Soitin Metropolia amkiin. Suoraan sanottiin, ettei kannata edes hakea!
Kyseessä ensihoito. Mulla lähihoitajan papereissa arvosana 4 (1-5). Kehottivat hakemaan jonkun pikkukylän amkiin. Todellisuudessa amkissa opiskelee siis Suomen eliitti.
Hienoa :)
T. lähihoitaja, 11 vuoden työkokemus, ja yliopistosta kohta paperit ulkona
Kommentit (40)
Ohhoh, sielläpä on sitten tiukka seula ja paljon hakijoita. Näyttää tosiaan olevan niin, ettei valintakokeeseen edes kutsuta, jos ei saa täysiä pisteitä tuosta aiemman koulutuksen perusteella tehtävästä ennakkovalinnasta.
Jotenkinhan niiden pitää tietysti karsia hakijoita ja asettaa niitä paremmuusjärjestykseen, mutta tuo nyt on jo aika typerää, että ainoa reittauskriteeri on todistuksen keskiarvo.
Mikset mene töihin niillä yliopiston papereilla? Vai etkö vieläkään tiedä, mitä haluat isona tehdä? Jos nyt kuitenkin päätät hakea vielä amk:hon niin suosittelen noudattamaan koulun antamaa vinkkiä valita joku vähemmän suosittu koulu kuin Metropolia, jos aiot päästä sisään.
Totta on kyllä, että Metropoliassa opiskelee hyvin älykkäitä ihmisiä, ja sinne on erittäin erittäin vaikeaa päästä sisälle. Viime vuonna hakijoita ensihoitoon 1058 ja aloituspaikkoja 30.
Helsingin Metropoliaan on monesti paaaaljon vaikeempaa päästä kuin yliopistoon. varsinkin ensihoitoon valikoituu vain Suomen älykkäimmät hoitoalan opiskelijat.
No toi on on epäilemättä ihan totta, vinkkinä vaan jokaiselle alle L:n/ka 9,5 papereilla ensihoitajaksi haluaville... T: hakenut pari kertaa ja ilman pääsykoekutsua jäänyt
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:28"]
Totta on kyllä, että Metropoliassa opiskelee hyvin älykkäitä ihmisiä, ja sinne on erittäin erittäin vaikeaa päästä sisälle. Viime vuonna hakijoita ensihoitoon 1058 ja aloituspaikkoja 30.
Helsingin Metropoliaan on monesti paaaaljon vaikeempaa päästä kuin yliopistoon. varsinkin ensihoitoon valikoituu vain Suomen älykkäimmät hoitoalan opiskelijat.
[/quote]Metropolia yleisesti ei ole mikään nerojen laitos, mutta ensihoitajaksi ei tosiaan kuka tahansa pääse.
Mutta siis Metropoliassa on monimuotokoulutus, jonne aikuisetkin monesti hakee. Taustalla on vaikka mitä tutkintoja eikä välttämättä lukiota. Kenelle siis on tarkoitettu toi ensihoidon monimuotokoulutus ja ketä sinne otetaan?
Jos amkissa opiskelee Suomen eliitti niin mitäs ne lääkisläiset ja oikislaiset sitten on? Duunareita?
Mitä sä ap yliopistossa opiskelet? Eikö niillä papereilla voisi hakea töitä? Tai miksi oikeastaan oot menny yliopistoon, jos haluat ensihoitajaksi?
Onko tämä jotain Metropolian sissimarkkinointia?
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:37"]
Mitä sä ap yliopistossa opiskelet? Eikö niillä papereilla voisi hakea töitä? Tai miksi oikeastaan oot menny yliopistoon, jos haluat ensihoitajaksi?
[/quote]
Samaa mietin. Kuulostaa aika oudolta että yliopistosta ollaan valmistumassa, lähihoitajan koulutus jo takana ja ensihoitajaksi aiotaan. eeh?
Mä olen hakenut joitakin vuosia sitten Kätilöopistoon lähihoitajan 4,3 ka papereilla. Ei tullut kutsua pääsykokeisiin. Nyt opiskelen lääkiksessä ja olen erittäin tyytyväinen, että ehkä ihan hyvä ;)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:28"]Totta on kyllä, että Metropoliassa opiskelee hyvin älykkäitä ihmisiä, ja sinne on erittäin erittäin vaikeaa päästä sisälle. Viime vuonna hakijoita ensihoitoon 1058 ja aloituspaikkoja 30.
[/quote]
Kylläpä taas on höpöä. Minä olen päässyt metropoliaan kahteen otteeseen sisään kun on niin helpot pääsykokeet, enpä juuri edes lukenut. Kohta molemmat hoitoalan tutkinnot valmiina ja helppo koulu ollut.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:28"]Totta on kyllä, että Metropoliassa opiskelee hyvin älykkäitä ihmisiä, ja sinne on erittäin erittäin vaikeaa päästä sisälle. Viime vuonna hakijoita ensihoitoon 1058 ja aloituspaikkoja 30.
[/quote]
Kylläpä taas on höpöä. Minä olen päässyt metropoliaan kahteen otteeseen sisään kun on niin helpot pääsykokeet, enpä juuri edes lukenut. Kohta molemmat hoitoalan tutkinnot valmiina ja helppo koulu ollut.
[/quote]
Sulla varmaan on ollut pääsykoerajan ylittävä keskiarvo, ei kai siihen muuta vaadita. Jos ei pääse edes pääsykokeeseen, ei ole väliä sillä kuinka helppo se mahdollisesti olisi.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:05"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:28"]Totta on kyllä, että Metropoliassa opiskelee hyvin älykkäitä ihmisiä, ja sinne on erittäin erittäin vaikeaa päästä sisälle. Viime vuonna hakijoita ensihoitoon 1058 ja aloituspaikkoja 30.
[/quote]
[/quote]
Sulla varmaan on ollut pääsykoerajan ylittävä keskiarvo, ei kai siihen muuta vaadita. Jos ei pääse edes pääsykokeeseen, ei ole väliä sillä kuinka helppo se mahdollisesti olisi.
[/quote]
Juu. Näin varmaan on kun on 9.3 ka lukiosta ja e:n paperit.. Hassua että tehty niin vaikeaksi, varmasti olisi hyviä hoitajia enemmänkin! Koska itse työ ja opiskelu ei vaadi sitä lukupäätä mikä vaaditaan pääsykokeissa...
Vielä kaksi vuotta sitten sai AMK-haussa täydet todistuspisteet, jos ka. oli yli 8,5. Nyt näköjään vaaditaan yli 9,5. Miten ihmeessä tämä voi olla mahdollista?
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:28"]
[/quote]
Ei ne älykkäimmät hoitoalan opiskelijat kyllä välttämättä silti ole mitään hyvin älykkäitä. :D
Tottakai ne pääsyvaatimukset kovenee jos hakijoita paljon ja vähän aloituspaikkoja.
Kiinnostaa kyllä, että mihin ne sitten päätyvät, jotka haluasivat hoitajiksi mutta ei paperit riitä? Kun hyvän hoitajan ominaisuudet ovat ainakin minusta aivan muita kuin L englannista tai pitkästä matikasta. Kyky toimia tiukassa tilanteessa, hyvät hermot, tarkkuus jne.
Kun hoitajiksi menevät ne ällän oppilaat, jotka voisivat mennä mihin tahansa, niin minne ne C:n oppilaat sitten menevät? He kun eivät voi valita sitten tekevänsä niitä lukuhommia ja ajatustöitä, koska heidän ominaisuutensa eivät sovi siihen. Älkää nyt käsittäkö niin, ettei hoitajalta vaadita ajatustyötä vaan niin, että toiminnan ihmisille ei varmaankaan oikein sovi sellaiset työt, joissa pitäisi esim lukea paljon lyhyessä ajassa ja sisäistää lukemansa nopeasti. Iso osa töistä on kuitenkin tällaisia.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:33"]
Kiinnostaa kyllä, että mihin ne sitten päätyvät, jotka haluasivat hoitajiksi mutta ei paperit riitä? Kun hyvän hoitajan ominaisuudet ovat ainakin minusta aivan muita kuin L englannista tai pitkästä matikasta. Kyky toimia tiukassa tilanteessa, hyvät hermot, tarkkuus jne.
Kun hoitajiksi menevät ne ällän oppilaat, jotka voisivat mennä mihin tahansa, niin minne ne C:n oppilaat sitten menevät? He kun eivät voi valita sitten tekevänsä niitä lukuhommia ja ajatustöitä, koska heidän ominaisuutensa eivät sovi siihen. Älkää nyt käsittäkö niin, ettei hoitajalta vaadita ajatustyötä vaan niin, että toiminnan ihmisille ei varmaankaan oikein sovi sellaiset työt, joissa pitäisi esim lukea paljon lyhyessä ajassa ja sisäistää lukemansa nopeasti. Iso osa töistä on kuitenkin tällaisia.
[/quote]
lähihoitajakouluun....
Jaha, sä oot tutkintoshoppailija. Mitäs meinasit sitten ensihoidon jälkeen opiskella