Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudelleen naimisiin, sukunimiasiaa

Vierailija
15.12.2021 |

Oletteko ottaneet uudelleen naimisiin mennessä uuden miehen sukunimen? Otitteko siinä välissä takaisin tyttönimenne? Onko teistä reilua vitsailla ja kettuilla sukunimistä ihmiselle joka on tuon tehnyt?

Olen ollut aika pitkään samassa työpaikassa ja olen kerran vaihtanut erotessa sukunimeäni (exän nimestä tyttönimeen). Nyt olen menossa uudelleen naimisiin ja tästä on tullut työpaikalle yleinen vitsailun ja kiusaamisen aihe että onko edellisen kanssa edes ero vielä selvä ja aionko taas muuttaa nimeäni, kun menen uudelleen naimisiin ensi kesänä. Erosta on neljä vuotta ja edelleen jossain vielä kummittelee exän aikainen nimi työpaikan järjestelmissä. Ei kuitenkaan ollut mulle edes vahtoehto että olisin pitänyt exän nimen eron jälkeen.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko töissä jossain yläasteella vai? Teet just niin kuin hyvältä tuntuu, mitä se nyt työkavereillesi kuuluu mikä sun sukunimi on! Onnea kovasti teille!

Vierailija
2/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti ihminen, jolle on helppo sanoa väärin. Eli vaikka muut sanoisivat sinulle vain, että ok, kun ilmoitit nimen vaihtamisesta, niin sinun korvissasi se kuulostaa nälvimiseltä. Sinulla on ilmeisesti liikaa aikaa ajatella kaikkea ja jos itsetunto on miinuksella, niin varmaan jo muiden katseet ovat vitsailua ja kettuilua.

Kasvata hyvä ihminen siis itsetunto, niin sen jälkeen moiset asiat eivät jää kaivertamaan mieltäsi. En usko, että tämä asia on edes ainoa asia, mikä sinun mielestäsi on kettuilua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pitänyt oman sukunimeni ja se on myös lapsilla. En näe mitään syytä irvailla jos joku vaihtaa nimeään usemapaan otteeseen. Vaihtaahan jotkut etunimensäkin, nimi on sen henkilön eikä muiden. Aika henkilökohtainen asialle siinä naureskelisi.

Vierailija
4/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti ihminen, jolle on helppo sanoa väärin. Eli vaikka muut sanoisivat sinulle vain, että ok, kun ilmoitit nimen vaihtamisesta, niin sinun korvissasi se kuulostaa nälvimiseltä. Sinulla on ilmeisesti liikaa aikaa ajatella kaikkea ja jos itsetunto on miinuksella, niin varmaan jo muiden katseet ovat vitsailua ja kettuilua.

Kasvata hyvä ihminen siis itsetunto, niin sen jälkeen moiset asiat eivät jää kaivertamaan mieltäsi. En usko, että tämä asia on edes ainoa asia, mikä sinun mielestäsi on kettuilua...

Aika usein tilanne on tämä tyypeillä, jotka vastaavanlaisia kirjoittavat tai sanovat. Selkä siis suoraksi ap ja sinä teet niin kuin teet, joten asian kanssa pitää pärjätä hyvässä ja pahassa.

Vierailija
5/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pitänyt oman sukunimeni ja se on myös lapsilla. En näe mitään syytä irvailla jos joku vaihtaa nimeään usemapaan otteeseen. Vaihtaahan jotkut etunimensäkin, nimi on sen henkilön eikä muiden. Aika henkilökohtainen asialle siinä naureskelisi.

Sinulla ei ole siis nimi vaihtunut muutaman vuoden välein, joten tilanne on täysin eri.

Vierailija
6/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon säästänyt kaikki nimet, oon kolmatta kertaa naimisissa, ekana on tyttönimi, sitten seuraavaksi parhaan liiton nimi jne....

Ekan liiton nimi on vikana, kun se oli niin huono ja nyt oon menossa naimisiin ihanan miehen kanssa, niin oon miettinyt et tämän sukunimen vois laittaa ekaksi.

Vierailija
7/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ehkä huono vastaamaan, kun pidin oman tyttönimeni jo ensimmäisessä (ja varmasti viimeisessä, vaikka se jo päättyikin) avioliitossakin. Mutta siis miksi kuuntelemaan työkavereita? Jos haluat ottaa miehesi nimen, sitten otat miehesi nimen. Jos taas haluat pysyä tyttönimelläsi, pysyt tyttönimelläsi. Työkavereille voi sanoa, että kun Suomen nimilaissa on annettu useampia vaihtoehtoja sukunimen määräytymiseen avioliitossa, niin sinä teit oman ratkaisusi.

Vierailija
8/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon säästänyt kaikki nimet, oon kolmatta kertaa naimisissa, ekana on tyttönimi, sitten seuraavaksi parhaan liiton nimi jne....

Ekan liiton nimi on vikana, kun se oli niin huono ja nyt oon menossa naimisiin ihanan miehen kanssa, niin oon miettinyt et tämän sukunimen vois laittaa ekaksi.

Ja tämähän ei oikeasti ole Suomen nimilain mukaan mahdollista.

Vierailija
9/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

....siis ollut kolme kertaa naimisissa en kolmatta kertaa.

Vierailija
10/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihtanut eron jälkeen tyttönimeä takaisin, sillä kaikki tärkeät koulu- ja työtodistukset olivat tällä uudella nimellä. Nyt kun taas vakavammin seurustelen ja pohdin naimisiin menoa ja lastensaantia, olen päättänyt kuitenkin ottaa uuden mieheni nimen, jotta mm. lasten kanssa matkustelu olisi helpompaa. Mieheni on selkeästi eri etnisyyttä (lapset tuskin tulevat olemaan vaaleanhiuksisia ja -silmäisiä), enkä halua joutua vaikeisiin tilanteisiin passintarkastuksissa, mikäli matkustaisin eri sukunimisten (ja kenties eri maan passilla olevien) lasten kanssa ilman miestäni.

Vierailija
11/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole siis nimi vaihtunut muutaman vuoden välein, joten tilanne on täysin eri.

Puhuin siitä että apn tilanteelle nauretaan. Olisinko mukana nauramassa jos omaa nimeäni vaihtaisin muutaman vuoden välein?

Vierailija
12/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota se nimi mikä kauniimpi ja sointuu etunimeesi.

Vierailija
13/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas, väliviivoja vaan ei saa olla kuin yksi.

Vierailija
14/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla kävi niin, että otin oman nimeni takaisin heti kun ero selvä, ajattelin että pidän tyttönimeni loppuelämäni enkä mene naimisiin enää. Yllättäen miesystävä sitten halusikin nopsaan naimisiin ja mentiin sitten ja otinkin hänen sukunimensä, vaikka ensin ajattelin pitää tyttönimeni. Mulla oli yhden vuoden sisällä kolme eri sukunimeä. Ei siitä kukaan mitään vitsaillut. Tosin olin työpaikalla jossa suurin osa miehiä, ei ne tuommoisia asioita vatvo 

Vierailija
15/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli kuolinilmoituksessa tyyliin

Maija Meikäläinen, os. Hokkanen, ent. Hukkanen, ent. Hikkanen.

Mikäs siinä. Ei nimi "miestä pahenna" ja tuskin naistakaan. 😉

Vierailija
16/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla kävi niin, että otin oman nimeni takaisin heti kun ero selvä, ajattelin että pidän tyttönimeni loppuelämäni enkä mene naimisiin enää. Yllättäen miesystävä sitten halusikin nopsaan naimisiin ja mentiin sitten ja otinkin hänen sukunimensä, vaikka ensin ajattelin pitää tyttönimeni. Mulla oli yhden vuoden sisällä kolme eri sukunimeä. Ei siitä kukaan mitään vitsaillut. Tosin olin työpaikalla jossa suurin osa miehiä, ei ne tuommoisia asioita vatvo 

No niinpä, eli olit ihan normaali suoraselkäinen nainen, joka ei jaksa edes miettiä muiden mielipiteitä ja siksi että niitä varmaan murehtisikaan.

Vierailija
17/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas, väliviivoja vaan ei saa olla kuin yksi.

Eron jälkeen ei voi muuttaa nimeään niin, että edes osa siitä olisi exän nimi.

Vierailija
18/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus oli kuolinilmoituksessa tyyliin

Maija Meikäläinen, os. Hokkanen, ent. Hukkanen, ent. Hikkanen.

Mikäs siinä. Ei nimi "miestä pahenna" ja tuskin naistakaan. 😉

Iäkäs ihminen on voinut vuosikymmeniä ollut tunnettu jollain nimellä. Sinänä ihan hyvä ilmoittaa niin vanhan työkaverit vaikka tunnistaa.

Vierailija
19/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vaihtanut nimeä kolmatta kertaa. Ihan sen takia, että vaihto oli sen verran työläs.

Vierailija
20/30 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vienonen-Karpela-Saarela-Karpela-Erjonen.

Kyllä se on todella noloa. Vähän kuin joku "omistajalista".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi