Kuvittele, että sinun vauva-albumisi kuvat oltaisiin jaettu kaikelle kansalle
Musta toi on hirveä ajatus. Kaikki ne itselle henkilökohtaiset kehityksen vaiheet, mokat, "söpöilyt", yms olisikin jokaisen ihmisen saatavilla. Todella outoa ja monella tapaa myös perverssiä. Miksi jotain kiinnostaa jonkun tuntemattoman lapsen toilailut? No kyllä sen ymmärtää, itseänikin kiinnostaa, mutta ei se tarkoita sitä, että niitä asioita kuitenkaan tulisi jakaa yleisesti. Onneksi omassa lapsuudessani ei ollut vielä mitään äitiysblogeja sun muita.
Kommentit (15)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 04:48"]No ei olis kauheeta. Miksi olisi? Mun vauvakuvissa ei oo mitään hävettävää, on niitä mun vanhemmat näytelleet kaikille mahdollisille ihmisille joita mä en muista enkä tunne. Niitä on katselleet mun kaverit, sekin jonka kanssa en oo väleissä enää, vanhat poikaystävät ja sukulaisten ystävät.
[/quote]
Tuossahan ne kuvat ei jää mihinkään muuhun talteen, kuin katsojan päähän. Netissä kuvat ovat maailman loppuun asti. Ja aika rajattu katsojakunta, netissä kaikilla on mahdollisuus nähdä kuvasi ja ne voi lähteä leviämään ilman lupaasi.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 05:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 04:48"]No ei olis kauheeta. Miksi olisi? Mun vauvakuvissa ei oo mitään hävettävää, on niitä mun vanhemmat näytelleet kaikille mahdollisille ihmisille joita mä en muista enkä tunne. Niitä on katselleet mun kaverit, sekin jonka kanssa en oo väleissä enää, vanhat poikaystävät ja sukulaisten ystävät. [/quote] Tuossahan ne kuvat ei jää mihinkään muuhun talteen, kuin katsojan päähän. Netissä kuvat ovat maailman loppuun asti. Ja aika rajattu katsojakunta, netissä kaikilla on mahdollisuus nähdä kuvasi ja ne voi lähteä leviämään ilman lupaasi.
[/quote]
Onhan ne kuvat siellä albumissa niin kauan kunnes se tuhotaan. Joissakin antikvariaateissa ja kirppareilla myydään vanhoja valokuvia ja albumeita. Netistä voi muuten halutessaan suht helposti hävittää täysin sen mitä haluaa. Ei se tietenkään yhdellä napinpainalluksella käy mutta muuten aika kivuttomasti. Ihmiset ovat vaan nykyään niin flegmaattisia etsimään tietoa ja tekemään asioille jotakin kun kaiken pitäis napinpainalluksella toimia.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 05:33"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 05:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 04:48"]No ei olis kauheeta. Miksi olisi? Mun vauvakuvissa ei oo mitään hävettävää, on niitä mun vanhemmat näytelleet kaikille mahdollisille ihmisille joita mä en muista enkä tunne. Niitä on katselleet mun kaverit, sekin jonka kanssa en oo väleissä enää, vanhat poikaystävät ja sukulaisten ystävät. [/quote] Tuossahan ne kuvat ei jää mihinkään muuhun talteen, kuin katsojan päähän. Netissä kuvat ovat maailman loppuun asti. Ja aika rajattu katsojakunta, netissä kaikilla on mahdollisuus nähdä kuvasi ja ne voi lähteä leviämään ilman lupaasi.
[/quote]
Onhan ne kuvat siellä albumissa niin kauan kunnes se tuhotaan. Joissakin antikvariaateissa ja kirppareilla myydään vanhoja valokuvia ja albumeita. Netistä voi muuten halutessaan suht helposti hävittää täysin sen mitä haluaa. Ei se tietenkään yhdellä napinpainalluksella käy mutta muuten aika kivuttomasti. Ihmiset ovat vaan nykyään niin flegmaattisia etsimään tietoa ja tekemään asioille jotakin kun kaiken pitäis napinpainalluksella toimia.
[/quote]
Kotialbumissakaan kuvat ei ole yleisessä jaossa. Miten hävität netistä asioita, jos se on levinnyt moneen paikkaan ja vaikka tuhansille kovalevyille? Vauvakuvat tuskin noin leviäviä tiedostoja ovat, mutta jotkin kiinnostavammat.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 05:37"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 05:33"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 05:21"]
[/quote]
[/quote]
Kotialbumissakaan kuvat ei ole yleisessä jaossa. Miten hävität netistä asioita, jos se on levinnyt moneen paikkaan ja vaikka tuhansille kovalevyille? Vauvakuvat tuskin noin leviäviä tiedostoja ovat, mutta jotkin kiinnostavammat.
[/quote]
Aika harvat vauvakuvat kiinnostaa niin paljon, että leviäisivät kovin laajalle edes netitse. Eivätkä kovalevyt ole ikuisia, edes niin pitkäikäisiä kuin paperikuvat. Tähän aiheeseen liittyy joillakin ihmisillä paljon paranoiaa.
Ei haittaisi. Lapsuuskuvat ovat suloisia yhäkin.
44v.
Olen seurannut blogeja, joissa on blogistien lasten kuvia esillä ja minusta ne ovat olleet tosi kivoja, kuten esim Magicpoks ja Oi Mutsi Mutsi. En kuitenkaan koskaan oikeastaan ajatellut asiaa lasten näkökulmasta. Tietyllä tavalla lapsia käytetään blogin aiheina ilman lupaa ja vaikka "lupa" olisi, niin sehän olisi epäpätevä, koska lapsi ei ole ikänsä puolesta valmis päättämään asiasta. Ymmärrän halun tuoda niitä omia rakkaita lapsia esille ja tiettyyn rajaan asti se on hyvä juttu. Mutta lapsen julkituominen blogissa omilla kasvoilla, nimellä ja vielä henkilökohtaisten tietojen siivittämänä "x oli huonolla tuulella tänään" "x:n ensimmäinen koulupäivä" "x oli koliikkivauva" "x ja hänen paras ystävänsä" on aivan liikaa. Minua ei varmaan varsinaisesti haittaisi muutaman kuvan, esim mainoskuvan julkaiseminen netissä (edellyttäen, että MINÄ saan siitä 18 vuotta täytettyäni rahapalkkion, kuten muutkin lapsimallit ja näyttelijät). En kuitenkaan jaksa uskoa, että blogistit maksaisivat palkkaa lapsilleen mainostamistaan lastenvaatteista yms krääsästä.
Ei muakaan haittaisi, jos mun vauvakuvia löytyisi netistä. Mieluummin joku pervo runkkaa niitä katsellessa, kuin kyttää 4 v. mua jossain leikkipaikalla. Ihan oikeasti. EVVK.
Luen joskus vauvablogeja, enemmän kyllä kiinnostaa lukea muiden kokemuksia äitiydestä kuin selailla niitä vauvojen nassuja. Ei haittaisi siis sekään, jos vauvojen kuvat niistä blogeista puuttuisi.
Laitoin joskus alkuaikoina meidän vauvasta kuvia Facebookiin. Nyt olen lakannut latailemasta niitä enää nettiin lähinnä siksi, että innostus esitellä meidän vauvaa muille meni jo. Yhtä hyvin joku pervopekka voi valokuvata meidän lasta kadullakin huomaamattomasti. Mitään vähäpukeisia kuvia en ole ladannut myöskään itsestäni nettiin, niin en toimisi vauvanikaan kuvien kohdalla.
Mulle olis ainakin se ja sama jos joku näkis netissä mun vauvakuvan!
Kukaan siitä mua ei tuntis ja vaikka olis nimikin niin so? Ketä kiinnostaa? Ja niille joita kiinnostaa niin sen kus kattoo vaan ;)
Mikä siinä on niin hirveetä?
Ja mitä noloo siinä on jos vauvana oot tehnyt jotain hassua? En ymmärrä..
Nykynuoriso taitaisi pikemminkin suuttua siitä ettei heistä ole jaettu yhtään kuvaa. Tyyliin, äiti häpeetkö sä mua kun mun kuvia ei oo sun facebookissa.
Ai niin, ja mites ne esim. 1900-luvun alun mustavalkokuvat lapsista, joita on esillä ihan museoissakin? Kyllä sitä jammu löytää kuvia katseltavakseen, vaikka kukaan ei vauvojaan nettiin lisäiskään. Onhan kaikki Vauva-lehdet ym.
T. 10
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:19"]
Ai niin, ja mites ne esim. 1900-luvun alun mustavalkokuvat lapsista, joita on esillä ihan museoissakin? Kyllä sitä jammu löytää kuvia katseltavakseen, vaikka kukaan ei vauvojaan nettiin lisäiskään. Onhan kaikki Vauva-lehdet ym. T. 10
[/quote]
Ihan oikeastiko vertaat museossa olevia mustavalkokuvia blogeissa jaettuihin kuviin, joissa on kuva lapsen vesirokkopaukamista ja itkunaamasta tarinan siivittämänä siitä miten paljon olet itkenyt ja et ole syönyt mitään. Siis onko nää kaks sun mielestä yhtä intiimejä henkilökohtaisia asioita?
Mä voin sanoa, että ei mua haittaa, jos mun koulukuvat on yleisellä nettisivulla jaossa. Niissä ei ole mitään henkilökohtaista tai intiimiä. Kotona mun omasta sängystä nappaistu kuva, jossa olen tukka sekaisin kuumeessa ON hiukan eri asia, kuin kuva jossa istun ammattivalokuvaajan tuolissa. Laittakaa vaan ne mun koulukuvat kansallisarkistoon, mutta ei mielellään niitä vesirokkokuvia, ei ainakaan mun elinaikanani.
Ja ihan kuin niitä kuvia ei voisi ottaa tuhansia kappaleita ja säilöä kotialbumeissa. Tottakai lapsi pettyy, jos hänestä ei otettaisi yhtään kuvia, mutta musta tuntuu, että teillä on kadonnut todellisuudentaju siinä, että missä niitä kuvia voidaan säilyttää. Niitä kun voi ihan säilyttää siellä omalla tietokoneella tai vaikka printata omiin fyysisiin kuva-albumeihin. Lapsi on varmasti enemmän mielissään, jos olette taltioineet hänen elämänvaiheitaan kuvaselitysten kera ihan niihin henkilökohtaisiin kodin sisällä pidettäviin albumeihin. Niitä vesirokkotarinoita on ihan kiva muistella vanhempien kanssa yhdessä, mutta pitääkö ne oikeasti jakaa KAIKILLE. Siis ihan joka ikiselle ihmiselle tällä planeetalla. Pitääkö ne olla niin yleisesti saatavilla?
ap
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 16:19"]
Ai niin, ja mites ne esim. 1900-luvun alun mustavalkokuvat lapsista, joita on esillä ihan museoissakin? Kyllä sitä jammu löytää kuvia katseltavakseen, vaikka kukaan ei vauvojaan nettiin lisäiskään. Onhan kaikki Vauva-lehdet ym. T. 10
[/quote]
Ihan oikeastiko vertaat museossa olevia mustavalkokuvia blogeissa jaettuihin kuviin, joissa on kuva lapsen vesirokkopaukamista ja itkunaamasta tarinan siivittämänä siitä miten paljon olet itkenyt ja et ole syönyt mitään. Siis onko nää kaks sun mielestä yhtä intiimejä henkilökohtaisia asioita?
Mä voin sanoa, että ei mua haittaa, jos mun koulukuvat on yleisellä nettisivulla jaossa. Niissä ei ole mitään henkilökohtaista tai intiimiä. Kotona mun omasta sängystä nappaistu kuva, jossa olen tukka sekaisin kuumeessa ON hiukan eri asia, kuin kuva jossa istun ammattivalokuvaajan tuolissa. Laittakaa vaan ne mun koulukuvat kansallisarkistoon, mutta ei mielellään niitä vesirokkokuvia, ei ainakaan mun elinaikanani.
Ja ihan kuin niitä kuvia ei voisi ottaa tuhansia kappaleita ja säilöä kotialbumeissa. Tottakai lapsi pettyy, jos hänestä ei otettaisi yhtään kuvia, mutta musta tuntuu, että teillä on kadonnut todellisuudentaju siinä, että missä niitä kuvia voidaan säilyttää. Niitä kun voi ihan säilyttää siellä omalla tietokoneella tai vaikka printata omiin fyysisiin kuva-albumeihin. Lapsi on varmasti enemmän mielissään, jos olette taltioineet hänen elämänvaiheitaan kuvaselitysten kera ihan niihin henkilökohtaisiin kodin sisällä pidettäviin albumeihin. Niitä vesirokkotarinoita on ihan kiva muistella vanhempien kanssa yhdessä, mutta pitääkö ne oikeasti jakaa KAIKILLE. Siis ihan joka ikiselle ihmiselle tällä planeetalla. Pitääkö ne olla niin yleisesti saatavilla?
ap
[/quote]
:D No on toki vähän eri asia joku vesirokkokuva kuin mustavalkokuva tytöistä pitkine hameineen jne. Eipäs kun ei olekaan. Just kävin katsomassa näyttelyn 50-luvun Helsingistä, ja siellähän ne tädit istuivat kampaamotuolissa paplarit päässä. Eivät olleet vesirokossa, mutta hullunkurisen näköisiä enivei. Oli myös kuvia lapsista polskimassa vesisoikoissa. Näillä kuvilla on tarkoitus kuvata menneiden aikojen elämää. Eiköhän meidänkin ajalta päädy näyttelyihin otoksia, joissa iiro kaivaa nenää ja matilda sotkee puolukkasoseella. Kuvatekstitkin saattaa olla jotain noiden blogitekstien tapaista, kun tämän päivän arjesta ihmisille kerrotaan.
Ja se vesirokko. Eiköhän suurin osa maailman ihmisistä tiedä, miltä näyttää vesirokkoinen lapsi. Kauhistuuko joku semmosta kuvaa? Mitä oikein pelkäät? Mä en ehkä sit ole tarpeeksi turhamainen hätääntymään siitä, millasena muut mut näkee. Käyn kaupassakin välillä ilman meikkiä, hui hirvitys, jokuhan voi nähdä mun haalentuneet aknearvet. Ihan sama.
Mä en ikinä pystyis laittamaan mun lapsista kuvia nettiin.. Sonakaan kasvokuvia tms. Jotkut yritykset ym. voivat vain ottaa sen kuvan netistä kysymättä ja käyttää mainoksissaan. Etkä sinä tai lapsesi saa siitä mitään korvauksia vaikka kuinka yrittäisitte. Puistattaa ajatus että kuka vaan, missä vaan voi katsella niitä kuvia.. En laittaisi edes mitään luontokuvia nettiin ilman että kirjoittaisin kuvaan nimeni. Tosin sen voi leikata/muokata pois..
No ei olis kauheeta. Miksi olisi? Mun vauvakuvissa ei oo mitään hävettävää, on niitä mun vanhemmat näytelleet kaikille mahdollisille ihmisille joita mä en muista enkä tunne. Niitä on katselleet mun kaverit, sekin jonka kanssa en oo väleissä enää, vanhat poikaystävät ja sukulaisten ystävät.