Uskotteletteko pienille lapsillenne satuolentojen olemassaoloa?
Esim. Viettekö Jouluisin yhdessä keksejä ja maitoa ulos, jotta tontut tulee ne syömään. Tai vakuutteletteko, että pukki tuo lahjat kuusen alle yöllä/käykö teillä pukki Jouluisin? Entäs hammaskeiju vaihtamassa tyynyn alta hampaan rahaan/tavaraan? Minkä ikäisistä lapsista kyse?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 19:10"]
Lapset haluavat uskoa satuihin, miksi kieltää kaikki? Sitäpaitsi joulupukki on helvetin hyvä kiristysväline.
Tietysti lasten kasvaessa annetaan turvallisesti ymmärtää ettei kaikkea tarvitse uskoa. Eiks tää oo ihan normisetti häh?
Hyvää illanjatkoa, korso kuittaa.
[/quote]
Meillä ei pukkia käytetä kiristysvälineenä. Meillä ei siis ole että kiltit saavat lahjoja ja tuhmat eivät. Kaverit olivat tuosta kertoneet esikoiselle jokunen vuosi takaisin ja sinä vuonna sitten sattui niin, ettei meidän perheessä vaihdettu lahjoja aikuisten kesken lainkaan rahapulan takia. Lapsi alkoi itkeä aattoiltana kun huomasi ettei äiti ja isi olleet saaneet yhtään lahjaa vaikka ovat olleet tosi kiltisti koko vuoden. Sen jälkeen olla aina pakattu vaikka suklaalevyt meille aikuisille jotta lapsi ei nyt ole ihan suruissaan siitä, että äiti ja isi jäivät ilman lahjoja.
-kolmonen-
Lapsille on hyödyllistä uskoa joulupukkiin. Meillä uskottiin aika kauan, varmaan vielä yli 10-vuotiaanakin ja senkin jälkeen leikittiin yhdessä, että uskotaan. Joulupukille kirjoitetaan vieläkin, vaikka nyt tiedetään, että minä ne lahjat ostan. Lapset on nyt 13 ja 14. Hammaskeiju on myös tuonut rahaa irronneista hampaista ja toi vielä viime vuonnakin...
Nyt lapsi jo teini mut uskoi aikoinaan joulupukkiin, tonttuihin, hammasjeijuun,pääsiäiskukkoon - ja noitiin. Meillä vietiin kans piparia ja kaakaota tontulle ulos josta ne sitten yön aikana hävisi. Monesti lavastin pienet jäljetkin :D. Niin ja lisäksi tonttuja asui ympäri vuoden mm. Kesämökillämme asustaa saunatonttu rantasaunalla jne ...
Hammaskeiju kävi meillä juuri ja joulupukkiin uskotaan.
Metsässä myös asustelee haltija ja peikkoja. Välillä hiivitään hiljaa metsässä ettei haltija pelästy :)
Mua peloteltiin lapsena että jos menee liian syvälle vedessä vesihiisi vie. Tuloksena etten vieläkään uskalla uida syvässä vedessä. :D
Ihania tarinoita! Itse myös sitä mieltä, että on kiva kun on taikauskoa ja mielikuvitusta lapsille :) Lisää näitä!
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 19:07"]
Meillä puhuttiin joulupukista, hammashiirestä ja pääsiäiskukosta. Pukkiin lapset uskoivat pitkään, koska se kävikin meillä ja lapset näkivät sen.
[/quote]
Hiiri hakee maitohampaan ja tuo tilalle rautahampaan? Pääsiäislauantaina kukko munii?
Ihan kuin omasta lapsuudesta. Joulupukkiin ja tonttuihin uskoin (ainakin salaa) vielä 10-vuotiaana.
Mulla ei ole vielä lapsia, mutta olen töissä päiväkodissa ja mukana joulupukkihengessä.:D
Mut en kyllä tiedä, miten omien tulevien lasten kanssa hoidan asian. Itse en muista uskoneeni pukkiin ja äitinikin on kertonut, että olin 5v:nä järkeillyt, ettei pukkia ole, kun äidin kanssa oltiin katseltu leluja. Äiti oli sanonut, että laitetaan tämä idea säilöön, että tonttu voi viedä sen pukille ja pukki voi sitten tuoda sen lelun sulle, tai jotenkin näin. Eipä siinä varmaan paljon enempää tarvittu.
Kyllä mä varmaan haluan tulevien lasteni jonkin aikaa uskovan pukkiin. Mut mun kotiin ei tule maksettua pukkia ikinä! Kun mun siskot oli pieniä meillä tehtiin niin, että illalla osa porukasta lähti käymään haudoilla ja pari tyyppiä jäi mestoille laittamaan lahjat kuusen alle. Sitten selitettiin lapsille, että nyt on tontut käyneet tms. Se oli taianomaista.:)
Mut yksi asia on, mihin en omia lapsia koskaan opeta: Hammaskeiju.:D
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 19:28"]
Mua peloteltiin lapsena että jos menee liian syvälle vedessä vesihiisi vie. Tuloksena etten vieläkään uskalla uida syvässä vedessä. :D
[/quote]
Meille lapsille muuten kerrottiin ihan sama. Tai siis minulle, koska pikkusiskoni oli sen verran pieni ettei olisi ymmärtänyt tarinaa. Ei siinä mitään, minä olin 5v. ja siskoni 3v. kun sisko meinasi hukkua. Isäni oli vain kääntänyt selkänsä auttaakseen kellukkeet käsiini ja sillä välin siskoni oli ehtinyt jo juosta äkkisyvään. Sen verran muistan, että huusin ihan hysteerisesti että nyt vesihiisi vie siskon.
Sillä kertaa oli onnellinen loppu, selvittiin ihan säikähdyksellä mutta itselleni jäi ihan järjetön kammo veteen ja nimenomaan luonnonvesiin. Nyt omien lasteni kanssa asutaan tuon uimarannan vieressä ja tietysti käymme siellä uimassa (äkkisyvästä huolimatta, koska en päästä hetkeksikään silmistäni noita kahta) mutta ei tullut enää omille lapsille kerrottua vesihiidestä.
Ja tuo äkkisyväkohtakin on aika sivussa ja muuten vettä on korkeintaan vyötäröön asti (aikuisella).
Emme halua sekoittaa lasten päätä satuolennoilla. Jumala ja Kristus ovat totta. Samoin enkelit, demonit ja Saatana.
Minulle uskoteltiin lapsena että joku pitkäpartainen pilven päällä kököttävä ukko on luonut maan ja taivaan. Lisäksi uskoin joulupukkiin ja pääsiäispupuun. Nyt aikuisena en tietenkään enää usko satuolentoihin.
En. Joulupukista en vain pystynyt satuilemaan. Hampaasta saa kolikon (keiju ei sitä tuo). Jumalasta kerroin, että toiset ihmiset uskovat, toiset eivät.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 19:49"]
Emme halua sekoittaa lasten päätä satuolennoilla. Jumala ja Kristus ovat totta. Samoin enkelit, demonit ja Saatana.
[/quote]
Mee nyt muualle trollaa, vapaa-ajattelija!
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 19:38"]
Mulla ei ole vielä lapsia, mutta olen töissä päiväkodissa ja mukana joulupukkihengessä.:D
Mut en kyllä tiedä, miten omien tulevien lasten kanssa hoidan asian. Itse en muista uskoneeni pukkiin ja äitinikin on kertonut, että olin 5v:nä järkeillyt, ettei pukkia ole, kun äidin kanssa oltiin katseltu leluja. Äiti oli sanonut, että laitetaan tämä idea säilöön, että tonttu voi viedä sen pukille ja pukki voi sitten tuoda sen lelun sulle, tai jotenkin näin. Eipä siinä varmaan paljon enempää tarvittu.
Kyllä mä varmaan haluan tulevien lasteni jonkin aikaa uskovan pukkiin. Mut mun kotiin ei tule maksettua pukkia ikinä! Kun mun siskot oli pieniä meillä tehtiin niin, että illalla osa porukasta lähti käymään haudoilla ja pari tyyppiä jäi mestoille laittamaan lahjat kuusen alle. Sitten selitettiin lapsille, että nyt on tontut käyneet tms. Se oli taianomaista.:)
[/quote]
Meilläkin usin oli joulupukki käynyt saunan aikana viemässä lahjat kuusen alle. Ihan pienenä oli tuttu joulupukki, en maksaisi joulupukista.
Miksi ei hammaskeijua? Se on kiva motiivi saada se hammas itroamaan
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 19:38"]
[/quote]
Meilläkin usin oli joulupukki käynyt saunan aikana viemässä lahjat kuusen alle. Ihan pienenä oli tuttu joulupukki, en maksaisi joulupukista.
Miksi ei hammaskeijua? Se on kiva motiivi saada se hammas itroamaan
[/quote]
Hammaskeijua ei siksi, että mua se ajatus ahdisti ihan hulluna. Hampaiden irtoaminen oli ok, sehän nyt selitettiin jo hammaslääkärissä, mutta että joku tulis vielä yöllä käymään tyynyn alla?
Ajattelin kertoa mahdollisesti näin, että joskus äiti ja isi tykkää leikkiä hammaskeijuleikkiä ja antaa pienen rahan hampaanlähdöstä. Ja jos lapset sitten tykkää siitä ajatuksesta, käyn toki viemässä rahan tyynyn alle. Siinä iässä se voi olla sellainen leikki, että Saako äiti/isä laitettua rahan tyynyn alle niin, ettei lapsi herää. Jos lapsi sattuu heräämään, taksa tuplaantuu tms.:D
Kolmonen vielä.
Ja meillä siis lapset uskovat että tontut käyvät ikkunan takana kurkkimassa joulun alla. Lapset myös lähettävät joka joulu kirjeen joulupukille ja saavat siihen vastauksen (ollaan maksettu niistä kirjeistä). Viime vuonna kumpikin piirsivät joulupukille piirustuksen jonka sitten antoivat kun pukki tuli käymään.
Mies on kyllä sitä mieltä, että vanhimmalle pitäisi kertoa ettei joulupukkia (tai hammaskeijua) ole olemassa mutta lapsi oli viime joulunakin tosi tohkeissaan kun joulupukki tuli käymään jne. Osa kavereista on tietysti sitä mieltä, ettei pukkia todellakaan ole olemassa mutta lapsi itse pitää itsepäisesti kiinni uskomuksestaan.
Itse olen ollut 10v. kun vahingossa sain tietää ettei joulupukkia olekaan olemassa.