Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehellinen mielipiteesi: Vauva 9 kk ikäisenä hoitoon

Vierailija
18.03.2015 |

Kumpikaan vanhemmista ei jää vauvaa hoitamaan vaan käyvät töissä. Vauva menee siis täysin ulkopuoliseen hoitoon. Molemmilla vanhemmilla hyväpalkkaiset työt ja muutenkin hyvä taloudellinen tilanne eli raha ei olisi este kotiinjäämiselle. Uran luominen on vanhemmille tärkeää ja siksi ovat valmiita laittamaan vauvan noin aikaisin hoitoon. 

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jatkuu opiskelut kun vauva on 9kk joten hän joutuu silloin päivähoitoon. Sydän särkyy ja pelottaa jo valmiiksi. En haluaisi, mutta pakko jatkaa koulua turvatun tulevaisuuden takia.

Vierailija
22/33 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintymyssuhde häiriintyy jos ensisijainen hoitaja vaihtuu lapsella alle vuoden ikäisellä. Että päätelkää siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka olette olleet kotona vuosia, kuinka olette hoitaneet eläketurvanne? 

Miten työpaikka, oletteko päässeet takaisin työhön helposti, edenneet?

Vierailija
24/33 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en laittaisi, en pystyisi! Mutta se mitä muut tekevät on aaaivan sama mulle.

Vierailija
25/33 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
26/33 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:48"]

Nykytrendi lastensuojelussa on, että yhä enemmän lapsia otetaan huostaan perheistä, joissa on uraatekevät hyvätuloiset ja hyvän koulutuksen saaneet vanhemmat ja jotka edellyttävät lapsiltaan suurempaa itsenäistä pärjäämistä mihin heillä on kehitykselliset edellytykset. Hoidon aloittaminen 9 kk iässä ei välttämättä johda lapsen kehityksessä mihinkään riskiin, jos hoito on sensitiivistä ja laadukasta ja päivät lyhyitä, mutta jos hoiva ei ole laadukasta - mitä se ikävä kyllä ei läheskään aina ole - niin silloin päivähoidolla on erityisesti noin pienen lapsen kohdalla oikeasti vaara vaikuttaa negatiivisesti lapsen kehitykseen ja hyvinvointiin. Siis aiheuttaa lapselle kehityshäiriöitä tunnekehitykseen ja perusturvallisuuden tunteeseen. Tällä hetkellä sosio-emotionaaliset häiriöt ovat yleisimpiä lapsen kehityksen häiriöitä päivähoidossa olevilla lapsilla ja niihin tarvitaan eniten tehostettua tai erityistä tukea päivähoidossa. 

[/quote] ei riitä sylit, sijaisia on, hoitajat vaihtuu, paras on oman äidin syli

Vierailija
27/33 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa niiden lasten puolesta, ettei vanhemmat ole aidosti kiinnostuneita heidän kanssaan olemisesta.

"Jollain ne lainatkin pitää maksaa" Kyllä, mutta mitäs jos niitä olisi muutaman kuukauden maksamatta, pankki kyllä joustaa. Tai mitäs jos muutamaksi kuukaudeksi tipauttaisi elintasoaan, kyllä ne lainat yhdenkin ihmisen palkalla saa maksettua. Mitäs jos jättäisi parin viikon ulkomaanmatkan väliin yhtenä vuonna ja laittaisi ne rahat lapsen kanssa olemiseen. Tai jos ei vaihtaisikaan uutta autoa?

On vaan niin vitun tärkeetä olla palkansaaja ja olla töissä. Ja kun ei nyt mikään mahtava uranluonti ole kyseessä, tai se että tipahtaisi täysin kärryiltä työstään jos sieltä on parikin vuotta pois, en vain käsitä.

Ja jos lasten hoitopäivät päiväkodissa olisi edes jotenkin kohtuullisen mittaisia, mutta 10 tuntia päivässä on ihan helvetisti. Sit sieltä töistä, minne väkisin on ollut tungettava, ollaan kuitenkin pois vähän väliä jonkun räkätaudin tai korvatulehduksen takia, aina ei lääkitsemällä saa lastaan näyttämään terveeltä.

Voi elämä että alkoi ottaa päähän.

Vierailija
28/33 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, mulla OLISI ihan sama tilanne, mutta PÄÄTIN laittaa vauvan etusijalle, en opintoja, joten tulen valmistumaan vuoden-kaksi suunniteltua myöhemmin. Viivästyy juu työllistyminen, asuntolainan ottaminen, tienaaminen..pitenee kädestä suuhun eläminen, vuokralla asuminen, tarkka budjetointi kauppareissuilla jne, mutta päätin priorisoida ja asettaa vauvan tarpeet omien edelle. Ei se vauvaa/lasta kiinnosta onko asunto oma vai vuokralla, onko vaatteet kaupasta vai kirppikseltä. Uskon, että tämä lyhyt hetki minkä voi viettää lapsen kanssa on huomattavasti arvokkaampaa, kuin mikään maallinen mammona, mutta kukin tyylillään toki..

Vierailija
29/33 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne on noin niin kuin ap aloituksessa sanoi, niin rehellinen mielipiteeni on että en ymmärrä miksi. 9 kk ikäinen on vielä vauva ja kovin riippuvainen vanhemmistaan. Ideaalitilanne olisi se, että lapsi osaa kävellä, syödä itse ja kommunikoidakin jo ainakin auttavasti ennen hoitoon vientiä. Eli 1,5-vuotiaana aikaisintaan.

En itsekään mitenkään kykenisi olemaan 3 vuotta kotona yhden lapsen takia (siis jossei syntyisi toista heti perään), mutta mielestäni ei suuren suuri uhraus olisi tuon 9 kk päälle olla vielä toiset 9 kk kotona. Se on todella lyhyt aika. Päivät täyttyy tekemisestä helposti jos niin tahtoo, neljän seinän sisällä ei kannata kököttää. Moni kun vie jo vauvana hoitoon vain siksi kun ei oma pää enää kestä olla kotona.

Vierailija
30/33 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintymyssuhde ei välttämättä häiriinny, jos lapsella on ylipäätään turvallinen kiintymyssuhdetyyli jo valmiiksi. Joka kolmannella vauvalla ei ole. Kiintymyssuhde ja perusturvallisuus vaarantuu, jos hoiva ei ole sensitiivistä ja lapsen hoitopäivät ovat liian pitkiä, eikä hoitopäivän aikana tueta lapsen ja vanhemman välistä kiintymyssuhdetta. Monissa päiväkodeissa tämä osataan, on sensitiivistä ja lapsen tunnetarpeisiin vastaavaa hoivaa ja hoivakäytäntöjä. Sitten on ne paikat, joissa henkilökunnalla ei ole tätä osaamista - kaikissa päiväkodeissa ei ole lastentarhnaopettajia tai koulutettuja taitavia lastenhoitajia pienten ryhmissä, tai sitten jostain syystä lapsen tarpeista lähtevä hoito ei toteudu. Fakta joka tapauksessa on,  että pienten ryhmät ovat tällä hetkellä liian suuria, lapsia on liikaa aikuisiin nähden, jotta kaikille hoivaava syli ja huomio olisi koko aikaa heti saatavilla. Se millainen vaikutus päivähoidolla on lapsen turvallisuudentunteeseen ja kiintymyssuhteeseen määräytyy pitkälti sen mukaan miten lapsi on siihen asti kehittynyt ja millaista hänen saamansa päivähoito on laadultaan, millaiset ihmiset häntä hoitavat ja millaisessa ympäristössä. Pienille suositellaankin perhepäivähoitoa pienessä lapsiryhmässä yhden tutun hoitajan ryhmässä.  

Vierailija
31/33 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:59"]

[/quote]

Sen sijaan, että alapeukuttaa, voisi tietysti myös vastata.

Vierailija
32/33 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:59"]

[/quote]

Sen sijaan, että alapeukuttaa, voisi tietysti myös vastata.

[/quote]

Vanhin lapsista meni hoitoon tasan 2-vuotiaana, jonka jälkeen itse aloitin opiskelut. Nuorempi lapsista meni hoitoon 3-vuotiaana, minä olin 1,5v kotona ja mies oli 1,5v kotona. Aloitin siis työt kun nuorempi oli 1,5-vuotias. En ole nähnyt mitään syytä olla huolissaan eläkkeistä, sitä tuskin olisi edes kertynyt kun en ollut kovinkaan vanha. Työssä olen edennyt tehokkaasti, olen saanut vastuuta vuosien myötä paljonkin. Ovat ehkä huomanneet, että minä olen töissä 100%, enkä kotona korvatulehduskierteen kanssa.

Ei se, ettei vie lastaan 9kk:n ikäisenä hoitoon, tarkoita sitä, että eläkkeet kusee ja uraa ei saa.

Jos lapseton ehtii olemaan työelämässä 40v, pari lasta hankkinut nainen ehtii tehdä töitä 38,5v ja näiden lasten isä 38,5v, jos lapsia hoitaisi puolet pidempään kotona, kuin sen 9kk. Aika vähäinen muutos.

Vierailija
33/33 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetään pitää lapset tärkeinä, ne on niin hetken pieniä ja tarvitsevia, kaksi vuotta olisi hyvä olla kotona, vain kaksi vuotta! kun lapsi puhuu eikä jää jalkoihin on hyvä aika aloittaa hoito jos on pakko! Ltona en ymmärrä vaikka kuin olen yrittänyt äitejä jotka ovat vauvan kanssa kotona ja pitävät 2 vuotiasta sisarusta 8h päivässä 25 lapsen ryhmässä. Lapsi ei saa sieltä mitään mikä olisi tärkeämpää kuin tutustua, kiintyä perheeseen, äitiin ja sisarukseen. Jonkun pitäisi tutkia mitä tällainen hylkääminen lapselle aiheuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi