Mitä järkeä nuorten on hengailla ostoskeskuksissa? Jos ei ole muuta tekemistä niin menisivät vaikka hiihtämään, lenkille tai pelaamaan jotain.
Tai tekisivät läksyjä yhdessä. Tuntuu elämän tuhlaamiselta.
Kommentit (51)
Suurin osa nuorista ei hengaa ostareilla. Suurin osa käy ostareilla kaupoissa tai kahviloissa satunnaisesti. Se päivittäin hengaava porukka on pieni ja ennuste tulevalle valitettavan huono. Ei oli mitenkään ”normaalia” nuorisotoimintaa pyöriä päämäärättömästi julkisissa tiloissa päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä hengailet tällä sivustolla? Menisit vaikka hiihtämään tai lenkkeilemään tai edes paheksumaan naapureita ikkunasta, jos ei ole parempaa tekemistä.
Ei minua sinällään haittaa notkuminen , mutta luulisi 13-17 vuotiailla olevan parempaankin tekemistä keskenään kuin joku ostoskeskus hengailu ilman rahaa. Joko jonkun kotiin tekemaan läksyjä tai sitten urheilemaan.
ap
Mikä sen parempaa tekemistä kuin viettää aikaa kavereiden kanssa? Ihan liian moni nuori istuu yksin kotona koneen äärellä kaiket päivät. Se on oikeasti huono asia. Mistä muuten tiedät, että niillä nuorilla ole rahaa?
Ei nuori ole yksin koneella. Se on monen nuoren tapa olla yhdessä. Okei se se minunkaan mielestä ole sama asia kuin me kävyt vietettiin aikaa yhdessä. Mailma muuttuu se on ainoa vakio se muutos. Lemmyn hieno sanoituskin on varmaan kohta vanha vaikka se kertoo juuri tuon totuuden. Everyching changyes, it all stays the same, everyone guilty no one to blame.
No syvempää totuutta voi aina miettiä. Nuorisoa on haukuttu huonoksi ainakin pari tuhatta vuotta ennen jessestä alkanutta laskemista. Eli vähintään 4 tuhatta vuotta nuoriso on huonontunut. Siitä olen kuitenkin tyytyväinen ettei omat teinit ole niin tyhmiä kuin itse olin.
Olisi aika koomista nähdä somali-n-sana hiihtämässä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Muutenkin ovat huonossa kunnossa kun eivät muuta tee kun ovat nenä kiinni puhelimissa.
Monesti näkee että nuoret eivät edes suoraan juttele keskenään vaan mielummin räpläävät niitä omia kännyköitään tai korkeintaan näyttävät toisilleen jonkun netissä olevan jutun. Tosin v-sanan käyttö tuntuu olevan yleisesti käytössä olipa kyseessä hyvä tai huono asia.
Vierailija kirjoitti:
No niiden pitää pariutua. Missä ne toista sukupuolta näkee muuten? Hiihtämässä???
Höhlä. Jos porukka ei notkuisi missään kauppakeskuksessa, niin silloinhan tärppi kävisi juurikin lenkkipolulla tai hiihtoladulla.
Vika on siinä, ettei tässä maassa saa tukea koskaan kunnollisuutta. Jos kuntotestistä suoriutuneet, pääsisivät ilmaiseksi salille tai saisivat käyttöönsä hyvät sukset, niin johan olisi ihme.
Tässä maassa pitää syrjäytyä, masentua, ahdistua, lihoa tai jotain muuta vastaavaa, että millään tavalla huomioidaan tai kannustetaan. Ja tarkoitan nyt ns. normaalilla tasoilla olevia, en superurheilijoita. Heitä tuetaan omalla tavallaan, kuten myös tätä toista ääripäätä.
Olisi kivaa, jos joskus nuoria huomioitaisiin ihan siitä, että elää terveesti, pitää painon kurissa, hoitaa koulun ja haluaa liikkua. Ei tällainen nuori saata olla yhtään vähemmän väsynyt tai ahdistunut, kuin sekään joka ei tee mitään. Osa vaan on keksinyt tavan vetää lonkkaa. Ja sillähän saa kivoja juttuja. Vaikka nyt sitä huomiota.
Koska se on nuorten keskuudessa ''coolia'' nykyään. Omana teiniaikana 12 000 asukkaan maalaispitäjässä oli ''coolia'' lähteä ysillä ostamaan mässyä eli karkkia ja muuta roskaruokaa keskustaan porukan kanssa, kun kouluaikana ei saanut muuten lähteä pois koulun alueelta. Varsinkin ruokavälitunneilla tapahtui näin. Ihan varmasti myös kaupungeissa ollaan harrastettu samanlaista toimintaa, jos lähellä on ollut joku kauppa. Onneks ite en lähteny mukaan tohon juttuun sillon, kun olin muutenkin aika ulkopuolinen yläasteella aspergerini takia. Kyllä, oon ollut jo lapsena aika ympäristöä tutkiva aika pikkuvanha nörtti aspergerin takia enkä häpeä tätä asiaa päiväänkään elämässäni, sillä oon tänä päivänäkin aika samanlainen, enkä häpeä sitä. Muistan kun aina ollessani viikonloppuisin iskän luona isommassa kaupungissa mun lapsuudenkodissani (biologiset vanhempani erosivat 17 vuotta sitten ja liikuin iskän luona noin joka toinen viikonloppu) mun toinen isosisko lähti aina hengailemaan kavereidensa kanssa läheisellä joskus 2008 avatulle isolle huoltoasemalle 2 kilometrin päähän hengailemaan, koska sillon oli ''coolia'' hengata siellä.:D
Pienillä maalaispaikkakunnilla huoltoasemat siis ajaa kauppakeskusten virkaa teinien hengausmestoina. Näin on ollut jo ainakin vuodesta 2007 eteenpäin tai jotain.
T: edellisen viestin kirjoittaja
Ei kai se ostarilla käyminen poissulje sitä etteikö nuori jotain muutakin päivän aikana tekisi. Ei kai kukaan jaksa olla vaikka siellä ladulla tyyliin neljästä yhdeksään joka arkipäivä.
Paljonko tuosta hiihtämisestä maksetaan?
Aivan oikein on aloitus.
Mun lapset ei hengaillut kauppakeskuksissa.
Niillä oli harrastukset ja koulu, läksyt ja opiskelu.