Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverilla ulosottoja mittavasti

Vierailija
22.03.2015 |

Jättänyt suurin piirtein kaiken maksamatta ja lisää menossa ulosottoon.  Nyt sitten viikolla oli läppäri kosahtanut ja tietenkään ei ole varaa uutta hankkia ja osamaksulla mikään lafka ei myy.

Hän kekkasikin oivallisen suunnitelman.  Hän hankkisi tabletin jossa sim-korttimahdollisuus ja jonkun haistapaskan liittymän.  Voivotteli kun sitä liittymää ei omalla nimellä saa noiden risaisten luottotietojen takia, mutta minun koneeltani kuitenkin hyvin kiinnostuneena katseli eri tablettivaihtoehtoja.

Aivan kuin puskista, hän ykskaks ilmoittikin, että mitäpä tässä enempiä miettimään: tilaa mulle tuo tabletti osamaksulla ja sitten otetaan liittymä, joka tietenkin tulisi minun (siis av) nimiini.  Ei tullut hänelle yhtään mieleen, etten ehkä olisi kovin halukas suostumaat tuohon diiliin, koska viinan menevänä koko paska voisi rysähtää minun syliini.  Eilen en kyennyt sanomaan hänelle asiasta yhtään mitään, koska olin tosi yllättynyt suoranaisesta sanelusta ja ei-sanan käyttö ei ole vahvimpia puoliani. Onnekseni kyseisen verkkokaupan sivuilla oli jokin häiriö eilen illalla.

Hän vähän harmitteli kun tilaaminen eilen ei onnistunut mutta ilmoitti tulevansa heti tänä aamuna uudelleen ja nyt minun mieleni tekisi pistää pää pensaaseen.  Saakeli mikä sotku!  Hän tietää, että olen kiltti ja varmasti sinisilmäinenkin hyväksikäytettäväksi, tiedostan sen itsekin.

Millainen ihminen olisin, ellen nyt osaisi käyttää ei-sanaa.  Olen kyllä valmis auttamaan häntä muuten ja olen niin tehnytkin mutta tämä ed.mainittu on vähän liikaa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt ois kyllä korkea aika opetella sanomaan ei. Mitä sitten jos kaverisi suuttuu? Koko loppu elämääsi et voi muita miellyttää, eikä kannatakaan oman onnesi kustannuksella.

Vierailija
22/31 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivat vain kiltisti kuvetta ja maksat, kosks olet nössö. Voitte sitten myöhemmin maksella ulosottoja yhdessä, kun sunkin luottotiedot ovat menneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hitossa vaan suostu moiseen hyväksikäyttöön. Dealextremeltä saa ~30e tabletin, joka ei varmaan kaverilles käy, kun ei ole ipad

Vierailija
24/31 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisten kanssa samaa mieltä, että älä missään nimessä suostu. Nyt on oltava jämäkkä ja pystyttävä sanomaan EI! Itse olen aikoinaan nuorena tyttönä hölmönä taannut erään ihmisen puhelimen, koska toinen vakuutti ja vannoi maksavansa laskut. Itsellä ikää oli tosiaan sen verran vähän, että takaaminen arvelutti mutta uskoin häntä eikä olisi pitänyt. 

Vajaan puolen vuoden päästä postiluukusta tipahti reilun 3 000 markan puhelinlasku ja aikaa maksuun oli kuukausi. Minullehan tuo jäi maksettavaksi ja sain maksusopimuksen n. 1 000 markkaa /kk. Maksuaika kokonaisuudessaan kolme kuukautta ja jos en olisi pystynyt noudattamaan sitä, niin perintään ja ulosottoonhan se olisi mennyt.

Ei tosiaan näyttänyt hyvältä kun nuoren ihmisen palkka oli pieni eikä siitä juurikaan ollut saanut kerrytettyä säästöjä. Laskusta kuitenkin selvisin ottamalla itselleni luottokortin, jolla hoidin omat ruokaostokset ja ostin muut tarpeelliset tavarat, koska en vaan kehdannut kertoa vanhemmilleni kuinka tyhmä olin ollut. Ystävät auttoivat myös lainaamalla aika suuren summan rahaa ja ilman tuota lainattua rahaa en olisi takausta pystynyt hoitamaan vaikka olikin luottokortti.

Ystäville maksoin lainan heti sovitun mukaisesti takaisin, mutta luottokorttia lyhentelinkin sitten pidempään. Siinä maksettiin kunnon oppirahat ja ikinä en suostu takaajaksi, kun aikoinaan selvisin vain 3 000 markalla.

Vierailija
25/31 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 07:02"]

Jättänyt suurin piirtein kaiken maksamatta ja lisää menossa ulosottoon.  Nyt sitten viikolla oli läppäri kosahtanut ja tietenkään ei ole varaa uutta hankkia ja osamaksulla mikään lafka ei myy.

Hän kekkasikin oivallisen suunnitelman.  Hän hankkisi tabletin jossa sim-korttimahdollisuus ja jonkun haistapaskan liittymän.  Voivotteli kun sitä liittymää ei omalla nimellä saa noiden risaisten luottotietojen takia, mutta minun koneeltani kuitenkin hyvin kiinnostuneena katseli eri tablettivaihtoehtoja.

Aivan kuin puskista, hän ykskaks ilmoittikin, että mitäpä tässä enempiä miettimään: tilaa mulle tuo tabletti osamaksulla ja sitten otetaan liittymä, joka tietenkin tulisi minun (siis av) nimiini.  Ei tullut hänelle yhtään mieleen, etten ehkä olisi kovin halukas suostumaat tuohon diiliin, koska viinan menevänä koko paska voisi rysähtää minun syliini.  Eilen en kyennyt sanomaan hänelle asiasta yhtään mitään, koska olin tosi yllättynyt suoranaisesta sanelusta ja ei-sanan käyttö ei ole vahvimpia puoliani. Onnekseni kyseisen verkkokaupan sivuilla oli jokin häiriö eilen illalla.

Hän vähän harmitteli kun tilaaminen eilen ei onnistunut mutta ilmoitti tulevansa heti tänä aamuna uudelleen ja nyt minun mieleni tekisi pistää pää pensaaseen.  Saakeli mikä sotku!  Hän tietää, että olen kiltti ja varmasti sinisilmäinenkin hyväksikäytettäväksi, tiedostan sen itsekin.

Millainen ihminen olisin, ellen nyt osaisi käyttää ei-sanaa.  Olen kyllä valmis auttamaan häntä muuten ja olen niin tehnytkin mutta tämä ed.mainittu on vähän liikaa.

[/quote]

Sano hänelle, että olet väliaikaisesti Porvoossa kyläilemässä.

Taas näitä trolliavauksia, joihin on rakennettu tarkoituksella ärsyttävän nössö ap., jotta mahdollisimman moni kävisi koukkuun.

Vierailija
26/31 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 07:40"]

Myynnissä on myös Prepaid nettitikkuja, sellaisen kun ostaa niin ei tarvitse edes luottotietoja olla. Eikä tarvitse surffata jos ei ole varaa ladata sitä kuukaudeksi.

Käske ap kaveriasi säästämään rahat tablettiin ja ostamaan sitten laitteen prepaidilla. 

[/quote]

monessa kirjastossa ym. pääsee nettiin.

Vierailija
27/31 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 08:54"]Ap, älä sorru selittelyjen tielle. Sinun asiasi ei ole ratkaista kaverin ongelmaa. Jos alat esittää ratkaisuja "osta käytetty, osta halpa, osta prepaid" niin hänellä varmasti löytyy niihin aina vastaperuste, miksi se ei onnistu vaan sinun pitää ostaa hänelle laitteet. Älä käyttäydy niinkuin ongelma olisi sinun! Se vain vahvistaa kaverin ajatusmaailmaa siitä, että sinun kuuluisi ongelma hoitaa.

Sanot vaan ei, ja perusteeksi riittää että et tilaa kenellekään mitään etkä lainaa kenellekään. Mitään muuta perustetta ei tarvita, eikä sinun tarvitse selittää miksi. Jos kaveri alkaa inttää "no mistäs minä sitten saan, kyllä minä tarvitsen" niin sanot että "en ikävä kyllä osaa auttaa, se on sinun asiasi selvittää". Älä perustele, äläkä etsi ratkaisuja. Vain se on toimiva ja tasa-arvoinen tapa toimia - et ole hänen äitinsä. Olette molemmat aikuisia tasavertaisia ihmisiä, ja kaverisi ongelmat eivät kuulu sinun ratkaistavaksesi. Kun sen sisäistät, ei kukaan voi syyllistää sinua omista ongelmistaan.
[/quote]
tuli tästä mieleen kun entinen kaveri tuli aina mulle parkumaan kun rahat on ryypätty ja kiukutteli kuin uhmaikäinen kun ei ollut varaa ruokaan tai vuokraan. Ärsyttää vieläkin ihan vitusti, kun mun ongelma ta mun syytä se ei kuitenkaan ollut ;(
itse olen luottotiedoton, ja joskus mieheltä kehtaan pyytää että jos otettais hänen nimiin. En edes oleta että suostuu vaikka aina on kyllä suostunut. Ja olen maksanut aina ennen eräpäivää hänelle sen summan millä ollaan tilattu. Ja me ollaan sentään naimisissa :D en edes kehtaisi kavereilta kysyä tai edes ilmottaa ettei luottotietoja ole :D

Vierailija
28/31 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän ap:ta. Kun on itse kiltti ja hoitaa asiansa, niin tuollainen röyhkeys hämmentää ja aiheuttaa pakokauhua. Vaikka minullakin on jo ikää paljon ja työssäni joudun tekemään "päätöksiä", niin vapaa-ajalla olen nössö. Ahdistuisin kovin, jos ystävä alkaisi tuollaista pyytää tuossa tilanteessa. Saisin kyllä sanottua "ei", mutta se olisi henkisesti raskasta.

Itse välttelen tuollaisia tilanteita sillä, että kaveripiirini koostuu vain kaltaisistani. Alan heti vieroksua ihmistä, joka pyytää rahaa. Erikseen tietysti hyvät ystävät, jotka erikoistilanteessa tarvivat jossain vipin hetkeksi (esim. ollaan kahvilassa ja lompakko jäi kotiin), mutta isompia summia en ole lainannut ja ylipäätään ihmisille, joilla on rahapula.

Vierailija
29/31 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh. Kiva kun kaveri menee ulkomaille tai tilaa puhelimella /tabletilla jotain niin laskut sulle... ehdottomasti ei. Jos ei rahaa niin kirjastossa voi käyttää tietokonetta Tai sit torista halpa tabletti ja käyttää wifiä esim. Julkisissa tiloissa

Vierailija
30/31 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: joko kaveri kävi kinuamassa tablettia ja liittymää? Senhän piti tulla tänään aamulla heti se tekemään.

Vierailija
31/31 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 08:19"]

Mullakin on luottotiedot mennyt, puolitoista vuotta ulosotto vienyt mun palkasta kolmasosa. Nyt vihdoin velat maksettu mutta luottotietomerkinnät säilyy muutaman vuoden. Tietokoneita saa halvalla käytettynä ja R-kioski muu tanletteja 120 euron hintaan. Tavallinen prepaid simkortti ja nettitikku on halvin vaihtoehto (ei siis ne sim-kortit mihin ladataan kuukaudeksi nettiaikaa vaan ihan tavis puhelimeen tarkoitettu sim). Niihin saa noin 10-15 eurolla kuukaudeksi nettiyhteyden. Lisäksi tarvii tietenkin sen tikun. Kyllä sitä oppii ihan itse tulemaan toimeen ja huolehtimaan asioistaan jos vaan haluaa. Itse pärjään ihan hyvin prepaid-liittymillä ja en varmaan edes harkitse toisenlaista systeemiä vaikka luotot tuleekin puhtaaksi joskus. Joskus on aika kasvaa aikuiseksi ja otta itsensä niskasta kiinni ja tehdä tilanteelle jotain.

[/quote]

Itse samassa tilanteessa, enkä todellakaan haaveile mistään kalliista osamaksulaitteista, enkä varsinkaan aio ikinä sekoittaa ketään muuta ostelemaan minulle mitään. Kaikkea saa halvalla, ja säästämällä rahaa voi ostaa sen mitä tarvii käteisellä. Mutta tiedän tosiaan noita tyyppejä, joille kelpaa vain se kallein ja muiden kustannuksella tietenkin, ällöttävää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän