Sossut, auttakaa! Kaveri ja vauva pulassa
Tilanne seuraava:
Ystäväni on kirjoilla Suomessa. Kuitenkin asuu nyt avomiehensä kanss Englannissa, jossa synnytti 3kk sitten vauvan. Parisuhdetilanne on muuttunut sietämättömäksi ja uhkaavaksi, mutta ystäväni ei saa asuntoa Briteissä ja on siten täysin riippuvainen avomiehestään.
Jos ystäväni ottaa vauvan kainaloon ja tulee Suomeen, saako hän asunnon jostain? Äitinsä asuu Hesassa mutta vauvan kanssa tarvitsevat kuitenkin oman kodin. Onko siis apua luvassa?
Neuvokaa, olen todella huolissani!
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 01:04"]
EUSsa on vapaa ihmisten ja tavaroiden liikkuvuus.Voit mennä mihinkä EU maahan vaan kuin menisit Keravalle. Ei ole lapsenkaappaus jos menee Keravalle.
[/quote]
Ei muuten päde alaikäisiin lapsiin, voit vaikka kokeilla. Koetapa viedä lasta henkilökortilla sellaiseen Euroopan maahan, jossa matkan varrella passintarkastus. Uskon matkustaneeni lasten kanssa enemmän kuin sinä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 01:13"]
EUSsa on vapaa ihmisten ja tavaroiden liikkuvuus.Voit mennä mihinkä EU maahan vaan kuin menisit Keravalle. Ei ole lapsenkaappaus jos menee Keravalle.
[/quote]
Ei muuten päde alaikäisiin lapsiin, voit vaikka kokeilla. Koetapa viedä lasta henkilökortilla sellaiseen Euroopan maahan, jossa matkan varrella passintarkastus. Uskon matkustaneeni lasten kanssa enemmän kuin sinä.
[/quote]
Mihin perustat tämän uskomuksesi?
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 01:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Omaan kokemukseeni. Mukaan tarvitaan joko passi, toisen vanhemman kirjallinen suostumus ja muita lappusia, tai sitten se toinen vanhempi. On varmasti vielä tiukempaa, jos äidillä on Suomen passi ja lapsella vaikkapa brittiläinen.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 01:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Omaan kokemukseeni. Mukaan tarvitaan joko passi, toisen vanhemman kirjallinen suostumus ja muita lappusia, tai sitten se toinen vanhempi. On varmasti vielä tiukempaa, jos äidillä on Suomen passi ja lapsella vaikkapa brittiläinen.
[/quote]
Siinä kysyttiin että mihin perustat uskomuksesi ja lues nyt uudestaan mikä osa sun kirjoituksesta tuli sen 'uskon'-sanan jälkeen :)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 01:24"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 01:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Siinä kysyttiin että mihin perustat uskomuksesi ja lues nyt uudestaan mikä osa sun kirjoituksesta tuli sen 'uskon'-sanan jälkeen :)
[/quote]
Joo, vois ehkä mennä nukkumaan ;)
onhan briteissäkin turvakoteja. Sitä kautta mä lähtisin etsimään apua enemmän. Haluaako ystäväsi edes Suomeen tulla?
Mä olen luullut, että kaikilla EUn kansalaisilla on EUn passit, ettei ole suomalaisia ja brittiläisiä passeja erikseen enää, mutta mitäpäs minä tiedän. :)
Asiaan. Kaverisi on ollut aika lyhyen aikaa Briteissä ja suurimman osan siitä raskaana. Ehkä ei ole ollut työssä eikä opiskellut, kielitaito ehkä heikko, ei omia ystäviä, ei tunne maan oloja? Taitaa olla aika nuorikin vielä, kun noin päätäpahkaa toimii. Jos avun hakeminen yksin siellä päässä tuntuu ylivoimaiselta, Suomen suurlähetystö auttaa. Lähetä kaverillesi vaikka sen yhteystiedot nyt ensin. Kun siellä on selvitetty byrokratiat ja mahd. lapsikaappauspykälät jne. ja kaverisi vauvoineen pääsee lähtemään, voitte hänen äitinsä kanssa hoitaa hänelle lentolipun Suomeen ja tyttö muuttaa ensin äitinsä (tai sun) luo. Kun on toipunut, voi alkaa järjestellä asunto-, työ- ja muita asioita täällä.
Ja on tosi alhaista solvata kolmikuista vauvaa sossupummiksi. Se voi olla jonakin päivänä vaikka Suomen presidentti.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 01:39"]Mä olen luullut, että kaikilla EUn kansalaisilla on EUn passit, ettei ole suomalaisia ja brittiläisiä passeja erikseen enää, mutta mitäpäs minä tiedän. :)
Asiaan. Kaverisi on ollut aika lyhyen aikaa Briteissä ja suurimman osan siitä raskaana. Ehkä ei ole ollut työssä eikä opiskellut, kielitaito ehkä heikko, ei omia ystäviä, ei tunne maan oloja? Taitaa olla aika nuorikin vielä, kun noin päätäpahkaa toimii. Jos avun hakeminen yksin siellä päässä tuntuu ylivoimaiselta, Suomen suurlähetystö auttaa. Lähetä kaverillesi vaikka sen yhteystiedot nyt ensin. Kun siellä on selvitetty byrokratiat ja mahd. lapsikaappauspykälät jne. ja kaverisi vauvoineen pääsee lähtemään, voitte hänen äitinsä kanssa hoitaa hänelle lentolipun Suomeen ja tyttö muuttaa ensin äitinsä (tai sun) luo. Kun on toipunut, voi alkaa järjestellä asunto-, työ- ja muita asioita täällä.
Ja on tosi alhaista solvata kolmikuista vauvaa sossupummiksi. Se voi olla jonakin päivänä vaikka Suomen presidentti.
[/quote]
Ei voi ainakaan nykyisen perustuslain aikana. Pitää olla syntyperäinen.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 01:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 00:57"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 00:52"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 00:28"]
Muistakaahan myös se, että lapsella tulee olla passi, ennen kuin voi matkustaa maasta. Minäkin suosittelen nyt ottamaan ihan ensin yhteyttä viranomaisiin tms siellä paikan päällä ja selvittämään, mitä passin saaminen vaatii. Minkä maan kansalainen lapsi on? Onko kaksoiskansalaisuus? Onko isä huoltaja, ja vaaditaanko passin myöntämiseen molempien huoltajien suostumus?
[/quote]Lapsi on Suomen kansalainen. Katsoin Ulkoaisiainministeriön sivuilta.
[/quote]
Mitä puppua! Mistä tuollaisen muka selvittää? Aivan naurettavaa... Aika nopeasti kaverisi muuten on saanut lähtemään Suomeen paperit, joilla lapsi on saanut kansalaisuuden, siinä on nimittäin oma paperisotansa kun lapsi syntyy ulkomaille. Ei se tosin mahdotonta ole, en muista kauanko siinä kestää... Outo ketju, jos on provo - ja muutenkin.
[/quote]
Mikä mun kaveri?? Mä olen kommentoija, en aloittaja!
Mene itse katsomaan, siellä se lukee. Hölmö.
[/quote]
Haha, okei! Luulin että ap kertoi tarkistaneensa jostain Ulkoministeriön listasta, että lapsi on suomen kansalainen. Ei se muuten välttämättä vielä ole. Lapsen syntymätodistus pitää lähettää ensin apostillan kanssa Suomeen, jolloin vasta kirjataan jonnekin ja annetaan sosiaaliturvatunnus. Ennen sitä ei saa Suomen passia. Britanniasta en tiedä miten siellä passit myönnetään, mutta periaatteessa lapsen passin tekemiseen tarvitaan molempien vanhempien suostumus, mikä oikeuttaa sitten matkustamaan lapsen kanssa maasta, vaika toinen vanhemmista ei olisikaan mukana matkalla tai antanut siihen nimenomaista suostumustaan.
Huomionarvoista ehkä on, että jos ap:n kaveri ei vielä ole täyttänyt tuota maistraatin paperia, ei isä Suomen lain mukaan ole hänen huoltajansa. Edelleen en tiedä käytännöstä Britanniassa, voihan olla että äiti on sielläkin ensisijainen tai jopa ainut huoltaja (en tosin usko, kun kyseessä patriarkaalinen maa).