Miten saan aloitettua valtavan tehtävävuoren?
Oon keksinyt koko aamun kaikenlaista sijaistoimintaa oikeasti tärkeille tehtäville. Miten saan itseni aloittamaan?
Kommentit (9)
Kirjoita lista, jossa pilkot kokonaisuuden pieniin osatehtäviin. Aina kun olet saanut yhden tehtävän tehtyä, poistat kohdan listalta (tai jos kirjoitat paperille, vedät sen yli). Listan lyhentyessä suorittaminen käy helpommaksi.
Toki tuossakin haasteena on ensimmäisen osatehtävän aloittamiskynnyksen ylittäminen. Dr Philin sanoin, "The only way to do it is to do it."
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minun aivot ei enää palkitse ensimmäisen tehtävän suorittamisesta. Olen joskus saanut apua siitä että vaan kylmästi kohtaa sen todellisuuden omassa päässään ja hyväksyy että se asia on nyt vaan hoidettava. Ennen sitä se ei ole kunnossa. Kannattaa myös rauhoittua ja sulkea kaikki ylimääräiset ruudut.
Olisikin vaan tehtäviä, mutta kun on myös kokeita.. opettajat jauhavat opiskelijoiden jaksamisesta, mutta samaan aikaan kuormittava useamman sivun raporteilla ja laajoilla koealuilla täyttä bs
Palkkaa intialainen konsultti tekemään asiat puolestasi
Minä kirjoitan tehtävät paperille, mahdollisimman pieninä paloina, isolla rivivälillä, että voi laittaa lisää mieleen tulevia tai muita kommentteja asiaan. Sitten teen listalta pois ja viivaan yli jo tehtyjä. Teen töissä näin lähes joka aamu. Sitten laitan sähköpostin pois päältä ja pikaviestimet ja kännykän äänettömälle. Katson niitä aina kun olen saanut yhden asian viivattua yli.
Katsele prokrastinaatiota selittäviä videoita ja suutu itsellesi. Kirjoita mitä oikeasti pitää tehdä, jaa sekin osiin, tee ne järjestyksessä. Älä tee liikaa kerralla tai siis sillä tavalla että homma jää aivan totaalisen kesken ja siitä on huono jatkaa vaan homma kerrallaan loppuun asti. Tee vaikka ajastimen kanssa, ensin 5 min, sitten pikku tauko, 10min, tauko, 15min.. jne. saattaa olla että inspiraatio iskee kun tajuaakin, ettei se ollutkaan niin kamalaa. Älä myöskään yritä tehdä 5h hommaa 20 minuutissa. Puhelin focus- tilaan, telkkari kiinni ja koneessa pahat sivustot virtuaalisten lukkojen taakse (BlockSite, SelfControl jne.). Nyt teet sen jutun. Raportoi tänne kun eka juttu on tehty. Annan sinulle klo 20 asti aikaa. LET THE PANIC COMMENCE!
-Banana
Itselläni hieman samaa ongelmaa vieläkin, vaikka olen tämän ongelman tiedostanut jo useamman vuoden. Nykyään menee jo hieman helpommin.
Itselläni on pari juoksevaa listaa tehtävistä: yksi lista niille tehtäville, jotka tehdään tietokoneen ääressä ja kotona, toinen lista niille jutuille jotka tehdään kodin ulkopuolella. Sitten vain yliviivaan niitä sen mukaan kun olen ne tehnyt. Yleensä alotan tekemisen jostain helposta tai mukavasta tehtävästä ja sitten jatkan vaikeampiin. Toki välillä on pakko aloittaa suoraan jostain vaikeasta tehtävästä jos se on sellainen tehtävä jolla on jokin määräaika.
Ja kuten arvata saattaa, lista ei koskaan lopu kesken, eli aina tulee uusia tehtäviä listaan. Tämä on ollut vaikeata hyväksyä, että valmista ei tunnu tulevan ollenkaan. Odotan innolla sitä päivää kun saan heittää listoilla vesilintua ja pääsen tästä oravanpyörästä pois.
Itsellä käy noin kun ajattelen sitä kaikkea kokonaisuutena, enkä keskity yksittäiseen tehtävään. Tottakai se alussa tuntuu siltä että tekemistä on ihan liikaa ja voi olla että kaikkea ei oikeasti päivässä ehdi vaikka tekisit 24/7, mutta voi auttaa kun listaa tehtävät ylös tärkeysjärjestykseen. Sitten otat YHDEN KERRALLAAN etkä mieti mitään muuta, keskityt vain siihen tärkeimpään tehtävään. Pidät tehtävien välissä pienen tauon ja keskityt ainoastaan käsillä olevaan. Ensimmäisen suorittamisesta loppuun sun aivot jo palkitsee itsensä ja seuraava on paljon helpompi aloittaa kun ensimmäinen.