Meneekö muiden lapset "sekaisin", kun menette kylään?
Olen huomannut tämän ilmiön, kun menen käymään lapsiperheissä: lapset menevät vierailuista "sekaisin", heistä tulee levottomia ja laittavat ihme show:n pystyyn. Minulla on siis tapana ensin kylään tullessa leikkiä lasten kanssa, tyyliin piilosta tai pelata jotain lautapeliä tms. Huomioin lapset ja juttelen heidän kanssaan tekemisen lomassa. Kun koittaa esim. ruokailun/kahvin aika ja mahdollisuus seurustella välillä aikuisten kanssa, niin lapset menevät ihan sekaisin. Koko ajan keskeytetään aikuisten juttelu, ryhdytään säheltämään ruokapöydässä, kärtetään taas leikkimään tai suunnilleen heitellään kärrynpyöriä keittiönpöydän vieressä, jotta saataisiin huomiota. Huomaan väsyväni noista vierailuista, kun lapset vaativat jatkuvaa huomiota vieraalta ja metelin taso vain nousee kyläilyn edetessä. Ja en ole mitenkään mielenkiintoinen ihminen, vaan tällainen perus kolmekymppinen mamma. Onko muilla vastaavanlaista kokemusta ja miten tätä jaksaa?
ap
Kommentit (12)
heillä ei ilmeisesti käy usein aikuisia jotka leikkisivät heidän kanssaan? omasta käytöksestäsi tuo johtuu. he tietävät saavansa sinulta huomiota.
Tutulta kuulostaa.
Osa vanhemmista ei tee elettäkään rauhoitellaakseen muksujaan, koska kerrankin on joku muu aikuinen kaiken kyselyn ja huomion kohteena. Vanhempihan siinä pääsee helpolla, kun muksut ei kerrankin ole heidän kimpussaan.
Menee. Nyt korona-aikana tilanne on vaan pahentunut, kun perheissä ei paljon ylimääräisiä ihmisiä kyläile. Juuri kävin sukulaisperheessä, jossa on kaksi lasta (8v ja 3 v). Yritin jutella äidin kanssa kahvipöydässä. Molemmat lapset kilpaa kälättivät äidin puheen päälle ja minä mietin, ketä tässä oikein pitäisi kuunnella. :D
oma mutu on, että osa tuollaisista lapsista ei saa tarpeeksi huomiota aikuisilta arjessaan. eräässä tuttavan eroperheessä lapsi oireili tosi pahasti ja juoksi pitkin kämppää. hyppi, huusi.
Vierailuun on saatettu ladata paljon odotuksia ja ne sitten purkautuu tuollaisena käytöksenä. Ei se ole lapsen syy. Vanhemman tulisi rauhoitella lasta ja huolehtia, että vieraskin saa hengähtää välillä.
Itse inhoan sitä, kun osa näistä ystäväperheiden tai sukulaisten luona vierailuista menee siihen, että minun oletetaan olevan koko ajan perheen lasten kanssa. Osa aikuisista jopa alkaa tekemään ihan muita juttuja, hengailemaan kännykällä ja itsellä meinaa tulla savu korvista. Leikin joo lasten kanssa, mutta en ole mikään ilmainen lastenvahti. Näissä tilanteissa lähden etuajassa kotiin, jos vanhempi jättää lapset minun vastuulle ja tekee ihan muuta.
Perheen vanhemmat teki heti vierailun aluksi lapsille selväksi, että tulin tapaamaan nyt vanhempia ja lapset voivat mennä omiin leikkeihinsä. Eikä heistä ollut haittaa.
Vierailija kirjoitti:
heillä ei ilmeisesti käy usein aikuisia jotka leikkisivät heidän kanssaan? omasta käytöksestäsi tuo johtuu. he tietävät saavansa sinulta huomiota.
Samaa mieltä. En ole huomannut tällaista kun kyläilen mutta en kyllä leikitäkään lapsia kyläpaikoissa (en leiki omienkaan kanssa). Huomioin heidät tervehtimällä ja kysymällä kuulumisia,niinkuin muutkin ihmiset.
Minun lapseni sekoavat kuvaamallasi tavalla kun pikkuveljeni kyläilee. Veli on opettanut lapset siihen että hänen kanssaan aina riehutaan,painitaan ja mellastetaan. On lapsuuden perheeni iltatähti ja on vain 12 vuotta vanhempi kuin esikoiseni joten hänessä on vielä sitä lapsuuden riehakkuutta jäljellä.. mutta se hulabaloo mitä nuo vierailut aiheuttaa on kyllä rasittavaa. Olen miettinyt että veljeä ei voi kutsua enää syntymäpäivillekään samaan aikaan kun muut tulee kun (kaikki!) lapset on hänen kimpussa koko ajan ja se on sellainen apinaorkesterin show sitten ..
Mun lapsi käyttäytyisi varmaan just noin, jos kylään tulisi aikuinen, joka ensin antaisi hänelle kaiken huomionsa ja sitten yrittäisi jättää huomiotta. Lapset nauttii huomiosta ja yrittää pitää kiinni "saavutetusta edusta". Jos vieras jättää lapsen alun alkaenkin huomiotta, ei lapsi sitä kärtä myöhemminkään. Mutta tuossa tilanteessa lapsen vanhemman pitäisi selittää lapselle, että sinä sait jo leikkiä hetken "Marjan" kanssa, nyt on äidin vuoro jutella Marjan kanssa, tekisitkö sinä välillä vaikka värityskirjaa tms tms. eli ohjata lapsi jonkun muun tekemisen pariin.
Olisit vaan otettu Ap, kun lapset tykkäävät susta noin paljon!
Mistä tiedät millaista siellä on ollut ennen kuin sinä olet mennyt kylään?