Auringonpimennys nyt!
Kommentit (66)
Keskipäivällä tuntui olevan hieman hämärämpää kuin normaalisti samaan aikaan. Ja paljaalle silmälle (oli se sitten ikkunan tai verhon läpi) ei itse pimennys näy kun aurinko on niin voimakas, mutta esim polarisoivan aurinkolasin (kaksinkertainen) näkyi erittäin hieno auringon sirppi. Upea näky! :)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:05"]
Keskipäivällä tuntui olevan hieman hämärämpää kuin normaalisti samaan aikaan. Ja paljaalle silmälle (oli se sitten ikkunan tai verhon läpi) ei itse pimennys näy kun aurinko on niin voimakas, mutta esim polarisoivan aurinkolasin (kaksinkertainen) näkyi erittäin hieno auringon sirppi. Upea näky! :)
[/quote]
Lienetkö ollut edes syntynyt 1990, jos tuota upeaksi sanot. Silloin siis todella aurinko pimentyi ja tuli hetkellinen pimeys, se oli jotain se. Itse olin tuolloin kyseistä tapahtumaa todistamassa Näsinneulassa.
Nythän siis oli kyseessä vain osittainen auringonpimennys. Vuonna 1990 oli siis kyseessä täydellinen auringonpimennys.
Silloin 1990 se tosiaankin näytti juuri tältä http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/Solar_eclips_1999_5.jpg
Siis taivas ei näytä ihan yhtä kirkkaalta kuin tavallisesti. Tossa on nyt aika paksu pilviverho muutenkin.
En pystynyt suoraan katsomaan pimennystä, koska ei ollut tarvittavia suojavarusteita. Mutta pystyin kyllä huomaamaan, kuinka valon määrä selvästi väheni pimennyksen ajaksi. Aurinko paistoi, mutta se oli sellainen aavemainen Auringonpaiste, ikään kuin himmennetty valo.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 12:25"]
Koska seuraava Suomessa näkyvä pimennys on?
[/quote]
Muistaakseni osittainen pimennys elokuussa 2018
[/quote]
Juuri näin. Lounais-Suomessa näkyy rengasmainen pimennys vuonna 2039, eli se on silloin siellä vielä tätäkin pimennystä suurempi. Rengasmainen pimennys on muuten kuin täydellinen pimennys, mutta silloin Aurinko näkyy Kuun takaa hieman "yli", eli Auringosta näkyy rengas Kuun ympärillä.
Seuraava ihan täydellinen pimennys on Suomessa vasta lokakuussa 2126, eli yli 111 vuoden päästä tästä. Enpä taida tuolloin olla sitä pimennystä, enkä paljon mitään muutakaan enää näkemässä, ellei sitten tuohon mennessä ole keksitty jotain ihmelääkettä, jolla ihminen elää, sanotaan vaikka 200-vuotiaaksi.
No johan oli pimennys. Juuri h-hekellä katoin pihalle (en siis aurinkoon) ja aurigon valoa siellä näytti olevan ihan kuin muutenkin normaalina maaliskuisena aurinkoisena päivänä. Muistan hyvin kuinka 1990 tuli hetkellinen aavemainen hämärä hetki. Nyt siitä ei ollut tietoakaan.