Työmarkkinatuki ym. ja veronpalautus
Olen ollut työttömänä 2020 keväästä asti ja saanut sekä työmarkkinatukea että ttt:a ja toki lapsilisät, elatustuet ja asumistukea.
Olen aina elänyt siinä uskossa, että työttömyysetuudesta menee se 20% ja se siitä. Ei palautuksia tai muuta, koska enhän ole edes töissä. Ja siis tätä ennen Olen koko ikäni ollut töissä ja elänyt tässä mielikuvassa.
Nyt tuli vastaan muutama keskustelu, jossa jotkut kirjoittivat, että pitkäaikaistyötön (vuosia) saa myös veronpalautuksia. Olen täysin hämmentynyt. Voiko siis tuilla elävä ihminen, kuten minä, muka saada veronpalautuksia?
Älkää pilkatko. Ei vain oikeasti ole tullut tämä asia vastaan. Tänä vuonna sain palautuksia, mutta olinkin alkukevään töissä isoilla prosenteilla, joten en asiaa edes ihmetellyt.
Kommentit (26)
AP
Verotus toimii siten, että tuloihin tehdään erilaisia vähennyksiä.
Kun olet töissä, on sinulla useita vähennyksiä verrattuna siihen että saat tulosi etuuksina.
Etuuksiin ei ennen kohdistunut mitään vähennyksiä, mutta reilu 10 vuotta sitten kun vihreät olivat hallituksessa ja Tarja Cronberg oli puheenjohtajana, vihreät saivat läpi lakimuutoksen että perusvähennys tulee myös etuuksiin.
Nykyinen hallitus on muiden hyvien lakimuutosten ohella nostanut perusvähennystä, joka tietysti sitten keventää etuuksia saavien verotusta.
Kun ihminen jää työttömäksi tai pääsee töihin, pitää aina käydä omaverossa tekemässä verokortti uusilla tiedoilla. Kaikki siihen astiset tulot tulee suoraan tulorekisteristä, pitää vaan itse sitten arvioida paljonko palkkaa ja etuuksia tulee loppuvuonna lisää. Ja aina pitää laittaa siihen etuuteen että mikä taho on maksaja, niin sinne maksajalle menee oikea veroprosentti automaattisesti, esim. kelaan tai vaikka PAMin työttömyyskassalle.
Jos et tee muutoksia verokortillesi kun tulot vaihtelee, niin varmasti tulee joko mätkyjä tai palautusta. Siitä pitää aina itse pitää huoli että verotus menee oikein.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä osannut käyttää.. sain prosentiksi 0 ja lisäprosentiksi 26. Kun en saanut sinne merkittyä muuta kuin ne työmarkkinatuet jota olen tänä vuonna saanut eli alta 10000e
Et saanut merkittyä? Miksi et? Mitä muita tuloja sulla oli siellä merkittynä valmiiksi? Mitä veroja olet tänä vuonna jo maksanut? Mitä vähennyksiä sulla siellä oli merkittynä?
Ei voi mitenkään olla 0% jos sun ainoat tulot tänä vuonna on etuuksia jotka on verollisia.
No, kyllähän siitä on mahdollista saada veronpalautuksia siinä kuin mistä tahansa verollisesta 'tulosta'.
Ja miksiköhän se on sinusta väärin, että työmarkkinatuesta tai ansiosidonnaisesta saa veronpalautuksia?
Toisaalta jos nyt joku työmarkkinatuella saisi töitä, niin hänellä olisi kyllä aika pieni veroprosentti korttiin merkitty, jos työttömyys olisi jatkunut pitkään... Näin loppuvuodesta kannattaisi jättää muuttamatta ja nauttia hyvistä netoista.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä ollessa tuli kieltämättä aika muhkeat veronpalautukset joka vuosi.
Ai jaa, sulla on varmaan sitten ollut muhkeat vähennyksetkin, sillä ei niistä työmarkinatuista vaikka koko vuoden niitä saisi, muutamaa satasta enempää veronpalautuksia tule kenellekään.
Ja huom. ansiotuloilla ollessakin veronpalautuksia voi kertyä muutaman tonnin verran.... jos voi sitten kertyä lisäverojakin... Ennen vanhaan oikein kehuskeltiin keskenään että kuka sai eniten palautuksia tai mätkyjä... Sinänsä outoa, kun kummankin osalta isot summat voisi välttää hakemalla muutosta pidätysprosenttiin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä osannut käyttää.. sain prosentiksi 0 ja lisäprosentiksi 26. Kun en saanut sinne merkittyä muuta kuin ne työmarkkinatuet jota olen tänä vuonna saanut eli alta 10000e
Et saanut merkittyä? Miksi et? Mitä muita tuloja sulla oli siellä merkittynä valmiiksi? Mitä veroja olet tänä vuonna jo maksanut? Mitä vähennyksiä sulla siellä oli merkittynä?
Ei voi mitenkään olla 0% jos sun ainoat tulot tänä vuonna on etuuksia jotka on verollisia.
ei se näköjään osaa ilmoittaa, euromääräisen antaa mutta ei prosenttia
Perusvähennys tulee nykyään myös etuuksiin. Siksi yleensä se prosentti ei ole enää se 20% jos ei kunnassa ole ihan huippukorkea verotus.