Kuinka paljon äidit jaatte tietoa läheisten kanssa lapsen virstanpylväistä?
Itsellä tilanne etten saa lapsenlapsista oikein mitään "tietoja", olisi hauska katsoa vaikka päiväkodista saatua kansiota ja miten päiväkodin touhut ovat muuttuneet siitä kun omat lapset olivat pieniä. Olen siis itse näiden lasten isoäiti. Lasten äiti ei oma-aloitteisesti näytä kansiota tai esim. tuo sitä meille mummolaan, vaikka olen pyytänyt. No, olen tämän hyväksynyt.
Nyt kun pyysin whatsapp-kuvaa lastenlasten tulevista joulutodistuksista ja ehkä videotakin tai kuvia esityksistä, miniä ykskantaan totesi ettei sellaisia kuvia lähettele. Heidän kotiinsa saa kuulemma mennä katsomaan, mutta valmistelen sukujoulua ja auton ajaminen on minulle hankalaa, niin enhän minä sinne pääse. Asettaako tahallaan ehdon ettei saa viestillä lähettää, jotta voi kiristää....? Kertokaa äidit minulle.
Haluaisin nyt kuulla mikä tällaisen ajatusmaailma takana on, ettei voi mitään tuollaisia tärkeitä asioita jakaa edes isovanhemman kanssa? Perustelin miniälle, että voin näyttää todistukset sitten omalle äidillekin, jonka luona tämä perhe vierailee välimatkan takia niin harvoin ja isomummikin haluaisi nähdä.
Olen tosi loukkaantunut, ihan kuin suljettaisiin ulos heidän elämästään. Itsensä kanssa joutuu työstämään pettymyksen ja kiukun tunteita, onko minulla mitään velvollisuutta ottaa enää yökylään tai käydä heidänkään luona kahvilla enää, kun en "saa" suhteesta mitään ja tulee ulkopuolinen olo, salaillaan asioita. Ymmärrän, että olen mennyt joskus liian pitkälle, esim. kysellyt ja patistellut lasten lääkäriasioissa, mutta sain näpeilleni siinä, enkä enää kysele.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kommentoi väliin, että kyllä saan soittaa lapsenlapsille, mutta en tosiaan voi muistaa mikä todistuksen numero oli kenenkin lapsen, ja kyllä tuo ehdotettu muistiin kirjoittaminenkin vaikeaa olisi, että ehtisi kun asiaa on lapsilla niin paljon.
Whatsapp ryhmä on, sellainen jossa minä, poika ja tytär, kyseessä on perheen oma ryhmä niin en ole miniää sinne pyydellyt, pitäisikö? Olisiko sellaiseen tosiaan helpompi jakaa kuvia ja perheen kuulumisia, totta... Tytär niitä jakaakin tosi kivasti, ehkä poikakin siellä uskaltaisi ilman miniän "läsnäoloa". Jos siirryttäisi sinne kommunikoimaan, pitää ehdottaa. :-) Joku tarttuu kuitenkin siihen miksei miniä siellä ole, ei ole tosiaan itse pyytänytkään, eikä poikani ole ehdottanut miniän lisäämistä. Liekö tämäkin yksi syy hänen uhmakkuuteensa. pitää pyytää asioita, jos haluaa saada, ei muut ole ajatuksen lukijoita.
Eikö poikasi osaa lähettää sinulle kännykällään kuvia ilman mitään whatsapp-ryhmää? Et sinä tarvitse pojan kanssa viestittelyyn miniää mukaan joka kerta vaan poika voi koska tahansa lähettää lapsen kuvia sinulle jos haluaa. Mikä tässä on muka vaikeaa?
Poika ei lähetä, sanoo että miniä kieltänyt ja pitää riittää, kun tulen heidän luokseen katsomaan todistukset tai puhelimessa jutellaan niistä. Ennen kuin miniä pääsi tähän väliin puhumaan pojalleni, pojalle olisi sopinut kuvien lähettäminen. onko siis tossun alla, mahdollisesti.
Ja minä en todella ehdi nyt ennen joulua kaikkien valmisteluiden takia ja huonolla ajokelillä lähtemään sinne heidän kotiinsa todistuksia katselemaan. Sanokaa että olen mikä tahansa itsekäs boomer, mutta ette tekään fysiikan lakea kumoa! Ihme palsta, taputteletteko toisianne selkään miinustajat, varmaan. Kyllä ystävättäreni joille olen asiasta puhunut, ovat yhtyneet ihmettelyyni.
No älä sitten mene.
No miten sitten saan tietää! Lue perustelut edeltä.
Syyt tarkalleen ovat, että miniän mielestä todistukset ja päiväkodin kansio ovat lasten yksityistä tietoa. Erittäin salaista. Hän vetää tarkan rajan siihen, että perheessä vain äiti ja isä, sekä lapsi saavat nämä tiedot tallennettuina. Lapset saavat kuulemma itse päättää 18 v. jos jotain minulle lähettävät. Miniä pitää kuvaa tallennuksena, eikä sen takia niitä lähetelllä. Poikani on paljon joustavampi. Että tällaiset syyt, jyrkkää on.
Ap, sinä et nyt osaa kunnoittaa miniäsi toivetta. Tulisiko sinun kyetä? Pitkässä elämässäsi on varmaan tullut vastaan tapauksia, jossa olet erimieltä toisen kanssa. Etkö silloinkaan ole kunnioittanut heidän mielipidettään? Miksi se on sinulle niin vaikeaa ja vaikeaa ymmärtää, että heidän perheen asiat ovat heidän asioita? Eivät sinun asioita. Minusta sinun kannattaisi pohtia tätä.
Eri mieltä muiden kuin perhepiirin kanssa oleminen on minusta eri asia, kuin erimielisyydet vaikka työssä. Olen kyllä työssä ollessanikin puolustanut omaa mielipidettäni napakasti, jos olen sen oikeaksi katsonut. Mutta aikuisten lasten perheiden kohdalla tunnen olevani eri tavalla vastuussa. Näin sen allergisen nuhankin, kun olen nähnyt sen ja vanhemmat eivät mitään tehneet, niin tuohan se minulle tietynlaisen vastuun tilanteesta. En voi pöljänä toljottaa vain vierestä, kun lapsen sairaudesta ei näytetä välittävän. Ja miniä ihan oikeasti olan kohautuksella ohitti, että on heille resepti cyrtekiin neuvolan lääkäriltä, mutta ei se näyttänyt ollenkaan riittävältä. Itse mummoikäisinä varmaan ymmärrätte sitten. ap
Et sinä ole perhepiirin kanssa eri mieltä, vaan sinä häiriköit poikasi perhettä.
Miten minä häiriköin? Olemalla yhteydessä edes viikottain ja pyrin käymäänkin kyllä muutaman kerran vuodessa, mutta matka on este, tyttären lapset ovat "erityislapsia" jotka vaativat meiltä lähipiiriltä myös kuskausapua ym. koska vanhempansa eivät voi kesken työpäiviensä aina viedä fysioon, toiminnalliseen terpiaan ym. Kyllähän miniä on vahva ja omillaan pärjää, ja ilmeisesti niin omillaan ettei minua haluta enää ollenkaan, ei haluta jakaa tärkeitä asioita, ei vävyni koskaan ole kieltänyt kertomasta lasten kuulumisia tai jos fysiossa on jotain uutta ilmennyt, mikä vaatii harjoittamista mummultakin.
Sekaantumalla, sotkeutumalla, kähmimällä selän takana, tivaamalla, vaatimalla, uhriutumalla ja sössöttämällä.
Aivan järkyttävä ihminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kommentoi väliin, että kyllä saan soittaa lapsenlapsille, mutta en tosiaan voi muistaa mikä todistuksen numero oli kenenkin lapsen, ja kyllä tuo ehdotettu muistiin kirjoittaminenkin vaikeaa olisi, että ehtisi kun asiaa on lapsilla niin paljon.
Whatsapp ryhmä on, sellainen jossa minä, poika ja tytär, kyseessä on perheen oma ryhmä niin en ole miniää sinne pyydellyt, pitäisikö? Olisiko sellaiseen tosiaan helpompi jakaa kuvia ja perheen kuulumisia, totta... Tytär niitä jakaakin tosi kivasti, ehkä poikakin siellä uskaltaisi ilman miniän "läsnäoloa". Jos siirryttäisi sinne kommunikoimaan, pitää ehdottaa. :-) Joku tarttuu kuitenkin siihen miksei miniä siellä ole, ei ole tosiaan itse pyytänytkään, eikä poikani ole ehdottanut miniän lisäämistä. Liekö tämäkin yksi syy hänen uhmakkuuteensa. pitää pyytää asioita, jos haluaa saada, ei muut ole ajatuksen lukijoita.
Eikö poikasi osaa lähettää sinulle kännykällään kuvia ilman mitään whatsapp-ryhmää? Et sinä tarvitse pojan kanssa viestittelyyn miniää mukaan joka kerta vaan poika voi koska tahansa lähettää lapsen kuvia sinulle jos haluaa. Mikä tässä on muka vaikeaa?
Poika ei lähetä, sanoo että miniä kieltänyt ja pitää riittää, kun tulen heidän luokseen katsomaan todistukset tai puhelimessa jutellaan niistä. Ennen kuin miniä pääsi tähän väliin puhumaan pojalleni, pojalle olisi sopinut kuvien lähettäminen. onko siis tossun alla, mahdollisesti.
Ja minä en todella ehdi nyt ennen joulua kaikkien valmisteluiden takia ja huonolla ajokelillä lähtemään sinne heidän kotiinsa todistuksia katselemaan. Sanokaa että olen mikä tahansa itsekäs boomer, mutta ette tekään fysiikan lakea kumoa! Ihme palsta, taputteletteko toisianne selkään miinustajat, varmaan. Kyllä ystävättäreni joille olen asiasta puhunut, ovat yhtyneet ihmettelyyni.
No älä sitten mene.
Syyt tarkalleen ovat, että miniän mielestä todistukset ja päiväkodin kansio ovat lasten yksityistä tietoa. Erittäin salaista. Hän vetää tarkan rajan siihen, että perheessä vain äiti ja isä, sekä lapsi saavat nämä tiedot tallennettuina. Lapset saavat kuulemma itse päättää 18 v. jos jotain minulle lähettävät. Miniä pitää kuvaa tallennuksena, eikä sen takia niitä lähetelllä. Poikani on paljon joustavampi. Että tällaiset syyt, jyrkkää on.
Ap, sinä et nyt osaa kunnoittaa miniäsi toivetta. Tulisiko sinun kyetä? Pitkässä elämässäsi on varmaan tullut vastaan tapauksia, jossa olet erimieltä toisen kanssa. Etkö silloinkaan ole kunnioittanut heidän mielipidettään? Miksi se on sinulle niin vaikeaa ja vaikeaa ymmärtää, että heidän perheen asiat ovat heidän asioita? Eivät sinun asioita. Minusta sinun kannattaisi pohtia tätä.
Eri mieltä muiden kuin perhepiirin kanssa oleminen on minusta eri asia, kuin erimielisyydet vaikka työssä. Olen kyllä työssä ollessanikin puolustanut omaa mielipidettäni napakasti, jos olen sen oikeaksi katsonut. Mutta aikuisten lasten perheiden kohdalla tunnen olevani eri tavalla vastuussa. Näin sen allergisen nuhankin, kun olen nähnyt sen ja vanhemmat eivät mitään tehneet, niin tuohan se minulle tietynlaisen vastuun tilanteesta. En voi pöljänä toljottaa vain vierestä, kun lapsen sairaudesta ei näytetä välittävän. Ja miniä ihan oikeasti olan kohautuksella ohitti, että on heille resepti cyrtekiin neuvolan lääkäriltä, mutta ei se näyttänyt ollenkaan riittävältä. Itse mummoikäisinä varmaan ymmärrätte sitten. ap
Ei tämä ap ole eri asia kuin ulkopuolisten kanssa eri mieltä oleminen. Perheen ulkopuolisena (lainsäädännöllisesti perhe= isä, äiti, lapset) olet ulkopuolinen ja sinun tulee tätä kunnioittaa. Se oikean rajan löytäminen voi auttaa kun miettii olisiko sinulla oikeuden päätöksellä lupa päästä käsiksi näihin lastenlasten tietoihin ja kuviin/videoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten mene.
Ei tämä ap ole eri asia kuin ulkopuolisten kanssa eri mieltä oleminen. Perheen ulkopuolisena (lainsäädännöllisesti perhe= isä, äiti, lapset) olet ulkopuolinen ja sinun tulee tätä kunnioittaa. Se oikean rajan löytäminen voi auttaa kun miettii olisiko sinulla oikeuden päätöksellä lupa päästä käsiksi näihin lastenlasten tietoihin ja kuviin/videoihin.
Tästä kuule tiedänkin, että ei ole lupaa suoraan ainakaan videoon, kysyin lapsenlapsen opettajalta sitä asiaa. ja sain kuulla miniältä jälkikäteen että taas meni väärin, hän ei kerro minulle ja minä ajattelen että lapsella on oikeus saada nähdä, miten muutkin rakkaat läheiset kuin omat vanhemmat nauttivat hänen esillä olostaan. Oikeus nähdä, miten isovanhemmatkin ovat riemuissaan hänen olemassa olostaan. Lapsen omastakin mielestä olisi ollut kiva jos mummu olisi nähnyt hänen esittävän juhlasalissa. Oma poika oli taas kerran hiljaa tämän episoodin ajan.
Lopeta nyt jo tämä provoilu.
Tai sitten oikeasti olet kammoanoppi. Niitä on. Soitteli minnukin äitini neuvolaan ja tivaa lasten tietoja.
Pääsisit ap elämässä helpommalla, jos nauttisit siitä mitä kaikkea saat/voi tehdä, kuulla ja olla yhteyksissä lastenlapsiisi. Nauti siitä, että toisten lastenlasten kanssa saat olla tiiviisti tekemisissä ja näiden toisten sen verran kuin sinulle on annettu vanhempien osalta mahdollisuus. Tällaisessa jos lähtee taistelemaan niin häviänä olet sinä ja pojallasi sekä hänen perheelleen tukala olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten mene.
Tästä kuule tiedänkin, että ei ole lupaa suoraan ainakaan videoon, kysyin lapsenlapsen opettajalta sitä asiaa. ja sain kuulla miniältä jälkikäteen että taas meni väärin, hän ei kerro minulle ja minä ajattelen että lapsella on oikeus saada nähdä, miten muutkin rakkaat läheiset kuin omat vanhemmat nauttivat hänen esillä olostaan. Oikeus nähdä, miten isovanhemmatkin ovat riemuissaan hänen olemassa olostaan. Lapsen omastakin mielestä olisi ollut kiva jos mummu olisi nähnyt hänen esittävän juhlasalissa. Oma poika oli taas kerran hiljaa tämän episoodin ajan.
Tämän on pakko olla provo.
Sulla ei ole mitään asiaa kysellä lapsen opettajalta yhtään mitään.
En tajua mikä ihmeen vimma on sekaantua lastenlasten terveysasioihin tai jauhaa noista juhlista. Ei mene jakeluun.
Minun äitini on samanlainen. Koko ajan näkee sairauksia ja vammoja ja kehityshäiriöitä ja sitten alkaa järkyttävä kohkaaminen.
Ja nämä juhlat. Helsingissä on kaikki juhlatilat aina ääriään täynnä. Koulultakin on jopa toivottu, että edes sisarukset ei menisi. Tämä aloittaa jo elokuussa sen joulujuhlavoivottelun.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten oikeasti olet kammoanoppi. Niitä on. Soitteli minnukin äitini neuvolaan ja tivaa lasten tietoja.
Tässä olen sitten toiminut oikein, koska neuvolaan ei ole tullut mieleenkään soittaa. jotkut mummut jopa menevät mukaan, olen kuullut. Eikö se ole tunkeilevaa jos mikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä olen sitten toiminut oikein, koska neuvolaan ei ole tullut mieleenkään soittaa. jotkut mummut jopa menevät mukaan, olen kuullut. Eikö se ole tunkeilevaa jos mikä.
Kyllä sinne neuvolaan saa ulkopuolinenkin mennä mukaan, jos pyydetään. On minullakin ollut siellä ystävä mukana.
Sen sijaan selän takana päsmäröinti yms aiheuttaa vain sen, että hullumummoista alkaa tulla sosiaalitoimistoon huoli-ilmoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniäsi on kateellinen sinulle.
Tätäkin olen miettinyt, miniällä ei ole isomummuja kenelle todistuksia esitellä tai lasten videoesityksiä. onko niin, ettei salli pojan puolen suvunkaan niitä nähdä, kateuksissaan, katkeruuksissaan? Mutta pitäisi muistaa aina lasten etu näissä, se on muuten aihe jos ei miniän kanssa saa puhuttua lainkaan, suvun merkityksestä.
Lapsi esittelee itse todistuksensa jos haluaa, harvoin ne haluaa. Luokkakaverin vanhemmat ei ilahdu kun heidän pilttinsä laulaa joululauluja videolla jonka olet näyttänyt jossain kutomokerhossa ja sieltä joku tunnistanut ne toiset lapset.
Ja se päiväkodin kansio oli päiväkodilla viimeiseen kevätjuhlaan asti, ei me vanhemmatkaan nähty sitä kuin vanhempainillassa ja mummit näkee sen mummikummipäivänä jos menvät vierailulle kun kutsutaan.
Ap, meillä jokaisella on oma käsitys siitä, mikä on ns. normaalia kiinnostusta ja jakamista lasten asioissa ja mikä menee liian uteliaisuuden puolelle.
Selvästi miniäsi ja kenties poikasikin kokevat, että urkit liikaa. Koeta malttaa, ja antaa heidän avautua siltä osin, kuin pitävät olennaisena.
Ymmärrän kyllä, että sinulla olisi kiinnostusta tietää yksityiskohtaisemmin asioita, mutta kas kun sinä et nyt vaan siitä päätä. Et varmaan itsekään tykkäisi, jos miniä haluaisi sinun tekemisistäsi yksityiskohtaisia selvityksiä videoineen itselleen...? Hänen tunteensa lastensa suhteen on sama ja yhtä validi - vaikka lapset ovatkin sinun lapsenlapsiaan, sinäkin olet hänen anoppinsa ja lastensa mummo...
Joten pidä nyt vaan mölyt mahassasi ja kunnioita sitä, että saat vähän vähemmän videoita ja todistuksia nähtäväksi kuin haluaisit.
Minä en muuten omista lapsistanikaan mitään videokirjastoa vatkannut, saati että olisin iäkkäille vanhemmilleni kiikuttanut sellaisia/todistuksia/vanhempainvartin keskusteluja raportoinut. Ei heitä kyllä kiinnostanutkaan.
Kaikki lapset eivät myöskään ole kauhean välkkyjä koulussa ja silloin isovanhempien todistuskinuaminen voi tuntua lapsesta ja vanhemmista hiillostamiselta.
Joten löysää vähän, ap.
Miten minä häiriköin? Olemalla yhteydessä edes viikottain ja pyrin käymäänkin kyllä muutaman kerran vuodessa, mutta matka on este, tyttären lapset ovat "erityislapsia" jotka vaativat meiltä lähipiiriltä myös kuskausapua ym. koska vanhempansa eivät voi kesken työpäiviensä aina viedä fysioon, toiminnalliseen terpiaan ym. Kyllähän miniä on vahva ja omillaan pärjää, ja ilmeisesti niin omillaan ettei minua haluta enää ollenkaan, ei haluta jakaa tärkeitä asioita, ei vävyni koskaan ole kieltänyt kertomasta lasten kuulumisia tai jos fysiossa on jotain uutta ilmennyt, mikä vaatii harjoittamista mummultakin.