Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko pehmeän rasvan saannin korvata

Vierailija
23.03.2015 |

purkista omega-3 kalaöljykapseleilla? En käytä öljyä, enkä margariinia, en syö kalaa enkä pähkinöitä.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää uskoko tolosia . Luottakaa 1000 tiedenaiseen ja jopa -mieheen . Rapsi ja oliivi=ok.

Vierailija
42/50 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:53"]

Kysyin neuvolassa rypsiöljystä kun mua kehotettiin vaihtamaan oliiviöljy siihen, että miksi ja miten on parempi. Ei osannut lyyli vastata siihen mitenkään, "kun on nämä suositukset", miten suosittelet jotain, mitä et ymmärrä itsekään? Käsittämätöntä. Etsinpäs tästä jotain....

Jatkamme oliiviöljyllä.

[/quote]

Näinhän se menee ja äidit eivät koskaan kyseenalaista neuvoja. Tekevät niinkuin neuvolassa ohjeistetaan ottamatta itse selvää asioista.

[/quote]

Niin, neuvolastahan ne suositukset annetaan ihan sen perusteella, mitä terkkarin päähän nyt just kullakin hetkellä sattuu pälkähtämään, ne eivät tosiaan perustu esim. tieteelliseen tutkimukseen.

[/quote]

Ja sinähän olet tietysti tutustunut näihin tieteellisiin tutkimuksiin, jopa ymmärtänyt niitä?

[/quote]

Minä en laadi ravintosuosituksia, joten mielestäni minun ei tarvitse lukea jatkuvasti tieteellisiä tutkimuksia. Minulla ei ole lääketieteen koulutusta, joten mulla puuttuu ne perustiedot, mitä vaaditaan lääketieteellisen tutkimuksen lukemiseen. Olen kyllä selaillut joskus lääketieteellisiä artikkeleita, mutta paljon niistä menee multa ohi, koska niiden lukemiseen vaaditaan jo jonkinlainen koulutus, pelkän Googlen ja sanakirjan avulla ei kauhean pitkälle pötki.

Mutta arvaas keillä on tällainen koulutus? Niillä, jotka laativat niitä ravintosuosituksia!

Mun mielestä saa olla kriittinen tutkimuksia kohtaan, tutkimuksiakin voi tehdä eri näkökulmista, eikä jonkun tutkimuksen tulos tarkoita välttämättä mitään erityisen absoluuttista. Mutta ei myöskään kannata unohtaa sitä, että ne THL:n suosituksia laativat ovat ihan oikeasti kouluttautuneet ja sen koulutuksen perusteella osaavat tulkita niitä tutkimuksia paremmin kuin vaikkapa minä, ja he myöskin tekevät itse sitä tutkimusta. 

Jos ei luota suomalaiseen lääkärinkoulutukseen lainkaan, niin se on sitten toinen juttu.

[/quote]

Lääkäreillä on ihan olematon ravintokoulutus.

Tiedätkö ketkä ne suositukset tekee ja millä perusteella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:28"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:21"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:53"]

Kysyin neuvolassa rypsiöljystä kun mua kehotettiin vaihtamaan oliiviöljy siihen, että miksi ja miten on parempi. Ei osannut lyyli vastata siihen mitenkään, "kun on nämä suositukset", miten suosittelet jotain, mitä et ymmärrä itsekään? Käsittämätöntä. Etsinpäs tästä jotain....

Jatkamme oliiviöljyllä.

[/quote]

Näinhän se menee ja äidit eivät koskaan kyseenalaista neuvoja. Tekevät niinkuin neuvolassa ohjeistetaan ottamatta itse selvää asioista.

[/quote]

Niin, neuvolastahan ne suositukset annetaan ihan sen perusteella, mitä terkkarin päähän nyt just kullakin hetkellä sattuu pälkähtämään, ne eivät tosiaan perustu esim. tieteelliseen tutkimukseen.

[/quote]

Ja sinähän olet tietysti tutustunut näihin tieteellisiin tutkimuksiin, jopa ymmärtänyt niitä?

[/quote]

Minä en laadi ravintosuosituksia, joten mielestäni minun ei tarvitse lukea jatkuvasti tieteellisiä tutkimuksia. Minulla ei ole lääketieteen koulutusta, joten mulla puuttuu ne perustiedot, mitä vaaditaan lääketieteellisen tutkimuksen lukemiseen. Olen kyllä selaillut joskus lääketieteellisiä artikkeleita, mutta paljon niistä menee multa ohi, koska niiden lukemiseen vaaditaan jo jonkinlainen koulutus, pelkän Googlen ja sanakirjan avulla ei kauhean pitkälle pötki.

Mutta arvaas keillä on tällainen koulutus? Niillä, jotka laativat niitä ravintosuosituksia!

Mun mielestä saa olla kriittinen tutkimuksia kohtaan, tutkimuksiakin voi tehdä eri näkökulmista, eikä jonkun tutkimuksen tulos tarkoita välttämättä mitään erityisen absoluuttista. Mutta ei myöskään kannata unohtaa sitä, että ne THL:n suosituksia laativat ovat ihan oikeasti kouluttautuneet ja sen koulutuksen perusteella osaavat tulkita niitä tutkimuksia paremmin kuin vaikkapa minä, ja he myöskin tekevät itse sitä tutkimusta. 

Jos ei luota suomalaiseen lääkärinkoulutukseen lainkaan, niin se on sitten toinen juttu.

[/quote]

Lääkäreillä on ihan olematon ravintokoulutus.

Tiedätkö ketkä ne suositukset tekee ja millä perusteella?

[/quote]

Kerropa tarkemmin tästä, kun sulla selvästi on mielipide: mikä se "olematon" koulutus on? 

THL tekee ravintosuositukset tieteellisen tutkimuksen perusteella. 

Vierailija
44/50 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja tutkimusta ei tee lääketieteen lisensiaatiksi valmistunut lääkäri (joka on siis suorittanut ne opinnot, joilla valmistuu yleislääkäriksi), tutkimusta tekevät suorittavat myös jatko-opinnot.

Vierailija
45/50 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:39"]Joo, vielä toistaiseksi kotimainen rypsiöljy on hyvää. Mutta vapaakauppasopimus usan ja euroopan välillä tuo geenimanipuloidun rypsin suomeen. Se ei ole hyvää. Tuota sopimusta ei vielä ole, mutta stubb ajaa sitä läpi täysillä, koska usa.[/quote]

Ensinnäkin, ei ole olemassa geneettisesti muunneltua rypsiä missään päin maailmaa. Toisekseen, jos olisikin, niin se olisi tasan yhtä terveellistä tai epäterveellistä kuin perinteinenkin rypsiöljy, mikäli sen terveellisyyttä ei olisi pyritty tietoisesti parantamaan.

Vierailija
46/50 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mammat ole oikeasti viitsineet tutkia tarkemmin? Kuka liputtaa rypsiöljyn nimeen enää? Eikö olla jo nähty mistä "elintasosairaudet" johtuu? Tulkaa joku vielä kertomaan miten auringonkukkaöljy on hyväksi ja tällä tarkoitan juuri näitä teollisuuden jylläämiä rasvoja. Ja margariini kaikin puolin verrattuna aitoihin rasvoihin, se vasta onkin terveellistä. Becellinä kun syö niin hyvillä mielin voi vetää :) samalla tuotteella voi sekä sairastuttaa itsensä, että parantaa? Se että ravintosuositukset antaa maa- ja metsätalousministeriö pitäisi jo kertoa jotain. Talous! Ei terveys. Kyse ei ole siitä mitä meidän pitäisi syödä pysyäksemme terveinä, vaan siitä mitä tämän maan talous pyöriäkseen tarvitsee ihmisten syövän. Tosin mikäs minä olen sanomaan.. Itsekin uskoin kymmeniä vuosia tuohon. Ja vtuttaa mitä pskaa meille on syötetty totena ja edelleen jatkuu. Itse en enää sairastuta itseäni enempää noilla rasvoilla sun muilla suosituksilla.

Vierailija
47/50 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän Lidlin rapsiöljyä, enkä usko kuolevani tai sairastuvani lähiaikoina.

Vierailija
48/50 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 22:40"]

Eikö mammat ole oikeasti viitsineet tutkia tarkemmin? Kuka liputtaa rypsiöljyn nimeen enää? Eikö olla jo nähty mistä "elintasosairaudet" johtuu? Tulkaa joku vielä kertomaan miten auringonkukkaöljy on hyväksi ja tällä tarkoitan juuri näitä teollisuuden jylläämiä rasvoja. Ja margariini kaikin puolin verrattuna aitoihin rasvoihin, se vasta onkin terveellistä. Becellinä kun syö niin hyvillä mielin voi vetää :) samalla tuotteella voi sekä sairastuttaa itsensä, että parantaa? Se että ravintosuositukset antaa maa- ja metsätalousministeriö pitäisi jo kertoa jotain. Talous! Ei terveys. Kyse ei ole siitä mitä meidän pitäisi syödä pysyäksemme terveinä, vaan siitä mitä tämän maan talous pyöriäkseen tarvitsee ihmisten syövän. Tosin mikäs minä olen sanomaan.. Itsekin uskoin kymmeniä vuosia tuohon. Ja vtuttaa mitä pskaa meille on syötetty totena ja edelleen jatkuu. Itse en enää sairastuta itseäni enempää noilla rasvoilla sun muilla suosituksilla.

[/quote]

THL:n ohjeet, että tyydyttyneitä rasvoja olisi vältettävä, ovat täysin vailla tieteellistä näyttöä. Se Pekka Puskan Pohjois-Karjala- projektikaan ei vähentänyt sydäntauteja, vaikka siitäkin on kunniaa yrittänyt ottaa. 

"Sydänkuolemat vähenivätkin radikaalisti Pohjois-Karjalassa, mitä pidettiin merkkinä onnistuneesta ruokavalion muutoksesta.

Harvemmin kerrottiin, että samaan aikaan myös muualla Suomessa sydänkuolemat vähenivät samassa suhteessa kuin projektin kohteena olleessa Pohjois-Karjalassa. Syitä on monia.

Väestö alkoi muuttaa nopeassa tahdissa maaseudulta kaupunkeihin. Perinteisten lanttujen, perunoiden ja porkkanoiden lisäksi ulkomailta alkoi tulla tuontihedelmiä ja vihanneksia; ravinto monipuolistui. Työ muuttui fyysisesti kevyemmäksi, sotien jälkeinen stressi väheni. Tupakointi vähentyi."

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/miksi-yha-varoitetaan-rasvan-vaaroista-suomalaiset-hylkaavat-viralliset-ravintosuositukset/

KUTEN MYÖS:

"Maailman arvostetuimpiin tutkijoihin lukeutuvat Frank Hu ja Ronald Krauss kolleegoineen ovat julkaisseet The American Journal of Clinical Nutrition -tiedelehdessä meta-analyysin eli eräänlaisen yhteenvedon 21 laadukkaasta tutkimuksesta, joissa on seurattu ”kovan” eli tyydyttyneen rasvan sekä sydän- ja verisuonitautien yhteyttä. Yhteenvedon aineistossa oli mukana lähes 350 000 henkilöä ja 23 vuoden seuranta-aika.

Tämän erittäin laajan aineiston perusteella tyydyttyneen rasvan käytöllä ei ole ollut minkäänlaista yhteyttä sydän- ja verisuonitautien kehittymiseen. Eniten ja vähiten tyydyttynyttä rasvaa syöneet henkilöt sairastuivat näihin tauteihin yhtä usein."

https://ravitsemusjaterveys.wordpress.com/2010/02/04/kova-rasva-ei-ole-yhteydessa-sydan-ja-verisuonitauteihin/

Vierailija
49/50 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän oliiviöljyä,auringonkukkaöljyä, kalanmaksaöljyä,rypsiöljyä,erästä pähkinäöljyä.

Hyvältä tuntuu .

Vierailija
50/50 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä liputan rypsiöljyn nimeen. Käytän lähitilan luomurypsiöljyä hyvillä mielin.