Mitä vegaanisia jouluherkkuja teillä syödään?
Meidän herkku on viski-taatelikakku.
https://chocochili.net/2008/12/viski-taatelikakku/
Lisäksi fudgea ja wienernougata.
https://vegaanihaaste.fi/reseptit
On muuten herkullisen näköisiä reseptejä!
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen joulu koostuu usein kaukaa rahdatusta soijasta ja vehnäjauhoista tehdystä seitanista. Sekä epämääräisistä aineksista tehdyistä raakakakuista.
Haluan syödä hyvin, ilman lisäaineita ja eettisesti oikein, joten meillä on jouluna peuranpaistia, itsekasvatetuista luomu punajuurista, porkkanoista ja perunoista tehtyjä laatikoita ja herkkuja. Läheisen juustolan herkkujuustoja, tuoreita kotimaisia kasviksia ja ihania jälkiruokia marengista, kermasta, kinuskista ja suklaasta, oman puutarhan omenoista ja marjoista, sekä itsekerätyistä puolukoista ja mustikoista.
Mitä eettistä on peuranpaistissa ja suklaassa ja juustossa? Suklaakaan ei taida kotimaista olla? Veikkaanpa että juotte myös kahvia ja mausteetkin tulevat ulkomailta.
Varsinaista hyvesignalointia.
Eettisesti riista on tietenkin luonnonmukaisempaa ja vähärasvaisempaa. Lisäksi metsästäminen lisää luonnon monimuotoisuutta, ei köyhdytä Suomen luontoa ja tietenkin myös harventaa Suomen vahvoja riistakantoja, josta taas koituu em. hyötyjen lisäksi parempi tieturvallisuus.
Haluamme myös tukea lähijuustolaa suomalaisena yrittäjänä ja vuohenmaitoa käyttävien herkullisten juustojensa takia. Mausteina käytämme ainoastaan reilun kaupan tuotteita, samoin suklaassa ja kahvissa. Oliiviöljyä saamme suoraan Italiasta ystävämme kautta hänen naapuriltaan. Kasvatamme ja kuivatamme itse yrttejä mausteeksikin, vaikka syömme niitä myös jatkuvasti tuoreeltaan. Elämäntapamme on hidas ja suosimme lähituotteita sekä itse kasvatettua mahdollisimman paljon.
Vähärasvaisuus = eettistä?
Tämä on parhaita aivopieruja minkä olen lihaanilta kuullut :D :D
Itse pidän eettisenä sitä että ei tapeta eläimiä eikä aiheuteta niille kärsimystä. Myöskään luonnonmukaisuus ei ole synonyymi eettisyydelle useinkaan.
Mitä sinä syöt? Kai tiesit, että soijaviljelyksiltä tapetaan miljardeja hyönteisiä, jotta sinä saisit tofusi. Ei minusta kovinkaan eettistä vai onko sinusta yksi peura arvottomampi kuin 1 hämähäkki?
Tai luomuvihannekset, oikeastiko hyönteisten hävitys polttamalla elävinä on reilua?
Olisi ollut kiva jos tässä ketjussa olisi ihan oikeasti jaettu ideoita vegaanitarjottavista, meille joille on tulossa vegaaneita jouluvieraaksi. Mutta ei, tapelkaa vaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen joulu koostuu usein kaukaa rahdatusta soijasta ja vehnäjauhoista tehdystä seitanista. Sekä epämääräisistä aineksista tehdyistä raakakakuista.
Haluan syödä hyvin, ilman lisäaineita ja eettisesti oikein, joten meillä on jouluna peuranpaistia, itsekasvatetuista luomu punajuurista, porkkanoista ja perunoista tehtyjä laatikoita ja herkkuja. Läheisen juustolan herkkujuustoja, tuoreita kotimaisia kasviksia ja ihania jälkiruokia marengista, kermasta, kinuskista ja suklaasta, oman puutarhan omenoista ja marjoista, sekä itsekerätyistä puolukoista ja mustikoista.
Mitä eettistä on peuranpaistissa ja suklaassa ja juustossa? Suklaakaan ei taida kotimaista olla? Veikkaanpa että juotte myös kahvia ja mausteetkin tulevat ulkomailta.
Eettisesti riista on tietenkin luonnonmukaisempaa ja vähärasvaisempaa. Lisäksi metsästäminen lisää luonnon monimuotoisuutta, ei köyhdytä Suomen luontoa ja tietenkin myös harventaa Suomen vahvoja riistakantoja, josta taas koituu em. hyötyjen lisäksi parempi tieturvallisuus.
Haluamme myös tukea lähijuustolaa suomalaisena yrittäjänä ja vuohenmaitoa käyttävien herkullisten juustojensa takia. Mausteina käytämme ainoastaan reilun kaupan tuotteita, samoin suklaassa ja kahvissa. Oliiviöljyä saamme suoraan Italiasta ystävämme kautta hänen naapuriltaan. Kasvatamme ja kuivatamme itse yrttejä mausteeksikin, vaikka syömme niitä myös jatkuvasti tuoreeltaan. Elämäntapamme on hidas ja suosimme lähituotteita sekä itse kasvatettua mahdollisimman paljon.
Aluksi ärsytti, mutta nyt tämä on jo hulvatonta. Kerro toki lisää, mites joululahjat? Onko emäntä lihdannut, loukuttanut ja kutonut ja (käsin luuneulalla)ommellut koko syksyn saadakseen perheelle itsekasvatetusta luomupellavasta pyjamat? Onko isäntä käynyt omassa metsässä kaatamassa luomumännyn ja veistänyt lapsille puisen hotwheelsradan ja autot? Ja emännälle lähikalliosta itselouhimastaan kullasta valmistettu riipus? (Mutta hyss, se on yllätys)
Voit vapaasti pilkata, olisin itsekin kateellinen ellen olisi vuosien ajan kokenut itse sitä kaikkea vaivaa päästäkseni tähän tilanteeseen. Ensinnäkin, toimimme yrittäjinä ja tulomme eivät ole suuret. Toisaalta ystäväpiirimme on laaja, jota kautta olemme luoneet verkostoa mm. Italiaan. Ja jotta saisit lisää hulvatonta iloa, niin kyllä, käytän kotimaisen suomenlampaan villaa suoraan tuottajilta ostettuna, itsellä ei sentään ole lampaita, vaikka ne ihania olisivatkin. Villasta neulon jouluksi ja muutenkin puseroita, myssyjä ja sukkia ja muuta. Asumme vanhassa, edullisesti ostetussa, mutta idyllisessä puulämmitteisessä talossa suurella tontilla. Korjaamme sitä mahdollisimman paljon itse, mieheni taitaessa puusepän taidot, joten hän on todellakin, kuten toivoit, tehnyt itse myös huonekaluja, kuten ison ruokapöytämme. Metsästämme mieheni kanssa molemmat sekä keräämme marjoa ja viljelemme itse kasviksia, juureksia ja yrttejä. Toisaalta elämme kaukana kulttuuririennosta, joita rakastamme, olemme sidottuja talon lämmitykseen ja viljelyyn, matkustaminen vaatii järjestelyjä, siksi elämme mielestäni hidasta elämää.
Kais tiedät, että omakotitalossa saa asua vaikka käy muualla töissä ja ostaa ruuat ihan kaupasta?
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut kiva jos tässä ketjussa olisi ihan oikeasti jaettu ideoita vegaanitarjottavista, meille joille on tulossa vegaaneita jouluvieraaksi. Mutta ei, tapelkaa vaan...
Niinpä, olisi tosiaan kiva kun nämä ketjut pysyisivät aiheessaan, eli vegaaniruoissa. Mutta hei, esim. näistä linkeistä löytyy vegaanituotteita.
Kaupan hyllyltä löytyviä vegaanisia tuotteita jouluksi:
http://www.vegaanituotteet.net/joulu/
Jouluisia reseptejä:
https://chocochili.net/luokka/joulu/
https://pidempikorsi.tumblr.com/vegaaninjoulu
https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/joulu/vegaanin-joulu
https://anna.fi/ruoka/ruokajutut/vegaaniset-jouluruoat
https://kotiliesi.fi/ruoka/ideoita-ruoanlaittoon/vegaaninen-jouluateria…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaneille myydään kaikkein epäterveellisimmät teollisesti valmistetut elintarvikkeet.
Moni valitsee ruokakaupan hyllyltä kerman korvikkeeksi kaura- tai soijakermaa. Esimerkiksi kasviperäisissä vispikauratuotteissa käytetään kuitenkin rasvan lähteenä palmuöljyä. Se ei ole kestävä vaihtoehto niin eettiseltä kuin terveydelliseltäkään kannalta.
– Palmuöljy ei ole mikään suositeltava öljy. Palmurasva eitedistä verisuonten terveyttä.
Vegaanit näyttävät syövän mitä tahansa vegaania, perehtymättä lainkaan siihen, mitä ruoka sisältää.
Äly hoi. Vegaani joutuu perehtymään 100 kertaisesti lihaaniin verrattuna siihen mitä syö sillä lähestulkoon kaikki sisältää jotain eläinperäistä joten tuoteselosteita todellakin joutuu lukemaan. Usein lisäaineet ovatkin eläinperäisiä joten vegaani ei voi niitä edes syödä.
Lihaanit sen sijaan syövät mitä tahansa, p*räsuolta, sian p*rsettä, liivatetta, aivoja, siansorkkia ihraa, visvaa, eritteitä(maito ja munat). Erään ystävänni herkua on kalan silmät. Lepakoita ja koiriakin jotkut pitävät herkullisina!
Kuvottavaa.
Ja samaan aikaan vegaanit syövät varsin tyytyväisinä toukkia, matoja ja hyönteisiä ja etenkin niiden eritteitä- Maitoa ei ole ennen laskettu eritteeksi, joten Jakomäen ala-aste ei nähtävästi kyennyt opettamaan sinulle edes biologian alkeita. Peräsuolta ei muuten syödä kuin vegaanipiireissä eli toukat maistuvat maukkaalta, kun et erota niitä annoksessasi. Härkäpapujauheessa on eläinperäistä ainesta 1-5 %.
Mitä ihmettä oikein selität? Otahan nyt jo ne lääkkeet. Mitä maito sinusta on jos ei erite?
Kerron sinulle faktoja vegaaniruokavaliosta. Esimerkiksi härkäpavun seassa syöt pieniä eläimiä, niiden aivoja, ulostetta ja eritteitä. Soijamaidossa on hämähäkkien ja erilaisten kovakuoriaisten osasia.
Tämä tuli sinulle varmaan yllärinä, että syömämme asiat ovat edelleen osa luontoa ja sen monimuotoisuutta. Pieneliöt, kuten bakteerit ja hyönteiset saattavat olla mukana esim salaatissa, ja osa niistä saattaa päätyä myös vegaanin suuhun huomaamatta. Jotain on kuitenkin syötävä, emme pysty hyödyntämään ilmaa ja kiviä energiaksi. Vegaanius tarkoittaa sitä, että pyrkii elintavoillaan pienentämään eläinkunnan tuotteiden käyttöä niin hyvin kuin vain pystyy. Eli tällöin syödään vain kasvikunnan tuotteita, ei käytetä nahkaa tai villaa... Tietenkin siihen mahtuu myös se, että esim vihannesten poimimisessa tulee sivussa tapetuksi hyönteisiä. Sille ei oikein vegaani voi mitään, koska vihanneksia ja kasviksia ei voi kasvattaa kokonaan steriilissä olosuhteissa.
Ahaa - kun totuus paljastui, niin sinä oletkin vain vähentämässä eläinkunnan tuotteiden syömistä, et suinkaan luopumassa niistä. Outoa, että asetat omassa ideologiassasi eläimet eriarvoiseen asemaan sen mukaan, mikä sinulle on mukavinta. Lihaa ei saa syödä, koska eläimen tappaminen on väärin, mutta koska jotain pitää syödä, niin vihannesten poimimisessa (?) tulee tapettua hyönteisiä ja se on OK. Mahdatko edes ymmärtää, että ilman niitä hyönteisiä ei olisi sinun porkkanaasi?
IKävä totuus on, että hyvesignaloivat vegaanit syövät jopa useampia eläimiä kuin sekasyövät lajitoverinsa. Tästä ei vain puhuta, koska vegaaneille merkitsee eläimen koko enemmän kuin määrä.
Vierailija kirjoitti:
Meillekin tulee vegaaneja. He saavat luvan syödä juuri sitä, mitä on tarjolla. Jos se ei kelpaa, kannan eteensä lautasellisen hyönteisiä ja totean, että näitä te syötte sen soijanne seassa, tällä kertaa voitte nauttia "naturel".
Siis onko palsta saanut uuden hahmon: Hyönteishullu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani vaan tavallinen juntti, mutta tämä puppu metsästyksen eettisyydestä nykyaikana, panee ihmetyttämään joka kerta. Mikään ei ole niin epäeettistä kuin nykyajan "metsästyskulttuuri", varsinkaan luonnon monimuotosuuden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Rosolli, suolakurkut, herneet, muut salaatit ilman majoneesia..
Laatikot tehtynä ilman maitoa ja munaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen herkku? Niitä ei joidenkin suklaakonvehtien, hedelmien ja marjojen lisäksi ole.
Olen lihaa rakastava sekasyöjä ja oon sitä mieltä, että jää monista herkuista paitsi, jos ei viitsi maistella vegaanisia jälkiruokia. Mun lempparimuffinssit on vegaaniset suklaamuffinssit, niin muhkeita ja mehukkaita.
Jos muffinssit ovat mielestäsi hyvä esimerkki ”herkusta”, voi voi…
Ronskisti voita, voita ei mikään voita ja on aito luonnontuote. Valmistusaineina käytetty heinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillekin tulee vegaaneja. He saavat luvan syödä juuri sitä, mitä on tarjolla. Jos se ei kelpaa, kannan eteensä lautasellisen hyönteisiä ja totean, että näitä te syötte sen soijanne seassa, tällä kertaa voitte nauttia "naturel".
Aijai, hyönteiset on vegaaneille aina denialismin paikka, usein alkavat itkeä miten heitä maalitetaan 🤣
Vierailija kirjoitti:
IKävä totuus on, että hyvesignaloivat vegaanit syövät jopa useampia eläimiä kuin sekasyövät lajitoverinsa. Tästä ei vain puhuta, koska vegaaneille merkitsee eläimen koko enemmän kuin määrä.
Täähän oli hauska "ikävä totuus", onko mitään lähdettä, ihan näin kasvisvoittoisena sekasyöjänä kiinnostaa millä ihmeellä ihminen perustelee tällaisen faktan itselleen totuutena. :D Tarkoitatko, kun vegaanien ruokavalio perustuu lähinnä kasviksiin? Mutta toisaalta täällähän juuri sanottiin laajalla empiirisellä kokemuksella (lähipiirin 3 vegaania) että veget syövät tosi yksipuolisesti ja varmasti kaikki sekasyöjät syövät paljon monipuolisemmin kasviksia.... Yhden lihakilon tuottamiseen tarvitaan 10 kg kasviksia, joten äkkiä laskettuna sekasyöjän valintojen vuoksi välillisesti kuolee muutenkin huomattavasti enemmän eläimiä niiden hiirien ja hyönteisten muodossa... Joo ei, en ymmärrä logiikkaa. Kerrothan, oi sinä suuri totuuksien kertoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rosolli, suolakurkut, herneet, muut salaatit ilman majoneesia..
Laatikot tehtynä ilman maitoa ja munaa.
Joo on se porkkana ja vesi vaan hyvää 🤣😂😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen herkku? Niitä ei joidenkin suklaakonvehtien, hedelmien ja marjojen lisäksi ole.
Olen lihaa rakastava sekasyöjä ja oon sitä mieltä, että jää monista herkuista paitsi, jos ei viitsi maistella vegaanisia jälkiruokia. Mun lempparimuffinssit on vegaaniset suklaamuffinssit, niin muhkeita ja mehukkaita.
MITÄ, kehtaako jollakulla olla erilaiset makumieltymykset kuin sinulla?! Haluatko kriisilinjan yhteystiedot? Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi ärsytti, mutta nyt tämä on jo hulvatonta. Kerro toki lisää, mites joululahjat? Onko emäntä lihdannut, loukuttanut ja kutonut ja (käsin luuneulalla)ommellut koko syksyn saadakseen perheelle itsekasvatetusta luomupellavasta pyjamat? Onko isäntä käynyt omassa metsässä kaatamassa luomumännyn ja veistänyt lapsille puisen hotwheelsradan ja autot? Ja emännälle lähikalliosta itselouhimastaan kullasta valmistettu riipus? (Mutta hyss, se on yllätys)
Voit vapaasti pilkata, olisin itsekin kateellinen ellen olisi vuosien ajan kokenut itse sitä kaikkea vaivaa päästäkseni tähän tilanteeseen. Ensinnäkin, toimimme yrittäjinä ja tulomme eivät ole suuret. Toisaalta ystäväpiirimme on laaja, jota kautta olemme luoneet verkostoa mm. Italiaan. Ja jotta saisit lisää hulvatonta iloa, niin kyllä, käytän kotimaisen suomenlampaan villaa suoraan tuottajilta ostettuna, itsellä ei sentään ole lampaita, vaikka ne ihania olisivatkin. Villasta neulon jouluksi ja muutenkin puseroita, myssyjä ja sukkia ja muuta. Asumme vanhassa, edullisesti ostetussa, mutta idyllisessä puulämmitteisessä talossa suurella tontilla. Korjaamme sitä mahdollisimman paljon itse, mieheni taitaessa puusepän taidot, joten hän on todellakin, kuten toivoit, tehnyt itse myös huonekaluja, kuten ison ruokapöytämme. Metsästämme mieheni kanssa molemmat sekä keräämme marjoa ja viljelemme itse kasviksia, juureksia ja yrttejä. Toisaalta elämme kaukana kulttuuririennosta, joita rakastamme, olemme sidottuja talon lämmitykseen ja viljelyyn, matkustaminen vaatii järjestelyjä, siksi elämme mielestäni hidasta elämää.
Elätte siis ilmeisen vihreää elämää. Sehän on hienoa. Voisin kuvitella, että teidän kaltaisten ihmisten ekologinen elämäntyyli sisällyttäisi lähipiiriin myös sellaisia ystäviä, jotka ovat vetäneet rajanvedon ympäristösyistä eläintuotteisiin. Vai olenko väärässä? Voisi kuvitella, että teidän kaltaisilla ihmisillä olisi hiukan järkevämpi käsitys vegaaneista, kuin alkuperäinen lausuntosi "ruoka koostuu usein kaukaa rahdatusta soijasta ja vehnäjauhoista tehdystä seitanista sekä epämääräisistä aineksista tehdyistä raakakakuista." Ainakin itse tuntemani ekologisistä syistä vegaanisesti syövät välttelevät "kaukaa rahdattua soijaa" kun sen usein voi korvata kauratuotteilla. Seitanissa taas ei ole mitään epäekologista, vaikka se ei oman suun myötäistä olisikaan (vink vink, senkin voi maustaa eri tavoin). Seitanin proteiinipitoisuus on korkea, yli 20 grammaa sadassa grammassa, vaikka onkin "vehnäjauhoista tehty", no tarkemmin ottaen suoraan vehnäjauhon proteiinista. Raakakakut toki voivat olla jonkun makuun liian epämääräisiä, mutta ei niissä mitään mystisiä aineosia ole, toki pähkinät, taatelit ja kaakaojauhe voivat makuusi olla liian epäekologisia, mutta tuskin nekään kenenkään pääasiallista ravintoa ovat. :)
Voi kun tietäisit miten usein tavallinen Kalliossa asuva vegaaninainen tilaa Woltilla vegaanista sushia…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MITÄ, kehtaako jollakulla olla erilaiset makumieltymykset kuin sinulla?! Haluatko kriisilinjan yhteystiedot? Voi voi.
Kyse on siitä että altistetaan hyvyys ja vuosisatainen eurooppalainen konditoriakulttuuri jenkkiläiseen maissiöljy-jauho-siirappiklönttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täähän oli hauska "ikävä totuus", onko mitään lähdettä, ihan näin kasvisvoittoisena sekasyöjänä kiinnostaa millä ihmeellä ihminen perustelee tällaisen faktan itselleen totuutena. :D Tarkoitatko, kun vegaanien ruokavalio perustuu lähinnä kasviksiin? Mutta toisaalta täällähän juuri sanottiin laajalla empiirisellä kokemuksella (lähipiirin 3 vegaania) että veget syövät tosi yksipuolisesti ja varmasti kaikki sekasyöjät syövät paljon monipuolisemmin kasviksia.... Yhden lihakilon tuottamiseen tarvitaan 10 kg kasviksia, joten äkkiä laskettuna sekasyöjän valintojen vuoksi välillisesti kuolee muutenkin huomattavasti enemmän eläimiä niiden hiirien ja hyönteisten muodossa... Joo ei, en ymmärrä logiikkaa. Kerrothan, oi sinä suuri totuuksien kertoja!
Normaalit ihmiset tietävät että eläimiä kuolee ruoan tuottamisessa.
Vegakit kieltävät sen ja tuottavat yllä olevan itkupotkupurkauksen jos muuta väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elätte siis ilmeisen vihreää elämää. Sehän on hienoa. Voisin kuvitella, että teidän kaltaisten ihmisten ekologinen elämäntyyli sisällyttäisi lähipiiriin myös sellaisia ystäviä, jotka ovat vetäneet rajanvedon ympäristösyistä eläintuotteisiin. Vai olenko väärässä? Voisi kuvitella, että teidän kaltaisilla ihmisillä olisi hiukan järkevämpi käsitys vegaaneista, kuin alkuperäinen lausuntosi "ruoka koostuu usein kaukaa rahdatusta soijasta ja vehnäjauhoista tehdystä seitanista sekä epämääräisistä aineksista tehdyistä raakakakuista." Ainakin itse tuntemani ekologisistä syistä vegaanisesti syövät välttelevät "kaukaa rahdattua soijaa" kun sen usein voi korvata kauratuotteilla. Seitanissa taas ei ole mitään epäekologista, vaikka se ei oman suun myötäistä olisikaan (vink vink, senkin voi maustaa eri tavoin). Seitanin proteiinipitoisuus on korkea, yli 20 grammaa sadassa grammassa, vaikka onkin "vehnäjauhoista tehty", no tarkemmin ottaen suoraan vehnäjauhon proteiinista. Raakakakut toki voivat olla jonkun makuun liian epämääräisiä, mutta ei niissä mitään mystisiä aineosia ole, toki pähkinät, taatelit ja kaakaojauhe voivat makuusi olla liian epäekologisia, mutta tuskin nekään kenenkään pääasiallista ravintoa ovat. :)
Voi kun tietäisit miten usein tavallinen Kalliossa asuva vegaaninainen tilaa Woltilla vegaanista sushia…
Voisin olettaa, että Kalliossa asuva vegaaninainen ei ainakaan pelkästään ympäristösyistä olekaan vegaani, puhuin tämän vastaajan vihreähköstä elämäntavasta ja sen kautta kenties elämään mahtuvista muista ekologisista kuluttajista, joilla rajanveto ulottuu vielä hieman pidemmälle, niihin eläintuotteisiin siis, ympäristösyistä. Ymmärrätkö eron? Toki kalliolainen vegaaninainenkin on vastuullisempi kuluttaja, kuin kalliolainen sekasyöjänaapurinsa:
Suurtutkimus: Vegaaniruokavalio on tehokkain tapa pienentää ympäristöjalanjälkeä
Korostat ekologisuutta( jonka ehkä sotket terminä eettisyyteen?) mutta samalla asutte maalla omakotitalossa ja lentelette italiaan.
Ei siinä mitään, saat elää niin kuin haluat ja itseäni ei esim. ekologisuus juurikaan kiinnosta. Mutta ei kannata tulla vegaaneille hyvesignaloimaan.