Pakottaako mikään laki aikuista säilyttämään työtodistuksensa?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mutta kerjuulla on syytä olla nöyrä.
Eiväthän kauppojen edustoillä määkivätkään ole.
No ei pakota. Ihan voit tunkea omat työtodistukset vaikka sinne minne aurinko ei paista.
Ei tietenkään. Joskin työnhaku ilman niitä voi olla vaikeaa, ja silloin työkkäri voi jopa estää työttömyyskorvauksen maksamisen.
Ei se pakota edes säilyttämään henkilötodistuksia tai todistuksia koulutuksista vaan ne voi hukata mereen. Ei ole kuitenkaan syytä olettaa että valehtelisi.
Mä olin nuorena paskaduuneissa mut emmä niitä CV:seen laita. Jos joku ta kysyy niin vastaan että olin vapaaherra.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Joskin työnhaku ilman niitä voi olla vaikeaa, ja silloin työkkäri voi jopa estää työttömyyskorvauksen maksamisen.
Mihin lakiin perustuu? Luku ja momentti.
Ei pakota.
Itsellä yli 30 työtodistusta jemmassa. 90 laman aikaan tehtiin pätkätöitä, kukaan uusista työnantajista ei ole kyselly noiden perään tai kukaan muukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydyt sovituista tehtävistä työnhaussa (cv:n kirjoittaminen) -> karenssi.
Käsittääkseni jos ei ole CV:tä joudut työnhakukurssille jossa opetetaan tekemään CV. Karenssin uhalla tietysti. Jos et suostu saat karenssin mutta voit silti hakea toimeentulotukea.
Ei ole lakia, mutta jos haluat saada työttömyysetuutta, sinun pitää todistaa että sinulla on työhistoriaa tai koulutusta, jollain tavalla, voi olla että karenssin jälkeen etuutta saat ilman todistuksiakin, mutta esim ansiosidonnaista saadaksesi joku todiste työhistoriasta pitää olla. Samoin työnantajalla on oikeus vaatia sinua todistamaan, että sinulla on se tutkinto, minkä ole töitä hakiessasi ilmoittanut - jos et toimita todistuksia, se on pätevä peruste esim. purkaa työsopimus koeajalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin nuorena paskaduuneissa mut emmä niitä CV:seen laita. Jos joku ta kysyy niin vastaan että olin vapaaherra.
Rekry arvostaa tehtyä duunia enemmän kuin aateluuttasi.
Paskaduuneja ei ole. Sen sijaan aukot ja varsinkin pidemmät aukot mietityttävät ellei ole hyvää selitystä kuten opiskelu tai äitiysloma tai muu perhevapaa.
Ei pakota. Mutta jos niitä joskus tarvitaan, onhan ne hyvä olla tallessa. Työlästä hankkia noita jälkikäteen, etenkin vanhoja työtodistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lakia, mutta jos haluat saada työttömyysetuutta, sinun pitää todistaa että sinulla on työhistoriaa tai koulutusta, jollain tavalla, voi olla että karenssin jälkeen etuutta saat ilman todistuksiakin, mutta esim ansiosidonnaista saadaksesi joku todiste työhistoriasta pitää olla. Samoin työnantajalla on oikeus vaatia sinua todistamaan, että sinulla on se tutkinto, minkä ole töitä hakiessasi ilmoittanut - jos et toimita todistuksia, se on pätevä peruste esim. purkaa työsopimus koeajalla.
Mitä jos paperit ovat menneet hukkaan tai vaikka talo palanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni kouluista pitää toimittaa todistus pyydettäessä vielä 10 vuoden kuluttua. Myös työtodistuksia voi pyytää uutta. Kyllähän todistuksia häviää tulipaloissa, ja häviää muutenkin, se on ikävä tosiasia. Mutta en minä esim. peruskoulu- tai lukiotodistuksia ole vuosiin missään näyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydyt sovituista tehtävistä työnhaussa (cv:n kirjoittaminen) -> karenssi.
Sinäkin oletat suoraan että ollaan rahaa kerjäämässä. Kysymys kuului, että pakottaako mikään laki...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kysyt edellisestä (edellisistä) työpaikoista ja kouluista uudet todistukset, Brainiac.
Kun osa työstä on muiden ihmisten työtodistusten toimittamista, niin aika paljon niitä tuntuu palavan...
Mulla on kansiossa kaikki todistukset. Taitaa olla myös skannattuna koneella. On jo yli 4 vuotta kun niitä viimeksi tarvitsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta, 2. luku ja 2. momentti.
Lukua et kysynyt.
Ei. Mutta kerjuulla on syytä olla nöyrä.