit. Meni läpi sossuun ja Kelaan, että pariskunta on vain kaksi kaverusta, jotka asuvat yhdessä ja näin ollen saavat enemmän rahaa. Tuntuu kovin epäreilulta.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis opiskelijana nostin kyllä lainaa, asuin kimppakämpässä kaverin kanssa ja sain pientä tukea sossusta. Aloin vaan pohtia tätä kuka saa ja mitäkin, kun työtön ystäväni kertoi saaneensa urheiluvaatteisiin rahaa ja pohti, saisiko blenderin. Minulla oli myös opiskeluaikana ystäväpariskunta, joka sai jonkun maksusitoumuksen jolla saivat perus huonekaluja kotiin. Ap

Vierailija
2/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 12:06"]Ap:han oli opiskelija. Kai hän tietää, että opintolaina maksetaan sossussa opiskelijan tuloksi, vaikkei sitä nostaisi? Tämän vuoksi opintotukea saavan opiskelijan on lähes mahdotonta saada sossusta mitään, vaan hankinnat tulee rahoittaa työnteolla tai lainalla.
[/quote]
Ahaa. Ainiin unohdin, että opiskelijat saa vähemmän rahaa kun työttömät :D mun moka. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:29"]

Faktana, ihan tällä:

http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri

[/quote]

Miten tuo vuokra on asumisessa, onko se sen asumistuen jälkeinen osuus?

Vierailija
4/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yllättävää että voisin saada työttömyystuen lisäksi sossusta rahaa. En kyllä aio silti hakea.

Vierailija
5/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu kyllä korvaa TARPEELLISET menot. Jos joku on tarvinnut lasit ja on saanut lääkäriltä todistuksen, että lasit on pakko hankkia, ilman niitä ei pärjää, niin kyllä sossu korvaa kohtuudella. 

Itse jouduin olemaan 2kk sossun tuella, samoihin aikoihin hajosi pyykinpesukone. Koska kerrostalossa ei ole pyykkitupaa saatikka pesukoneita, sain sossun avustuksella ostettua halvan pyykinpesukoneen, koska se oli tarpeellinen ja pakko hankinta. 

Sossu on huomattavasti nihkeämpi nuoria/opiskelijoita kohtaan, koska olettavat ja odottavat, että vanhemmat vielä kustantavat ja myös odottavat, että menet töihin. Voin hyvinkin nähdä, ettei juuri mikroa koeta sinulle TARPEELLISEKSI välineeksi kotiin. 

Lääkkeissäkin on, että sossu maksaa vain ne tarpeelliset ja pakolliset. Ei ne sieltä heittele rahaa sillon kun naama miellyttää, vaan jos se tilanne on oikeasti sellanen, että sen perusmäärän jälkeen tarvitsee enemmän.

Vierailija
6/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:27"]En usko että sieltä noita harrastuksia kovinkaan monelle maksetaan. Ehkä lastensuojelun asiakkaille jotain korkeintaan. En olisi kateellinen niille jotka ovat sen syynin kohteena. Muutoin saa jos tulot ovat asumisen jälkeen alle sen 500 rajan/aikuinen, vai mikä se on. Paitsi jos on vaikka lainaa, sitähän eivät huomioi menona. Minun tuloni ovat n. 800e kuussa, ja harvassa ovat ne eurot mitä tarveharkinnalla saisin. En ole vuosiin viitsinyt edes hakea. Mm. silmälasejakaan minulle ei maksettu silloinkaan kun tuloni olivat alle 400e. [/quote] Mulla on hajataittoa ja lukiessa alkaa monesti koskea päähän. Kuulemma tarvitsisin lasit, tiedä sitten? Vuosia sitten kysyin sossusta, sanoivat että eivät voi auttaa. Osa-aikatöitä tekevä kaverini sai lasit ja sossu maksoi. Tuskin mitään "hienoja" ja kalliita, mutta kuitenkin. Ap

[/quote]

voithan sinä uudelleen kysyä. mitä se vuosia sitten kysytty enään auttaa?

Vierailija
7/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja aina oon jäänyt miettimään, saako siellä pärstäkertoimen perusteella rahaa... Mikä miellyttää ja mikä ei. Onko kyse tuurista, joillekin vaan sattuu tylympi työntekijä? Ap

Vierailija
8/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole säästötiliä eikä muuta varallisuutta, on täysi-ikäinen ja kaikkien muiden tukienkin jälkeen yksinasuvalla jää tulot alle 800€. Perheellisistä en tiedä.

Vierailija
9/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sai uudet housut ja kengät. Itse sain rahaa elämiseen ja niillä ryyppäs hyvin siihen aikaan.

Vierailija
10/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:22"]Jos ei ole säästötiliä eikä muuta varallisuutta, on täysi-ikäinen ja kaikkien muiden tukienkin jälkeen yksinasuvalla jää tulot alle 800€. Perheellisistä en tiedä.
[/quote]
Näin mäkin olen ymmärtänyt, mutta miksi jotkut saa huomattavasti enemmän kun toiset? Ap

Vierailija
11/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on ihan oikeat säädökset yms. Mutta enitenhän ne esim tällä palstalla huutavat, jotka eivät tästäkään tiedä yhtään mitään. Ihmetyttää outo parempiosaisten outo katkeruus sosiaaliviraston asiakkaita kohtaa. Ehkä joku asiakas voisi kertoa heille/sinulle sossuasiakkaan arjesta. 

Vierailija
12/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että sieltä noita harrastuksia kovinkaan monelle maksetaan. Ehkä lastensuojelun asiakkaille jotain korkeintaan. En olisi kateellinen niille jotka ovat sen syynin kohteena.
Muutoin saa jos tulot ovat asumisen jälkeen alle sen 500 rajan/aikuinen, vai mikä se on.
Paitsi jos on vaikka lainaa, sitähän eivät huomioi menona.
Minun tuloni ovat n. 800e kuussa, ja harvassa ovat ne eurot mitä tarveharkinnalla saisin. En ole vuosiin viitsinyt edes hakea.
Mm. silmälasejakaan minulle ei maksettu silloinkaan kun tuloni olivat alle 400e.

Vierailija
13/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:24"]Siihen on ihan oikeat säädökset yms. Mutta enitenhän ne esim tällä palstalla huutavat, jotka eivät tästäkään tiedä yhtään mitään. Ihmetyttää outo parempiosaisten outo katkeruus sosiaaliviraston asiakkaita kohtaa. Ehkä joku asiakas voisi kertoa heille/sinulle sossuasiakkaan arjesta. 
[/quote]
Olen työtön, en siis kovin hyväosainen :) haen koko ajan töitä. Kaverini ei hae. Miksi hakisikaan, kun saa sossusta enemmän kun mä vaikka kelalta. Kaverini ei ole siis äiti, vaan parikymppinen nainen. Ihan kivalta hänen arkensa vaikuttaa. Ap

Vierailija
15/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äo:n perusteella. Mitä pienempi äo, sitä enemmän saa rahaa.

Vierailija
16/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:27"]En usko että sieltä noita harrastuksia kovinkaan monelle maksetaan. Ehkä lastensuojelun asiakkaille jotain korkeintaan. En olisi kateellinen niille jotka ovat sen syynin kohteena.
Muutoin saa jos tulot ovat asumisen jälkeen alle sen 500 rajan/aikuinen, vai mikä se on.
Minun tuloni ovat n. 800e kuussa, ja harvassa ovat ne eurot mitä tarveharkinnalla saisin. En ole vuosiin viitsinyt edes hakea.
Mm. silmälasejakaan minulle ei maksettu silloinkaan kun tuloni olivat alle 400e.
[/quote]
Mulla on hajataittoa ja lukiessa alkaa monesti koskea päähän. Kuulemma tarvitsisin lasit, tiedä sitten? Vuosia sitten kysyin sossusta, sanoivat että eivät voi auttaa. Osa-aikatöitä tekevä kaverini sai lasit ja sossu maksoi. Tuskin mitään "hienoja" ja kalliita, mutta kuitenkin. Ap

Vierailija
17/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:27"]En usko että sieltä noita harrastuksia kovinkaan monelle maksetaan. Ehkä lastensuojelun asiakkaille jotain korkeintaan. En olisi kateellinen niille jotka ovat sen syynin kohteena.
[/quote]
Mulla on hajataittoa ja lukiessa alkaa monesti koskea päähän. Kuulemma tarvitsisin lasit, tiedä sitten? Vuosia sitten kysyin sossusta, sanoivat että eivät voi auttaa. Osa-aikatöitä tekevä kaverini sai lasit ja sossu maksoi. Tuskin mitään "hienoja" ja kalliita, mutta kuitenkin. Ap
[/quote]
Joo mullakin on hajataittoa, ja lääkäri oli lähettänyt jatkuvan päänsäryn vuoksi optikolle. Olisin ottanut halvimmat lasit, olisi maksanut muistaakseni satasen ja kun sanoin ettei minulla taida olla varaa niin ehdotti että kirjoittaa sossuun lausunnon.
Mutta sossu palaveerasi ja harkitsi ja sanoi että ei.
7

Vierailija
18/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusosan verran saa tai pitäisi saada kaikki ilman mitään selittelyjä tai nyyhkytarinoita koska perusosan määrät ovat kaikille samat ja ne lasketaan saman kaavan mukaan. (esim. yksinasuvalle aikuiselle n. 480, yksinhuoltajalle 530, lapselle 250-350 riippuen lapsen iästä ja lastenlukumäärästä perheessä jne..)

Harkinnanvarainen riippuu taas aika paljon tapauksesta ja virkailijasta mikä onkin aika epäreilua. Tuntuu että joillekin ei haluta myöntää paljon mitään harkinnanvaraisena ja sitten kuulee että joku on saanut sitä sun tätä harkinnanvaraisena (esim. monet ovat sanoneet että huonekaluihin ei ole saanut mitään, kehotetaan vain kierrätyskeskuksesta jotain hakemaan mutta sitten tiedän että joku on saanut rahaa uusien huonekalujen ostoon. Pistää ihmettelemään että joku saa ja toinen ei) Ja miten ihmessä joku saa rahaa esim. vaatteisiin kun ne pitäsi sisältyä tuohon perusosaan. Taitaa olla niin että mitä paremmin ja röyhkeämmin osaa vaatia voi saada ylimääräisenä harkinnanvarasita tukea jos sattuu vielä oikea virkailija kohdalleen mutta muille toitotetaan vain että sillä perusosalla pitää kaikki kustantaa.

Vierailija
19/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:19"]

Kun muutin kotoa, olin köyhä opiskelija, eikä minulla ei ollut edes mikroa. Sossusta ei siihen avustusta saanut, koska se ei ole välttämätön, jos on hella. Enää en ole sossussa asioinut, mutta tiedän heidän vakioasiakkaitaan. Sieltä saadaan rahaa urheiluvaatteisiin, maksetaan lääkkeet ja laulutunnit. Meni läpi sossuun ja Kelaan, että pariskunta on vain kaksi kaverusta, jotka asuvat yhdessä ja näin ollen saavat enemmän rahaa. Tuntuu kovin epäreilulta.

[/quote]

Minkä ihmeen takia sossu sulle mitään mikroja olisi ostellut, kun ei ole mitenkään välttämätöntä. Entä jos olisit halunnut vedekeittimen tai hierovan jalkakylvyn?

Sossu ei yleensä rahoita nuorten itsenäistymistä kotoa, kannattaa kysyä apua vanhemmilta, jos eivät opettaneet sinua pärjäämään omillaan.

Vierailija
20/29 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerranhan oli lehdessä juttua jostain miehestä joka huutokauppasi tai myi netissä saamaansa sossun maksusitoumusta huonekaluihin. Tästä heräsi iso haloo ja aiheestakin. Ensinnäkin siitähän kävi ilmi että henkilö ei ollut edes välttämättömien hankintojen tarpeessa kun kerran sitä maksusitoumusta kauppasi eikä varmaan oltu tarkistettu edes mitenkään kuinka tarpeessa on. Kyllä pistää vihaksi kun itsellä kaikki huonekalut hajoaa käsiin mutta en ole uskaltanut edes pyytää harkinnanvaraista kun olen kuullut että ei sitä kuitenkaan huonekaluihin saa...