Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon äidit jaatte tietoa läheisten kanssa lapsen virstanpylväistä?

Vierailija
12.12.2021 |

Itsellä tilanne etten saa lapsenlapsista oikein mitään "tietoja", olisi hauska katsoa vaikka päiväkodista saatua kansiota ja miten päiväkodin touhut ovat muuttuneet siitä kun omat lapset olivat pieniä. Olen siis itse näiden lasten isoäiti. Lasten äiti ei oma-aloitteisesti näytä kansiota tai esim. tuo sitä meille mummolaan, vaikka olen pyytänyt. No, olen tämän hyväksynyt.

Nyt kun pyysin whatsapp-kuvaa lastenlasten tulevista joulutodistuksista ja ehkä videotakin tai kuvia esityksistä, miniä ykskantaan totesi ettei sellaisia kuvia lähettele. Heidän kotiinsa saa kuulemma mennä katsomaan, mutta valmistelen sukujoulua ja auton ajaminen on minulle hankalaa, niin enhän minä sinne pääse. Asettaako tahallaan ehdon ettei saa viestillä lähettää, jotta voi kiristää....? Kertokaa äidit minulle.

Haluaisin nyt kuulla mikä tällaisen ajatusmaailma takana on, ettei voi mitään tuollaisia tärkeitä asioita jakaa edes isovanhemman kanssa? Perustelin miniälle, että voin näyttää todistukset sitten omalle äidillekin, jonka luona tämä perhe vierailee välimatkan takia niin harvoin ja isomummikin haluaisi nähdä.

Olen tosi loukkaantunut, ihan kuin suljettaisiin ulos heidän elämästään. Itsensä kanssa joutuu työstämään pettymyksen ja kiukun tunteita, onko minulla mitään velvollisuutta ottaa enää yökylään tai käydä heidänkään luona kahvilla enää, kun en "saa" suhteesta mitään ja tulee ulkopuolinen olo, salaillaan asioita. Ymmärrän, että olen mennyt joskus liian pitkälle, esim. kysellyt ja patistellut lasten lääkäriasioissa, mutta sain näpeilleni siinä, enkä enää kysele.

Kommentit (172)

Vierailija
81/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todella iloinen, että vanhemmat alkavat tuntea lain. Vihdoin tiedetään, ettei lapsen tietoja yleisesti jaeta: ei koulutietoja, ei terveystietoja, ei kehityshaasteita. Ei toisaalta myöskään sitä, että vanhemmat rakentaisivat mielikuvaa huippulahjakkuudesta, koska tämäkin helposti kääntyy lapsen etua vastaan, jos perustuu vain vanhemman toiveeseen ja oletukseen.

Kyllä sen siteen näkee muutenkin millaiseksi lapsi kasvaa ja mitä hän sitten myöhemmin itse haluaa jakaa tai millaista mielikuvaa itsestään muille välittää.

Mikään laki ei kiellä kertomasta mummolle lapsen terveystietoja tai muitakaan tietoja tai antamasta lapsesta kuvia. Jotain tolkkua nyt hölmöihin väitteisiin.

Vierailija
82/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistusten jakaminen on harvoin tapana muutenkaan. Ja taas joulujuhlaesitysvideoiden jakaminen on myös haastavaa, koska niissä näkyy muidenkin lapsia. Kuvia muiden lapsista kun ei saa jakaa ilman lupaa jokaiselta lapselta, vaikka omaan katseluun kuvaisikin.

Tämä ei ole totta.

Kyllä on. Koulutoimminnassa lapsella on oikeus yksityisyyteen. Siellä on monenlaisen suojan piirissä olevia lapsia, esim. sellaisia, jotka ovat kaappausuhan alla.

Olen pahimmillaan nähnyt mammojen julkaisevan somekuvia lapsen uimakoulusta, missä näkyy muitakin lapsia. Uimahalleissa kuvaaminen on yksiselitteisesti kielletty. Kielletty, vaikka näkyisi vain oma lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateellinen siis anopilleen eli lastensa mummolle.

Miksi ihmeessä nuori ihminen kadehtisi vanhaa?

Varakkuus, laajempi ystävä- ja sukulaispiiri...? Vanhemman naisen itsevarmuus ja kokeneisuus lasten hoitamisessa? Olenhan nähnyt koko lapsuuden kaaren vauvasta aikuisuuteen ja siitä kokemusta, miniällä ei.

Kuulostaa siltä, että laaja ystävä- ja sukulaispiirisi on vailla mummotietopankin materiaalia todistuksista ja kuvista, joita voi sitten jatkuvilla kokoontumisajoilla vertailla muiden mummotietopankkien materiaaliin.

Sitten miniäsi törmää kauppareissulla piirisi jäseneen, joka smalltalkin omaisesti harmittelee pojanpokasi Lassin pärjäämistä koulussa.

Vierailija
84/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikkoon: en kuvaa ja lähettele lapseni todistuksia tai muita papereita eikä miehenikään.

Jos lapset ovat sen ikäisiä että puhuvat puhelimessa, niin voinet soittaa heille ja kysyä heiltä itsestään, tuliko hyvä todistus.

Äitisikin voinee heille soittaa. Eikö lasten kanssa puhuminen ole arvokkaampaa kuin kuvat todistuksesta.

Vierailija
85/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö poikasi voi kertoa lasten arvosanoja. Miksi vaadit valokuvia.

En ole ap, mutta onhan se merkittävästi helpompaa ottaa valokuva kuin kertoa.

Ainoa syy, miksi itse salaisin todistuksen kaltaisia asioita lasten mummolta olisi, jos tämä julkaisisi niitä luvatta somessa.

Ihan typerä ajatus. En ole koskaan kuullut, että mummoille lähetettäisiin kuvia todistuksista. Näyttäminenkin on vähän siinä ja siinä, se on kuitenkin lasten yksityisasia, eikä mikään yleinen tiedote.

Tietenkin oletin, että asia on lapsille ok. Isommat lapset voivat lähettää itsekin kuvan todistuksesta mummolle.

Lapset sanoi puhelimessa itse, että äiti sanoi, että kertominen riittää eivätkä he SAA lähettää niitä kuvia minulle. Eli kielletään, vaikka lapset itsekin voisivat haluta ja pojalleni asia on ok. Miniä päsmäröi, kyllä niissäkin vaan joskus puutteita on.

Fiksu äiti.

Lopeta tuo typerä marmatuksesi!

Kuulostaa niin fiksulta äidiltä, että ap:n pojan on syytä satsata tosissaan liittoonsa. Voi nimittäin olla, että hän ei näe eron jälkeen lapsia enää koskaan. Sen verran vahva viite on tuo lasten ja mummon kommunikaation rajoittaminen.

Minkä ihmeen "kommunikaation"? Juurihan tämä hölmö kertoo että puhuu puhelimessa, käy kylässä jne. Ei ole mitenkään rajoitettu. Nytkin on jopa kutsuttu käymään, mutta mummo ei ehdi.

Lapsia on kielletty lähettämästä kuvia mummolleen. Mikäli tämä aloitus ei olisi trolli, olisin syvästi huolissani tuollaisesta käytöksestä.

Vai mitä mammat sanoisitte, jos lapsenne haluaisi lähettää kuvan todistuksesta äidillenne, ja miehenne kieltäisi?

Lapset ei päätä, vanhemmat päättää kenen kanssa ollaan tekemisissä ja mikä on sopivaa. Sitä tulee kunnioittaa, eikä käyttää lapsia pelinappuloina omia vanhempia vastaan. Sitten kun ovat aikuisia voivat lähettää omia nakkekuviaan vaikka joka sivustolle ja jakaa elämänsä livekameralla kaikelle kansalle. 

Ymmärsinkö nyt siis oikein, että miehesi voi sinun puolestasi katkaista äitisi ja lastesi välit?

Ehdottomasti, jos itse en tajuaisi tilannetta, jossa isovanhempi manipuloi, kiristää ja harjoittaa henkistä väkivaltaa.

Mitä noista on se, että pyytää kuvaa todistuksesta?

Pyytäminen ja vaatiminen ovat eri asioita. Se että soittelee perheen jokaiselle jäsenelle erikseen ja vänkää ja itkee kuvaa todistuksesta ei ole millään tavalla normaalia. Normaali ihminen voi kyllä pyytää, mutta jos hänelle sanotaan ei, niin sitten se on niin ja asia jää siihen.

Vierailija
86/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistusten jakaminen on harvoin tapana muutenkaan. Ja taas joulujuhlaesitysvideoiden jakaminen on myös haastavaa, koska niissä näkyy muidenkin lapsia. Kuvia muiden lapsista kun ei saa jakaa ilman lupaa jokaiselta lapselta, vaikka omaan katseluun kuvaisikin.

Tämä ei ole totta.

Kyllä on. Ei minulla ole mitään oikeutta jaella kuvia vieraista lapsista.

Ei ole totta. Jokaisella on oikeus antaa mummolle kuvia lapsen joulujuhlasta, näkyi kuvassa kuka tahansa. Tämä on faktaa.

Ei todellakaan ole olemassa mitään mummolle saa ja pitää näyttää oikeutta. Jokainen päättää mitä omista lapsistaan jakaa ja myös toisen lasten ja ihmisten yksityisyyttä pitää aina kunnioittaa.

Vanhemmat päättävät, mutta vanhempia on kaksi. Jos ap:n poika haluaisi, hän voisi antaa mummolle kuvia ja kertoa koulumenestyksestä. Ei siihen tarvita vaimon lupaa. Ap ei tätä tunnu tajuavan.

Vierailija
87/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa vähän siltä, että mummoa ei kiinnosta lapsenlapsissa kuin koulumenestys ja sen esittely eteenpäin muille sukulaisille. En minäkään tuossa tilanteessa lähettäisi todistuksesta kuvaa.

Vierailija
88/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole totta.

Kyllä on. Koulutoimminnassa lapsella on oikeus yksityisyyteen. Siellä on monenlaisen suojan piirissä olevia lapsia, esim. sellaisia, jotka ovat kaappausuhan alla.

Olen pahimmillaan nähnyt mammojen julkaisevan somekuvia lapsen uimakoulusta, missä näkyy muitakin lapsia. Uimahalleissa kuvaaminen on yksiselitteisesti kielletty. Kielletty, vaikka näkyisi vain oma lapsi.

Edelleenkään tässä ei puhuta somessa julkaisemisesta vaan kuvan mummolle antamisesta. Antaminen tarkoittaa sitä, että kuvan lähettää sähköisenä tai paperisena. Julkaiseminen tarkoittaa, että sen asettaa alustalle, jolla muut ihmiset voivat sitä tarkastella. Julkaisemista koskevat omat lakinsa ja käytäntönsä.

Vierailija
89/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todella iloinen, että vanhemmat alkavat tuntea lain. Vihdoin tiedetään, ettei lapsen tietoja yleisesti jaeta: ei koulutietoja, ei terveystietoja, ei kehityshaasteita. Ei toisaalta myöskään sitä, että vanhemmat rakentaisivat mielikuvaa huippulahjakkuudesta, koska tämäkin helposti kääntyy lapsen etua vastaan, jos perustuu vain vanhemman toiveeseen ja oletukseen.

Kyllä sen siteen näkee muutenkin millaiseksi lapsi kasvaa ja mitä hän sitten myöhemmin itse haluaa jakaa tai millaista mielikuvaa itsestään muille välittää.

Mikään laki ei kiellä kertomasta mummolle lapsen terveystietoja tai muitakaan tietoja tai antamasta lapsesta kuvia. Jotain tolkkua nyt hölmöihin väitteisiin.

Itseasiassa mummolle ei luovutettaisi terveydenhuollosta lapsen terveystietoja. Hän ei ole niihin oikeutettu. Tietty perheet usein näitä lähipiirille jakavat, mutta jos esim. 12v kokee tämän loukkaavaksi, niin laki on hänen puolellaan.

Vierailija
90/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole totta.

Koulu on julkinen paikka jossa edes oppilaita ei voi kieltää kuvaamasta. Tämä on faktaa. Tietysti jokainen saa kuvata koulun juhlia ja lähettää kuvat isovanhemmille jos siltä tuntuu.

Vierailija
91/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole totta.

Edelleenkään tässä ei puhuta somessa julkaisemisesta vaan kuvan mummolle antamisesta. Antaminen tarkoittaa sitä, että kuvan lähettää sähköisenä tai paperisena. Julkaiseminen tarkoittaa, että sen asettaa alustalle, jolla muut ihmiset voivat sitä tarkastella. Julkaisemista koskevat omat lakinsa ja käytäntönsä.

Mummo kertoo jakelevansa niitä eteenpäin ja sekaantuneemsa aiemmin asiattomasti terveystietoihin.

Vierailija
92/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa vähän siltä, että mummoa ei kiinnosta lapsenlapsissa kuin koulumenestys ja sen esittely eteenpäin muille sukulaisille. En minäkään tuossa tilanteessa lähettäisi todistuksesta kuvaa.

Tulee kyllä juuri sellainen valokuvaisovanhemmuus mieleen. Käymään ei keritä, lapsista ei muuten olla kiinnostuneita, mutta kuvia halutaan jakaa ja näyttää omassa kaveripiirissä ja somessa. Ap kertoo, että on saanut perustelut miksei kuvia lähetetä hänelle, mutta hän ei tietenkään niitä kerro, koska niistä selviäisi mikä ap todella on. 

Vierailija
93/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole totta.

Koulu on julkinen paikka jossa edes oppilaita ei voi kieltää kuvaamasta. Tämä on faktaa. Tietysti jokainen saa kuvata koulun juhlia ja lähettää kuvat isovanhemmille jos siltä tuntuu.

Sekä koulu että lasten harrastukset tarvitsee kaikkeen kuvaamiseen kirjallisen luvan huoltajilta.

Vierailija
94/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole totta.

Mummolle jakaminen ei ole omaa käyttöä. Kuinka varmistaa, ettei mummo jaa someen? Jos olette seuranneet käytäntöjä, niin kuvan alkuperäisellä jakajalla suurin vastuu.

Vierailija
95/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran kuulet koe/todistusnumerot puhelimessa niin etkö osaa kirjoittaa niitä ylös? Aikuinen ihminen.

Ja miten se on nyt niin kiire joulun kanssa ettet ehdi käydä kylässä. Trololoo eikä edes hauska kun tuollaisia isoäitejä on oikeasti.

Vierailija
96/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa mummolle ei luovutettaisi terveydenhuollosta lapsen terveystietoja. Hän ei ole niihin oikeutettu. Tietty perheet usein näitä lähipiirille jakavat, mutta jos esim. 12v kokee tämän loukkaavaksi, niin laki on hänen puolellaan.

Nyt ei mummo ole pyytämässä sairaalasta papereita eikä urkkimassa omakantaa vaan on kyse siitä, että vanhemmat tietenkin saavat kertoa mummolle lapsen tietoja jos haluavat. Se ei ole kiellettyä. Että lopeta jo se olkiukkojen rakentelu.

Vierailija
97/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole totta.

Mummo kertoo jakelevansa niitä eteenpäin ja sekaantuneemsa aiemmin asiattomasti terveystietoihin.

Se, että mummo näyttää kuvaa jollekin, ei myöskään riko lakia. Terveystietoihin en ota kantaa, mutta eikös se mennyt niin että mummo kysyi, onko lapsi saanut tarvitsemaansa hoitoa. Ei kuulosta rikokselta sekään.

Vierailija
98/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus löytyi jo omasta postauksestasi. Kun olet puuttunut lasten lääkärikäynteihin olet ylittänyt rajan. Tähän liittyen uskon, että ovat perheessä päättäneet, että joku raja pitää olla että et puutu ihan kaikkeen. Olen siis itsekin mummo, ja haen tätä rajaa koko ajan. Yritän myös usein pyytää anteeksi, jos tajuan puuttuneeni asiaan, joka minulle ei kuulu.

En kyllä itsekään olisi lapsena tykännyt jos kuvat todistuksista olisivat pyörineet jossain, että sen ymmärrän. Voihan olla että he eivät halua että lapsen "suorituksia" arvostellaan ja arvotetaan lasta niiden kautta. Muistan ikuisesti miten mummo katsoi minua kun laittoi minun ja hikaripinkoserkkuni todistukset vierekkäin. En haluaisi sitä tunnetta lapselleni enkä lapsenlapselleni. Siksihän varmaankin lopetettiin alakoulussa numeroiden antaminen todistuksiin? Lapsen pitää olla arvokas omana itsenään, ei suorituksiensa kautta.

Vierailija
99/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole totta.

Sekä koulu että lasten harrastukset tarvitsee kaikkeen kuvaamiseen kirjallisen luvan huoltajilta.

Näin on, eikä kouluissa jätetä lapsia esityksistä pois, koska kuvauslupaa ei ole. Ei niitä esityksiä tehdä muille lähetettäviä filmejä varten.

Vierailija
100/172 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole totta.

Mummolle jakaminen ei ole omaa käyttöä. Kuinka varmistaa, ettei mummo jaa someen? Jos olette seuranneet käytäntöjä, niin kuvan alkuperäisellä jakajalla suurin vastuu.

Höpönlöpön. Koulussa saa kuvata ja kuvia saa antaa mummolle, tästä ei ole mitään epäselvyyttä. Kuvan julkaisusta vastaa aina julkaisija. Sen lisäksi siinä juhlakuvan julkaisussa ei olisi edes mitään juridista ongelmaa muutenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan