PUHELIN YÖKSI POIS HUONEESTA
Olenko nyt aivan kamala lapsi kun kapinoin tuossa asiassa äitiäni vastaan?
Äidin mielestä siis puhelin pitäisi tuoda olohuoneen tai keittiön pöydälle yön ajaksi ja sen on oltava äänettömällä.
En pidä ajatuksesta koska:
1) puhelin toimii minulla herätyskellona.
-äiti sanoo että voi herättää minut ajoissa. (joka ikinen kerta herättää aivan liian myöhään koska itse nukkuu pommiin tai sitten unohtaa herättää siihen tiettyyn kellon aikaan)
2) Kuuntelen musiikkia iltaisin
-äidin mielestä pitäisi kuunnella jostain muusta, kuten mankasta.
Joo, musiikki kuuluu seinien läpi ja eikä radiosta tule sitä musiikkia jota haluan kuunnella (käytän siis siksi youtubea). Ja kuuntelen usein "remix" versioita ja toisten covereita eikä niitä mistään radiosta kuule. En myöskään voi silloin valita mitä biisejä haluan kuunnella.
En viestittele keskellä yötä tai roiku netissä tai somessa öisin. Nukun silloin, sillä tarvitsen unta. Ongelma ei siis ole se, mitä usein uskotaan.
Teenkö kuitenkin väärin? Äiti sanoo joka ilta että puhelimet yöksi pois huoneesta. En vie sitä. Minusta on väärin, että en voi kuunnella musiikkia tai käyttää herätyskelloa. Okei, ihan _herätyskellon_ voisi hommata, mutta sitten se pitää säätää joka ilta erikseen, kun aikataulu ei ole säännöllinen että joka päivä klo 8 kouluun.
Olen siis 15-vuotias, täytän parin kk päästä 16. Eli en ole enää pikkulapsi joka tarvitsee valvontaa joka ikiseen asiaan.
Kommentit (51)
Saisit pitää puhelimesi yöllä, jos olisit mun ipana.
On tehty tutkimuksia, että puhelin makuuhuoneessa heikentää unen laatua merkittävästi. Lisäksi langattomalla säteilyllä saattaa olla monenlaisia vakaviakin terveydellisiä haittavaikutuksia, joista emme edes vielä tiedä. Tästä artikkelista saat osviittaa.
Meillä ei nuku kännyköiden tai padien tai kannettavien kanssa samassa huoneessa lapset eikä aikuiset, eikä edes kissa.
Herätyskelloja on sellaisiakin, joita ei joka ilta tarvitse viritellä uudelleen, suosittelen tutustumaan.
Olen siis äitisi kanssa ihan samaa mieltä. Musiikin voit kuunnella jostain sellaisestakin laitteesta, joka ei koko ajan säteile. (Säteilyn vuoksi suosittelen myös, että kommentoija 3 ottaa sen puhelimen pois sieltä kalsareista ennen kuin kassit kärventyy.)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:25"]Okei, ihan _herätyskellon_ voisi hommata, mutta sitten se pitää säätää joka ilta erikseen, kun aikataulu ei ole säännöllinen että joka päivä klo 8 kouluun.
[/quote]
Miksi sitä puhelinta ei tarvitse säätää joka kerta erikseen?
Miten ennenvanhaan (eli n. 5 vuotta sitten ja sitä aiemmin) ihmiset pysyivät ylipäätään hengissä ilman älypuhelimia..? =)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:53"]
Miten ennenvanhaan (eli n. 5 vuotta sitten ja sitä aiemmin) ihmiset pysyivät ylipäätään hengissä ilman älypuhelimia..? =)
[/quote]
15 vuotta sitten kuuntelin iltaisin musiikkia korvalappustereoilla, yleensä nukahdin kuunnellessani ja heräsin kun kasetti loppui. Yöpöydällä oli rinnakkain kännykkä ja perinteinen herätyskello. Jos ja kun nämä toiminnot voi nykyään yhdistää yhteen ja samaan laitteeseen, niin onko se nyt sitten niin kamalaa?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:58"]
[/quote]
15 vuotta sitten kuuntelin iltaisin musiikkia korvalappustereoilla, yleensä nukahdin kuunnellessani ja heräsin kun kasetti loppui. Yöpöydällä oli rinnakkain kännykkä ja perinteinen herätyskello. Jos ja kun nämä toiminnot voi nykyään yhdistää yhteen ja samaan laitteeseen, niin onko se nyt sitten niin kamalaa?
[/quote]
No esim. tuossa ap:n perheessä se näyttäsi olevan...
Mitkä on äitisi perustelut kiellolle?
11: Jos sitä puhelinta ei saa käyttää (säteilyn takia), niin kai se sitten on kamalaa tai ainakin epäkäytännöllistä.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 22:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta miksi?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 22:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta miksi?
[/quote]
Ap varmaan kertoo sen meille ihan kohta...
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:50"]
On tehty tutkimuksia, että puhelin makuuhuoneessa heikentää unen laatua merkittävästi. Lisäksi langattomalla säteilyllä saattaa olla monenlaisia vakaviakin terveydellisiä haittavaikutuksia, joista emme edes vielä tiedä. Tästä artikkelista saat osviittaa.
Meillä ei nuku kännyköiden tai padien tai kannettavien kanssa samassa huoneessa lapset eikä aikuiset, eikä edes kissa.
Herätyskelloja on sellaisiakin, joita ei joka ilta tarvitse viritellä uudelleen, suosittelen tutustumaan.
Olen siis äitisi kanssa ihan samaa mieltä. Musiikin voit kuunnella jostain sellaisestakin laitteesta, joka ei koko ajan säteile. (Säteilyn vuoksi suosittelen myös, että kommentoija 3 ottaa sen puhelimen pois sieltä kalsareista ennen kuin kassit kärventyy.)
[/quote]
Jos on iso huone, niin voi riittää, että vie kännykän kauas. En itsekään usein nuku kännykkä makuuhuoneessa tosin.
Itse sammutan yöksi puhelimesta nettiyhteyden. (Tuohon säteilyasiaan liittyen.)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:25"]Okei, ihan _herätyskellon_ voisi hommata, mutta sitten se pitää säätää joka ilta erikseen, kun aikataulu ei ole säännöllinen että joka päivä klo 8 kouluun.
[/quote]
[/quote]
No kun eihän sitä tarvitse, voi ohjelmoida vaikka koko viikon sunnuntaina valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:25"]Okei, ihan _herätyskellon_ voisi hommata, mutta sitten se pitää säätää joka ilta erikseen, kun aikataulu ei ole säännöllinen että joka päivä klo 8 kouluun.
[/quote]
[/quote]no kuulehan rannanjärvi, ainankin IPhonet herättää ihan just niinä päivinä, joille sen on laittanut herättämään.. Eli esim ma-pe tiettyyn kellonaikaan..
20: Kauheaa joutua joka päivä säätämään herätyksen!!!
Pyydä äidiltäsi mahdollisuutta näyttää hänelle, ettei puhelimen huoneessa pitämisestä koidu harmia. Vaikka kuukauden koeaika.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 22:25"]
Pyydä äidiltäsi mahdollisuutta näyttää hänelle, ettei puhelimen huoneessa pitämisestä koidu harmia. Vaikka kuukauden koeaika.
[/quote]
Tuolla koeajalla eivät valitettavasti vielä kasvaimet tai muut säteilystä aiheutuvat haitat tule ilmi, joten et kyllä pysty näyttämään, ettei harmia koidu.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:25"]
Olenko nyt aivan kamala lapsi kun kapinoin tuossa asiassa äitiäni vastaan? Äidin mielestä siis puhelin pitäisi tuoda olohuoneen tai keittiön pöydälle yön ajaksi ja sen on oltava äänettömällä. En pidä ajatuksesta koska: 1) puhelin toimii minulla herätyskellona. -äiti sanoo että voi herättää minut ajoissa. (joka ikinen kerta herättää aivan liian myöhään koska itse nukkuu pommiin tai sitten unohtaa herättää siihen tiettyyn kellon aikaan) 2) Kuuntelen musiikkia iltaisin -äidin mielestä pitäisi kuunnella jostain muusta, kuten mankasta. Joo, musiikki kuuluu seinien läpi ja eikä radiosta tule sitä musiikkia jota haluan kuunnella (käytän siis siksi youtubea). Ja kuuntelen usein "remix" versioita ja toisten covereita eikä niitä mistään radiosta kuule. En myöskään voi silloin valita mitä biisejä haluan kuunnella. En viestittele keskellä yötä tai roiku netissä tai somessa öisin. Nukun silloin, sillä tarvitsen unta. Ongelma ei siis ole se, mitä usein uskotaan. Teenkö kuitenkin väärin? Äiti sanoo joka ilta että puhelimet yöksi pois huoneesta. En vie sitä. Minusta on väärin, että en voi kuunnella musiikkia tai käyttää herätyskelloa. Okei, ihan _herätyskellon_ voisi hommata, mutta sitten se pitää säätää joka ilta erikseen, kun aikataulu ei ole säännöllinen että joka päivä klo 8 kouluun. Olen siis 15-vuotias, täytän parin kk päästä 16. Eli en ole enää pikkulapsi joka tarvitsee valvontaa joka ikiseen asiaan.
[/quote]
Silloin, kun olin ikäisesi ei ollut mitään kännyköitä eikä nettiä. Kuuntelin YLE:n rinnakkaisohjelmasta yömyöhään Tapani Ripattia ihan vaan mankasta. Äitisi on oikeassa. Jos minä pärjäsin sinun ikäisenäsi ilman kännykkää, voit pärjät sinäkin. Ei se ole mikään elämän välttämättömyys. Pyydä äitiäsi ostamaan herätyskello, jos herättää liian myöhään. Eivät maksa paljoa. Ongelma ratkaistu.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:25"]
Olenko nyt aivan kamala lapsi kun kapinoin tuossa asiassa äitiäni vastaan? Äidin mielestä siis puhelin pitäisi tuoda olohuoneen tai keittiön pöydälle yön ajaksi ja sen on oltava äänettömällä. En pidä ajatuksesta koska: 1) puhelin toimii minulla herätyskellona. -äiti sanoo että voi herättää minut ajoissa. (joka ikinen kerta herättää aivan liian myöhään koska itse nukkuu pommiin tai sitten unohtaa herättää siihen tiettyyn kellon aikaan) 2) Kuuntelen musiikkia iltaisin -äidin mielestä pitäisi kuunnella jostain muusta, kuten mankasta. Joo, musiikki kuuluu seinien läpi ja eikä radiosta tule sitä musiikkia jota haluan kuunnella (käytän siis siksi youtubea). Ja kuuntelen usein "remix" versioita ja toisten covereita eikä niitä mistään radiosta kuule. En myöskään voi silloin valita mitä biisejä haluan kuunnella. En viestittele keskellä yötä tai roiku netissä tai somessa öisin. Nukun silloin, sillä tarvitsen unta. Ongelma ei siis ole se, mitä usein uskotaan. Teenkö kuitenkin väärin? Äiti sanoo joka ilta että puhelimet yöksi pois huoneesta. En vie sitä. Minusta on väärin, että en voi kuunnella musiikkia tai käyttää herätyskelloa. Okei, ihan _herätyskellon_ voisi hommata, mutta sitten se pitää säätää joka ilta erikseen, kun aikataulu ei ole säännöllinen että joka päivä klo 8 kouluun. Olen siis 15-vuotias, täytän parin kk päästä 16. Eli en ole enää pikkulapsi joka tarvitsee valvontaa joka ikiseen asiaan.
[/quote]
Silloin, kun olin ikäisesi ei ollut mitään kännyköitä eikä nettiä. Kuuntelin YLE:n rinnakkaisohjelmasta yömyöhään Tapani Ripattia ihan vaan mankasta. Äitisi on oikeassa. Jos minä pärjäsin sinun ikäisenäsi ilman kännykkää, voit pärjät sinäkin. Ei se ole mikään elämän välttämättömyys. Pyydä äitiäsi ostamaan herätyskello, jos herättää liian myöhään. Eivät maksa paljoa. Ongelma ratkaistu.
[/quote]Huhhei... Elätkö muutoinkin menneiden vuosikymmenien mukaisesti? Tuollainen sepostus "Silloin, kun olin ikäisesi ei ollut mitään..." ei auta ketään. En ole ap.
Kaikenmaailman pimeitä sääntöjä jaksetaankin lapsille ja nuorille keksiä.