Kysymyksiä sokerirasituskokeesta
Viime raskaudessa ei otettu sokerirasituskoetta koska olin alle 25-vuotias ensisynnyttäjä, mutta nyt toisen kohdalla neuvolan täti ilmoitti että semmoinen tullaan tekemään. Mietin vaan että jos sen skippaa, niin eikö sen huomaa muutenkin jos sikiö kasvaa kovaa vauhtia ja on ns. liian iso?
Sokerirasituskokeessa ilmeisesti pitää ensin olla syömättä ja juomatta 12h ja sitten juoda joku sokeri litku? Minulla normaalistikin tulee huono olo jos ei syö aamulla mitään ja varsinkin nyt raskausaikana menaa taju lähteä jos hetken on syömättä. Lisäksi minulla kulkee tuollainen vuoden ikäinen pikkuinen mukanani joten miten tuskallista se sitten on mennä mihinkään testeihin.
Viime raskaus meni hyvin, ei mitään ongelmaa joten eikö sen voisi vain jättää väliin?
Kommentit (14)
Se otetaan sulla ilmeisen raskausajandiabetes-epäilyn vuoksi. Jos tulokset puoltaa epäilyä, sulle neuvotaan oikea ruokavalio tai saat jopa lääkityksen. Ei se ole pelkästään vauvan kasvun seurannan vuoksi, vaan muutenkin sen vauvan hyvinvoinnin. Diabetes-äitien vauvojen keuhkojen kehitys saattaa viivästyä. Älä ota esikoista mukaan labraan. Voit keskittyä siellä itseesi sen 2h ajan. Tiedän, että siitä tulee huono olo. Ota vaikka kirja mukaan odotushuoneeseen tai muuta tekemistä, että saat ajan kulumaan.
Tuota, miksi se otetaan jos olet uudelleensynnyttjä, ilmeisesti normaalipainoinen ja edellinen raskaus ongelmitta ja lapsi syntyessään normaalipainoinen. Ei sitä oteta rutiinisti yli 25-vuotiaista uudelleensynnyttäjistä, vain yli 25-vuotiaista ensisynnyttäjistä.
Omalla vastuullahan voi tehdä mitä vaan, kaikki neuvolan tutkimukset, kyselyt, verikokeet yms. ovat vapaaehtoisia. En kuitenkaan suosittele skippaamaan. Ei se rasituskoe nyt kuitenkaan niin ylivoimaisen vaikea ole, kyllä ne siellä näytteenotossa auttaa jos huono olo yllättää :)
Mä en o menossa. Kilo ylipainoa painoindeksissä. Yhdessäkään raskaudessa ei ole ollut ongelmia eikä tule nytkään joten skippaan. Ja sanoin asiassa neuvolassa. Oikeastaan raskauden alussa ylipainoa oli 4kg mutta kolme pudonnut pois tähän rv 17 mennessä. Paino putoaa kuten muissakin odotuksissa. Ehkä tuosta kakkosesta menisin... En tiedä. Sitä paitsi aloitan yrittäjäkoulutuksen enkä aio turhan takia olla pois sieltä. Kyllä sen itse tietää jos tulee ongelmia painonnousun kanssa tms.
Kiitos vastauksista!
Lähinnä se huono olo pelottaa, koska tiedän sata varmasti että olen kuolemaisillani tuon aikana.
Esikoisellekaan ei oiken ole hoitopaikkaa, joten taitaa olla pakko ottaa hänet mukaan.
Olen ymmärtänyt, että se tehdään vasta joskus rv 25? Eikös se ole kuitenkin aika myöhään? Jos jotain olisi niin eikö se olisi hyvä tietää aikaisemmin vai näkeekö sitä edes aikasemmin?
Joku tuossa kysyi miksi testi otetaan, niin siihen voin vastata että en tiedä. Viime raskaudesta on saattanut jäätä pari liikakiloa, eli olen kilon tai kaksi ylipainoinen tällä hetkellä. En ehtinyt normaali mittoihin kun tämä toinen tulikin paljon odotettua nopeammin :) Eli varmaankin sitten otetaan sen ylipainon vuoksi
Espoossa otetaan kaikilta yli 30v. odottajilta ja nuoremmiltakin jos on diabetesta suvussa ja/tai ylipainoa. Tottakai sokereiden kohoamisen huomaa siitä pissatestistäkin, mikä aina ennen neuvolaa otetaan, mutta siinä vaiheessa ollaan jo selkeästi diabeteksen puolella. Sokerirasituksessa on hyvä käydä jotta näkee itse missä mennään ja sen mukaan voi sitten jatkaa ruokavaliotaan. Yksi vaihtoehtohan on tietty ains ostaa oma mittari ja mittailla arvoja rauhassa kotosalla jos ei halua rasitukseen mennä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:27"]Kiitos vastauksista!
Lähinnä se huono olo pelottaa, koska tiedän sata varmasti että olen kuolemaisillani tuon aikana.
Esikoisellekaan ei oiken ole hoitopaikkaa, joten taitaa olla pakko ottaa hänet mukaan.
Olen ymmärtänyt, että se tehdään vasta joskus rv 25? Eikös se ole kuitenkin aika myöhään? Jos jotain olisi niin eikö se olisi hyvä tietää aikaisemmin vai näkeekö sitä edes aikasemmin?
Joku tuossa kysyi miksi testi otetaan, niin siihen voin vastata että en tiedä. Viime raskaudesta on saattanut jäätä pari liikakiloa, eli olen kilon tai kaksi ylipainoinen tällä hetkellä. En ehtinyt normaali mittoihin kun tämä toinen tulikin paljon odotettua nopeammin :) Eli varmaankin sitten otetaan sen ylipainon vuoksi
[/quote] Siksi otetaan ja ihan aiheesta. Tämän vuoksi kysyin, kun ei se edellisessä lukenut. Terv nro 5
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:27"]Kiitos vastauksista!
[/quote] Siksi otetaan ja ihan aiheesta. Tämän vuoksi kysyin, kun ei se edellisessä lukenut. Terv nro 5
[/quote] Anteeksi, siis nro 4
Tuossa kokeessa ei ollut mitään ihmeellistä. Aivan turhaa vouhkata huonosta olosta ja siitä että pyörtyy kun joutuu olemaan syömättä. Kukaan ei ole kokeeseen kuollut, päinvastoin. Faktaa on, että toiselle tulee paha olo ja toisella ei tunnu missään, mutta etukäteen sitä ei voi tietää. Vauvan parhaaksi kuitenkin. Ja radi voi tulla muuten myös normaalipainoiselle ja hoikalle odottajalle.
Äidin radi voi aiheuttaa vauvalle ongelmia vaikkei paino nousisikaan kovin paljon raskausaikana eikä lapsi olisi isokokoinen.
Henkilökunnalle olisi hyvää tietää jos äidillä mahdollisesti on ollut sokereiden kanssa ongelmia, jotta voivat seurata vastasyntyneen sokereita.
Vauvan takia äidille tehdään tämä koe, ei ole mitään syytä kieltäytyä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:15"]
Tuota, miksi se otetaan jos olet uudelleensynnyttjä, ilmeisesti normaalipainoinen ja edellinen raskaus ongelmitta ja lapsi syntyessään normaalipainoinen. Ei sitä oteta rutiinisti yli 25-vuotiaista uudelleensynnyttäjistä, vain yli 25-vuotiaista ensisynnyttäjistä.
[/quote]
Ehkä on kunnallisia eroja, täällä otetaan nimenomaan kaikilta yli 25-vuotiailta riippumatta kuinka mones raskaus.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:15"]
[/quote]
Ehkä on kunnallisia eroja, täällä otetaan nimenomaan kaikilta yli 25-vuotiailta riippumatta kuinka mones raskaus.
[/quote] Tämä ei mitenkään käypä hoidon mukaista. Valitettavasti edelleen kaikissa kunnissa ei ole yhteinen linja. Tuo on jo melko hysteeristä.
Minulle on tehty sokerirasituskoe, ei tosin raskauden aikana. Yhtään ei tullut huono olo, se litkukin oli sellaista coca-colan näköistä ja makuista ja sen sai ihan helposti juotua. Lopun ajan istuin labran odotushuoneessa ja luin kirjaa.
Kyllä minä menisin testiin ihan vaan oman ja lapsen terveyden kannalta. Hienoahan se on, että nykyisin tutkitaan :) Etkö voisi saada lapselle hoitajaa testin ajaksi? Siellä testissä pääsee kyllä pitkäkseen, jos huono olo yllättää.
Kokeessa joutuu olemaan syömättä ja juomatta 12 tuntia. Tämän jälkeen otetaan glukoosimääritystä varten nollanäyte. Sitten annetaan makeaa glukoosinestettä. Tämän jälkeen otetaan vielä kaksi verinäytettä tunnin ja kahden tunnin kuluttua ensimmäisestä näytteestä. Näytteitä verrataan ensimmäiseen tulokseen, ja jos arvot ylittävät määritellyt rajat, äidille diagnosoidaan raskausdiabetes.