Ongelmana 4-kuisen " ylilihavuus"
Meillä oli eilen tytöllä (4kk1vk) lääkärintarkastus ja saatiin passitus " laihdutuskuurille" =(
Lääkärin mielestä tytöllä on paino-ongelma! Mitat oli 9850g ja 67,5cm (synt. 3,3kg ja 49cm) eli pulleahan hän on. Lääkäri määräsi pidentämään syöttövälejä (nyt 2-3 tuntia) 4 tuntiin. Tyttö on täysimetyksellä ja jaksaa vain toisen rinnan syödä kerrallaan. Yöllä syödään 2-3 kertaa/12tuntia.
Oikeastaan tyrmistyin lääkärin kommenteista. Eihän täysimetetyllä vauvalla voi olla paino-ongelmaa!! Ja rintaa tarjoan aina kun tuntuu olevan nälkäinen ja aion niin jatkaakin. Tuttia tai vesipulloa meillä ei huolita.
Onkos kenenkään muun vauvaa tuomittu " liian lihavaksi" ? Ja käsketty vähentämään syöttöjä?
Ja eikös täysimetyksessä ole kysymys juuri vauvantahtisesta imetyksestä jotta maitoa tulisi sopivasti?
Tuli melkeinpä paha mieli lääkärin kommenteista. Ja muut isommat lapset on meillä suorastaan laihoja vaikka vauvana ovatkin olleet hieman pullukoita.
Kommentit (9)
...jos imetyksessä haluaa menestyä, niin tuntuu siltä, että Suomen terveydenhuollon henkilökunnalta ei ainakaan apua saa.
Olikohan tällä lääkärillä omia (imetettyjä) lapsia. Meidänkin neuvolantäti mietti, että poika on niin iso, ettei varmaan täysimetyksellä kasva 6 kk asti...pitäisi alkaa aiemmin kiinteät. No, annan tuollaisten huomautusten mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Varsinkin kun lapsi on VASTA 3kk, joten kiinteisiin on vielä 3 kk aikaa...ja tässä vaiheessa kasvaa ihan mahtavasti täysimetyksellä.
Mutta on totta, että tuossa 4kk iässä vaaveli jaksaa olla jo pitempään syöttöjen välillä, joten tuo " tavallinen" kolme tuntia voi sinkua neljäksi tunniksi syöttöjen välillä. Ja mikäs siinä, kun vauva syö massun täyteen ja jaksaa tyytyväisenä ensin vaikka 3,5 tuntia, sitten 4, niin miksi ei? Voihan sitä kokeilla. Ei nyt sen takia, että on " liian lihava" , vaan että se voi olla ihan normaali rytmi sen ikäisellä.
3kk 8100 ja 67cm. Th sanoi että älä nyt joka vinkaisuun tissiä anna. Muistutin häntä juuri tästä seikasta ettei tissi vauva ylensyö itseänsä. Nykyiset kasvukäyrät on tehty pullovauvojen pohjalta. Rintalapsen kasvukäyrä on tyystin erillainen. Alussa jyrkkää nousua, lähellä vuoden ikää tasaa. Meillä tasaus oli 5kk jälkeen. Aikaisemmin oli tullut reilua kiloa kuussa, sit vaan joitakin satoja grammoja. Voitte arvata että sekään ei ollut mieleen. Kun ei mennyt taaskaan käyrillä. ;) Solakka poika tätä nykyä! Luota omaan intuitioon äitinä! Olikohan sillä lääkärillä omia lapsia ollenkaan? ;D Mielestäni sanat laihis ja vauva ei kuulu samaan lauseeseen!
Ihan järkyttävältä kuulostaa tuo lääkärin kommentti..! Kyllä mullakin on aina ollut sellainen käsitys, että vauvaa ei yksinkertaisesti PYSTY imettämään lihavaksi.
Meillä homma on taas niinpäin, että vauva syntyi 48cm ja 2860g. Nyt on reilun kolmen viikon ikäinen ja eilen neuvolassa pituus 53.8cm ja paino 3730g. Paino on kuulemma miinuksella käyrän suhteen ja pituus taas menee käyrälle kovaa vauhtia melkein pystysuuntaan. Edelliskerralla neuvolatäti ehdotti korvikkeen antamista lisäksi mutta ihmettelinkin, että miksi antaa korviketta kun maitoa tulee itseltäkin, vauva syö hyvin ja on tyytyväinen. Eilen sitten kirjoitti neuvolakorttiin että korviketta voi antaa tarvittaessa. Ainakaan vielä ei ole tarvetta. Nuo käyräthän on kuitenkin vaan käyriä ja luulenpa, että monetkin vauvata voivat mennä eri linjaa kuin joku käyrä, ollen ihan tyytyväisiä ja tällöinhän heillä on kaikki ihan ok vaikkei jonkun yleisen linjan mukaan kasvut ja painot kulkisikaan.
Onhan sitä sairauksia, ettei tule kylläisyyden tunnetta mutta jos ihan terveestä ihmislapsesta puhutaan, niin käsittääkseni edes pienet lapsetkaan eivät pysty itseään ylensyömään lihaviksi kun ruokavalio on kunnossa. Ja tuntuu tosiaan järkyttävältä, että 4kk ikäinen olisi pistetty laihikselle ja ettei rintaa saisi antaa niin usein kuin vauva sitä haluaa.. minä sanoisin lääkärille että pöh, itsekin kun imetän ihan lapsentahtisesti. Kelloa tulee katsottua lähinnä mielenkiinnosta ja jotta voi vastata neuvolatädin kyselyihin imetyksen rytmistä. Ja onpa tosi rytmikästä, kun välillä vauva syö 2 kertaa yössä ja välillä viisi :D Rintaa kun saa silloin kun tahtoo, tutille ei vielä ole ollut tarvetta.
Nyt vasta luin tuon sinun tekstisi, jossa sanoit että kasvukäyrät on tehty pullovauvojen perusteella. Se selittäneekin sen, kun neuvolan terkka meidän tytöstä sanoi tuon painon osalta, että rintamaidolla oleville vauvoille ihan normaalia.
Aika hassua tuo käyrien tarkka tuijottelu. Kaikki ei varmaan osaa kyseenalaistaa ja miettiä näitä asioita tarkemmin itse, tai ehkä ei ole sitä tietoa muualta kuin neuvolasta niin mitenkähän moni on jopa turhaan sitä korviketta hakenut vauvalleen lisäksi jotta vauva menisi neuvolan käyrien mukaan, kuten mulle ehdotettiin :/
Meidän poika oli syntyessään nelikuisena suunnilleen samankokoinen kuin teidänkin. Nyt tulee viikonloppuna 6kk ja paino on varmaan 11,5kg. Vielä ei oo painonnousu hidastunut. Ollaan oltu jokunen kuukaus päinokäyrällä +35. Neuvolatäti sanoi meillekin,ettei joka inahdukseen tarvis rintaa antaa. En annakaan mutta kylläkin silloin kun on nälkäinen. Ruokailuväli on 2-4 tuntia. Nyt vähän pidentynyt. Syö yhen rinnan tyhjäks kerrallaan. Kaikki kasvu ennen kahta ikävuotta on plussaa!! Eipähän tarvi pitää kiirettä ja panikoitua soseitten kanssa. Sosekokeilut tähän asti aiheuttaneet niin paljon mahavaivoja, että hitaasti tullaan etenemään. Ite tässä saa syödä aikamoisia ruoka-annoksia ja herkkuja, kun kaikki pojan kasvu on maidosta tullutta.
Laitahan palautetta terveyskeskukseen! Jatka vaan lapsentahtisesti imetystä niinkuin ajattelitkin.
noin huimasti ja tällä lapsella on ollut koko ikänsä se ongelma, että on aina nälkäinen. Nyt suurempana(koululaisena)hän on vain oppinut millaisia annoksia kannattaa ottaa, jotta ei paino-ongelma ainakaan siitä vielä nousisi. Eli täysimetetty vauva voi syödä liikaa jossain tapauksissa.
Minun mielestä on hyvä aina välillä tarkkailla omaa käytäntöä. Minä mietin jonain yönä, että olinkohan turhaan nopeasti nostanut vauvan rinnalle vaikka se olisi ehkä jatkanut pikku ininän jälkeen itse unia vielä. Oli vain tullut sellainen, että jos imetän heti pääsen nopeammin itse jatkamaan unia. Ja seuraavana yönä maltoin hieman hitaammin reagoida, eikä joka inahdus tarkoittanutkaan ihan oikeasti nälkää.
Sitten uskon, että sekä lääkärit että neuvolatädit ovat nähneet ja seuraneet tuhansien vauvojen kehitystä jotta he tietävät mitä kaikkea on mahdollista.
uskomatonta.
itse jouduin dietille laitoksella. painoin 4500gr. ei olis saanut
syöttää, äitini syötti salassa... luulin,että näistä ajoista olis
jo päästy!! vai että vielä rintamaidolla 4kk liian lihava!
menis huonosta vitsistä. täysin käsittämätöntä.
Itselläni 12v, 10v ja 3kk ikäiset. Kaikki pulleita vauvoja täys-
imetyksellä ja nyt nämä isommat lapset molemmat hoikkia ja
erittäin TERVEITÄ.
niin, ja itse olen normaalipainoinen, hoikansorttinen.
pearl
Siis oikeasti täysimetetty vauva ei voi " lihoa" liikaa. Itse olen saanut sellaisen ohjeen. Meillä myös pullean puoleinen 4 kk poika (9910g ja 68 cm). Sekä paino että pituuskäyrä huitelevat jossain +2 tietämissä ja th on ollut vaan tyytyväinen kun kasvaa niin hyvin pelkällä rintamaidolla ja on sanonut, että mulla on hyvänlaatuista maitoa. Ja tärkeintä tässä nimenomaan on se, että myös pituutta on tullut reilusti. Niin näyttäis olevan teidän kohdallakin. Se vois olla sitten jo vähän huolestuttavampaa jos paino vaan nousis mutta pituutta ei tulisi. Oli kyllä mun mielestä aika asiatonta kommenttia lääkäriltä. Itse en ainakaan välittäisi.
Meillä syödään päivisin myös noin kolmen tunnin välein ja poika syö vain toisen rinnan kerrallaan. Yöllä nukkuu sellaisen 8-9 tuntia heräämättä syömään.
Tsemppiä teille ja ollaan vaan ylpeitä kun meidän maidoilla kasvaa noin hyvin! Kyllä se kasvu siitä tasaantuu!
Maudie