Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ratsastus on väkivaltaa hevosta kohtaan

Vierailija
21.03.2015 |

Ratsastin isekin ennen, mutta sitten rupesin ajattelemaan. Karsinat ovat hienoimmillakin talleilla hyvin pieniä hevosten kokoon nähden. Lisäksi ratsastus on väkivaltaa. Istutaan toisen eläimen selkään (jota ei pysty täysin ymmärtämään) ja laitetaan suuhun metallia yms. Ihan sama vaikka olisi maailman paras ratsastaja kyseessä.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ajattelee juuri samoin. Tyttömme ei muuta haluaisikaan kuin päästä talleille ratsastamaan ja samalla hevosia hoitamaan. Mies ei periaatteesta päästä.

Itse nuorena halusin kovasti ratsastamaan, mutta vanhemmilla ei ollut varaa. Karkasin talleille hevosia hoitamaan "avuksi". Muistan sen palon mielessä.

Mielestäni jokainen toimii tavallaan. Voisin hyvin kustantaa tyttömme ratsastustunnit, mutta en jaksa riidellä miehen kanssa asiasta. Mieheni toimii väriin pakottaessaan tyttömme hänen ajatusmuottiinsa.

Varmasti hevosilla olisi hauskempaa keskenään laitumella, mutta eipä kovinkaan moni hevosta pitäisi, jollei siitä tavalla tai toisella hyödy: ratsastaa, ravit, vetää kärryjä, tukkimetsällä jne. Tuskin lehmistäkään niin kivaa on, kun ne on jalostettu tuottamaan isoine utarineen hirveästi maitoa ja kaksi kertaa päivässä metalliset imukupit tungetaan niiden utareisiin...

Vierailija
2/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Tämän vuoksi meidän tulisikin luopua eläinten pidosta. Jos nyt lakattaisiin tuottamasta varsoja, niin 30v päästä vain hyvin harvoilla olisi hevosia.

Minäkään en ennen tiedostanut asiaa ja ratsastin n. 8 vuotta. Yhtäkkiä se sitten valkeni minulle ja lopetin siihen paikkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se on valitettavan usein. On kuitenkin tapauksia, joissa hevosta ratsastetaan hevosystävällisesti usein kuolaimetta, luonnon helmassa, mitä minä kutsun yhteistyöksi hevosen kanssa. Toki on myös hevosia, joista näkyy ulospäin se, että ne nauttivat perinteisestä englantilaisesta ratsastuksesta.

Vierailija
4/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein! Elukat pois ihmisten käsistä. Maitotilat veks. Maito ei aiheuta kun sairauksia ihmisille. Lihatilat samoin. Riistaa löytyy metsistä. Sitten nämä eläinrakkaat harrastajat.. Heppatytöt ja koiraihmiset ja kissankuolaajat. Hyh hyh miten moraalitonta meininkiä.

Vierailija
5/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Ei ole tainnut ap kauheasti ratsastaa jos hevosen suuhun työnnetään jotain metallia...

Vierailija
6/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:36"]

Höpö höpö. Ei ole tainnut ap kauheasti ratsastaa jos hevosen suuhun työnnetään jotain metallia...

[/quote]

Tarkoitin tietty kuolaimia...

Luulin ennen olevani niin eläinrakas kun harrastin ratsastusta ja minulla on useampi lemmikki. Nyt kaduttaa suuresti. Olen päättänyt huolehtia tämän hetkisistä lemmikeistäni niin hyvin kuin mahdollista, mutta uusia ei tule enää koskaan.

Vierailija
7/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakaan ei ole hääppöinen elämä eläimellä, joka joutuu viettämään aikaansa karsinassa ja joku selässä.
Samoin kaikki agilityt yms paskat eläimen nöyryytysharrastukset, huh huh.

Vierailija
8/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ratsastan kuolaimetta ja usein ilman satulaa. Hevonen asuu pihatossa ja saa itse kävellä halutessaan boxiin yöllä tai ötököitä pakoon kesällä. Enpä tiedä miten väkivaltaista tämä on.

Vierailija
9/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mieltäisin ennemmin ravit rääkkäykseksi, kuin ratsastuksen. Mutta molemmathan on jalostettu tehtäviinsä. Vaikka ei hevonen vieläkään täysin kesy ole.

Vierailija
10/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:46"]

Minä ratsastan kuolaimetta ja usein ilman satulaa. Hevonen asuu pihatossa ja saa itse kävellä halutessaan boxiin yöllä tai ötököitä pakoon kesällä. Enpä tiedä miten väkivaltaista tämä on.

[/quote]

Näin pitäisikin olla, mutta yleensä ei ole. Etenkin ratsastustalleilla on jotenkin tosi kurjaa, vaikka periaatteessa kaikki on "hyvin".

Vierailija
11/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:40"]Minustakaan ei ole hääppöinen elämä eläimellä, joka joutuu viettämään aikaansa karsinassa ja joku selässä.
Samoin kaikki agilityt yms paskat eläimen nöyryytysharrastukset, huh huh.

[/quote]

Et ole käynyt ilmeisesti agilityä katsomassa livenä? Koirista näkee suoraan rakkauden lajiin, kun ovat niin innoissaan :)
Itselläni on useampia huskyja ja malamuutteja, joiden kanssa harrastan vetämistä. Voi luoja sitä älämölöä, kun koirat tajuavat pääsevänsä vetämään. Niiden kanssa on ilo työskennellä, kun näkee kuinka paljon nekin rakastavat vetämistä. Kyllä jokaisessa harrastuksessa, missä ihminen ja eläin työskentelee yhdessä pitäisi molemmilta puolilta löytyä innokkuutta. Valitettavasti aina se ei mene niin :/

Vierailija
12/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jos et ole vegaani niin oot kyllä niin TEKOPYHÄ. Ne maitoa tuottavat lehmät ja kaikki possut tms kärsii niin paljon enemmän ja niitä on miljoona kertaa enemmän kärsimässä.

Vierailija
13/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastajiakin on niin erilaisia. Ap on ollut yksi niistä huonoimmista. Kun hevosta koulutetaan ja ratsastetaan lempeällä kädellä, se on jotain aivan uskomatonta yhteistyötä. Kun pienestä kevyestä viestistä hevonen alkaa tarjoamaan toivottua liikettä, tempoa tai askellajia.

Meillä ei hevoset ole karsinoissa vaan pihatossa, saavat kulkea sisään ja ulos oman mieltymyksen mukaan. Vain pahimmilla pakkasilla suljen ovet, ettei vesiputket jäädy, mutta silloinkin hevoset ovat laumassa isossa "hallissa", eivät karsinoissa.

Vierailija
14/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä cityvihreää mussutusta vailla sisältö, tarkoitusta tai pointtia

Vierailija
15/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satulatta ratsastus kuormittaa hevosen selkää enemmän, kuin satulalla ratsastaminen..

Vierailija
16/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:58"]

Tyypillistä cityvihreää mussutusta vailla sisältö, tarkoitusta tai pointtia

[/quote]

Niinpä.

Kävisivät yöllä vapauttamassa näitä hevosia samaan tapaan kuin minkkejä luontoon päästelevät ekoterroristit.

Vierailija
17/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:58"]Tyypillistä cityvihreää mussutusta vailla sisältö, tarkoitusta tai pointtia

[/quote]
Sen sijaan sinun kommentissasi oli sisältöä vaikka muille jakaa!

Vierailija
18/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:05"]

Ratsastin isekin ennen, mutta sitten rupesin ajattelemaan. Karsinat ovat hienoimmillakin talleilla hyvin pieniä hevosten kokoon nähden. Lisäksi ratsastus on väkivaltaa. Istutaan toisen eläimen selkään (jota ei pysty täysin ymmärtämään) ja laitetaan suuhun metallia yms. Ihan sama vaikka olisi maailman paras ratsastaja kyseessä.

[/quote]Ratsastuksen jotenkin ymmärrän, mutta raveja en ymmärrä. Ohjastajat saisi itse kipittää rattaiden edessä! 

Vierailija
19/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ajattelen osin näin.
Mutta silti tyttöni harrastaa ratsastastusta ja itselläni on kova toive päästä harrastamaan (rahat ei riitä kummankin harrastukseen).

Olisi tietenkin paras tilanne, jos me palattaisiin tuhansia vuosia taaksepäin, siihen aikaan, kun ihmiset olivat omavaraisia, eläimet juoksivat suht vapaana preerialla jne. Toki tähän kuuluu myös luonnonmukainen vähennys, sekä ihmisissä ja eläimissä. Eli taudit saisi tappaa ja sairaat kuolisi pois. Eli palaisimme takaisin täysin luonnon armoille. Se olisi tälle maapallolle optimaalisin ratkaisu.

No kovin todennäköistä tälläinen missio ei kuitenkaan ole.
Useat eläinlajit on jalostettu ihmiskäyttöön, joka on surullista tietenkin. Lehmä ja possu on ruokaa, kana on muna-automaatti ja ruokaa, hevonen on harrasteväline ja kissat ja koirat myös.
Nämä ihmisten käyttöön jalostetut eläimet eivät välttämättä olisikaan niin onnellisia täydestä vapaudesta (vertaa nyt, että laitatko koiran luontoon vai otatko sisälle ja ruokit). Vaan ovat oikeasti onnellisempia siinä ihmisten hoivissa.
Toki eläimillä vaistonsa on, mutta minulla itsellä on esim. kissa, joka on kertakaikkiaan typerä, jos ajatellaan sitä kissana. Ei tulisi lainkaan toimeen luonnossa.

Tiedä sitten mitä kävisi, jos kaikki yhtäkkiä lopettaisi lemmikkien pidon. Suomessa eläimillä on aika rankka olla luonnonvaraisena (mietitään nyt villikissa/koirapopulaatiota), kylmä talvi näännyttää nälkään jne.
Aika harva maa on sellainen ylipäätänsä missä esim. kissat eläisivät onnellista elämää "vapaana". (ajatellaan nyt ulkomaiden kulkukissoja).

Minä siis olen tullut siihen lopputulokseen, että lemmikinpito on ihan ok. Mutta lemmikille pitää pyrkiä järjestämään mahdollisimman aktiivinen ja luonnonmukainen elämä. Myös hevosille.
Itse myös esim. ratsastuksessa haluaisin opetella mahdollisimman hevosystävälliset avut, jolloin voisin toimia yhteistyössä hevosen kanssa, enkä hevosta ohjaten. Näin myös tyttäreni haluaa.
Hevoset lähitallilla näyttävät hyvinvoivilta ja tyytyväisiltä oloihinsa, joten en koe olevani hirveä eläinrääkkäjä, kun sinne menemme.
Enkä myöskään siksi, että kotona on useampi hylättynä löydetty kissa, oikein tyytyväisenä he tuntuvat ruokakipolla käyvän, välillä juoksevat ulkohäkissä (sinne vapaa pääsy sisältä) ja välillä köllöttelevät sisällä rapsutuksia hakiessa.

Vierailija
20/51 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimistä luopuminen ei tarkoita niiden vapauttamista luontoon. Kun lopetettaisiin eläimien tuottaminen, niin muutaman kymmenen vuoden päästä niitä ei olisi.