Hemoglobiini 107 - lääkkeet ilman lääkärissä käyntiä
Eli soittelin verikokeen tuloksia ja hemoglobiini on 107. Tarjosivat suoraan rautalääkitystä puhelimessa.
Olisiko kuitenkin tarve mennä lääkärille tarkempiin selvityksiin vai otanko vaan tuon lääkityksen sen kummempia ihmettelemättä? kai sille alhaiselle hemoglobiinile jokin syy täytyy olla? Vai täytyykö sitä sen tarkemmin selvitellä?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan on tyttö itse soittanut ja puhelimessa tarjottiin vaihtoehtoa joko ottaa lääkitys heti tai odottaa lääkärin aikaa 3 viikon kuluttua. Tätä lääkkeiden suoraa tarjoamista jäin ihmettelemään. Kiitos huolenpidosta ja pahoitteluni, että en jaksanut/ehtinyt asiaa teille juurta jaksaen tässä kesken työpäivän selittää. Hemoglobiini otettu toistuvien tonsilliittitulehdusten yhteydessä. Kielioppiasiat ovat kohtuullisesti hallussa, vaikka kaikkiin muotoseikkoihin ei aina kiireessä ehdikään puuttumaan tai kirjoitettua tekstiä oikolukemaan. Kaiketikin asiani kuitenkin pääosiltaan tuli kirjotusvirheestä huolimatta selväksi =).
Kirjoitit aloituksen minä-muodossa, joten ei ihme, että aiheutti hämmennystä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli myös teininä alhanen hemoglobiini ja sain rautapillerit käteen. Söin ne ja hemoglobiini on ollut sen jälkeen normaali
Näin minullakin. Totta kai oireen takana voi olla vaikka sitä ja tätä, mutta joskus tuntuu, että ylireagoidaan. Miksi ei tässäkin tapauksessa voi syödä lisärautaa (ei se nyt kovin dramaattiselta "lääkkeeltä" minusta kuulosta) ja sitten katsotaan parantuivatko arvot. Minulla oli nuorena tosi runsaat kuukautiset, enkä lainkaan ihmettele, että hemoglobiini laski, kun ei siihen aikaan syöty lihaakaan niin valtavasti. Vähän pahoitin mieleni, kun th antoi esitteen, jossa oli tarina viinereitä mussuttavasta tytöstä, joka lopetti viinerien syönnin ja alkoi syödä kunnon ruokaa ja tadaa hemoglobiini parani. Söin ihan tavallisesti, mutta vuosin kuin hana.
On vakavampiakin syitä kuin raudan puute.
Graavi raudanpuute ei pelkällä ruokavaliomuutoksella korjaannu. Et pysty saamaan ruuasta yhtä paljon rautaa kuin vahvoista rautatableteista.