Nelikymppinen Marko on ollut 8 vuotta työttömänä
Marko sanoo olleensa kahdeksan vuotta työttömänä. Lisäksi sanoo, että näillä työttömän tuloilla ei kehtaa edes hommata naista. Lisäksi kertoo yhden kavereistaan olleen vielä häntäkin selvästi pidempään työttömänä. Koko uutisen voi lukea alla olevasta linkistä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015032119397747_uu.shtml
Mitä ajatuksia tuo sinussa herättää?
Kommentit (31)
Herättää sellaisia ajatuksia, että oma valinta, jos jää tuleen makaamaan. Aktiivisella työnhaulla saisi varmasti työpaikan. Tämä tyyppi vaan odottaa, että joku etsii hänelle sen valmiiksi. Kaikki ei tule kuin "manulle illallinen".
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:04"]
Minä olen ollut työtön/hoitovapaalla/vanhempainvapaalla viimeiset 7 vuotta ja aion ollakkin niin kauan kunnes saan työpaikan jonka palkasta saan maksettua hoitomaksut sekä matkakulut ilman että jään miinukselle. Niin kauan kun työnteko ei ole kannattavaa, siinä ei ole mitään järkeä. Voisivat leikata vaikka työttömyyskorvauksista.
[/quote]
Mä epäilen että sinä olet tuolla asenteella työtön vielä kymmenen vuoden kuluttua. Vaikka av:lla joka toinen tienaa sen sata tonnia niin se ei ole niin helppoa oikeassa elämässä. Sitä ei pääse aloittamaan sadan tonnin töistä vaan niihin noustaan ja edetään eli ensin otetaan 20-25000 euron työpaikka, saadaan työkokemusta ja haetaan parin vuoden päästä sinne 30000 euron palkkaan, sinne sataan tonniin tarvitset usein 15-20 vuotta työkokemusta vaikka seuraisit aktiivisesti alaasi ja jatkokouluttautuisit niin se ei onnistu kaikilla aloilla eikä kaikilta.
Minä  hoidin omat lapset kouluun meni 8 vuotta sen jälkeen sairastuin syöpään meni 5 vuotta eli yhteensä olin 13 vuotta työttömänä työnhakijana ilman, että työkkäri hätyytteli millään ja olisin varmasti saanut sen puljun puolesta olla loppuelämäni työttömänä jos en parannuttuani olisi itse hakenut töitä.
En lukenut juttua, mutta jos hänkin oli työkkäristä niitä töitä odotellut niin aivan turhaan, siellä on se pohjaton ö mappi jonne suurin osa ihmisistä laitetaan. 
Oisko kolme vuotta kannattanut käyttää kouluttautumiseen?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:05"]
Herättää sellaisia ajatuksia, että oma valinta, jos jää tuleen makaamaan. Aktiivisella työnhaulla saisi varmasti työpaikan. Tämä tyyppi vaan odottaa, että joku etsii hänelle sen valmiiksi. Kaikki ei tule kuin "manulle illallinen".
[/quote]
Tynnyrissä kasvaneen kommentti.
Ymmärrän että työt on tiukassa nykypäivänä, itsekin olen kesätöitä koettanut hakea hiki hatussa tuloksetta, joten mun sympatiat on kyllä työttömien puolella.
Tosin, tyyppi sanoo ettei ole kuullutkaan palkkatuesta. Kertoo aika paljon siitä, miten aktiivisesti on itse kartoittanut eri mahdollisuuksian tai miten seuraa maailman (tai edes Suomen) menoa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:22"]Oisko kolme vuotta kannattanut käyttää kouluttautumiseen?
[/quote]
Ehkä ei ole päässyt kouluun.
Herättää semmoisia ajatuksia, että IL on jostain mystisestä syystä poiminut "tyypilliseksi" pitkäaikaistyöttömäksi ihmisen jolla on kohtalainen osakepotti joilla tienaa rahaa.
Ehkä kannattaisi ihan ensimmäiseksi muuttaa pois jostai muuttotappiokorvesta.
Kuulostaa tutulta. Itse olen ollut nyt 1v 1kk 21pv työttömänä mutta siinä ajassa olen käynyt lähes 5kk kestävän kurssin ja 6,5kk kestävän ammattitutkintoon johtavan koulutuksen. Nyt viimeisimmän koulutuksen jälkeen saatan saada keikkahommaa firmasta jossa olin työharjoittelussa. Ja ei näillä tuloilla miestä hankita... :(
ai ei päässyt mihinkään kouluun, kurssille, oppisopimuskoulutukseen? Epäilen. Juu, ehkä se koulu ei tullut takahikiälle eikä se nainenkaan.
Mitäpä tuosta? Itse olen ollut työtön 7 vuotta eikä sanottavasti haittaa. Rahasta on toki joskus pulaa mutta onpahan toisaalta vapaus olla miten huvittaa. Naisiakin on riittänyt, vakisuhteessa viimeiset 5 vuotta. Nainen käy töissä ja molemmilla omat asunnot vaikka olenkin lähes aina muijan luona.
Kummallakin avaimet toisen luo koska luotetaan toisiimme. Töihin lähden vaikka heti jos vain palkkaa maksetaan. Työkkärin pilailu/kyykytys kurssilla juuri nyt ja siitäkin on puolet lusittu. Jostain syytä työkkärin tätit on huolissaan mun pitkästä työttömyydestä mutta minkä minä sille voin että suomessa meitä työttömiä on 400 000.
Kahden eri alan koulutus löytyy ja opin nopeasti oikeastaan mitä tahansa. Olen avoin ja sosiaalinen tyyppi ettei sekään ole este. Turhaan en haaveile vakityöstä niin ei tarvi pettyä. Elämä on liian lyhyt turhasta murehtimiseen. Varsinkaan sellaiseen mihin ei voi vaikuttaa.
Sitä pitää osata nauttia siitä mitä on eikä katkeroitua jostain ehkä mahdollisesta. Kuulostaa varmaan itsekeskeiseltä kun sanon että nautinnoilla kuten päihteet ja seksi on mukava tapa kuluttaa aikaa. Mitä sitten? Eikä kiinnosta jos joku pitää pahana. Rento ranne ja rajaton mielikuvitus on ihan ilmaista jos ei muutakaan ole.
Jos työttömien tuet ajetaan alas niin tiedän miten siinä käy. Rikollisuus nousee ihan helvetisti. Tässä maassa on nähty jo mitä hirveyksiä tapahtuu kun ihmiset ajetaan liian ahtaalle. Perhesurmia, itsareita, psyyke ongelmia jne. Työttömien tukia kadehtivien kannattaa ymmärtää että riittävä tuki estää sen ettei törkeitä ryöstöjä kohdistu niihin joilla on vielä töitä.
Ihmisen henkiinjäänti halu on niin voimakas että jos ei muuta mahdollisuutta ole niin sitä vaikka varastaa tai ryöstää. Tarviiko tosiaan rautalangasta vääntää miten käy jos 5 miljoonan porukasta joka kymmenes saa tarpeekseen ja tekee rikoksia? Vittu kun paljon pienempi määrä saa koko maan sekaisin jos tarpeeksi ahtaalle ajetaan.
Eihän tuo Marko ole virallisesti työtön, koska hänellä on työsopimus. Jos niitä töitä ei ole ollut vuosiin, niin miksi ihmeessä hän ei ole irtisanoutunut tai etsinyt muita töitä? Se kamala byrokratiasoppa kun on sitä, että irtisanoutuu, ilmoittaa TE-toimistolle ja kassalle, vastaa selvityspyyntöön eli kertoo tilanteen ja se on siinä. Minusta ei mikään niin kamala byrokratia etteikö sitä voisi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 16:30"]
Mitäpä tuosta? Itse olen ollut työtön 7 vuotta eikä sanottavasti haittaa. Rahasta on toki joskus pulaa mutta onpahan toisaalta vapaus olla miten huvittaa. Naisiakin on riittänyt, vakisuhteessa viimeiset 5 vuotta. Nainen käy töissä ja molemmilla omat asunnot vaikka olenkin lähes aina muijan luona.
Kummallakin avaimet toisen luo koska luotetaan toisiimme. Töihin lähden vaikka heti jos vain palkkaa maksetaan. Työkkärin pilailu/kyykytys kurssilla juuri nyt ja siitäkin on puolet lusittu. Jostain syytä työkkärin tätit on huolissaan mun pitkästä työttömyydestä mutta minkä minä sille voin että suomessa meitä työttömiä on 400 000.
Kahden eri alan koulutus löytyy ja opin nopeasti oikeastaan mitä tahansa. Olen avoin ja sosiaalinen tyyppi ettei sekään ole este. Turhaan en haaveile vakityöstä niin ei tarvi pettyä. Elämä on liian lyhyt turhasta murehtimiseen. Varsinkaan sellaiseen mihin ei voi vaikuttaa.
Sitä pitää osata nauttia siitä mitä on eikä katkeroitua jostain ehkä mahdollisesta. Kuulostaa varmaan itsekeskeiseltä kun sanon että nautinnoilla kuten päihteet ja seksi on mukava tapa kuluttaa aikaa. Mitä sitten? Eikä kiinnosta jos joku pitää pahana. Rento ranne ja rajaton mielikuvitus on ihan ilmaista jos ei muutakaan ole.
Jos työttömien tuet ajetaan alas niin tiedän miten siinä käy. Rikollisuus nousee ihan helvetisti. Tässä maassa on nähty jo mitä hirveyksiä tapahtuu kun ihmiset ajetaan liian ahtaalle. Perhesurmia, itsareita, psyyke ongelmia jne. Työttömien tukia kadehtivien kannattaa ymmärtää että riittävä tuki estää sen ettei törkeitä ryöstöjä kohdistu niihin joilla on vielä töitä.
Ihmisen henkiinjäänti halu on niin voimakas että jos ei muuta mahdollisuutta ole niin sitä vaikka varastaa tai ryöstää. Tarviiko tosiaan rautalangasta vääntää miten käy jos 5 miljoonan porukasta joka kymmenes saa tarpeekseen ja tekee rikoksia? Vittu kun paljon pienempi määrä saa koko maan sekaisin jos tarpeeksi ahtaalle ajetaan.
[/quote]
Eli me maksamme nyt miljoonia euroja rikollisille siitä, että he eivät tekisi rikoksia? Ei ihan reilulta kuullosta!
Ei tuossa ole mitään ihmeellistä. Minäkin olen ollut yhdeksän vuotta työtön, jollei satunnaisia puhelinmyyntihommia lasketa.
Kuulostaa "hieman" aloitekyvyttömältä työnhakijalta tämä Marko. Kiltisti odottelee kotona, jos joku tulisi tarjoamaan töitä... Apua!
Olen viisikymppinen ja ollut käytännössä koko elämäni työttömänä, muutaman vuoden väliaikaispestejä lukuunottamatta. Ei herättänyt mitään ajatuksia.
Olen ollut 2 vuotta työtön ja joka päivä haen töitä/koulutuksiin jos vain uusia on tullut. En ole päässyt minnekään. En ihmettele,että joku on 8 vuotta työtön, kun ei edes työkkärin koulutuksiin pääse.
Minä olen ollut työtön/hoitovapaalla/vanhempainvapaalla viimeiset 7 vuotta ja aion ollakkin niin kauan kunnes saan työpaikan jonka palkasta saan maksettua hoitomaksut sekä matkakulut ilman että jään miinukselle. Niin kauan kun työnteko ei ole kannattavaa, siinä ei ole mitään järkeä. Voisivat leikata vaikka työttömyyskorvauksista.