Mieheni sanoi, ettei missään tapauksessa jäisi lapsen kanssa kotiin
Ok, en minäkään jäisi. Mutta aika hankalasi menee lastenhankinta, jos kumpikin haluaa pysyä töissä. Onko tähän mitään ratkaisua? Työkaverit tuomitsivat jyrkin sanoin ideani, että laittaisi lapsen hoitoon muutaman kuukauden ikäisenä.
Kommentit (51)
Miksi siis haluatte lapsen? Miksi lapsettomaksi jääminen ei ole vaihtoehto?
Kysyn vain kun minulle vanhemmuudessa on ollut isoin ja hienoin juttu juuri se vauvan ja taaperon kanssa "bondaaminen", mihin vaaditaan jatkuvaa, pitkäaikaista läsnäoloa (mieheni on myös ollut jokaisen lapsen kanssa vuoden kotona pikkulapsiaikana). Eli se oli yksi iso syy, miksi hankkia lapsi. Ja nyt kun esikoinen on jo "iso", niin hän on loistavaa seuraa ja pitkälti juuri sen takia, että olimme hänen kanssaan paljon kun hän oli pieni, niin että meille muodostui omia juttuja ja tietynlainen "yhteys".
Ja juu tiedän, että monessa maassa menevät hoitoon 3kk ihan tyypillisesti, mutta en voi silti pitää sitä optimaalisena ratkaisuna.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:39"]LAPSEN 1.VUOSI ON OIKEASTI TÄRKEÄ JA SE LUO POHJAN KOKO LOPPU ELÄMÄLLE! Lue vaikka pari kirjaa aiheesta.
[/quote]Ammattitaitoinen ja huolehtiva hoitaja ei aiheuta lapselle mitään traumoja. Naurettavia nämä kauhukuvilla pelaamiset. -ap
[/quote]
Tää paljasti provoksi. Ei tullut mieleen, että äidillä olisi tässä jokin olennainen rooli ammattitaitoisen hoitajan sijaan?
Joo kyllä mä miettisin vielä sitä lapsen hankintaa. Meistä ei ollut kumpikaan innokas jäämään kotiin, ratkaisu: Olimme vuorotellen kumpikin 3v ajan. Kotona oleva vanhempi opiskeli aina lisäksi. Minä olin pikkuisen kauemmin, siksi mies tekee nyt enemmän urallisia uhrautumisia kun hoito on alkanut. Se kotihoito on ehkä se pienin murhe kuitenkin siinä kohtaa kun lapsen saa loppuelämäksi.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:08"]
Vai voisi se mies HENGATA kotona vauvan/lapsen kanssa :O Siis älkää hankkiko sitä lasta somisteeksi kun oikeasti teitä kumpaakaan ei kiinnosta sen lapsen hyvinvointi pätkääkään.
[/quote]
Miksi kuvittelet tietäväsi tuntemattomien asiat paremmin kuin nämä itse? -ap
[/quote]
Kun on lusikalla annettu...Miksi kuvittelet tietäväsi tuntemattomien asiat paremmin kuin nämä itse? -ap<<
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:39"]LAPSEN 1.VUOSI ON OIKEASTI TÄRKEÄ JA SE LUO POHJAN KOKO LOPPU ELÄMÄLLE! Lue vaikka pari kirjaa aiheesta. [/quote]Ammattitaitoinen ja huolehtiva hoitaja ei aiheuta lapselle mitään traumoja. Naurettavia nämä kauhukuvilla pelaamiset. -ap [/quote] Tää paljasti provoksi. Ei tullut mieleen, että äidillä olisi tässä jokin olennainen rooli ammattitaitoisen hoitajan sijaan?
[/quote]
Sehän se pointti juuri onkin. Lapsi on hoidossa vain työpäivän ajan. Suurimman osan vuorokaudesta hän on vanhempiensa kanssa, viikonloppuisin koko vuorokauden. Mikä tuossa on niin ihmeellistä? Monessa maassa on tosiaan aivan tavallista laittaa esimerkiksi puolivuotias (tai jopa nuorempi) hoitoon. Siinä ei ole mitään vahingollista. -ap
AP, miksi sinä ylipäätänsä haluat lapsen jos et ole valmis edes vauvavuotta häntä hoitamaan? Sama kysymys koskee toki isääkin, mutta ensimmäiset 6 kk olisi tietysti hyvä jos "maitobaari" olisi kotona.
Ja sitten ihan muistutuksena: Lapsen ensimmäinen vuosi voi olla oikeasti todella rankkaa aikaa, ja silloin on hyvä jos edes toinen pystyy päivän aikana torkkumaan (sillä välin kun lapsi on päiväunilla). Meidän esikoinen heräsi 8 kk asti 10-15 kertaa yössä. Olin zombi, mutta päiväunilla pystyin paikkaamaan niin että edes jotenkin selvittiin.
Kyllä teidän asenne on jo valmiiksi sellainen, ettei kannata sitä lasta hankkia. Voitte sitten rauhassa tehdä sitä työtä vaikka kellon ympäri. Tuskin jaksaisitte enää työpäivän jälkeen sitä vauvaa huomioida, varsinkin jos sattuu olemaan joku koliikkitapaus. En voi käsittää miksi se lapsi on pakko saada, jos työ on elämässä se kaikkein tärkein juttu.
Se vauva saattaa myös huutaa kaikki yöt. Voitte sitten tapella miehen kanssa, että kumman vuoro herätä. Seuraavana päivänä pirteänä töihin..
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:45"]
Minä asun maassa, jossa päiväkoti aloitetaan kolmikuisena. Ihan on ihmisiä tämänkin maan kansalaisista kasvanut.
Tutkimusten mukaan apselle ei ole merkitystä kuka häntä hoitaa (isä, äiti vai muu hoitaja, johon lapsella on hyvä kiintymyssuhde). Tutustutatte vauvan pikkuhiljaa tähän hoitajaan, ennen kuin jätätte hoitoon päiväksi.
[/quote]
Juuri näin. Täyty sanoa, että olin hysteerisestä vastaanotosta aika yllättynyt. Ilmeisesti monet kommentaattorit eivät näe kuin yhden vaihtoehdon. -ap
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:50"]
Oli kuulemma kiltti vauva ja hoitaja makuutti vauvaa koko päivän rattaissa. Vauva syötettiin ennen töitä ja seuraavan kerran töiden jälkeen kun kuulemma nukkui aina koko päivän!!! Niin varmaan :(
Ja muuten on alkoholisti tämäkin lapsi nykyään eli lohtua haetaan näköjään pullosta aikuisena kun on lapsena hylätty ja ei ole syntynyt läheistä suhdetta lapsen ja vanhempien välille.
[/quote]
Kaverin äiti oli ja on kotiäiti, nyt jo kuusikymppinen. Kaveri on alkoholisti.
Toinen kaveri on ainut lapsi... ja alkoholisti.
Setä on naimaton... ja alkoholisti.
Epäilen yhtä kaveria alkoholistiksi. Hän on hoitovapaalla ja todella useasti hän tulee alkosta kassin kanssa. Useammin kuin kerran viikossa. Kuulemma harrastaa viinejä.
Eli näköjään jos on kotiäidin lapsi, ainut lapsi, naimaton tai hoitovapaalla, niin alkoholistiksihan siitä päätyy.
[/quote]
Mun äidin lapsuuden perheessä on monta lasta, ja äidin veli on alkoholisti. Monta sisarusta tekee myös lapsesta alkoholistin!
[/quote]Ammattitaitoinen ja huolehtiva hoitaja ei aiheuta lapselle mitään traumoja. Naurettavia nämä kauhukuvilla pelaamiset. -ap
[/quote]
Alle vuoden ikäiselle trauman aiheuttaa se, että on hoitopäivän ajan erossa vanhemmastaan.
Alle yksivuotiaalle voi olla vaikea löytää hoitopaikkaa yksityiseltä. Kunnallisella puolella saa hoitopaikan vasta yhdeksänkuisena, yksityisetkään eivät mielellään ota tuota nuorempia koska muutaman kuukauden ikäinen on niin työllistävä hoitajalleen. Kannattaa varautua, että ainoa vaihtoehto on palkata hoitaja kotiin.