Katselin asuntoja, miksi ihmiset valitsee yli 300.000e kerrostalon eikä rakenna omakotitaloa?
Kommentit (46)
Merinäköala Helsingissä. Ei oo varaa omakotitaloon vastaavassa paikassa. Kelpaa hyvin tämäkin.
Vieläkö jollekin on yllätys, että ihmiset on erilaisia erilaisine haluineen ja arvostuksineen. Omat hyvät puolensa kummassakin asumismuodossa, saa itse valita kumpi sopii paremmin. Itse olen viihtynyt koko aikuisikäni omakotitalossa, mutta ehkä vanhuudenpäiviksi on muutettava kerrostaloon. Ihan mukavan tuntuisia olen jo katsellut.
Kaikki ei tykkää pihatöistä eikä lumitöistä, hiekoittamisesta jne.
Minulla suurin syy on se, että ei ole hyväksi ottaa enää lisää maata rakentamiseen. Vaikka energia- ja jäteratkaisut ehkä nykyteknologialla saataisiin ekologisesti kestäviksi, ei kokonaisuudessaan omakotitaloasuminen sitä ole. Aina ajatellaan, että onhan täällä Suomessa tilaa, mutta kaikki materiaali- ja liikenneratkaisut puoltavat asumista tiiviimmin.
Sijainti, sijainti, sijainti. Omakotitalot ovat syrjässä, vaikka olisivatkin "lähellä keskustan tuntumaa". Noilla sijainneilla saa postimerkkitontin ja naapurit muutaman metrin päässä omasta tontista. Kunnollisen tontin halutessaan palvelut ovat 10 kilometrin päässä, mutta hulluilta naapureilta ei siltikään voi välttyä. Kerrostalossa sentään häiriköivästä naapurista pääsee varoitusmenettelyllä eroon, omakotialueen häiriköistä ei millään.
Kerrostaloasumisessa on tietty helppoutensa. Olisin jonkun omakotitalon kanssa aika hukassa. Eikä täällä edes ole omakotitaloja niillä alueilla, missä haluan asua.