Onko olemassa naisia, jotka haluavat käytännöllisiä lahjoja hömpän sijasta?
Siis jarrupaloja, turvakenkiä, puutarhanhoitovälineitä.....mielummin kuin koruja, pitsialkkareita sun muuta sellaista?
Tuli vain mieleen tuosta yhdestä toisesta ketjusta.
Kommentit (78)
Meillä on jo kaikki käytännölliset jutut mitä ihminen voi kaivata ja osa niistäkin, mitä ei voi edes kaivata. Pari viimeistä joulua on mennyt niin, että olen ollut ihan zen enkä aidosti ole kaivannut itselleni mitään. Silti arvostan, että mies ostaa käsintehtyä belgialaista suklaata lahjaksi. Ne konvehdit on sairaan hyviä eikä niitä itse raaski ostaa, koska ovat kalliita, joten tuntuu kivalta kerran vuodessa pistää elämä risaiseksi ja herkutella hyvällä suklaalla.
Tämä homma menee myös toisin päin - en osta miehelle mitään, koska hänellä on jo kaikki enkä osaa ostaa hänelle mieluisia lahjoja. Ja kun käytän hänen rahojaan, tuntuisi tyhmältä tuhlata niitä johonkin turhaan. Olen sanonut miehelle, että ostaa omat lahjansa jos kokee tarvetta. Jotain kirjoja hän on sitten ostellut.
Mieluummin käytännöllisiä lahjoja kuin turhaa hömppää. Koruissa on toki se hyvä puoli, että ne menee yleensä pieneen tilaan, jos eivät järin hyödyllisiä olekaan. Pitsialkkareita, rintsikoista nyt puhumattakaan, ei kannata ostaa lahjaksi, jos ei ole varma että malli ja koko ovat sopivat.
Käytännöllisistä lahjoista pitäisi toisaalta niistäkin tietää, että ne on oikeesti tarpeellisia. Muutenhan ne on yhtä turhaan krääsää kuin perinteinen lahjatavarakin. Jarrupalojen tai kenkien pitää olla sopivat, kattiloita ja patoja mahtuu kaappeihin rajallinen määrä, tietokoneeni omainaisuudet haluan valita itse. Mutta ei mulla todellakaan mitään sitä vastaan olisi, jos joku haluaisi antaa mulle lahjaksi Berninan ompelukoneen, mutta toivottavasti kukaan ei ala ostaa random ompelukonetta lahjaksi!
Jos ei tunne ja tiedä tai uskalla kysyä, millainen lahja olisi mieluinen tai tarpeellinen, on ehkä varminta antaa lahjakortti tai jotain minkä voi syödä pois. Arvostan sitä, jos lahjasta näkee, että mietitty, mikä voisi mua ilahduttaa. Jos on vain ostettu joku keskimäärin naisia miellyttävä juttu niin ei yleensä pahemmin ilahduta. Miksi pitäisi antaa lahjoja, jos ei välitä siitä, kenelle on sellaista antamassa?
Minä!! Esim 50v lahjaksi sain lahjakortit kirjakauppaan, day-spahan,K-rautaan ja puutarhamyymälään - kaikista tosi onnellinen:) Ja lisäksi sain mm "design" raastimen ja kilon parmesan juustoa, ruokalahjat kelpaa aina!
Matkat on aina toivomuslistan ykkösinä, ne ei ole hömppää vaan käytännöllisiä matkustushullulle ihmiselle.
Vastausten perusteella naisten toiveet ovat hyvin erilaisia. Pitää tuntea lahjansaaja hyvin.
Olen ilahtunut yllätyksenä saaduista käsipainoista, yöasuista, kirjoista ja hassuista pienistä koriste-esineistä. Jos saisin kattilan tai paistinpannun, mottaisin kyllä lahjanantajaa sillä päähän.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:27"]
Minä!! Esim 50v lahjaksi sain lahjakortit kirjakauppaan, day-spahan,K-rautaan ja puutarhamyymälään - kaikista tosi onnellinen:) Ja lisäksi sain mm "design" raastimen ja kilon parmesan juustoa, ruokalahjat kelpaa aina!
Matkat on aina toivomuslistan ykkösinä, ne ei ole hömppää vaan käytännöllisiä matkustushullulle ihmiselle.
[/quote]
Ei noi ole hyötylahjoja. Mikään tässä ketjussa mainittu ei ole. Te naiset olette vähän yksinkertaisia mutta nytpä tuli varmistuttua että kaikki naiset ovat pinnallisia eivätkä arvosta käytännöllisyyttä.
No puutarhanhoitovälineitä ehdottomasti joo, koska se on rakkain harrastukseni. Mutta en jarrupaloja enkä korvakoruja. Tämä on tulkittavissa siis niin, että toivon vain sellaisia, jotka liittyvät jotenkin mielenkiinnonkohteisiini. Silloin tuntuu, että lahjan antaja on ihan oikeasti ajatellut minua ja tuntee minut. Mutta en odota lahjoja, hali ja läsnäolo arjessa ovat paljon tärkempiä.
Minä olen yleensä pyytänyt jotain käytännöllistä ja tarpeellista. Paitsi yhtenä vuonna pyysin kalevala-korua. Useimmiten olen toivonut jotain tiettyä kirjaa. Höyrypesuri oli viimeksi. Viime vuonna halusin pyykinkuivaustelineen ulos. Nämä nyt on ollut kaikki sellaisia, jotka olisin itsekin voinut ostaa, mutta kerran mies on halunnut syntymäpäivälahjan ostaa, niin olen sitten kertonut sen, mitä kulloinkin olen tarvinnut/halunnut/ollut joka tapauksessa aikeissa ostaa.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:44"]
Minä olen yleensä pyytänyt jotain käytännöllistä ja tarpeellista. Paitsi yhtenä vuonna pyysin kalevala-korua. Useimmiten olen toivonut jotain tiettyä kirjaa. Höyrypesuri oli viimeksi. Viime vuonna halusin pyykinkuivaustelineen ulos. Nämä nyt on ollut kaikki sellaisia, jotka olisin itsekin voinut ostaa, mutta kerran mies on halunnut syntymäpäivälahjan ostaa, niin olen sitten kertonut sen, mitä kulloinkin olen tarvinnut/halunnut/ollut joka tapauksessa aikeissa ostaa.
[/quote]
Ei kirjat oo hyötylahjoja... Ettekö te oikeasti tiedä hömpän ja hyödyllisen eroa? Hyötylahja on sellainen jolle on väistämättä käyttöä ja se on pakko hankkia jossain vaiheessa. Vaikka ne jarrupalat.
Tän takia en osta yhdellekään naiselle lahjoja...
Minä. Ollaan sovittu perheen kesken, että synttäripäivänä ei lahjoja minulle (ellen ole osannut toivoa jotain todella tarvitsemaani), vaan perheen yhteinen aika on tärkeintä. Niinpä muu perhe tekee sitten brunssin, jota syödään pitkään ja hartaasti. Usein tehdään sitten muutakin kivaa yhdessä: pelataan, soitetaan ja lauletaan tai lähdetään esimerkiksi johonkin museoon tai näyttelyyn.
Ei sellaisia oo olemassa.
Luovuta.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:46"]
[/quote]
Ei kirjat oo hyötylahjoja... Ettekö te oikeasti tiedä hömpän ja hyödyllisen eroa? Hyötylahja on sellainen jolle on väistämättä käyttöä ja se on pakko hankkia jossain vaiheessa. Vaikka ne jarrupalat.
[/quote]
Entäs höyrypesuri tai pyykinkuivausteline? Eikö nekään ole hyötylahjoja?
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:51"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei jos edellinen pesuri tai teline ei ole hajonnut. Höyrypesuri on kummiskin ihan turha jossain kotitaloudessa..
Täytin viime vuonna pyöreitä vuosia ja sain mieheltä synttärilahjaksi autooni uudert talvirenkaat. Tykkäsin lahjasta kovasti. Äitienpäivälahjaksi saan auton huollon ja koska auton katsastus sattuu syntymäpäiväni tienoille, käyttää mies autoni katsastuksessa synttärilahjaksi.
Viime jouluna ostimme yhteiseksi lahjaksi laadukkaan lihamyllyn. Muuten mies ostaa minulle toivomani kirjan ja minä jotain miehen harrastukseen liittyvää, jonka mies itse valitsee. Meillä ei paljon yllätyslahjoja harrasteta.
Minäkin tykkään lähinnä käytännöllisistä lahjoista. Olen monesti sanonut että minulle ei passaa ostaa kukkia, sillä mitäs minä niillä teen. Turhaa rahantuhlausta (en tietenkään paheksu jos joku muu niitä tykkää saada, kukin tavallaan).
[/quote]
[/quote]
Kysymys: jos mä toivon moottoripyörään kahvalämppärit äitiepäivälähjaksi, onko se hömppä- vai hyötylahja? Ja kumpi on enemmän/vähemmän hömppää, tuo vai iso Marimekon meikkipussi (jossa ei siis säilytetä meikkejä, vaan reissussa siinä kulkevat koko perheen hygieniavälineet), jonka sain viime vuonna? Perustelut, kiitos.
Tiettyyn rajaan asti käytännöllisyys on hyväksi. Esimerkiksi yövaatteet, perusteepaidat, jotkut kosmetiikat on musta ihan hyviä. En kuitenkaan haluaisi saada lahjaksi puolen vuoden makaroneja tai pölypusseja. Ehkä raja menee siinä, että käytännöllinen lahja on nimenomaan minua varten, ei jotain sellaista mitä puolet suomalaisista tarvitsee.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:27"]
[/quote]
Ei noi ole hyötylahjoja. Mikään tässä ketjussa mainittu ei ole. Te naiset olette vähän yksinkertaisia mutta nytpä tuli varmistuttua että kaikki naiset ovat pinnallisia eivätkä arvosta käytännöllisyyttä.
[/quote]
Jaa, aloituksessa oli esimerkkinä puutarhanhoitovälineet ja niitä useampikin tässä ketjussa ilmoitti ilahtuvansa. Ja nyt ne ei sitten kelpaakaan?
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:51"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei jos edellinen pesuri tai teline ei ole hajonnut. Höyrypesuri on kummiskin ihan turha jossain kotitaloudessa..
[/quote]
Ja sinäkö sen määrittelet, mikä on turha ja mikä ei? Minulle kyllä höyrypesuri kelpaisi, meillä ei ole sellaista. Ei kun niinhän se menee miesten mielestä, että jos mies ei sitä käytä, on se turha kuten tiskikone tai imuri.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:44"]
[/quote]
[/quote]
Siksi siinä lukikin YLEENSÄ. Luitko muutenkaan loppuun asti? Lopussa luki, että pyydän sellaista, mitä itse olisin joka tapauksessa aikeissa ostaa.
Meillä ei ennestään ollut ulkona pyykinkuivaustelinettä, eli tuli ehdottomasti tarpeeseen. Myös höyrypesurista tuli erittäinkin käytännöllinen, kun lapset kaatoivat vaikka ja mitä sohvalle, matolle jne.
Mutta onneksi sinun mielipiteellä ei ole minulle mitään merkitystä, sillä ei sinun tarvitse minulle lahjoja ostaa :)
Makitan iskukone, ruuvinväännin ja akkukone olis kivoja lahjoja. Samoin kuin makitan radio.