Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vegaanisia jouluherkkuja teillä syödään?

Vierailija
13.12.2021 |

Meidän herkku on viski-taatelikakku.

https://chocochili.net/2008/12/viski-taatelikakku/

Lisäksi fudgea ja wienernougata.

https://vegaanihaaste.fi/

https://vegaanihaaste.fi/reseptit

On muuten herkullisen näköisiä reseptejä!

Kommentit (401)

Vierailija
61/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rosolliinkin tulee kermavaahto päälle, joten ei mitään vegaania ruokalajia meidän joulussa. No piparit voi olla palmuöljyllä tehtyjä, mutta itse vaitsisin leivontaan oikeaa voita. Glögi, kirkas viina, mantelit ja rusinat taitaa täyttää ehdon, vai onko hiiva eläinkuntaa?

Ei tule. Kervavaahdosta tehdäön lisäke ja sitä jokomotetaan tai, mutta ei sitä rosollin sekaan automaattisesti laiteta.

Sanotaan sitten niin että meillä kaikki sen kerman rosolliinsa laittaa, joten mikään laji ei ole meillä lautasella vegaania. Vaikka vegaanirosolli pöydässä onkin.

Rosollia ja alkoholitonta glögiä, ei taida vegaanit meillä pitkään vieraana viihtyä :)

Ja joku ei voi olla laittamatta kermaa rosolliinsa? On varmaan hönen ongelmansa, jos ei osaa pysyä kermasta erossa. Automaattisestihan sitä ei rosolliin sekaan laiteta, koska vettyisi.

Vierailija
62/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanisia tarjottavia taitaa olla rosolli ja... hetkinen... joulutortut! Nehän on margariinista. Mut niihinkin tulee päälle kananmunaa. Joten vastaan rosolli. 

Rosollikin vain jos sen tekee ilman kalaa ja jättää kermaviilikastikkeen pois.

Häh🤢 toivottavasti en joudu ikinä tuommoista sotkua maistamaan.

Meillä päin ei laiteta kalaa rosolliin ja kastike on punajuuren liemellä maustettua kermavaahtoa. Itse syön rosollin ilman tuota kastiketta, kermavaahdosta jää niin inha mähnä suuhun.

Näin just meilläkin, Pirkanmaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä ja ehkä viiniä. Muu ei olekaan vegaanista.

Vierailija
64/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivän päälle on aika paljon erilaisia tahnoja, n'duja ei käy mutta salsa tartufata kyllä, ja se on kyllä pakko olla joulupöydässä.  Lisäksi on ihan parasta oliiviöljyä, se on niin hyvää, että melkein juon pullonsuusta. En olisi ikinä uskonut, että joku oliiviöljy voi olla noin hyvää! 

Googlasin salsa tartufatan, ja alkoi kiinnostaa. Teetkö itse vai ostat valmista purkkikamaa? Ja mikä on tuo "ihan paras oliiviöljy"? Omaa suosikkiani (Iliada) ei enää täkäläisistä kaupoista saa, ja uusi olisi hakusessa. 

Ei näillä lakeuksilla ole tryffeleitä näkynyt, niin ihan olen ostanut (itse olen ostanut Saporinosta, mutta onhan tuota jonkinlaista myytävänä vissiin ihan Prismoissakin). Tykkään tuosta, mikä on tahnamaista, en siitä, missä on isompia paloja.

Oliiviöljy on suoraan italialaiselta brittitutultani, sitä ei kaupasta saa... (siis brittituttuni asuu Italiassa ja heillä on ehkä sata oliivipuuta siellä tontillaan).

Vierailija
65/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Glögi, kirkas viina, mantelit ja rusinat taitaa täyttää ehdon, vai onko hiiva eläinkuntaa?

Hiiva ei ole kasvi eikä eläin, vaan sieni. Jos (ja kun) vegaaniruokavalio tarkoittaa eläinperäisistä tuotteista kieltäytymistä, hiivan käyttö on sallittua siinä missa muidenkin sienten.

Se on sitten eri juttu, että etenkin luonnonvaraisissa sienissä on usein mukana eläinkuntaa...

Vierailija
66/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykkää leipomisesta enkä ole jälkiruokien tai makeiden ystävä. Sen sijaan laatikot teen vegaanisina.

Eli käytät herkullista rypsiöljyä? 😆

Et sitten ole vegaanisesta margariinista kuullut?

Keijun merisuola 🤩

Vierailija
67/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivän päälle on aika paljon erilaisia tahnoja, n'duja ei käy mutta salsa tartufata kyllä, ja se on kyllä pakko olla joulupöydässä.  Lisäksi on ihan parasta oliiviöljyä, se on niin hyvää, että melkein juon pullonsuusta. En olisi ikinä uskonut, että joku oliiviöljy voi olla noin hyvää! 

Googlasin salsa tartufatan, ja alkoi kiinnostaa. Teetkö itse vai ostat valmista purkkikamaa? Ja mikä on tuo "ihan paras oliiviöljy"? Omaa suosikkiani (Iliada) ei enää täkäläisistä kaupoista saa, ja uusi olisi hakusessa. 

Ei näillä lakeuksilla ole tryffeleitä näkynyt, niin ihan olen ostanut (itse olen ostanut Saporinosta, mutta onhan tuota jonkinlaista myytävänä vissiin ihan Prismoissakin). Tykkään tuosta, mikä on tahnamaista, en siitä, missä on isompia paloja.

Oliiviöljy on suoraan italialaiselta brittitutultani, sitä ei kaupasta saa... (siis brittituttuni asuu Italiassa ja heillä on ehkä sata oliivipuuta siellä tontillaan).

Näillä "lakeuksilla" on säilötty tryffeli näkynyt mm. Stockan herkussa. Sehän on vain mauste, ja suurin osa tahnasta on muuta sientä (ja oliiveja).

Äh, kateeksi käy oliiviöljytilanteesi...

Vierailija
68/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vegaaninen herkku? Ei tule nyt mieleen…

Mielikuvituksen puutetta. Haluat varmaan juotavaksikin nakkien keitinvettä tai lihalientä ettet vahingossakaan joudu nauttimaan mitään vegaanista. 

Vierailija
69/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä nyt äkkiseltään keksi joulupöydästäni yhtään vegaanista herkkua.

Vierailija
70/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tulevat ensimmäisenä mieleen:

- Ihan perusjoulutortut ovat vegaanisia, jos ei voitele kananmunalla. Itse tykkään muutenkin enemmän niistä, jos jättää voitelematta. Taikinalevyt ostan yleensä Myllyn Parasta ja hillo Dronningholmin luumuhilloa.

- Saaristolaisleipä, kun korvaa piimän tuoremehulla ja voitelee vuoan kasvimargariinilla.

- Uunissa paahdetut punajuurilohkot. Pyöritellään ensin kattilassa tilkassa oliiviöljyä, balsamicoa, siirappia, suolaa ja pippuria.

Vierailija
71/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vegaaninen herkku? Ei tule nyt mieleen…

Mielikuvituksen puutetta. Haluat varmaan juotavaksikin nakkien keitinvettä tai lihalientä ettet vahingossakaan joudu nauttimaan mitään vegaanista. 

Yleensä nää ryystää lohiöljyä kun se on ah niin makoisaa. Siitä sitten menee suolisto tukkoon ja pitää mennä aattoyönä päivystykseen suolentyhjennökseen.

Vierailija
72/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää provo?

Siis melkein kaikkihan noi perinteiset jouluruuat on vegaanisia: laatikot, leivät, rosollit.

Helpompi sanoa mikä EI ole: graavikala ja luumurahka.

Vierailija
73/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää provo?

Siis melkein kaikkihan noi perinteiset jouluruuat on vegaanisia: laatikot, leivät, rosollit.

Perinteisillä resepteillä? Ei todellakaan!

Laatikoissa maitotuotteita, joulutortuissa VOItaikinaa ja kananmunaa. Joululimpussa ja saaristolaisleivässä piimää. Rosollin kanssa kermaa ja joskus kalaa.

Tottakai näistä voi soveltaa vegaanisiksi versioiksi, muttei ne alkuperäisessä muodossaan ole vegaanisia.

Vierailija
74/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheen vegaaneille tulee koko kattaus jouluruokia ihan niinkuin meille muillekin. Eli peruna-, lanttu-ja porkkanalaatikkoa, sienisalaattia ja "mätiä" vegaanisena, omaa kasviskinkkua. Rosolli ja erilaiset vihersalaatit ovat vegaanisia muutenkin, samoin piparit ja joulutortut. Mutta se, mitä herkuista syömme kaikki, vaikka se on vegaanista, on mätityylinen herkku saaristolaisleivän kanssa. Eli punasipulia, kaviartia, mustapippuria, sitruunamehua, tilliä ja jotain vegaanista kermaviilityylistä valmistetta sekoitettuna.

Vierailija
75/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää provo?

Höpö höpö. Ainakin meillä laatikoihin tulee kunnolla kermaa ja voita. Rosollista pitää jättää silli ja kerma pois, silloin se menee. Samoin limpusta piimä.

Meillä ei säätämättä ole vegaanista kuin säilykeherneet, tilli- ja sipulisilppu, nuorison coca-cola sekä jotkin aikuisten virvokkeet.

Eikä säädetä, kun ei onneksi tarvitse. Arkena kyllä menee paljon kasvipohjaistakin ruokaa.

Vierailija
76/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on joulunajan jälkiruoaksi todella hyvin sopiva herkku. Olen tehnyt tätä sekä vegaanisena versiona että ns. tavallisena ei-vegaanisena ja ai että on hyvää molemmat.

Vegaaninen vadelmajäädyke ja Baileys-kinuski

https://viimeistamuruamyoten.com/vegaaninen-vadelmajaadyke-ja-baileys-k…

Vierailija
77/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntuu tekevän tortut voitaikinasta, joka toki ei ole vegaanista. 🤔 Tässä on varmaankin vain useampia tapoja ja tottumuksia. Minä taas puolestani olen aina tehnyt ne torttutaikinalevyistä tai lehtitaikinalevyistä ja nehän taas vegaanisia. Ja saaristolaisleivän olen tykännyt tehdä tuoremehusta mieluummin kuin piimästä, jotenkin se vain sopii siihen hyvin.

Vierailija
78/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollista epäterveellistä moskaa, nykyajan muoti ilmiö, ituhippien höpötyksiä

Vierailija
79/401 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule vegaaneja on ollut tuhansia vuosia, että se siitä sun muoti-ilmiöistä

Vierailija
80/401 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule vegaaneja on ollut tuhansia vuosia, että se siitä sun muoti-ilmiöistä

Vegaaneja ei ole ollut vielä edes sataa vuotta olemassa. Sen lisäksi yksikään alkuperäiskansa ei ole elänyt ilman eläinkunnan tuotteita. Pelkästään jo B12 vitamiinin puutos on pitänyt siitä huolen.

"Alkuperäisen sanan vegan keksivät ensimmäisen vegaaniliiton perustajat Britanniassa vuonna 1944 halutessaan erottua eläinkunnan tuotteita käyttävistä kasvissyöjistä."