Mies ei suostu eroamaan!
Auttakaa tyhmää. Mitä voin tehdä, kun meillä on yhteinen omistusasunto eikä mies suostu eroamaan. Hän ei suostu edes keskustelemaan erosta. Olen ollut tässä suhteessa jo vuosia onneton ja nykyään tilanne on se, että en pysty edes katsomaan miestäni voimatta pahoin. Kaikki hänessä ärsyttää. Niin ulkonäössä kuin luonteessa, tavoissa, kaikki! Talomme pitäisi laittaa myyntiin, mutta en usko, että saamme sitä koskaan myytyä (pieni muuttotappiopaikkakunta ja talo ison rempan tarpeessa kaukana keskustasta). Olenko lopun elämääni kahlittu onnettomaan suhteeseeni vain talolainan vuoksi.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 07:12"]
Huonoja ohjeita sait. Eroaminen helppoa mut talon myynti vaikeaa jos toinen jurrittaa. Alaston mies näytöissä ei edistä myyntiä. Poliisit eivät voi mitään, mies omistaa 50 %. Vaatii oikeuden käsittelyn ja ositusmiehen.
[/quote]
Ei helv, kun repesin tuolle alastomalle miehelle asuntonäytössä!
Mutta homman voi kyllä aloittaa muuttamalla pois, ja alkamalla sitten selvittää ositusasiaa. Avoliitossa juuri se poismuutto on fakta joka lyödä pöytään, olen muuttanut pois ja siis oikeutettu omaisuuden jakoon.
Onko kaikilla neuvojilla niin paljon rahaa, että huolettomasti pystyisi muuttamaan vuokralle ja maksamaan silti vanhan asunnon kuluja? Vissiin.
Sitä ositusta voi kiusallaan pitkittää vuosikaudet.
Joo, mä en käsitä myöskään miten miehen haluamiset liittyy tuohon mitenkään. Jätät yksin eroanomuksen ja puolen vuoden päästä uuden. Seuraus: olet eronnut, muutat pois ja vaadit ositusta vaikka käräjäoikeudessa jos muu ei auta. Mies maksaa sut ulos tai myytte talon ja mahdollinen voitto puoliksi.
Jos olisin mies, niin en todellakaan hyvää hyvyyttäni ostaisi ap:n arvonsa menettänyttä talopuolikasta, ellen saisi sitä puoli-ilmaiseksi. Miksi ottaa niskoilleen eksän tappiot, kun omissakin on tekemistä. Ap:n pitää nyt vaan hyväksyä, että talosta tulee takkiin. Jos mies jää asumaan siihen, niin olet oikeutettu jonkinlaiseen vuokraan puolikkaastasi, ehkä sillä saa katettua osan lainasta ja ylläpitokuluista. Tosin senkin saaminen tulee olemaan hankalaa, kun mies ei ole yhtään yhteistyöhaluinen.