Miksi kukaan jo eläköitynyt sosiaali- ja terveysalan työntekijä palaisi töihin tuikkailemaan koronapiikkejä? Verottaja on heti kimpussa, kun tienaa vähänkin ylimääräistä.
Kommentit (29)
Eläkeläisen verotus on vähäinen, koska palkasta pidettävät veroluontoiset maksut ovat pienemmät kuin palkansaajalla. Esim. eläkevakuutusmaksua ei ole. Miksi siis kirjoitit tuon avauksen, kun et näköjään tiedä asiasta mitään?
Moni tuon alan työntekijä on eläkkeellä ollessaan töissä vielä vapaaehtoisesti.
Tekevät osa-aikaista duunia ja sijaisuuksia.
Ja tekevät sitä jopa mielellään, tuo vaihtelua eläkepäiviin.
ja miksi tarvitsisi lisää väkeä kun kaikki on jo rokotettu jotka piikin haluavat tai on pakotettu ottamaan.
Kyllä minä menin. 800-1000€ nettona eläkkeen päälle on minun mielestä ihan hyvä summa.
Ei minun olisi edes ollut rahan puoleen pakko mennä, mutta ajankohta oli minulle enemmän kuin sopiva.
Molemminpuolinen hyöty.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisen verotus on vähäinen, koska palkasta pidettävät veroluontoiset maksut ovat pienemmät kuin palkansaajalla. Esim. eläkevakuutusmaksua ei ole. Miksi siis kirjoitit tuon avauksen, kun et näköjään tiedä asiasta mitään?
Näinhän pullamössöt väittävät, mutta kun viran puolesta tehtävät vähennykset ovat myös pienemmät, niin eläkkeen kokonaisverotus on suurempi kuin samansuuruisesta palkasta olisi.
Miksi siis vastailet, kun et tiedä asiasta mitään?
Monet ihmiset ovat eläkkeelläkin töissä, vaikka rahan vuoksi ei tarvitsisi. Älykäs ja toimelias ihminen haluaa usein kaikenlaista tekemistä. Useat myös pitävät työstään. Veikkaan, että hoitoalalla on sosiaalisia henkilöitä, jotka haluavat toimia ihmisten parissa.
Moni tekee tuon ihan muista syistä kuin rahallisen korvauksen takia (tosin sekin auttaa). Moni ihan tavallinen ihminen katsoo sen kuitenkin olevan tavallaan kansalaisvelvollisuus. Suomessa on runsaasti vapaaehtoistyötä tekeviä, ja he eivät siitä saa mitään taloudellista kompensaatiota.
Yksi mun tuttu jäi joitakin vuosia sitten ruokakaupan myyjän töistä eläkkeelle 65-vuotiaana. Aluksi hän tuli ihan mielellään töihin tuurailemaan saikkuja mutta huomasi pian ettei se kannattanutkaan taloudellisesti kun alkoi mennä niitä veroja joten hän jäi pian pois kokonaan ja nauttii nyt täysipainoisesti vapaaherrattaren elämästä.
Minäkin olen ollut sote-alalla, mutta sosiaalipuolella. Menisin töihin vielä joksikin aikaa jos se vain olisi mahdollista, osa-aikaisesti.
Sosiaalityöntekijöistä on pulaa. Miksi meitä työhön haluavia eläkeläisiä ei voisi palkata. Minä jäin työhöni koukkuun.
Heh! Kyllä ne ovat vapaansa ansainneet.
Siksi toisekseen rokotukset vaan pahentaa tilannetta.
Sen näkee jo ihan otallaankin.
Krista voi mennä itse piikittelemään.
Eläköitymeet hoitajat ovat yleensä jopa kiinnostuneempia tekemään edelleen hoitotyötä kuin vastavalmistuneet.
Sote-alalle uransa tehneellä ei eläke ole iso. Verotus sen sijaan on kevyempää eläkeläiselle. Rutiininomainen rokottaminen on varmaan monelle helpointa ja kevyintä työtä, sellaista mistä ei ole voinut kuin haaveilla aikaisemmin.
Isäni bruttoeläke on n. 1 500 €/kk. Siitä menee 18% veroa. Minusta se on aika iso veroprosentti.
Lähden heti, vaikka ilman rahallista korvausta.
Kansalaisvelvollisuus, ja Suomi.
Olen eläkeläinen.
Kaikkien pitäisi tehdä osansa. Ottaa rokotukset, ja jos tietotaitoa on, auttaa rokottamisessa jos tarve on.
Jos molemmat kohdat jättää tyhjäksi, on valapatto ja tekee myyräntyötä Suomalaista yhteiskuntaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän näin? Olen eläköitynyt hoitoalalta ja teen keikkaa silloin tällöin, veroa menee 40 pros. Rahan takia ei todellakaan kannata.
Olen hoitaja. Tiedän monta eläkkeellä olevaa hoitajaa, jotka tekevät vuoroja jatkuvasti. Meilläkin töissä on nyt tässä listassa hoitaja, joka tekee täydet tunnit listassa.
Siis miten se nyt menee, eläkeläisen veroprossa?
Minä en ole edes eläkkeellä vaan hoitovapaalla, mutta voisin toki mennä välillä rokottelemaan. Koulutuskin löytyy, rokotelupakin. Mutta en ole nähnyt nyt mitään työpaikkailmoituksia näistä.