Jee, tänään hävitin keittiöstä säkillisen homeista pilaantunutta ruokaa
Vihdoin viimein. Kaikki pakasterasiat ja kannelliset muovikulhot sekä kattilat kansineen alkavat olla loppu, kun kaikki ovat käytössä. Jääkaapissa on purkitettua ruokaa (mm. keittoja, kalaa, lihaa, pitsaa, salaatteja, uuniruokia, rahkaa) jostain viime syksyltä asti. Tammikuussa siirsin aika ison määrän purkkeja jääkaapista pöydälle, kun ei meinannut mahtua enää syömiskelpoista ruokaa kaupasta tilalle.
TÄNÄÄN sitten viimein tein suunnitelman, kasasin pöydillä olleet purkit muovikassiin, puin kumihanskat käteen ja kävelin säkin kanssa lähimetsään. Yritin etsiä sellaisen kohdan jossa ei ole peurapolkuja tai marjamättäitä.
Miten te käsittelette astiat joissa on ollut pilaantunutta homeista ruokaa? Olen aina täyttänyt astian kylmällä vedellä ja kaatanut sekaan korkillisen kloriittia ja antanut vaikuttaa vuorokauden ennen astianpesukoneeseen laittamista.
Nyt tuntuu siltä että riittääkö tuo käsittely. Ruuat saivat muhia kannen alla ensin useita kuukausia jääkaapissa ja sen jälkeen vielä pari huoneenlämmössä. Astioita en halua heittää menemään, ne ovat perintoä.
Kommentit (36)
Sinun ei kyllä kannata jatkossa säästellä ruokien jämiä jääkaappiin, heitä heti roskiin, jos et jotain jaksa syödä.
Mulla on jääkaapin mörkönä iso rasiallinen ennen joulua valmistettua kalakeittoa. Kyseinen rasia on kallis ja hyvä Tupperwaren astia, joten en ole saanut vaan laitettua roskiin. Kansi on ollut jo jonkin aikaa pullistuneena, eli aika hyvät hajut ja kaasut varmaan vastassa. Joku päivä pitää rohkaistua, laittaa kumihanskat käteen ja jotain hengityssuojaksi ja vaan avata. Ajattelin huuhdella astian ja laittaa sen klooriliotukseen parikin kertaa ja sitten astianpesukoneeseen.
Anonyymisti voin kertoa, että mulla oli noin vuoden lihaa ja kalaa kylmälaukussa ulkona ja loppuajan siinä oli mattoja vielä päällä... Ex vei koko höskän roskiin, matot myös. Pilaantunut ruoka on mulle kammotus. Kerran heitin kattilan roskiin, kun siinä oli ehkä vajaan vuoden muhinut jokin keitto..
No huhhuh.... Mullakin on masennus joka vetää useasti todella toimintakyvyttömäksi, usein isoin ongelma on se tiskivuori joka ehtii jo homehtua ennen kuin on taas voimia siivota se mutta että melkein vuosi ilman siivoamatta?
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 17:28"]Heitä menemään ne astiat. Ei niitä enää saa käyttökelpoisiksi muuta kuin kovalla vaivalla, liottamalla, pesemällä tulikuumalla vedellä ja sen jälkeenkin vielä varmasti keittäisin että ovat taatusti puhtaita. Muovikipot ei niin arvokkaita ole että olisi vaivan arvoista, kattilat toki eri asia. Tiskikoneessa kattilaohjelmalla pari pesua voisi tehdä terää, käsin voi olla vaikea saada puhtaaksi. Jos pinttymiä jää niin keitä kattiloissa konetiskiainetta, sillä irtoaa.
[/quote]
Ei tarvii heittää. Itse laitan tosi kuumaa vettä jotta likoavat hyvin ja vaihdan veden taas kuumaan ja sitten vasta tiskaan tiskiaineella.
Ensin tietty biojäte kaavittava pois.
Mulla jää jääkaapin perälle vanhaa ruokaa myös.
Ei muuta kuin biojätteeseen.
Mä olen ollut niin masentunut että olin itsemurhan partaalla muttei mulla käyny mielessäkään jättää purkkeja homehtumaan tolleen. Kyllä tossa on myös ihan uusavuttomuudesta kyse. Homehtuneille muovipurkeille on vain yksi osoite: roskis. En voi uskoa että oikeesti on olemassa noin avuttomia ihmisiä kuin ap. Johan naapuritkin valittais jos jostain kämpästä tulisi sellainen dunkkis mikä ap:n luona on ollut. Ei ihme että mies matkatöissä.
Wow.
ap,annan vinkin.Uutta ruokaa ei tehdä jos entistä ei ole syöty.Jos pitää tuosta yhdestä säännöstö kiinni,jääkaappi pysyy helposti puhtaana ja ei tarte aina tehdä noita suursiivouksia.Meillä on suvussa tapana että aina uusi ruoka tulille vaikka vanhaa on kaapissa,vituttaa syödä vanhaa ruokaa koko ajan jos yrittää syödä ne ensin tehdyt.Itse pidän jääkaapin siistinä juuri tuolla omalla säännölläni.Ja Joo,joku nyt että no mutta jos ei riitä kaikille,iso perhe.No silloin siihen voi kylkeen tehdä ruokaa,mutta sitä edellistä on otettava myös lautaselle.Aina ja ikuisesti.
Ai kun kuulostaa ahdistavalta tuo. Mutta jospa muutos olisi parempaan päin.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 18:05"]
Onko miehelläkin masennus, vai miksi se ei ole siivonnut aiemmin? Ja teillä ei enää tehdä säännöllisesti ruokaa?
[/quote]
Mies on paljon poissa kotoa työn takia. Siivoaminen ja muut kotityöt jäävät pitkälti minulle enkä jaksa tehdä juuri mitään. Välillä tulee sellaisia kausia että tehdään ruokaa, sitten se jää.
Siis mitä vittua?! :D Ootsä tosissas? xD
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:25"]
Ei kai teillä ole lapsia?
[/quote]
Ei ole, onneksi. Joskus voi olla, ehkä sitten ruokaakin kuluu. Itse en välttämättä syö joka päivä.
Onko miehelläkin masennus, vai miksi se ei ole siivonnut aiemmin? Ja teillä ei enää tehdä säännöllisesti ruokaa?