Asuntolaina
Olen ostamassa miehen ja hänen ex- avopuolison asuntoa (kiinteistökauppa) Miten asia käytännössä toimii otetaanko miehen kanssa uusi laina? Ostaisimme asunnon siihen hintaan kun lainaa on jäljellä. Millaiset kauppakirjat pitää tehdä?
Lukeeko myyjänä miehen ja exän nimi ja ostajana minun ja miehen nimi?
Kommentit (16)
Teidän vanhemmat antaa teille varmaa rahaa niin ei tarvitse ottaa lainaa. Myyjän nimenä miehen isän ja exän äidin nimi ja ostajana sinun äidin nimi ja miehen isän nimi. Kauppakirjat tekee kirjastossa kirjastovirkailija.
Ostaisimme asunnon siihen hintaan kun lainaa on jäljellä.
Ette te osta. Asunnolle arvioidaan ihan myyntihinta asunnon arvon mukaan.
Okei. Onko fiksumpaa ottaa omat lainat vai yksiyhteinen?
Eli asuntoa ei voi myydä lainan hintaan? Mitenköhän menee kun mies maksanut asuntoa yksin onko entinen silti oikeutettu osuuteen vaikka ei ole maksanut?
Raatikon pirkko-jaakoppi tietää, soita sille.
Laina kirjoitti:
Okei. Onko fiksumpaa ottaa omat lainat vai yksiyhteinen?
Riippuu tilanteesta. Jos miehesi on varakas ja sinulla maksuvaikeuksia, niin yhteinen laina. Jos taas toisin päin, niin oma laina.
Eikö mies omista asunnosta puolet? Jos näin on, miksi ihmeessä hän olisi ostajana? Jos mies omistaa 50% ja ex 50%, niin eiköhän silloin myyjänä ole ex ja ostajana ap?
Lainat eivät tietenkään siirry noin vain toisen nimiin, joten laina täytyy neuvotella pankin kanssa. Riskien kannalta on parempi, jos laina on yhteinen ja yhteisvastuullinen. Tämä tarkoittaa siis pankille pienempää riskiä ja ap:lle ja miehelle alempaa marginaalia.
Laina kirjoitti:
Eli asuntoa ei voi myydä lainan hintaan? Mitenköhän menee kun mies maksanut asuntoa yksin onko entinen silti oikeutettu osuuteen vaikka ei ole maksanut?
Se menee siten, että ei ole mitään vaikutusta, jos yhdessä omistavat, ja ilmeisesti omistavat kun ostohousut täytyy pukea.
Laina kirjoitti:
Ei asuntoa ei voi myydä lainan hintaan. Asunnon arvo voi olla joko enemmän tai vähemmän.
Jos molemmat omistaa asunnon molemmilla on oikeus osuuteen.
Kiitos vastauksista. Yhteinen laina heillä ja mies maksanut lainan exä ei. Otan yhteyttä pankkiin voi olla että laittavat myyntiin vain. Itse ei ole maksuongelmia ja on varaa ottaa lainaa. Mieluummin sitten kokonaan uusi talo ja laina siihen
Sitä ihmettelen eikö myyjät voi itse määritellä asunnon myyntihinnan. Jos arvo on vaikka 200 000 niin haluavat myydä 180 000. Niin se ei ole mitenkään mahdollista? Onnistuuko sitten niin jos asunnon arvo 200 000. Ja tekee tarjouskaupan itse siihen 180 000 niin voi onnistua. Terveisin AP
Vierailija kirjoitti:
Eikö mies omista asunnosta puolet? Jos näin on, miksi ihmeessä hän olisi ostajana? Jos mies omistaa 50% ja ex 50%, niin eiköhän silloin myyjänä ole ex ja ostajana ap?
Lainat eivät tietenkään siirry noin vain toisen nimiin, joten laina täytyy neuvotella pankin kanssa. Riskien kannalta on parempi, jos laina on yhteinen ja yhteisvastuullinen. Tämä tarkoittaa siis pankille pienempää riskiä ja ap:lle ja miehelle alempaa marginaalia.
Yhteisomistus voi olla myös jaotonta. Kukaan ei silloin omista mitään määräosaa vaan osuuden koko asunnosta yhteisesti.
Laina kirjoitti:
Sitä ihmettelen eikö myyjät voi itse määritellä asunnon myyntihinnan. Jos arvo on vaikka 200 000 niin haluavat myydä 180 000. Niin se ei ole mitenkään mahdollista? Onnistuuko sitten niin jos asunnon arvo 200 000. Ja tekee tarjouskaupan itse siihen 180 000 niin voi onnistua. Terveisin AP
Verottaja. Nyt, kun tehdään ns sisäpiirin kauppaa verottaja voi katsoa, että toinen lahjoittaa osan omasta osuudestaan, jos myyntihinta on paljon alle asunnon arvon.
ei kannata ottaa lainaa kun toinen teistä kuolee koronaan piakkoin.
Vierailija kirjoitti:
Laina kirjoitti:
Verottaja. Nyt, kun tehdään ns sisäpiirin kauppaa verottaja voi katsoa, että toinen lahjoittaa osan omasta osuudestaan, jos myyntihinta on paljon alle asunnon arvon.
Suosittelen ihan muuttamaan ensin vuokralle, jos toisella on vielä osituskin tekemättä entisen kanssa.
Molemmat ottaa oman lainan omaan osuuteensa ja kaupat tehdään ihan samalla tavalla pankissa kuin ostaisit tuntemattomalta Sirpalta.