Hei kaikki masentuneet/ahdistuneet/stressaantuneet
Paras asia mitä minulle on tapahtunut, on päiväkirjan kirjoittaminen päivittäin. Kirjoitan koneella monta kertaa päivässä ajatuksia, tuntemuksia, suunnitelmia yms. Kannustan jokaista kokeilemaan. Olen tehnyt tätä vasta noin viikon, mutta tulokset yllättävät. En jumita enää huolissa, kun saan ne kirjoittaa ylös ja käsitellä ne. Kukaan läheinen ei kärsi siitä. En tarvitse terapiaa enkä pas kaa avohoitoa. Osaan käsitellä asiani itsekseni. "Puhun" koneelle ja se riittää.
Kommentit (16)
En voi kirjoittaa kun koneen tietoturva ei ole varma eikä päiväkirjankaan. Mitä sinun ahdistus on jos et ole tullut miettineeksi tällaista!
Vierailija kirjoitti:
Tavattoman moni on käyttänyt aihe vapaata henkilökohtaisenaan päiväkirjanaan jo paljon ennen tätä aloitusta.
Tuskin kukaan on täällä päivittäin monta sivua kirjoittanut omista asioistaan. En käytä tätä päiväkirjana, kerroin vain tämän vinkin, joka on hyödyttänyt minua paljon.
Todella hyvä asia:Kirjoitaa ajatuksia . Hieno hommaa. Itse olen kirjoittanut päiväkirjoja 11 vuotiaasta tytöstä ,kun jäin orvoksi ja täytän pian 69v.yhä kirjoitan!Jos jollain masennus ,paha olla on kultaa kirjoitaminen, omat ajatukset kulloinkin. Kuin pakotaa itsensä ulos,vaikka ei haluaisi. Tehden vain lujan päätöksen, nyt lähden kuljeskelemaan,Säällä kuin säällä läpi vuoden aikojen. Mieli paranee siellä ulkona ja siitä todella tulee tapa.Unen laatukin paranee. Semppiä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
En voi kirjoittaa kun koneen tietoturva ei ole varma eikä päiväkirjankaan. Mitä sinun ahdistus on jos et ole tullut miettineeksi tällaista!
Minun koneen tietoturva on varma ja kirjoitan huoletta. Miten niin mitä minun ahdistus on ollut? Ei ole kuulunut tapoihin kirjoitella päiväkirjaa ja konekin on aika uusi. Olin vuosia vain pelkän kännykän varassa. Nyt olen löytänyt kirjoittamisen uudeksi kanavakseni purkaa ajatuksia ja tehdä suunnitelmia. Aikoinaan joku ehdotti päiväkirjan kirjoittamista ja ajattelin, etten jaksa mitään vihkoa kirjoittaa kynällä. Tämä on ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
No, kiinnostaa kiviäkin kaapata päiväkirjasi.
Jos niin ahdistaa tietoturva, hanki vanhanaikainen, paperinen päiväkirja.
tia.a68 kirjoitti:
Todella hyvä asia:Kirjoitaa ajatuksia . Hieno hommaa. Itse olen kirjoittanut päiväkirjoja 11 vuotiaasta tytöstä ,kun jäin orvoksi ja täytän pian 69v.yhä kirjoitan!Jos jollain masennus ,paha olla on kultaa kirjoitaminen, omat ajatukset kulloinkin. Kuin pakotaa itsensä ulos,vaikka ei haluaisi. Tehden vain lujan päätöksen, nyt lähden kuljeskelemaan,Säällä kuin säällä läpi vuoden aikojen. Mieli paranee siellä ulkona ja siitä todella tulee tapa.Unen laatukin paranee. Semppiä kaikille!
Oletpa kauan kirjoittanut. Kirjoittaminen on kultaa, hyvin sanottu. Ulkoilu ja liikunta ovat toinen tärkeä asia hyvinvoinnille. Minä olen alkanut myös venytellä päivittäin. Unet, syömiset ja sopivasti sosiaalisia suhteita, niin pysyy kunnossa. Ei tarvitse lääkäriä, terapeuttia eikä lääkkeitä enää ollenkaan. Musiikista ja kirjoista hyvää oloa lisää. Saunominen on myös rentouttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Voit vaikka kirjoittaa paperille ja repiä sen paperin pieneksi silpuksi heti sen kirjoittamisen jälkeen. Tarkoitus ei ole niinkää säilyttää kaikkea mitä kirjoittaa vaan enemmän vaan jäsennellä niitä ajatuksiaan siihen paperille. Googlaa Morning Pages
Eli sitä tulis kirjotettua ihan samat asiat joka ikinen päivä ja ilta ja aamu ja yö.
Jos pystyt tuohon . Et ole kovin sairas. Ja sinänsä hyvä asia päiväkirja.
Ei se päiväkirjan kirjoittaminen niitä ahdistuksen aiheuttajia, solmussa olevia asioita ratkaise. Toki voi selkiyttää ajattelua ja helpottaa, kun saa asioita ulos päänsä sisältä.
Vierailija kirjoitti:
Soitan, jos on kriisi ja tarvitsen tukea. Nyt ei ole enkä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Eli sitä tulis kirjotettua ihan samat asiat joka ikinen päivä ja ilta ja aamu ja yö.
Ajatteletko jokainen päivä, ilta ja samoja asioita samalla tavalla? Minä en. Jokainen päivä on erilainen ja varsinkin, kun siitä tekee erilaisen.
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt tuohon . Et ole kovin sairas. Ja sinänsä hyvä asia päiväkirja.
En varmasti olekaan. Oli stressiä ja aloin kirjoittaa. Ei ole enää, mutta kirjoittaminen jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei se päiväkirjan kirjoittaminen niitä ahdistuksen aiheuttajia, solmussa olevia asioita ratkaise. Toki voi selkiyttää ajattelua ja helpottaa, kun saa asioita ulos päänsä sisältä.
Kun kirjoittaa tarpeeksi, niin huomaa, ettei ole enää mitään asioita solmussa. Tulee kevyt ja hyvä olo. Ei mikään terapeutti yhtään solmua aukaise. Terapiasta voi saada keinoja siihen, mutta itse se työ on tehtävä.
Tavattoman moni on käyttänyt aihe vapaata henkilökohtaisenaan päiväkirjanaan jo paljon ennen tätä aloitusta.