Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi raskasta yh-elämää tulisi ymmärtää ja osoittaa myötätuntoa?

Vierailija
21.03.2015 |

En ole yh, mutta kyllä tässä lapsiperheessä voimat on koetuksella, kun toinen on usein työmatkalla. On hoidettava omat ja lasten asiat sekä yrittää pitää suhdetta kasassa... Nythän on muistettava, että moni on yh ihan omasta valinnastaan johtuen ("jätä se sika"), ja tehnyt valintansa itse, ottanut lapset mukaansa ja muuttanut pieneen asuntoon. Moni olisi voinut jättää lapset isälleen, jos helppoa elämää kaipaa .

Lisäksi monilla yh:lla on täysin vapaita vkonloppuja, toisin kuin meillä reissumiesten vaimoilla. Yksinhuoltajille löytyy myös runsaasti menoseuraa ja kohtalotovereita, kun taas perheelliset jätetään vähän ulkopuolelle " koska heillä on toisensa". Yksinhuoltajalla on valta ja mahdollisuus mennä ja tulla, tehdä ja touhuta niinkuin itse haluaa, ei tarvii ottaa puolison mielipidettä huomioon, neuvotella, tehdä kompromissejä jne. Yh:t! Itse olette (usein) valintanne tehneet, silloin ei tilanne tule yllätyksenä. Lopettakaa se myötätunnon kerjääminen, raskasta voi olla perheelliselläkin.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tota joo, ja yh:iden eksät luonnollisesti ovat aina vastuunsakantavia isiä, joille lapset voi huoletta viikonlopuiksi päästä... 

Nojoo, mulla on sikäli onnellinen tilanne, että lasten isä tosiaan kantaa vastuunsa ja nytkin vietän ihanaa vapaailtaa. Ja en oikeastaan valitakaan muusta kuin siitä, että taloudellisesti on tiukempaa kuin ennen, mutta riittää kuitenkin, että omista menoistaan tinkii. Lapset saavat sen minkä ennenkin. Mutta en kuulukaan mihinkään valittajiin - en oikeastaan ole edes mieltänyt itseäni miksikään reppanaksi. Hyvässä työssä olen ja elämä on hyvää. Parempi näin, kun vastuutaan pakoilevan tai esim. juopon miehen kanssa arkea hoitaa. 

Vierailija
22/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisesti raskasta on kaikilla lapsiperheillä. Oli sitten yh tai ei. Mutta yksinhuoltajilla on henkisesti raskaampaa. Olet yksin vastuussa lapsen terveydestä ja hyvinvoinnista muutenkin. Ei ole ketään keneltä kysyä mielipidettä. Pitää koko ajan luottaa omaan arvostelu kykyynsä. Ja vaikka kuinka olisi tukiverkko niin loppujen lopuksi yksinhuoltaja on yksin vastuussa kaikesta. Se väsyttää henkisesti ja näin ollen myös fyysisesti. Ja ei, en ole yh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 19:46"]

Helpostihan ap:kin pääsee yh:ksi nauttimaan vallasta mennä ja tulla, tehdä ja touhuta niinkuin itse haluaa.

T. tahtomattaan leskeksi jäänyt, kolmen alle kouluikäisen lapsen yh-äiti

[/quote]

otan osaa. Valitettava tilanne. Tämän vuoksi kirjoitinkin "usein" oma valinta, ei aina. Jaksamista.

ap

Vierailija
24/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh ja täysin samaa mieltä kanssasi. Nautin elämästäni, talous kunnossa. En vaihtaisi osia kanssasi. Tsemppiä :)

t. Yhden 7 vuotiaan ihanan tytön yh. Ja en eronnut huvikseni "jätä se sika" tyyliin, vaan siksi että mies oli väkivaltainen.

Ps. Mistä olet saanut sen käsityksen että kaikkia yksinhuoltajia pitäisi ymmärtää koska kaikilla ei todennäköisesti ole rankempaa, päinvastoin. 

Vierailija
25/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää mielipiteitä niiltä muilla yh-äideiltä!

Vierailija
26/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, jaxuhali sulle ap <3

t. 11

Vierailija
27/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 100% yh. Minun vapaaviikonloppuni ovat silloin kun lapsi partioretkellä. Ei minulla ole mitään valitettavaa, eikä elämä ole edes raskasta. Lapsi on 10 ja meillä on valltava tukiverkko. Yh:t ovat aina valmiita auttamaan ja lapsen voi jättää jo kavereiden kanssa jos haluaa vaikka salille. Kesällä matkustamme toisen yh:n ja sen lapsen kanssa.

Vierailija
28/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin yh, minulla ei ollut ketään lapsenvahtia. Edes tunniksi. Sossu tarjosi perhetyöntekijää josta olisin ollut ikionnellinen - kunnes samaan hengenvetoon kyselivät yleistä jaksamista ja sitä että pärjäänköhän lapsen kanssa ja onko minulla aikaa lapselle työssäkäynnin jälkeen, että pitäisköhän miettiä sijotusta. Siinä vaiheessa löin stopin kaikelle tarjotulle avulle.

Ystävät olivat joko lapsettomia tai kokonaisena perheenä. Koska mulla ei ollut vapaata ikinä, erkaannuin lapsettomista ystävistä. Perheelliset ystävät eivät olleet sellaisia että olisivat koskaan kenenkään lapsia hoitaneet - koskaan, kenenkään, oikeasti. Lapsen isä päätti että uusi naisystävä on tärkeämpi kuin lapsi, ei ole tavannut neljään vuoteen lastaan sen vuoksi ( 2 vuotta sitten yksinhuoltajuuteni päättyi ) ja täten mulla ei ollut vapaaviikonloppuja. Lapsen ainoat isovanhemmat asuivat 350km päässä samoin kuin omat sisarukseni 350-500km päässä. Hyvän vakityön takia en halunnut/voinut muuttaa. Yksin valvoin yöt ka lapsen kuumeet, kiukut ja uhmat. Mutta myös ne hyvät hetket nautin yksin, joskin kyllä siinä olisi kaivannut että olis ollut joku jonka kanssa jakaa kaikki hetket..

Ei yh:lla ole helppoa - toki niillä on joilla sitä tukiverkostoa on. Joten jos et ole ollut yh tyhjän päällä, älä sitten puhu asiasta kyin jotain tietäisit.

Onneksi en ole yh enää, vaan löysin ihanan miehen :)

Vierailija
29/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin alkaa luetella, miten vahvoja ja rohkeita yh-äitejä tunnen ja kuinka he eivät koskaan kitise osaansa tai kerjää sääliä, edes ollessaan yksin kipeänä kahden sairaan lapsen kanssa saaden apua vain naapureilta.
Mutta turha tuhlata paukkuja tällaiseen katkeraan, oman kärsimyksensä valinneeseen marttyyriin kuin ap. Ei muuta kuin hyvää viikonloppua.

T. Äiti, joka on iloinen että voi jakaa arjen miehen kanssa, vaikka edes skypen välityksellä työmatkojen ajan.

Vierailija
30/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on omasta halustaan ottanut miehen, joka reissaa paljon työssään. Varmaankin siksi, että mies tuo kivasti rahaa taloon. Ei noilla pitkillä työreissuilla duunarit juokse. Turha valittaa, lieneeköhän AP itse ollenkaan töissä, vai tuleeko miehen työstä ja päivärahoista niin paljon pätäkkää ettei maksa vaivaa? Palkkaa siivooja ja kokki taakkaa jakamaan.

Vierailija
31/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä oikein mariset. Jos sua niin hinguttaa yh elämä niin ei muuta ku lusikat jakoon. Ei tatte kato kadehtia.

Vierailija
32/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkintani mukaan ap yrittää sanoa, että hänellä on rankkaa. Että huomatkaa, että myös äidillä, jonka perheeseen kuuluu myös puoliso, voi olla tosi rankkaa. Ja että yh:t eivät ole ainoita. Sen sijaan kirjoitus on otsikoitu jotenkin yh:ihin liittyväksi, vaikka oikeasti pointti on, että huomatkaa minutkin! Ikävää vaan miten tollainen kirjoituksen verhoaminen loukkaa sellaisia, jotka eivät ole itse valinneet yksinhuoltajuutta tai eivät valita rankkuudesta tms... 

Vierailija
33/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen vaan huomaa niistä lapsista onko ydinperhe vai yh.

Vierailija
34/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:21"]Kyllä sen vaan huomaa niistä lapsista onko ydinperhe vai yh.
[/quote] joo, ydinperheiden lapset oirehtii vanhempien riitoja :(

Vierailija
35/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:12"]

Tulkintani mukaan ap yrittää sanoa, että hänellä on rankkaa. Että huomatkaa, että myös äidillä, jonka perheeseen kuuluu myös puoliso, voi olla tosi rankkaa. Ja että yh:t eivät ole ainoita. Sen sijaan kirjoitus on otsikoitu jotenkin yh:ihin liittyväksi, vaikka oikeasti pointti on, että huomatkaa minutkin! Ikävää vaan miten tollainen kirjoituksen verhoaminen loukkaa sellaisia, jotka eivät ole itse valinneet yksinhuoltajuutta tai eivät valita rankkuudesta tms... 

[/quote]

Edelleenkin aloituksesta on luettavissa "moni yh", "usein oma valinta"... "Raskas yh-elämä" eli ei suinkaan kaikki yh:t, mutta ne joiden marinaa on saanut lukea ja joutunut ymmärtämään ja kuuntelemaan.

ap

Vierailija
36/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:21"]Kyllä sen vaan huomaa niistä lapsista onko ydinperhe vai yh. [/quote] joo, ydinperheiden lapset oirehtii vanhempien riitoja :(

[/quote]

Pakko tähän todeta, että huostaantotetuista lapsista suurin osa on yh-perheistä. Tilastollisesti. Lapsen todennäköisyys joutua huostaantoetuksi kasvoi moninkertaiseksi, kun lusikat menivät jakoon. Tilastoja tässä tulkitsen eli ehkäpä ydinperheen naapurit eivät soita lasua apuun yhtä hanakasti.

Vierailija
37/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:21"]Kyllä sen vaan huomaa niistä lapsista onko ydinperhe vai yh. [/quote] joo, ydinperheiden lapset oirehtii vanhempien riitoja :(

[/quote]

Pakko tähän todeta, että huostaantotetuista lapsista suurin osa on yh-perheistä. Tilastollisesti. Lapsen todennäköisyys joutua huostaantoetuksi kasvoi moninkertaiseksi, kun lusikat menivät jakoon. Tilastoja tässä tulkitsen eli ehkäpä ydinperheen naapurit eivät soita lasua apuun yhtä hanakasti.
[/quote] niin, ydinperheet pitävät mielellään omasta imagosta kiinni. Yht hakevat herkemmin apua

Vierailija
38/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että sulla on noin rankkaa. Olisko munkin pitänyt jäädä väkivaltaisen miehen luokse säälittelfmään itseäni? En ymmärrä miksi sua häiritsee jonkun toisen yksinhuoltajuus. Kukaan ei oo käskenyt sua säälimään yksinhuoltajia, piehtaroi ihan siinä omassa itsesäälissäs.

Vierailija
39/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa ymmärtää tätä kaikenkattavaa valitusta äideiltä, yh tai ei.

On niin raskasta että. Mulla on neljä lasta ja olen yrittäjä ja mieheni matkustaa paljon työkseen. En koe tätä yhtään raskaana. Vähän on välillä pölyä nurkassa mutta entäs sitten?

Jotenkin kiittämätöntä. 

Vierailija
40/44 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 20:34"]En jaksa ymmärtää tätä kaikenkattavaa valitusta äideiltä, yh tai ei.

On niin raskasta että. Mulla on neljä lasta ja olen yrittäjä ja mieheni matkustaa paljon työkseen. En koe tätä yhtään raskaana. Vähän on välillä pölyä nurkassa mutta entäs sitten?

Jotenkin kiittämätöntä. 
[/quote] mikset ole kiitollinen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi