Nuorille töitä!
Olen 21vuotias. Olen opiskellut jo 3eri alaa(kuitenkin vain hetken) Haluaisin pintakäsittelijäksi mutta olen niin huonoilla arvosainoilla peruskoulun päättänyt että en pääse haluamalleni alalla. En ole kuitenkaan mitenkään saamaton/laiska ihminen, joten haluaisin töihin? Minne nuoria otetaan töihin joilla ei ole koulutusta? Olen ollut Työvoimatoimiston tarjoamissa työkokeiluissa mutta eivän nekään kestä ikuisuuksia. Mitä voisin tehdä? En todellakaan halua jäädä kotiin istumaan.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:50"]Varastoduuni, siivous ja mitä näitä nyt on. [/quote] Kaikki muu käy kyllä minulle paitsi tuo siivoja.. Kerran olen 2viikkoa sitä tehnyt ja pakko nostaa hattua ihmisille jotka sitä kestää.. Onko se muuten parempi että soittaa työpaikalle vaiko vain lähettää työhakemuksensa? [/quote] Mä sanosin näin että laita hakemuksia menemään. Jos ei kuulu vastausta vaikka pariin viikkoon, niin soita perään. [/quote] Onks sulla muuten ajokorttia? [/quote] Ajokorttia ei ole, en ole nähnyt kovin tarpeelliseksi hankkia koska asun tampereella ja täällä on suhteellisen hyvä bussiliikenne.
[/quote]
Kannattaisi hankkia, avaisi monia työmahdollisuuksia kouluttamattomalle. Taksikuski, lähetti, rekkakuski, pakukuski, postinkuljettaja, lehdenjakaja, 3kk lisäkoulutuksella bussikuski...
[/quote]
Ja ilman ammattipätevyyttä et pääse puoliinkaan noista.
Onko sinulla mitään passeja? Voisit olla kettiöapulainen/tarjoilija esimerkiksi jos omistat hygienia-passin?
Jos haluat pintakäsittelijäksi niin mitä jo nyt tekisit töitä sen unelman eteen? Onko alalle oppisopimuskoulutusta? Siihenhän pääsyyn ei peruskoulun arvosanat vaikuta, oppisopimuskoulutukseen pääsee, jos vain saa hankittua työpaikan alalta. Ja koska olet työhön, työpaikka, joka sinut palkkaa saa täyden koulutustuen (useampi sata euroa kuussa!) jota tietenkin myös kerrot työpaikkaa hakiessasi. Ota oppisopimustoimistoon ja työkkärini asiasta sekkä ala hakea alan töitä.
Ota yhteys työkkäriin ja kysy oppisopimuksesta. Jos saat sieltä suostumuksen oppisopimukseen, tulee sinun ITSE olla yhteydessä pintakäsittelyalan työpaikkoihin ja neuvotella heidän kanssaan oppisopimuskoulutuksesta.
Kaikki työnantajat eivät ole halukkaita oppisopimukseen, koska tarkoitus on, että joku ohjaa opiskelijan toimintaa työpaikalla, eli se verottaa ohjaajan omaa työaikaa. Mutta älä lannistu ei-vastausten edessä, vaan yritä seuraavasta paikasta. Sitkeys palkitaan.
Oma panoksesi oppisopimuskoulutuspaikan saamisessa on tärkein. Sinun tulee vakuuttaa mahdollinen työnantaja halustasi alalle ja myös siitä, että olet motivoitunut, vahvasti. Tässä kohtaa on suuri merkitys sillä, kuinka esität asiasi. Puhu selkeästi ja muista katsoa silmiin. Kerro rehellisesti päättötodistuksesi huonoudesta, joka estää ammattikouluopiskelun alalle. sinun tulee "myydä" itsesi työnantajalle.
Sitten oppisopimusaikana sinun tulee olla innokas ja oma-aloitteinen (tärkeää) oppija. Töihin on tultava ajoissa ja turhia poissaoloja ei saa olla. Mikäli täytät nämä kriteerit, saat todennäköisesti pysyvän työpaikan sieltä.
Onnea matkaan! Älä lannistu!
Hyviä vinkkejä täällä ap. Kyllä sä vielä töitä löydät! Ja toi asenne on hyvä elämässä. Nyt vaan poimit eri vaihtoehtoja ja funtsit ne läpi, siitä se homma lähtee käyntiin. Tsemppiä!
http://www.amiedu.fi/Default.aspx?tabid=587&id=1781 Tuolla on pintakäsittelijän oppisopimuskoulutusohjelma. Amiedu on Helsingissä, mutta siellähän kävisit vain lähipäivinä ja tampereelta hyvät yhteydet helsinkiin. Ulkopaikkakuntalaisena oppissopimusopiskelijana koulupäiville saisit myös matkakulukorvauksen noille lähipäiville. Voit myös soittaa tuonne Amieduun suoraan ja he auttavat varmasti. Itse opiskelin yhden toisen ammatin oppisopimuksena Amiedun kautta, tykkäsin kyllä. Pari opiskelukaveria olivat Tampereelta ja tulivat sieltä lähipäiville.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:50"]Varastoduuni, siivous ja mitä näitä nyt on. [/quote] Kaikki muu käy kyllä minulle paitsi tuo siivoja.. Kerran olen 2viikkoa sitä tehnyt ja pakko nostaa hattua ihmisille jotka sitä kestää.. Onko se muuten parempi että soittaa työpaikalle vaiko vain lähettää työhakemuksensa? [/quote] Mä sanosin näin että laita hakemuksia menemään. Jos ei kuulu vastausta vaikka pariin viikkoon, niin soita perään. [/quote] Onks sulla muuten ajokorttia? [/quote] Ajokorttia ei ole, en ole nähnyt kovin tarpeelliseksi hankkia koska asun tampereella ja täällä on suhteellisen hyvä bussiliikenne.
[/quote]
Kannattaisi hankkia, avaisi monia työmahdollisuuksia kouluttamattomalle. Taksikuski, lähetti, rekkakuski, pakukuski, postinkuljettaja, lehdenjakaja, 3kk lisäkoulutuksella bussikuski...
[/quote]
Rekkakuskiksi tarvitset ammattitutkinnon.
Hae aikuiskoulutukseen. Arvosanoilla ei ole siellä mitään merkitystä, koko todistusta ei edes pyydetä :)
Perustelet vaan hyvin miksi haluat opiskelemaan.
Koulutus tapahtuu lähinnä suoraan työssä ja muutamia teoria tunteja, ei mitään amk tyylistä että on äikkää ja matikkaa muuta skeidaa :D
M23
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:18"]Onko sinulla mitään passeja? Voisit olla kettiöapulainen/tarjoilija esimerkiksi jos omistat hygienia-passin?
[/quote]
Hygieniapassi ja Työturvallisuus kortti minulla on.
Kiitos kaikille todella hyvistä neuvoista!! Pitää varata työvoimatoimistoon aika ja yrittää vaan rohkeesti kokeilla kaikkea! :)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:18"]Onko sinulla mitään passeja? Voisit olla kettiöapulainen/tarjoilija esimerkiksi jos omistat hygienia-passin? [/quote] Hygieniapassi ja Työturvallisuus kortti minulla on. Kiitos kaikille todella hyvistä neuvoista!! Pitää varata työvoimatoimistoon aika ja yrittää vaan rohkeesti kokeilla kaikkea! :)
[/quote]
Miksi ihmeessä kokeilisit kaikke akun sulla on jo selkeä kuva mihin ammattiin haluat? Ja kolme kesken jätettyä koulutusta? Ota nytmielummin yhteyttä tonne amieduun, lue oppisopimuksesta lisää ja myös tutkaile aikuiskoulutusmahdollisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:49"]
Olen 21vuotias. Olen opiskellut jo 3eri alaa(kuitenkin vain hetken) Haluaisin pintakäsittelijäksi mutta olen niin huonoilla arvosainoilla peruskoulun päättänyt että en pääse haluamalleni alalla. En ole kuitenkaan mitenkään saamaton/laiska ihminen, joten haluaisin töihin? Minne nuoria otetaan töihin joilla ei ole koulutusta? Olen ollut Työvoimatoimiston tarjoamissa työkokeiluissa mutta eivän nekään kestä ikuisuuksia. Mitä voisin tehdä? En todellakaan halua jäädä kotiin istumaan.
[/quote]
Jos pintakäsittelijäksi haluat, niin soittelemaan alan firmoihin, että löytyisikö töitä.
Alussa ei varmasti maltaita maksella, mutta kun pääset hommaan sisälle ja opettelet homman, niin vuoden sisään sinulla on jo puhallusletku ja maaliruisku kädessä.
Ketään ei kiinnosta ne todistuksen numerot.
Oppisopimusta minäkin ehdottaisin.
.
Mutta pintakäsittelijän työkohteet on kyllä pitkin maakuntaa ja työvälineitä pitää kuljettaa. Ei mun mielestä tuolla alalla voi työskennellä ilman ajokorttia, joten suunnittele sen hankkimista. Mutta alkuun ehkä pääsee kortittakin, jos kuljet oppisopimuksessa kokeneemman matkassa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:06"]
Oppisopimusta minäkin ehdottaisin. . Mutta pintakäsittelijän työkohteet on kyllä pitkin maakuntaa ja työvälineitä pitää kuljettaa. Ei mun mielestä tuolla alalla voi työskennellä ilman ajokorttia, joten suunnittele sen hankkimista. Mutta alkuun ehkä pääsee kortittakin, jos kuljet oppisopimuksessa kokeneemman matkassa.
[/quote]
Kyllä niillä yleensä joku toimipiste on, jossa tehdään hommia.
Keikat erikseen, eikä niille nöösipoikaa yksinään lähetettäisiinkään.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:03"]
[/quote]
[/quote]
Hyviä työmahdollisuuksia kouluttamattomalle, rekkakuski? Jestas jos sinne amatöörejä aletaan laittaa ni henkiä alkaa mennä liikenteessä.
Varastoduuni, siivous ja mitä näitä nyt on.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:50"]Varastoduuni, siivous ja mitä näitä nyt on.
[/quote]
Kaikki muu käy kyllä minulle paitsi tuo siivoja.. Kerran olen 2viikkoa sitä tehnyt ja pakko nostaa hattua ihmisille jotka sitä kestää.. Onko se muuten parempi että soittaa työpaikalle vaiko vain lähettää työhakemuksensa?
Hae kymppiluokalle? Siellä saisit peruskoulun arvosanat vuodessa nostettua aivan varmasti. Mikäli motivaatiota on, todella helppoa nostaa numeroita. Sitten haet haluamallesi alalle ammattikouluun. Vain peruskoulun koulutuksella olet nykymaailmassa tuomittu köyhyysloukkuun, en sano tätä pahalla, mutta peruskoulu ei oikein mihinkään riitä, etenkin kun olet vielä ollut pitkään työtönkin. Pätkätöitä ja määräaikaisuuksia ja huonoa palkkaa voit saada.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:50"]
Varastoduuni, siivous ja mitä näitä nyt on.
[/quote]
Myyjäksi voit myös päästä. Se on oikeastaan siistein sisätyö mitä ilman koulutusta on mahdollista saada.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:50"]Varastoduuni, siivous ja mitä näitä nyt on.
[/quote]
Kaikki muu käy kyllä minulle paitsi tuo siivoja.. Kerran olen 2viikkoa sitä tehnyt ja pakko nostaa hattua ihmisille jotka sitä kestää.. Onko se muuten parempi että soittaa työpaikalle vaiko vain lähettää työhakemuksensa?
[/quote]
Mä sanosin näin että laita hakemuksia menemään. Jos ei kuulu vastausta vaikka pariin viikkoon, niin soita perään.
Koita hakea töitä.