Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihavuusleikkaus, kuka siihen pääsee?

Vierailija
12.12.2021 |

Olen 45 vuotias 130 kiloinen nainen, jolla on verenpainetauti ja muutakin kremppaa. Olen usein ollut laihdutuskuurilla ja saanutkin painoa pois, mutta takaisin on aina tullut korkojen kera. Laihdutuslääkkeet ovat niin kalliita, eivätkä ne kerrytä kelakattoa, ja niitä pitäisi käyttää vuosia, minulla ei ole diabetestä, että saisin korvauksen, kokeiltu on. Mutta täytyisikö kriteerit lihavuusleikkaukselle? Olen aloittamassa omakustanteisen psykoterapian syömiseen liittyen, joten tukea elämänmuutokseen on saatavilla.
Uskallanko varata ajan lääkärille ja ehdottaa tätä vai tulenko varmasti tyrmätyksi?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee 125€ kuukaudessa laihdutuslääkkeeseen, mutta tosiaan varmasti syön ruokaa vastaavasti ainakin saman verran vähemmän. Jää kaikki turha kauppaan.

Vierailija
22/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varata aika, voit hyvinkin päästä.

Itselläni ei diabetesta, muuta vaivaa on, paino 100 kg. Esitetty on leikkaukseen hakeutumista, mutten halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella taitaa olla Bmi 30 vaatimuksena mihinkään. Ota yhteyttä omaan terveysasemaan ja pyydä ravitsemusneuvojaa ja kerro suunnitelmistasi.

BMI on joku 43. Olen tavannut jo ravitsemusterapeutti pariin otteeseen ja hänestä syön liian vähän. Olen lisännyt syömistä ja jättänyt melkein kaikki herkut pois, ei toivottua tulosta, eli painon merkittävää laskua. Mutta olen kyllä laihduttanut omineni yli 20 kiloa elämäni aikana ainakin 4 kertaa. Kaikki on tulleet takaisin ja enemmänkin.

Joo varmasti 42bmi PORSAS syö liian vähän 🤣🤣🤣😁

Tulihan sinulle varmasti nyt hyvä mieli tuosta kommentistasi??

Vierailija
24/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiseni oli ensin sairaalan järjestämässä laihdutusryhmässä. Siihen pääsi lääkärin lähetteellä. Ryhmän aikana piti saada laihdutettua jokin tietty määrä ennen kuin leikkaukseen pääsi. Tällä varmaan katsottiin sitä, kuinka motivoitunut osallistuja oli muuttamaan elintapojaan. Kun painoa oli pudonnut tarpeeksi, hän pääsi leikkaukseen. Tulokset ovat olleet toistaiseksi todella hyviä. Lääkäriin siis!

Vähän hassua tuollainen, tuohan todistaa että voivat kuitenkin laihduttaa halutessaan ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin. Mikä tarve sille leikkaukselle sitten on?

Sehän se ongelma on, että voi laihduttaa mutta se ei toimi. Monet lihavat ovat laihduttaneet jopa satoja kiloja elämänsä aikana mutta liikkeet takaisin. Yksi kriteeri lihavuusleikkaukselle lienee, että on jojoillut elämänsä aikana paljon.

Leikkaus on ainoa keino pysyvämpään painonhallintaan monen kohdalla. Ruotsissa tehdään muistaakseni n 7000 lihavuusleikkausta. Meillä n tuhat. Leikkauksen jälkeen oppii uuden tavan syödä.

Vierailija
25/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet facessa, suosittelen Lihavuusleikkaus Suomi - suunnitteleville ja leikatuille ryhmää

Vierailija
26/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei pitäisi ainakaan verorahoilla päästä.Itse olen dieetillä kerran pari vuodessa ja viikon päästä mahalaukku pienenee ja ei ole niin kova nälkä.Itsekurin puutetta ja laiskuutta tuo on.

Isomies

Jojoilija. Mitäs muuta tuo on kuin itsekurin puutetta, pari kertaa vuodessa dietillä!

Vierailija
27/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiseni oli ensin sairaalan järjestämässä laihdutusryhmässä. Siihen pääsi lääkärin lähetteellä. Ryhmän aikana piti saada laihdutettua jokin tietty määrä ennen kuin leikkaukseen pääsi. Tällä varmaan katsottiin sitä, kuinka motivoitunut osallistuja oli muuttamaan elintapojaan. Kun painoa oli pudonnut tarpeeksi, hän pääsi leikkaukseen. Tulokset ovat olleet toistaiseksi todella hyviä. Lääkäriin siis!

Vähän hassua tuollainen, tuohan todistaa että voivat kuitenkin laihduttaa halutessaan ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin. Mikä tarve sille leikkaukselle sitten on?

Tuollaisen ohjatun ryhmän järjestäminen kuukausiksi, vuosiksi ei ole mahdollista. 

Ryhmässä katsotaan, miten motivoitunut henkilö on laihduttamiseen ja sen ylläpitämiseen leikkauksen jälkeen.

Vierailija
28/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä sinun pitäisi noilla spekseillä päästä julkisella puolella.

Vierailija
29/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee n. 250 euroa kuussa laihdutuslääkkeisiin ja säästän saman ellen isomman summan ruokamenojen vähennyttyä. Valintoja elämä täynnä,.

Ei ole olemassakaan mitään laihdutuslääkkeitä.Tämä todistaa että te läskit olette tyhmiä kun ostatte tuollaisia.

Miten niin muka ei ole? Saxenda, Mysimba, Ozempic nyt ainakin muutamia mainitakseni. Vähentävät ruokahalua ja muuta kivaa.

Vierailija
30/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se ongelma on, että voi laihduttaa mutta se ei toimi. Monet lihavat ovat laihduttaneet jopa satoja kiloja elämänsä aikana mutta liikkeet takaisin. Yksi kriteeri lihavuusleikkaukselle lienee, että on jojoillut elämänsä aikana paljon.

Leikkaus on ainoa keino pysyvämpään painonhallintaan monen kohdalla. Ruotsissa tehdään muistaakseni n 7000 lihavuusleikkausta. Meillä n tuhat. Leikkauksen jälkeen oppii uuden tavan syödä.

En vain ymmärrä, miksei sitä "uutta tapaa syödä" voi oppia ilman leikkausta. Olen varma, että oikeanlaisella tuella ja terapialla onnistuisi ilman leikkauksiakin. Se on kuin oireen hoitamista ilman että tutkitaan, mikä se perimmäinen syy ylensyömiselle on.

Vierailija
31/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vain ymmärrä, miksei sitä "uutta tapaa syödä" voi oppia ilman leikkausta. Olen varma, että oikeanlaisella tuella ja terapialla onnistuisi ilman leikkauksiakin. Se on kuin oireen hoitamista ilman että tutkitaan, mikä se perimmäinen syy ylensyömiselle on.

Jos se olisi niin helppoa, niin sen olisi moni tehnyt. Ja varmaan lähes jokainen ylipainoinen on yrittänyt kovasti ja monta kertaa ja taas pettynyt.  Ei kukaan nauti runsaasta ylipainostaan. 

Pieni ylipaino hoituu varmaan elintapojen muutoksella, mutta kun on kertynyt massiivisesti ylimääräistä, niin sitä on työlästä hävittää. Monesti kuitenkin se liikunnan lisääminen on vaikeaa esim nivelkipujen takia. Yksin laihduttaminen on myös vaikeaa, siksi se ryhmän tuki on tärkeää.

Laihdutusleikkaus on hyvä juttu, kun on sairaaloisen ylipainoinen, koska ylipainon myötä tulee muita sairauksia.

Vierailija
32/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti lihavat joilta puuttuu tahdonvoima kontrolloida syömistään.

Vierailija
33/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän kuin pakkopaidassa lopun ikää, mahtanee olla vähemmän kivaa, on suurentunut itsemurhariski. 

Vierailija
34/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus vaatii elämäntapamuutoksen.

Mä en käynyt k. o leikkauksessa, laihdutin ihan itsekurilla. Ja samalla kaavalla: elämäntapamuutoksella. - 57 kg lähti, just toivun sitten vatsanahkan kiristysleikkauksesta.

Kannatti.

Vierailija
35/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei pitäisi ainakaan verorahoilla päästä.Itse olen dieetillä kerran pari vuodessa ja viikon päästä mahalaukku pienenee ja ei ole niin kova nälkä.Itsekurin puutetta ja laiskuutta tuo on.

Isomies

Jojoilija. Mitäs muuta tuo on kuin itsekurin puutetta, pari kertaa vuodessa dietillä!

Katsos kun voimamies kisoissa on sellaiset kun painoluokat.Jos haluan kilpailla tietyssä luokassa pitää painoa tiputtaa.Varmaan tuollaiselle pikku rouvalle hankalaa ymmärtää.

Isomies

Vierailija
36/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus leikkaus on suuri apu, mutta tosiaan ellei myös ole valmis leikkauksen jälkeen elintapamuutoksiin, sekään ei ole pysyvä apu. Ja myös se tulee olemaan vaikeaa kun rasvat lähtee muutamissa viikoissa, iho roikkuu, rinnat, pylly, allit, vatsa, kaikki siis hölskyy.  Tavallisella laihdutuksella ja salijumpilla tätä voidaan kotroloida paremmin. Koeta löytää netistä joku ryhmä jonka avulla voit jakaa tuntoja.  Rintaliivitkin pieneni kahden koon verran!

Kun itse laihdutin paljon se oli todella vaikeaa, joka ainoa ilta oli nälkä kun meni nukkumaan. Salilla kävin 4x 1,5tunnin ohjelman viikottain ja kävelin myös, monen kuukauden ajan. Jätin kaiken rasvan ja kaiken makean jne.  Silti kun tuota jatkuu kuukaudesta toiseen se on todella rankkaa.

Vierailija
37/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan jojoilusta ole mitään hyötyä jos haluaa lihavuusleikkaukseen. Olen lihavuusleikattu, jonka paino nousi ”omia aikojaan” 2-5 kiloa vuodessa.

Epäsäännöllinen ruokailu, stressi ja valvominen olivat minun ongelmakohtiani. Kärvistelin aina älyttömään nälkään saakka. Nykyään syön viidesti vuorokaudessa. Terveys on tietenkin parantunut ja lääkkeitä jäänyt pois.

Ainoastaan stressiä ja unettomuutta en saa mitenkään pehmein keinoin hallintaan. Minun onneni on se, etten ole oikeastaan ollut ikinä mikään herkuttelija vaan syönyt nälkääni mitä sattuu. Nykyään on helppoa tehdä annokset valmiiksi jo edellisenä iltana. Muuten syön perheen kanssa sen oman leipälautaselle tai jälkiruokakulhoon mahtuvan annokseni lämmintä ruokaa.

Vierailija
38/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene ensin tk lääkärille hän tekee arvion ja lähetteen eteenpäin.

Sinulla on hyvä mahdollisuus päästä. Luulen tai olen kuullut että pitää myös todistaa ennen leikkausta että kykenet laihduttamaan jonkin verran. Sama käytäntö kuin dr Now: n ohjelmassa.

Se on 5-7% lähtöpainosta käytännössä Nutrileteilla ja puolella kilolla kasviksia per päivä. Dr Now’n ruokavalio sisältää 1200 kcal. Nutriletit ja kasvikset 800 kcal ja ketoosi vie näläntunteen.

Vierailija
39/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitin lääkäriltä että tällaisia ryhmiä ei Korona aikana enää ole. Olen ollut ravitsemusterapeutin ohjauksessa kyllä. Ongelma on että ravitsemusterapeutti kehottaa syömään aina vain enemmän..

Voiko teillä tehdä lähetteen Terveyskylään? Moni käyttää sitä ennen leikkausta. Sielläkin rt seuraa ruokailua ja painoa. Parasta olisi jos tekisit vaikka heti Finelin ruokapäiväkirjan. Sen perusteella saa selvän siitä, että kuinka syöt juhlassa ja arjessa.

Vierailija
40/55 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella taitaa olla Bmi 30 vaatimuksena mihinkään. Ota yhteyttä omaan terveysasemaan ja pyydä ravitsemusneuvojaa ja kerro suunnitelmistasi.

BMI on joku 43. Olen tavannut jo ravitsemusterapeutti pariin otteeseen ja hänestä syön liian vähän. Olen lisännyt syömistä ja jättänyt melkein kaikki herkut pois, ei toivottua tulosta, eli painon merkittävää laskua. Mutta olen kyllä laihduttanut omineni yli 20 kiloa elämäni aikana ainakin 4 kertaa. Kaikki on tulleet takaisin ja enemmänkin.

Aivot pyrkivät aina siihen maksimipainoon.