Autismi ja kutsunnat
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Pojallani on Aspergerin syndrooma eli on autismin kirjolla. Keväällä oli terveydenhoitajan ja lääkärin tarkastukset, ja lääkäri puolsi sitä, ettei tarvitse käydä armeijaa (siis se pitää itse ottaa siellä puheeksi, ei se automaattisesti noin mene). Kotiin tuli kutsuntapaperit, joissa sanottiin, että KAIKKI tulevat kutsuntatilaisuteen, vaikka luultavasti ei armeijaa kävisikään. Siellä oli paikalla myös lääkäri ja poika sai vapautuksen sitten ihan heittämällä, kun koneella näkyi se aiempi lääkärinlausunto, mutta PAIKALLE PITÄÄ MENNÄ.
Ei todellakaan pidä mennä. Kutsuntatarkastuksessa hoitajan kanssa täytettiin pari paperia ja lähetettiin paperit lääkärinlausunnon kanssa esikuntaan. Päätös vapautuksesta tuli postissa paljon ennen kutsuntatilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojallani on Aspergerin syndrooma eli on autismin kirjolla. Keväällä oli terveydenhoitajan ja lääkärin tarkastukset, ja lääkäri puolsi sitä, ettei tarvitse käydä armeijaa (siis se pitää itse ottaa siellä puheeksi, ei se automaattisesti noin mene). Kotiin tuli kutsuntapaperit, joissa sanottiin, että KAIKKI tulevat kutsuntatilaisuteen, vaikka luultavasti ei armeijaa kävisikään. Siellä oli paikalla myös lääkäri ja poika sai vapautuksen sitten ihan heittämällä, kun koneella näkyi se aiempi lääkärinlausunto, mutta PAIKALLE PITÄÄ MENNÄ.
Entä jos ei mene?
Tulevat hakemaan palvelutalosta.
Eivät hae, se jäi viime vuostuhannelle.
Vaikka ns haku päällä, niin se on passiivihakua eli jos vaikka liikenneratsiassa tms kysytään papereita, myös voi piipata rajalla jos yrittää EU:n ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei mene?
Tulee tekstiviesti että missäs meet, T armeijasetä
Autistien pitää mennä armeijaan. Siellä heistä koulutetaan sosiaalisempia. Möllöttäminen ja itsekeskeisyys vähenee, opitaan toimimaan ryhmässä ja ottamaan vastuu muista. Tarvittaessa väkisin.
Kaikkein vaikeimmin vammaiset vapautetaan kutsunnoissa, jos sitä lääkärin lausunnolla haetaan etukäteen. Asperger tuskin riittää tähän, vaan pitää mennä paikan päälle. Oma poikani vapautettiin tänä vuonna, mutta hän on siis huvin vaikeasti vammainen.
Vierailija kirjoitti:
Autistien pitää mennä armeijaan. Siellä heistä koulutetaan sosiaalisempia. Möllöttäminen ja itsekeskeisyys vähenee, opitaan toimimaan ryhmässä ja ottamaan vastuu muista. Tarvittaessa väkisin.
Tai sitten käy päinvastoin. Siitä huolimatta että ressuvänskänä tulin ulos, päätin etten enää koskaan ota mistään muusta vastuuta kuin itsestäni (jonka osasin jo ennen inttiä). Muut tehkööt mitä tekee tai on tekemättä, ei kiinnosta vahtia aikuisia ihmisiä. Kaveripiirille annoin kenkää opiskeluaikojen lopussa ja vapaalla ollessani voi mennä useampi päivä etten käy ihmisten ilmoilla - about 99.9 ihnisistä on tosi rasittavaa sakkia ja jos ei maksettaisi näin hyvin duuneissa, tuskin sietäisin edes siellä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan pidä mennä. Kutsuntatarkastuksessa hoitajan kanssa täytettiin pari paperia ja lähetettiin paperit lääkärinlausunnon kanssa esikuntaan. Päätös vapautuksesta tuli postissa paljon ennen kutsuntatilaisuutta.
Sama käytäntö oli meillä, kutsutulla epilepsia. Hoitui paperiasiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tässä on sitten paikkakuntakohtaisia eroja. Poikani nimittäin sai tarkastusten jälkeen postitse sen paksun pumaskan armeijasta ja kutsunnoista ja kirjeessä nimenomaan korostettiin, että paikalle täytyy mennä, vaikka arvelisi (tai tietäisi) saavansa vapautuksen. Täällä on heitelty, että jos on syvästi autistinen tms., mutta sitten sitä on varmaan käsitelty jo terveystarkastuksen yhteydessä. Joka tapauksessa kuten av:lla useinkin täytyy neuvoa noudattamaan ohjeita, jotka ap on siellä omalla paikkakunnallaan saanut.
Kaikki nuoret miehet menevät kutsuntoihin. Jos haluaa vapautuksen asevelvollisuudesta pitää kutsunnoissa olla mukana lääkärintodistus mieluiten pari. Autismi itsessään ei vapauta armeijasta ainakaan lievässä muodossa. Se voi tosin olla este esim RUKiin pääsemiselle eli suorittaa silloin lyhyemmässä ajassa eikä saa natsoja jolla kehuskella.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sulla ei ole lapsia tai edes tulossa. Muista karma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sellaiset autistit jotka eivät puhu vaan käyttävät tukiviittomia?
Ei autistit pääse armeijaan.
Rättivarastoilla yms. huollossa on tehtäviä, joissa autismista on suorastaan hyötyä. Armeija päättää sitten itse, tarvitaanko ap:n tarkoittamaa autistia.
Ei päätä. Aspergeritkin saa itse päättää, menevätkö armeijaan vai ottavatko vapautuksen. Autistit tuskin saa itse edes valita, vaan hylsy on melko varma.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nuoret miehet menevät kutsuntoihin. Jos haluaa vapautuksen asevelvollisuudesta pitää kutsunnoissa olla mukana lääkärintodistus mieluiten pari. Autismi itsessään ei vapauta armeijasta ainakaan lievässä muodossa. Se voi tosin olla este esim RUKiin pääsemiselle eli suorittaa silloin lyhyemmässä ajassa eikä saa natsoja jolla kehuskella.
Kyllä autismidiagnoosi riittää vapautukseen aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sellaiset autistit jotka eivät puhu vaan käyttävät tukiviittomia?
Ei autistit pääse armeijaan.
Rättivarastoilla yms. huollossa on tehtäviä, joissa autismista on suorastaan hyötyä. Armeija päättää sitten itse, tarvitaanko ap:n tarkoittamaa autistia.
Ei päätä. Aspergeritkin saa itse päättää, menevätkö armeijaan vai ottavatko vapautuksen. Autistit tuskin saa itse edes valita, vaan hylsy on melko varma.
Asperger on autismi.
Pojallani todettiin asperger mutta sitä ei suostuttu papereihin merkitsemään. Ei saada millään ulos hänen loppulausuntojaan nuorisopsykiatriselta. Näkeekö se armeijan lääkäri ne lausunnot kun poika ei saa niitä millään ulos? Jo 6kk pyydetty.
Ymmärtääkseni lääkärinlausunnion voi lähettää sinne pääkallonpaikalle, en nyt muista mikä nimeltään. Ei sinne kutsuntoihin mitään halvaantuneita tms raahata. Sitähän ap kysyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten käy päinvastoin. Siitä huolimatta että ressuvänskänä tulin ulos, päätin etten enää koskaan ota mistään muusta vastuuta kuin itsestäni (jonka osasin jo ennen inttiä). Muut tehkööt mitä tekee tai on tekemättä, ei kiinnosta vahtia aikuisia ihmisiä. Kaveripiirille annoin kenkää opiskeluaikojen lopussa ja vapaalla ollessani voi mennä useampi päivä etten käy ihmisten ilmoilla - about 99.9 ihnisistä on tosi rasittavaa sakkia ja jos ei maksettaisi näin hyvin duuneissa, tuskin sietäisin edes siellä ketään.
Sama täällä, olen tosin itsekin rasittava mutta varsinkin mielestäni muut ovat. Paitsi omat lapseni, jotka ovat maailman parhaita.
Tietysti memee siellä arvioidaan sitten onko kyvykäs armeijaan vai ei.