Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ostaisit kaappiin pahan päivän varalle?

Vierailija
22.03.2015 |

Itse saatan joutua työttömäksi ja mietin, mitä hankkia kaappeihin, ettei köyhyys iske välittömästi.

Mitä sinä hankkisit?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:22"]

Älä turhaan osta sellaista, mitä et syö. Vähän enemmän sellaista, mitä joka tapauksessa kuluu. Metallitölkeissä olevat säilykkeet säilyvät vuosia ja monet kartonkitölkeissäkin tosi pitkään. Ja tietenkin huoneen lämmössä avaamattomana säilyviä mehuja, hilloja sun muita, mitä nyt sulla kuluukaan.

Mä ostaisin reilummin erilaisia jauhoja ja ryynejä, riisejä ja ohraa yms. viljajuttuja, tomaattimurskaa kartonkotölkeissä, soijarouhetta, papuja ja linssejä, muutaman kookoskerman, hilloja ja mehutiivisteitä. Jos tilaa on vain vähän, ostaisin vain vähän kalliimpia varastoon, eli perusjauhot ja tomaattimurskat saa myöhemminkin kaupasta.

Jääkaappiin jos mahtuu niin pitkään säilyviä kermoja yms.

[/quote]

Ei köyhänkään tarvii sontaa ostaa :)
[/quote]

Niin mikä tuossa on sun mielestä sontaa? Hyviä ehdotuksia.

Vierailija
22/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:33"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:22"]

Älä turhaan osta sellaista, mitä et syö. Vähän enemmän sellaista, mitä joka tapauksessa kuluu. Metallitölkeissä olevat säilykkeet säilyvät vuosia ja monet kartonkitölkeissäkin tosi pitkään. Ja tietenkin huoneen lämmössä avaamattomana säilyviä mehuja, hilloja sun muita, mitä nyt sulla kuluukaan.

Mä ostaisin reilummin erilaisia jauhoja ja ryynejä, riisejä ja ohraa yms. viljajuttuja, tomaattimurskaa kartonkotölkeissä, soijarouhetta, papuja ja linssejä, muutaman kookoskerman, hilloja ja mehutiivisteitä. Jos tilaa on vain vähän, ostaisin vain vähän kalliimpia varastoon, eli perusjauhot ja tomaattimurskat saa myöhemminkin kaupasta.

Jääkaappiin jos mahtuu niin pitkään säilyviä kermoja yms.

[/quote]

Ei köyhänkään tarvii sontaa ostaa :)

[/quote]

Mikä noissa sontaa on? (Ja missä on sinun vastaava ehdotuksesi?)

[/quote]

Soijarouhe, hillo, mehutiiviste, muka-kermat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:26"]Joo, tosiaan siivosin tässä kaappejani yksi päivä ja olen joutunut heittämään pois vanhentuneina riisiä, nuudeleita, kookosmaitoa, mehutiivistettä. Mausteet ja puurohiutaleet olisivat varmaan sellaisia, mitä uskallan ostaa kaappiin.

ap
[/quote]

Mikset ole syönyt niitä? Ei niistä säilykkeistä ole sinulle mitään iloa jos haet ruokasi Mäkkäristä tai et syö niitä, toope.

Vierailija
24/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:33"]Tuoretta lohta, maitoa, juustoa, makkaraa, jauhelihaa, kukkia, pitsaa, kebabia kioskilta, sipsejä ja limpparia huoltoaseman hanasta.
[/quote]

Ap taitaa soveltaa juuri tällaista nyt

Vierailija
25/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:26"]Joo, tosiaan siivosin tässä kaappejani yksi päivä ja olen joutunut heittämään pois vanhentuneina riisiä, nuudeleita, kookosmaitoa, mehutiivistettä. Mausteet ja puurohiutaleet olisivat varmaan sellaisia, mitä uskallan ostaa kaappiin. ap [/quote] Mikset ole syönyt niitä? Ei niistä säilykkeistä ole sinulle mitään iloa jos haet ruokasi Mäkkäristä tai et syö niitä, toope.

[/quote]

Luuletko, että minulla on opiskelijana varaa syödä Mäkkärissä, jossa ateriat maksavat jotain 7-8 euroa, kun päiväbudjettini on 10 euroa?

ap

Vierailija
26/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sulla nyt on 10€ päiväbudjetti, niin toimeentulotuella se on enemmän, 480€/30 päivää on 16€ per päivä.

Vierailija
27/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyörä?

Vierailija
28/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 10:47"] Kaikkea mikä säilyy hyvin. Purkki hernaria, tomaattimurskaa, tonnikalaa, pastaa, riisiä. Pakkaseen tarjouksesta lihaa ja kalaa. Viskipullo vitutukseen. [/quote] Olen katsonut, että monien kuivatuotteiden tai säilykkeiden säilytysaika voi olla jopa vain vuosi (tai pari vuotta) ja aiemmin itseltäni on saattanut jäädä kaapin perälle tällaisia ja ne on pitänyt sitten heittää roskiin vanhoina. Olen myös huomannut, että jos olen hankkinut sellaista, mitä en muutenkaan söisi, niin sellaiset varsinkin ovat noita unohtuneita. Pakastinta minulla ei ole. ap [/quote] No siinä tapauksessa suosittelen hankkimaan pakastimen. Eikai kaikkien päiväys tarvitsekkaan yli kahta vuotta kestää? Niin ja tietenkin ostat vain sellaista mitä syöt. Mutta kyllä Suomessa sen verran hyvin asiat on että ei täällä kukaan nälkään kuole, jos vaan viitsii hakea apua, esimerkiksi kelasta, sossusta tai seurakunnalta (jos sellaiseen kuulut). Ja rupeat vaan nyt säästämään.

[/quote]

Olen siis opiskelija nyt, eli ei tässä kovin paljon voi säästää. Minulla on hiukan säästöjä tilillä ja mietin siis tilannetta, että jos joudun toimeentulotuen varaan jossain vaiheessa. Sen verran on varaa juuri nyt, että voisin ostella kaappeihin jotain. Valmistun siis alalta, jolla työtilanne on heikko.

Asun pienessä 20 neliön yksiössä, joten tässä ei ole tilaa pakastimelle ja toisekseen pakastin varmasti maksaisi enemmän, kuin mitä voisin tällä hetkellä investoida. Pakastimesta tulisi todennäköisesti lisäys sähkölaskuun eli siksi en ole varma, säästääkö pakastin automaattisesti.

Hyviä näkökohtia kuitenkin.

ap

[/quote]

äosta siistit vaatteet työhaastatteluita varten.

Vierailija
29/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 10:47"]

Pakastinta minulla ei ole.

ap

[/quote]

Itse aloittaisin tuon ostosta.

Vierailija
30/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki 3 kk ruuat, sellaista mitä muutenkin syöt ja syö aina vanhimpia pois. Lisäksi käteistä 3 kk elämiseen.

Vierailija
31/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uusisin kengät, takit ja alusvaatteet. Sitten just katsoisin kodinkonetilanteen yms. Ruokaa en valmiiksi ostaisi. No, ehkä täyttäisin pakastimen ja kuivamuonahyllyn.

Vierailija
32/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ostaisin myös pesuaineet, hygieniatarvikkeet, kosmetiikan ja lääkkeet (vitamiinit, särkylääkkeet ym.) vuodeksi eteenpäin. Jos tulee oikein tiukkaa, saisit kuitenkin itsesi, astiasi, vaatteesi ja kotisi puhtaaksi.

Kävisin myös vaatteet ja jalkineet läpi ja ostaisin jo nyt tuleviin tarpeisiin. Tekisin listan ja ostaisin sitä mukaa, kun eteen tulee edullista. Pitäisin myös huolta, että vaatteet tuleviin työhaastatteluihin olisivat aina valmiina.

Vierailija
33/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:26"]

Joo, tosiaan siivosin tässä kaappejani yksi päivä ja olen joutunut heittämään pois vanhentuneina riisiä, nuudeleita, kookosmaitoa, mehutiivistettä. Mausteet ja puurohiutaleet olisivat varmaan sellaisia, mitä uskallan ostaa kaappiin.

ap

[/quote]

Kerro miten riisi tai nuudeli vanhenee? Ellei niissä ole tuholaisia?

Toisen maailmansodan aikaiset säilykkeet ovat edelleenkin syötäviä, tutkittu jenkeissä.

Sinä et uskalla käyttää hetki sitten vanhentunutta säilykettä? Provoltahan sä tosin vaikutat ; )

Vierailija
34/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistoolin

Vierailija
35/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 12:49"]

Sinuna ostaisin myös pesuaineet, hygieniatarvikkeet, kosmetiikan ja lääkkeet (vitamiinit, särkylääkkeet ym.) vuodeksi eteenpäin. Jos tulee oikein tiukkaa, saisit kuitenkin itsesi, astiasi, vaatteesi ja kotisi puhtaaksi. Kävisin myös vaatteet ja jalkineet läpi ja ostaisin jo nyt tuleviin tarpeisiin. Tekisin listan ja ostaisin sitä mukaa, kun eteen tulee edullista. Pitäisin myös huolta, että vaatteet tuleviin työhaastatteluihin olisivat aina valmiina.

[/quote]

Tässä voisi olla ideaa, kiitos.:)

Vierailija
36/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 11:26"]

Joo, tosiaan siivosin tässä kaappejani yksi päivä ja olen joutunut heittämään pois vanhentuneina riisiä, nuudeleita, kookosmaitoa, mehutiivistettä. Mausteet ja puurohiutaleet olisivat varmaan sellaisia, mitä uskallan ostaa kaappiin.

ap

[/quote]

Kerro miten riisi tai nuudeli vanhenee? Ellei niissä ole tuholaisia?

Toisen maailmansodan aikaiset säilykkeet ovat edelleenkin syötäviä, tutkittu jenkeissä.

Sinä et uskalla käyttää hetki sitten vanhentunutta säilykettä? Provoltahan sä tosin vaikutat ; )

[/quote]

Itseasiassa totesin nuudelien olevien vanhentuneita, kun keitin niitä. Niissä oli maku muuttunut  - pahaksi. Myös löytämäni riisi epäilytti, koska se oli vuosia vanhaa. Toki olen itsekin miettinyt, mikä riisissä tai pastassa muuttuisi parasta ennen -päiväyksen jälkeen ja olen ajatellut, että puurohiutaleista tai jauhoista ei voi tuollaista huomata.

Säilykkeistä taas en tiedä, onko vaikka pari vuotta sitten päiväyksestään mennyt tonnikala ok vai ei. Mielellään kyllä luen kokemuksia näistä.

ap

Vierailija
37/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut varmaan aika pienessä asunnossa. Panostaisin vähän tilaa vieviin juttuihin, kuten esim. lääkkeet. Tekisin inventaarion, mikä on ihan välttämätöntä parin vuoden aikana. Työttömänä riittäisi yksi hyvä vaatekerta työhaastatteluihin, lisää voi hankkia sitten kun saa palkkaa. Lämpimät vaatteet ja kunnon kengät ovat välttämättömyys, täällähän on aina kirjoittelijoita, joilla ei ole esim. talvitakkia ollenkaan.

Kulutusta jo nyt vähentämällä tottuu siihen, ettei käy muualla kuin ruokakaupassa. Työttömänä on varmaankin ihan hyvä tilanne, jos varastoja on sen verran, että pakollista muuta ostettavaa kuin ruoka ei oikeastaan ole. Toimeen tulee paljon pienemmällä tavaramäärällä kuin alkuun ajattelisi.

Vierailija
38/38 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista ovatko lakanat uusimisen tarpeessa.  Nyt on myös talvivaatteiden alennusmyyntejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi