Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin aloititte kiinteät?

Vierailija
20.03.2015 |

Milloin aloititte vauvalla kiinteät ruuat ja tuliko lapselle allergioita?

Mietityttää kun nyt on ollut puhetta tästä että pitäisikin aloittaa kiinteät jo 4kk kuuden kuukauden täysimetyksen sijaan. Kuopus nyt 3 viikkoa joten hänellä kiinteät vasta edessä päin ja mietyttää millon ne sitten kannattais alottaa...

Itse täysimetin esikoistani puoli vuotta (osittaisimetin yli 3v) ja hänellä paljon ruoka-aineallergioita (ja muitakin allergioita) joista osa oli todella pahoja. Eli puolen vuoden täysimetys ei ainakaan allergioita tässä tapauksessa estänyt. Ei tosin olisi auttanut kiinteiden aloituskaan 4kk, koska allergiaoireet alkoivat jo 1kk iässä äidinmaidon kautta.

Mites teillä muilla?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni 5kk vauva ja kiinteitä ollaan maisteltu nyt kuukauden päivät. Mutta nimen omaan maisteluannoksia vain, pääasiallinen ravinto on kuitenkin äidinmaito. Puuron maistelu aloitetaan nyt ja pukkuhiljaa suurennan annoskokoja. Kiire ei meillä kuitenkaan ole.

Vierailija
2/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselle 3 kuisena. Neuvolasta käskettiin kun paino ei noussut tarpeeksi, vaikka maitoa tuli ja paljon joi. Toisella 4 kuisena samasta syystä. Kyllä sen sitten huomaa, kun maito ei enää riitä. Vaikka äidiltä tuliskin maitoa hyvin niin äidinmaidot ei ole esim yhtä rasvasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa: ja allergioita ei ole ainakaan vielä ilmennyt. Toivottavasti ei ilmenekään.

Vierailija
4/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aloitettiin molempien lasten kohdalla suunnilleen 4,5 kk iässä. Ensiksi ihan vain kevyttä maistelua, ei ollut niin väliä, jos ei joka päivä anna jotain. Mä annoin ihan summan mutikassa kaikkea, en esim. yhtä ruoka-ainetta viikon ja sitten seuraavaa, MUTTA meillä ei kummallakaan lapsella ollut mitään allergiaoireita täysimetyksen aikana. Ajattelin, että jotain olisi jo siinä vaiheessa näkynyt. Varmasti jos esikoisella on ruoka-aineallergioita, kannattaa kuopuksen kanssakin ehkä aloittaa sillä ruoka-aine/viikko-periaatteella!

Vierailija
5/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja esikoinen 3 vuotta/kuopus 9 kuukautta, ei allergioita kummallakaan.

5

Vierailija
6/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:10"]Esikoiselle 3 kuisena. Neuvolasta käskettiin kun paino ei noussut tarpeeksi, vaikka maitoa tuli ja paljon joi. Toisella 4 kuisena samasta syystä. Kyllä sen sitten huomaa, kun maito ei enää riitä. Vaikka äidiltä tuliskin maitoa hyvin niin äidinmaidot ei ole esim yhtä rasvasia.
[/quote]

Niin ja tosiaan kummallakaan ei allergioita. Perusterveitä

Vierailija
7/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin antaa kiinteitä vajaa 4 kk. Syynä se, että vauva oli tosi isokokoinen (syntyikin isona) ja tuntui olevan koko ajan nälkäinen ja tuntui, että pelkkä maito ei riitä täyttämään hänen masuaan. Vaikka alkuun tietenkin ne kiinteän määrät on aika pieniä, niin heti alkoi nukkumaan yöt paljon paremmin. Tuntui, että vasta kiinteä ruoka vei nälän kunnolla pois. Ja kun oon muiden kanssa jutellut, millaisiä määriä kiinteitä aloitteleva lapsi syö, niin meillä taisi mennä heti aika isoja annoksia. Oli siis todella nälkäisen oloinen kaveri.

Vierailija
8/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:15"]

Mä aloin antaa kiinteitä vajaa 4 kk. Syynä se, että vauva oli tosi isokokoinen (syntyikin isona) ja tuntui olevan koko ajan nälkäinen ja tuntui, että pelkkä maito ei riitä täyttämään hänen masuaan. Vaikka alkuun tietenkin ne kiinteän määrät on aika pieniä, niin heti alkoi nukkumaan yöt paljon paremmin. Tuntui, että vasta kiinteä ruoka vei nälän kunnolla pois. Ja kun oon muiden kanssa jutellut, millaisiä määriä kiinteitä aloitteleva lapsi syö, niin meillä taisi mennä heti aika isoja annoksia. Oli siis todella nälkäisen oloinen kaveri.

[/quote]

Ja siis ei mitään allergioita ole ollut koskaan.

Vierailija
9/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kiinteät neuvolan kehoituksesta noin 3,5kk:n ikäiselle. Aloitin maissivellillä ja sitten soseella. Ei ole mitään allergioita ja tosi terve 6vuotias on nyt.

Vierailija
10/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2,5 kk. Korviketta meni 1,5l päivässä joten oli pakko aloittaa. Nyt 5kk ja syö 2 annosta soseita päivässä ja silti menee vielä litra maitoakin.

Vierailija
11/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta, kaikilla aloitettu kiinteät 3-4kk ikäisenä, kun kasvu on pysähtynyt. Ainoa kellä on mitään allergioita on esikoinen, nyt 13v: ei voi syödä raakaa porkkanaa eikä ulkomaista omenaa, myös tuore tomaatti oireilee koivun siitepölykautena. Kaksi muuta, myös kouluikäisiä, eivät ole millekkään allergisia. Keskimmäinen sai äidinmaitoa ekan viikon, sen jälkeen korviketta. Esikoinen ja kuopus imetettiin edes osittain 5kk ikäiseksi saakka. Että en sit tiedä, mikä on mikä, vanhemmat ei olla kumpikaan allergisia millekkään ruoka-aineelle. Eniten luulen sen vaikuttavan kuin minkään muun.

Vierailija
12/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk iässä kasvun takia. Kun 6kk tuli täyteen oli annokset jo melko isoja. Nyt 3v ei ole allergioita.

Vierailija
13/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia viittä täysimetin puoli vuotta eivätkä lapset saaneet lehmänmaitoa ennen vuoden ikää. Kuopuksella on siitepöly-, eläin- ja ruoka-aineallergioita, jotka puhkesivat 4 - 5-vuotiaana, pähkinä- ja maapähkinäallergia hengenvaarallisina. 

Vierailija
14/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselle aloitin kiinteät 5kk iässä ja kuopukselle 4kk:n iässä. Melko nopeasti edettiin uusien ruokien suhteen eikä vältelty mitään, ruoka maistui molemmille hyvin, ei allergioita. Neuvolassa juteltiin aikoinaan terveydenhoitajan kanssa siitä, että lapsen on hyvä saada allergeeneja suolistoonsa jo ennen puolen vuoden ikää, jotta tottuu niihin paremmin ja näin ollen suojataan lasta paremmin allergioilta. Olen itse myös th ja perehtynyt asiaan senkin takia jo ennen omia lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä