Voiko pehmeän rasvan saannin korvata
purkista omega-3 kalaöljykapseleilla? En käytä öljyä, enkä margariinia, en syö kalaa enkä pähkinöitä.
Kommentit (50)
Pellavasta saa tarpeellista rasvaa myös. Itse syön pellavarouhetta, joskus ostan semmosta missä on kuivattua mustikkaa mukana.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:53"]
Kysyin neuvolassa rypsiöljystä kun mua kehotettiin vaihtamaan oliiviöljy siihen, että miksi ja miten on parempi. Ei osannut lyyli vastata siihen mitenkään, "kun on nämä suositukset", miten suosittelet jotain, mitä et ymmärrä itsekään? Käsittämätöntä. Etsinpäs tästä jotain....
Jatkamme oliiviöljyllä.
[/quote]
Näinhän se menee ja äidit eivät koskaan kyseenalaista neuvoja. Tekevät niinkuin neuvolassa ohjeistetaan ottamatta itse selvää asioista.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:57"]
Pellavasta saa tarpeellista rasvaa myös. Itse syön pellavarouhetta, joskus ostan semmosta missä on kuivattua mustikkaa mukana.
[/quote]
Pellavaan kertyy raskasmetalleja.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:00"]
http://www.magneettimedia.com/lopettakaa-rypsioljyn-kaytto-heti/
[/quote]
Kunhan vain muistaa tehdä juuri päinvastoin kuin näissä Humpuukimedian ohjeissa sanotaan.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:02"]
Kysyin neuvolassa rypsiöljystä kun mua kehotettiin vaihtamaan oliiviöljy siihen, että miksi ja miten on parempi. Ei osannut lyyli vastata siihen mitenkään, "kun on nämä suositukset", miten suosittelet jotain, mitä et ymmärrä itsekään? Käsittämätöntä. Etsinpäs tästä jotain....
Jatkamme oliiviöljyllä.
[/quote]
Näinhän se menee ja äidit eivät koskaan kyseenalaista neuvoja. Tekevät niinkuin neuvolassa ohjeistetaan ottamatta itse selvää asioista.
[/quote]
Niin, neuvolastahan ne suositukset annetaan ihan sen perusteella, mitä terkkarin päähän nyt just kullakin hetkellä sattuu pälkähtämään, ne eivät tosiaan perustu esim. tieteelliseen tutkimukseen.
Riita poikki ja rypsiöljyä väliin. Rasvahapposuhde on rypsiöljyssä paljon parempi kuin oliiviöljyssä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rypsi%C3%B6ljy
http://yle.fi/uutiset/rypsioljy_paljastui_luultua_terveellisemmaksi/5664572
http://www.studio55.fi/terveys/article/rypsioljy-vai-oliivioljy-asiantuntija-vastaa/3154118
http://www.pakkotoisto.com/ravinto/49699-lopullinen-totuus-oliivioljy-vs-rypsioljy/
Eli, rypsiöljy on rasvahappokoostumukseltaan terveellisempää kun oliiviöljy. MOT
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 08:19"]
Riita poikki ja rypsiöljyä väliin. Rasvahapposuhde on rypsiöljyssä paljon parempi kuin oliiviöljyssä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rypsi%C3%B6ljy
http://yle.fi/uutiset/rypsioljy_paljastui_luultua_terveellisemmaksi/5664572
http://www.studio55.fi/terveys/article/rypsioljy-vai-oliivioljy-asiantuntija-vastaa/3154118
http://www.pakkotoisto.com/ravinto/49699-lopullinen-totuus-oliivioljy-vs-rypsioljy/
Eli, rypsiöljy on rasvahappokoostumukseltaan terveellisempää kun oliiviöljy. MOT
[/quote]
Väärin!
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 06:28"]
Ei tee. THL tekee ravintosuositukset väärien käsitysten ja suomalaisen elintarviketeollisuuden lobbausten mukaan. On yleisesti tiedossa että esmes se Pohjois-Karjala "tutkimus" on tietoisesti vääristelty jotta saatiin haluttu "tulos."
[/quote]
Omalla tavallaan nämä hihhulit ovat ihan hauskoja. Kaikki viralliset tutkimukset ja suositukset ovat jonkun lobbaamia, tulokset väärennettyjä tai salattuja. Tutkimusten ja ohjeiden ainoana tarkoituksena on saada lääketehtaille ja lobbareille tähtitieteelliset voitot ja noudattamalla ohjeita menettää terveytensä, rahansa ja lopuksi henkensä.
Hihhulit sen sijaan uskovat mitä tahansa magneettimediaa tai tohtori Tolosta, jotka tekevät pyyteetöntä työtä kansalaisten terveyden hyväksi ja ihan ilmaiseksi kertovat, mitä heidän tuotteitaan pitää milloinkin syödä. Lääketiede joutuu nostamaan kädet pystyyn monen sairauden edessä, mutta tohtori Toloselta löytyy joka ikiseen tautiin hyvä lääke tai ainakin hivenaine, josta on saatu Varsovan amk:ssa erinomaisia tutkimustuloksia.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:11"]
Jatkamme oliiviöljyllä.
[/quote]
[/quote]
Niin, neuvolastahan ne suositukset annetaan ihan sen perusteella, mitä terkkarin päähän nyt just kullakin hetkellä sattuu pälkähtämään, ne eivät tosiaan perustu esim. tieteelliseen tutkimukseen.
[/quote]
Ja sinähän olet tietysti tutustunut näihin tieteellisiin tutkimuksiin, jopa ymmärtänyt niitä?
[/quote]
Minä en laadi ravintosuosituksia, joten mielestäni minun ei tarvitse lukea jatkuvasti tieteellisiä tutkimuksia. Minulla ei ole lääketieteen koulutusta, joten mulla puuttuu ne perustiedot, mitä vaaditaan lääketieteellisen tutkimuksen lukemiseen. Olen kyllä selaillut joskus lääketieteellisiä artikkeleita, mutta paljon niistä menee multa ohi, koska niiden lukemiseen vaaditaan jo jonkinlainen koulutus, pelkän Googlen ja sanakirjan avulla ei kauhean pitkälle pötki.
Mutta arvaas keillä on tällainen koulutus? Niillä, jotka laativat niitä ravintosuosituksia!
Mun mielestä saa olla kriittinen tutkimuksia kohtaan, tutkimuksiakin voi tehdä eri näkökulmista, eikä jonkun tutkimuksen tulos tarkoita välttämättä mitään erityisen absoluuttista. Mutta ei myöskään kannata unohtaa sitä, että ne THL:n suosituksia laativat ovat ihan oikeasti kouluttautuneet ja sen koulutuksen perusteella osaavat tulkita niitä tutkimuksia paremmin kuin vaikkapa minä, ja he myöskin tekevät itse sitä tutkimusta.
Jos ei luota suomalaiseen lääkärinkoulutukseen lainkaan, niin se on sitten toinen juttu.
[/quote]
Lääkäreillä on ihan olematon ravintokoulutus.
Tiedätkö ketkä ne suositukset tekee ja millä perusteella?
[/quote]
Kerropa tarkemmin tästä, kun sulla selvästi on mielipide: mikä se "olematon" koulutus on?
THL tekee ravintosuositukset tieteellisen tutkimuksen perusteella.
[/quote]
:D:D:D:D
[/quote]
Tiedäthän, että tuo ei ollut mikään vastaus, vaan kimppu hymiöitä. Jos olet eri mioeltä kanssani, voit toki kertoa, miten asiat sinusta ovat. Hymiöt eivät nyt auta tässä.
[/quote]
Mikael Fogelholm on todennut että esimerkiksi virallisterveellisten ravitsemussuositusten määrittelelmä hiilihydraattien saantisuositus ei perustu mihinkään tieteelliseen tietoon. Ravitsemussuositukset ovat enemmänkin maatalouspolitiikkaa. Ursula Schwabin lausunnoista liittyen ravitsemukseen on tehty tutkintapyyntö poliisille.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 08:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 06:28"]
Ei tee. THL tekee ravintosuositukset väärien käsitysten ja suomalaisen elintarviketeollisuuden lobbausten mukaan. On yleisesti tiedossa että esmes se Pohjois-Karjala "tutkimus" on tietoisesti vääristelty jotta saatiin haluttu "tulos."
[/quote]
Omalla tavallaan nämä hihhulit ovat ihan hauskoja. Kaikki viralliset tutkimukset ja suositukset ovat jonkun lobbaamia, tulokset väärennettyjä tai salattuja. Tutkimusten ja ohjeiden ainoana tarkoituksena on saada lääketehtaille ja lobbareille tähtitieteelliset voitot ja noudattamalla ohjeita menettää terveytensä, rahansa ja lopuksi henkensä.
Hihhulit sen sijaan uskovat mitä tahansa magneettimediaa tai tohtori Tolosta, jotka tekevät pyyteetöntä työtä kansalaisten terveyden hyväksi ja ihan ilmaiseksi kertovat, mitä heidän tuotteitaan pitää milloinkin syödä. Lääketiede joutuu nostamaan kädet pystyyn monen sairauden edessä, mutta tohtori Toloselta löytyy joka ikiseen tautiin hyvä lääke tai ainakin hivenaine, josta on saatu Varsovan amk:ssa erinomaisia tutkimustuloksia.
[/quote]
Taas väärin! 'Hihhulit' eivät usko pohjois karjala projektiin josta P.Puska on todennut "pohjois-karjala projekti ei todista mitään". Sen sijaan 'hihhulit' uskovat laadukkaissa ja kansainvälistä arvostusta nauttivissa tiedejulkaisuissa julkaistuihin tutkimustuloksiin ja artikkeleihin.
Lääketieteen kykenemättömyys myöntää virheitään, olla tutkimuksessa puolueeton ja tehdä innovatiivista kehitystä on kääntymässä itseään vastaan. Ei tarvitse kuin katsoa vaikkapa päihdeongelmaisten hoitotuloksia: millään muulla alalla sellainen rimanalitus ei menisi läpi. Taloustieteilijä olisi jo aikoja sitten keksinyt tehokkaamman keinon korjata panos/tuotos-suhde, lääketietelijä sen sijaan hymisee Käypä hoito- sivujensa takaa ja jatkaa samaan malliin.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 22:40"]
Eikö mammat ole oikeasti viitsineet tutkia tarkemmin? Kuka liputtaa rypsiöljyn nimeen enää? Eikö olla jo nähty mistä "elintasosairaudet" johtuu? Tulkaa joku vielä kertomaan miten auringonkukkaöljy on hyväksi ja tällä tarkoitan juuri näitä teollisuuden jylläämiä rasvoja. Ja margariini kaikin puolin verrattuna aitoihin rasvoihin, se vasta onkin terveellistä. Becellinä kun syö niin hyvillä mielin voi vetää :) samalla tuotteella voi sekä sairastuttaa itsensä, että parantaa? Se että ravintosuositukset antaa maa- ja metsätalousministeriö pitäisi jo kertoa jotain. Talous! Ei terveys. Kyse ei ole siitä mitä meidän pitäisi syödä pysyäksemme terveinä, vaan siitä mitä tämän maan talous pyöriäkseen tarvitsee ihmisten syövän. Tosin mikäs minä olen sanomaan.. Itsekin uskoin kymmeniä vuosia tuohon. Ja vtuttaa mitä pskaa meille on syötetty totena ja edelleen jatkuu. Itse en enää sairastuta itseäni enempää noilla rasvoilla sun muilla suosituksilla.
[/quote]
THL:n ohjeet, että tyydyttyneitä rasvoja olisi vältettävä, ovat täysin vailla tieteellistä näyttöä. Se Pekka Puskan Pohjois-Karjala- projektikaan ei vähentänyt sydäntauteja, vaikka siitäkin on kunniaa yrittänyt ottaa.
"Sydänkuolemat vähenivätkin radikaalisti Pohjois-Karjalassa, mitä pidettiin merkkinä onnistuneesta ruokavalion muutoksesta.
Harvemmin kerrottiin, että samaan aikaan myös muualla Suomessa sydänkuolemat vähenivät samassa suhteessa kuin projektin kohteena olleessa Pohjois-Karjalassa. Syitä on monia.
Väestö alkoi muuttaa nopeassa tahdissa maaseudulta kaupunkeihin. Perinteisten lanttujen, perunoiden ja porkkanoiden lisäksi ulkomailta alkoi tulla tuontihedelmiä ja vihanneksia; ravinto monipuolistui. Työ muuttui fyysisesti kevyemmäksi, sotien jälkeinen stressi väheni. Tupakointi vähentyi."
KUTEN MYÖS:
"Maailman arvostetuimpiin tutkijoihin lukeutuvat Frank Hu ja Ronald Krauss kolleegoineen ovat julkaisseet The American Journal of Clinical Nutrition -tiedelehdessä meta-analyysin eli eräänlaisen yhteenvedon 21 laadukkaasta tutkimuksesta, joissa on seurattu ”kovan” eli tyydyttyneen rasvan sekä sydän- ja verisuonitautien yhteyttä. Yhteenvedon aineistossa oli mukana lähes 350 000 henkilöä ja 23 vuoden seuranta-aika.
Tämän erittäin laajan aineiston perusteella tyydyttyneen rasvan käytöllä ei ole ollut minkäänlaista yhteyttä sydän- ja verisuonitautien kehittymiseen. Eniten ja vähiten tyydyttynyttä rasvaa syöneet henkilöt sairastuivat näihin tauteihin yhtä usein."
[/quote]
Kiitän että jaksoit etsiä/ tahi jakaa tämän. Kuten sanoin, mikäs minä olen sanomaan, mutta ihmiset jotka sokeasti luottavat yleisesti hyväksyttävään jaettuun tietoon, voisivat saada perspektiiviä asioihin tutkiskelemalla tätä toista puolta. Minäkin kuvittelin toisin (en olisi voinut siis kuvitella, että kaikki mitä meille opetetaan pienestä pitäen, olisikin kusetusta) kunnes aloin etsiä syitä omille sekä vanhempieni vaivoille ja näiden asioiden uudellen ajattelu muutti ainakin meidän elämän. Ja ihmiset jotka haluavat täällä uskoa esim. lääkäreiden koulutukseen ja kaikkitietäväisyyteen..? Itse luin ravitsemustiedettä juuri niin pitkään, että tajusin, ettei kyse ole mistään muusta kun ulkoa opeteltavasta suppeasta linjasta josta ei ole oikeutta poiketa. Silloin vasta tajusin alkaa tutkimaan asioita tarkemmin, eli kaikkea sitä mitä emme olisi saaneet opiskelijoina edes lukea, jos halusimme johonkin tässä maassa valmistua.
Ole hyvä!
"Minäkin kuvittelin toisin (en olisi voinut siis kuvitella, että kaikki mitä meille opetetaan pienestä pitäen, olisikin kusetusta) kunnes aloin etsiä syitä omille sekä vanhempieni vaivoille ja näiden asioiden uudellen ajattelu muutti ainakin meidän elämän."
Itse kuvittelin aina, että ravintoasiat ovat sellaisia, että niissä ei kerta kaikkiaan millään tavalla huijata ihmisiä, koska kukaan ei voi olla niin moraaliton, että ajettaisiinkin vaikka joidenkin margariinitehtaiden asiaa ihmisten terveyden sijaan. Ja luotin siis täysin noihin virallisiin suosituksiin.
Mutta sitten, kun alkoi tulla netin myötä päinvastaista tietoa Suomenkin ravintosuosituksiin, ja kuitenkaan Suomen media ei julkaissut noita tietoja, niin aloin epäillä, että nyt on joku salailu jostain syystä meneillään. Ja kun olen sitten hieman enemmän pyrkinyt etsimään luotettavaksi arvioimaani tietoa, niin sieltähän sitä netistä on löytynyt vaikka millä mitalla, kuten tuo jenkkiläinen erittäin laaja tutkimus.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:31"]THL tekee ravintosuositukset tieteellisen tutkimuksen perusteella.
[/quote]
Viimeaikoinahan on tullut näyttöä, että kalaöljykapselit voivat olla jopa haitallisia:
Jatkamme oliiviöljyllä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja sinähän olet tietysti tutustunut näihin tieteellisiin tutkimuksiin, jopa ymmärtänyt niitä?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:16"]
Jatkamme oliiviöljyllä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä en laadi ravintosuosituksia, joten mielestäni minun ei tarvitse lukea jatkuvasti tieteellisiä tutkimuksia. Minulla ei ole lääketieteen koulutusta, joten mulla puuttuu ne perustiedot, mitä vaaditaan lääketieteellisen tutkimuksen lukemiseen. Olen kyllä selaillut joskus lääketieteellisiä artikkeleita, mutta paljon niistä menee multa ohi, koska niiden lukemiseen vaaditaan jo jonkinlainen koulutus, pelkän Googlen ja sanakirjan avulla ei kauhean pitkälle pötki.
Mutta arvaas keillä on tällainen koulutus? Niillä, jotka laativat niitä ravintosuosituksia!
Mun mielestä saa olla kriittinen tutkimuksia kohtaan, tutkimuksiakin voi tehdä eri näkökulmista, eikä jonkun tutkimuksen tulos tarkoita välttämättä mitään erityisen absoluuttista. Mutta ei myöskään kannata unohtaa sitä, että ne THL:n suosituksia laativat ovat ihan oikeasti kouluttautuneet ja sen koulutuksen perusteella osaavat tulkita niitä tutkimuksia paremmin kuin vaikkapa minä, ja he myöskin tekevät itse sitä tutkimusta.
Jos ei luota suomalaiseen lääkärinkoulutukseen lainkaan, niin se on sitten toinen juttu.
Joo, elikkäs propagandaa netti pullollaan rypsiöljystä, halutaan tosiaan vaan tuo GMO Suomeen hys hys, kun kysyntä kasvaa niin saadaan kaikki käyttämään sitä. Ei kiitos!