Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudelleen naimisiin, sukunimiasiaa

Vierailija
15.12.2021 |

Oletteko ottaneet uudelleen naimisiin mennessä uuden miehen sukunimen? Otitteko siinä välissä takaisin tyttönimenne? Onko teistä reilua vitsailla ja kettuilla sukunimistä ihmiselle joka on tuon tehnyt?

Olen ollut aika pitkään samassa työpaikassa ja olen kerran vaihtanut erotessa sukunimeäni (exän nimestä tyttönimeen). Nyt olen menossa uudelleen naimisiin ja tästä on tullut työpaikalle yleinen vitsailun ja kiusaamisen aihe että onko edellisen kanssa edes ero vielä selvä ja aionko taas muuttaa nimeäni, kun menen uudelleen naimisiin ensi kesänä. Erosta on neljä vuotta ja edelleen jossain vielä kummittelee exän aikainen nimi työpaikan järjestelmissä. Ei kuitenkaan ollut mulle edes vahtoehto että olisin pitänyt exän nimen eron jälkeen.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla kävi niin, että otin oman nimeni takaisin heti kun ero selvä, ajattelin että pidän tyttönimeni loppuelämäni enkä mene naimisiin enää. Yllättäen miesystävä sitten halusikin nopsaan naimisiin ja mentiin sitten ja otinkin hänen sukunimensä, vaikka ensin ajattelin pitää tyttönimeni. Mulla oli yhden vuoden sisällä kolme eri sukunimeä. Ei siitä kukaan mitään vitsaillut. Tosin olin työpaikalla jossa suurin osa miehiä, ei ne tuommoisia asioita vatvo 

Pyryharakka!

Vuoden sisällä ero ha uusi liitto?

Typerys!

Vierailija
22/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vienonen-Karpela-Saarela-Karpela-Erjonen.

Kyllä se on todella noloa. Vähän kuin joku "omistajalista".

Älä nyt. Sehän on vaan jännää. Eikä tarvitse selitellä ihmisille parisuhdekiemuroitaan ja avioliittohistoriaansa kun se selviää heti esittelyssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkarätit ottavat ukon nimen. Jos oma sukunimi ruma, niin ymmärrän jonkun yhteisen keksityn nimen.

Vierailija
24/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vienonen-Karpela-Saarela-Karpela-Erjonen.

Kyllä se on todella noloa. Vähän kuin joku "omistajalista".

Älä nyt. Sehän on vaan jännää. Eikä tarvitse selitellä ihmisille parisuhdekiemuroitaan ja avioliittohistoriaansa kun se selviää heti esittelyssä.

Sinne voisi laittaa myös pitkään (yli 6 kk) jatkuneet avosuhteen. Vaikka suluissa ne sukunimet. Nämä kaikki on panneet minua vakituiseen.

Vierailija
25/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaihtanut eron jälkeen tyttönimeä takaisin, sillä kaikki tärkeät koulu- ja työtodistukset olivat tällä uudella nimellä. Nyt kun taas vakavammin seurustelen ja pohdin naimisiin menoa ja lastensaantia, olen päättänyt kuitenkin ottaa uuden mieheni nimen, jotta mm. lasten kanssa matkustelu olisi helpompaa. Mieheni on selkeästi eri etnisyyttä (lapset tuskin tulevat olemaan vaaleanhiuksisia ja -silmäisiä), enkä halua joutua vaikeisiin tilanteisiin passintarkastuksissa, mikäli matkustaisin eri sukunimisten (ja kenties eri maan passilla olevien) lasten kanssa ilman miestäni.

Voi toikin olla ongelma, mutta omalla kohdallani ei. Mun lapset on kaksoiskansalaisua eikä ole ollut ongelma vaikka lapsilla on eri maan passi kuin äidillä.

Mutta joo, mä pidin eksän nimen. Olen tehnyt työurani sillä. Vois vaihtaa, mutta ei tunnu mitenkään kovin tärkeältä. Jos päättäisin mennä uudestaan naimisiin, niin silloin ehkä vaihtaisin tyttönimeen.

Vierailija
26/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeessä te olette töissä, kun tällaisia nimiasioita pohditaan? Totta on, että järjestelmissä ollaan nimillä, jotka sinne on aikanaan annettu, jos ei ole itse tajunnut pyytää sinne vaihtoa, mutta muuten se on ihan se ja sama, keksitkö sukunimesi itse vai otitko miehen isoäidin tyttönimen uudeksi sukunimeksi, kun astuit avioon.

Vierailija
27/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

26, aika monessa yrityksessä on todella kankea saada nimenmuutos menemään läpi järjestelmiin vaikka kuinka ilmoittaisi sen joka paikkaan mihin tarvitsee. Esim käyttäjätunnukset on usein sukunimestä 3-5 kirjainta ja loput etunimestä, ja sitä ei ole saanut kyllä yhdessäkään firmassa muutettua missä olen ollut töissä. Mullakin on nykyisessä työpaikassa eri nimestä käyttäjätunnus kuin mitä nykyään olen, ja pitää tuuraajalle aina muistaa kertoa se käyttäjätunnus erikseen koska osa järjestelmistä toimii sillä ja osa koko nimellä. Meillä on myös pariin eri tyyliin kirjoitettuna nimet kun muuttunut päivitysten myötä (kaikki isolla tai normaalisti kirjoitettuna), joten raportit on aika mielenkiintoisen näköisiä varsinkin meillä joilla keikkuu vielä vanha nimi jossain mukana ja sekin parilla eri tyylillä. :D Mulle jumpattiin pari vuotta että saatiin lähes kaikkialle nimi oikeasti muuttumaan. Ison yrityksen tsiljoonan eri ohjelman ihanuuksia. <3

Vierailija
28/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaihtanut eron jälkeen tyttönimeä takaisin, sillä kaikki tärkeät koulu- ja työtodistukset olivat tällä uudella nimellä. Nyt kun taas vakavammin seurustelen ja pohdin naimisiin menoa ja lastensaantia, olen päättänyt kuitenkin ottaa uuden mieheni nimen, jotta mm. lasten kanssa matkustelu olisi helpompaa. Mieheni on selkeästi eri etnisyyttä (lapset tuskin tulevat olemaan vaaleanhiuksisia ja -silmäisiä), enkä halua joutua vaikeisiin tilanteisiin passintarkastuksissa, mikäli matkustaisin eri sukunimisten (ja kenties eri maan passilla olevien) lasten kanssa ilman miestäni.

ei tarvitse olla sama nimi lapsen kanssa matkustaessa. Olen matkustanut eikä kukaan kysynyt mitään. Maailmalla on tavallista että on eri sukunimi puolisoilla, eikähän kaikki vanhemmat ole edes naimisissa. Jos huolettaa, mieheltä mukaan lupa vielä lapset ulkomaille, ettei ole lapsikaappaus.

Jos mies on antanut tuon syyksi sinulle ottaa sama nimi, etsi joku muu syy, esim että haluat ottaa miehen nimen. Sekin on ihan ok.

Vierailija
29/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ole vaihtanut nimeä naimisiin mennessä, koska tutkinnot ja työura oli jo tyttönimellä. Niin en sitten muuttanut myöskään erotessa.

Vierailija
30/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ole vaihtanut nimeä naimisiin mennessä, koska tutkinnot ja työura oli jo tyttönimellä. Niin en sitten muuttanut myöskään erotessa.

Nimen vaihtaminen on ihan tavallista. Ei kukaan ylläty jos nuorena tutkinto eri nimellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan