Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nivelrikkopotilas ei halua myöntää sairauden syytä

Vierailija
24.03.2015 |

Tuttavallani on paha nivelrikko useammassakin nivelessä. Mitään ei pysty tekemään, varsinkaan töitä tietokoneella. Koska ei pysty istumaan eikä seisomaan pitkiä aikoja. Hän siis makaa kotona kaiket päivät, on tehnyt näin jo useamman vuoden ajan. Kumppaninsa hoitaa kodin ja pienen lapsen aasta ööhön. Ihmeellistä kyllä, tuttavani pystyy lähtemään pitkillekin lentomatkoille, sekä usein ravintolaan. Ravintolassa hän viihtyy aina aamuun asti. Joskus olen miettinyt, että makaako hän siellä täpötäydessä ravintolassa, koska ei pysty seisomaan saati istumaan.

Tuttavani kertoo sairaudestaan todella tarkasti, siksi tiedän näitä asioita. Ihmettelen yhtä asiaa. Tuttavallani on kova tarve aina kertoa, että vaiva on synnynnäinen. Ok. Voihan se ollakin. Lisäksi hän toivoo, että hänelle diagnisoitaisiin eräs toinen sairaus, joka olisi syynä nivelrikkoon. Ok, voihan näinkin olla.

Tässä ihmisessä on vain eräs kiinnostava piirre: kertaakaan, koskaan, milloinkaan hän ei ole maininnut, että kuinka superlihavuutensa asiaan olisi mahdollisesti vaikuttanut. Tarkkaan hänen painoaan en tiedä, mutta jotain kertonee se, että hän nippanappa saa vaatteensa kaupasta ostettua. Painoindeksi on varmasti vähintään 50. Tuntuu, että hän ei halua tunnustaa kenellekään eikä varsinkaan itselleen sitä, että nivelet ovat menneet rikki siitä syystä, että ne eivät enää kestäneet sitä kilomäärää. Uskon, että se on isoin syy hänen nivelrikkoonsa.

Joo ja tiedän, että omahan on asiansa, sairautensa, sen syyt ja kilonsa. Vaikea vaan on mun välistä suhtautua, koska joudun ottamaan kantaa tilanteeseensa. Koen, että jos hän ei muuta kuin makaa kotona, niin elämänsä loppuu varmaan alle 10 vuodessa. Tekisi mieli sanoa hänelle, että laihduta, niin tilanteesi kohenee. Tai jos et pysty laihduttamaan, niin mene laihdutusleikkaukseen. Näitä en tietenkään hänelle sano, koska en ole tarpeeksi läheinen hänen kanssaan. Toivon vaan, että läheiset häntä ohjaisivat oikeaan suuntaan, eli liikkumaan enemmän, syömään ja juomaan vähemmän. Tällä reseptillä hän ehkä pääsisi pidemmän elämän syrjään kiinni.

Mitä ajatuksia nämä asiat teissä herättää?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että onpa surullista, kun joudutte olemaan tekemisissä. Kumpikaan ei arvosta toistaan. Ota hajurakoa tuollaiseen laiskaan läskiin.

Vierailija
2/4 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelrikko ei todellakaan välttämättä johdu ylipainosta. Pienellä ja laihalla äidilläni on vaikea nivelrikko, hän pystyy juuri ja juuri kävelemään hitaasti ja pukeutuminen on hyvin vaikeaa. Hänen tilanteensa ei kohene millään muulla kuin leikkauksella. Myös minulla, normaalipainoisella viisikymppisellä tyttärellä, on sormissa nivelrikkoa. Tuskin se on ylipainosta tullut?

Minusta on ahdistavaa ja surullista, että käytät noin paljon aikaa ja energiaa toisen ihmisen elämän kyttäämiseen ja arvostelemiseen. Etkö voisi keksiä itsellesi jonkin muun harrastuksen, niin itsellesikin tulisi parempi mieli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:59"]

Nivelrikko ei todellakaan välttämättä johdu ylipainosta. Pienellä ja laihalla äidilläni on vaikea nivelrikko, hän pystyy juuri ja juuri kävelemään hitaasti ja pukeutuminen on hyvin vaikeaa. Hänen tilanteensa ei kohene millään muulla kuin leikkauksella. Myös minulla, normaalipainoisella viisikymppisellä tyttärellä, on sormissa nivelrikkoa. Tuskin se on ylipainosta tullut?

Minusta on ahdistavaa ja surullista, että käytät noin paljon aikaa ja energiaa toisen ihmisen elämän kyttäämiseen ja arvostelemiseen. Etkö voisi keksiä itsellesi jonkin muun harrastuksen, niin itsellesikin tulisi parempi mieli?

[/quote]

Sen verran tiedän, että ylipaino on yksi suurimmista aiheuttajista. Lue asiasta vaikka artikkeleita. Toki näitä muitakin syitä voi olla. En kyttää tätä tyyppiä ja harrastuksia mulla on runsaasti. Eikä mulla ole huono mieli itselläni, tuntuu vaan kurjalta tämän tuttavani puolesta. Ihmetyttää koko homma. Arvasin, että kommentit suuntautuu lähinnä mun arvosteluun eikä tuttavani tilanteen pohtimiseen. Ap

Vierailija
4/4 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi me haluttais pohtia sun tuttavan tilannetta sun kanssa? Eikö sun kanssa ole hyödyllisempää pohtia sun tilannetta, tuttavasi pohtikoon omaansa sitten millä fooorumilla ja minkä ihmisten kanssa haluaa (vaikka ilmiselvästi hänellä on ollut tässä suhteessa arviointivirheitä pohdintaseuran valinnassa)?

Todettakoon nyt sitten, että jos heillä on pieniä lapsia, niin todennäköisesti ihminen on noin kolmikymppinen. Ylipaino aiheuttaa nivelrikon tyypillisesti noin kuusikymppiselle ihmisille. Tätä nuoremmille nivelrikko tulee yleensä nimenomaan perinnöllisistä syistä. Ja sitten jos elät yli kasikymppiseksi, se tulee lähes kaikille, jokatapauksessa, ihan siksi että olet vanha - todennäköisesti myös sulle.

(ja kun joku nyt epäilee, että minullakin on puolustusreaktio niin itselläni ei ole nivelrikkoa, olen nyt nelikymppinen. Äidilläni kuitenkin on todettu paha nivelrikko noin viisikymppisenä, joten epäilen, että edessä se on. Yritän toki välttää sitä mahdollisimman pitkään esim pitämällä painon kurissa, tekemällä tiettyjä fyssarin neuvomia "rustonruokintajumppaliikkeitä" ja syömällä oikeanlaisia rasvoja, mutta tiedostan, että todennäköisesti tämä ei auta, jos juuri minä olen sen alttiuden perinyt. Tosin saattaisin silti olla onnekas: lähisuvussa on vielä ikävämpääkin perittävää.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi