Lukeako 1000 kirjaa englanniksi, vai opiskellako englannin kanditutkinto?
Ylioppilaskirjoituksissa englannin arvosanani oli L ja lukion jälkeen olen asunut muutaman vuoden Australiassa. Nyt haluaisin parantaa kielitaitoani ja suunnitelmani oli hakea yliopistoon opiskelemaan englantia. Samaan aikaan olen aloittelemassa 1000- kirjan lukuprojektia, ja tuttuni totesi tähän, että jos aion lukea englanniksi, saavutan todennäköisesti paremman kielitaidon tuolla kirjaprojektilla.
Mitä te veikkaisitte? Kumpi tuottaisi parempia tuloksia näillä lähtökohdilla? Entä jos opiskelisin myös maisterin?
Kommentit (16)
Lisään vielä, että alan tässä kirjoittamaan toisen alan gradua, en siis ole skippaamassa yliopistoa. Ainoastaan kielitaidon päivittämisestä kyse. :) -ap
Kysymys lähinnä kai siitä haluatko päätyä enkun opeksi vai et.
Vierailija kirjoitti:
Opettaminen ei kiinnosta, kirjoittamista sen sijaan oletan tulevien töideni sisältävän paljon. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaminen ei kiinnosta, kirjoittamista sen sijaan oletan tulevien töideni sisältävän paljon. -ap
Kirjojen lukeminen, ehdottomasti! Kunhan ovat hyvin monipuolisesti eri elämän osa-alueilta, sellaisistakin mitkä kiinnostavat sinua vähemmän.
Toki, jos sinua erityisesti kiinnostaa kieli historiallisesta perspektiivistä, tyyliin Shakespeare ja Beowulf, niin niiden analysoinnissa yliopiston tunneista iso apu.
T. Englannin maisteri
Miksi opiskelisit pelkän kandin? Missä maassa? Mieti työllistymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjojen lukeminen, ehdottomasti! Kunhan ovat hyvin monipuolisesti eri elämän osa-alueilta, sellaisistakin mitkä kiinnostavat sinua vähemmän.
Toki, jos sinua erityisesti kiinnostaa kieli historiallisesta perspektiivistä, tyyliin Shakespeare ja Beowulf, niin niiden analysoinnissa yliopiston tunneista iso apu.
T. Englannin maisteri
Tarkoitus olisi lukea läpi tämä lista:
https://www.theguardian.com/books/2009/jan/23/bestbooks-fiction
eli hyvin monipuolista. :) Lisäksi opiskelen yhteiskuntatieteitä ja filosofiaa, joten tulee luettua paljon myös tieteellisiä tekstejä englanniksi. Kiitos vastauksesta! -ap
Minä lukisin. Se on kuitenkin enemmän rentouttavaa hauskanpitoa kuin opiskelua ja kielitaito karttuu kuin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelisit pelkän kandin? Missä maassa? Mieti työllistymistä.
Olen muuttamassa ulkomaille ja tuleviin työtehtäviini tulee varmasti tarvitsemaan hyvää kielitaitoa. Olen kiinnostunut kirjoittamisesta, joten hyvän kielitaidon saavuttaminen kiinnostaa erityisesti siltä kannalta. Opiskelen siis yhteiskuntatieteitä ja töitä haen tällä tutkinnolla, en siis kielten tutkinnolla vaikka sellaisen suorittaisinkin. Maisteria en ehdi kielistä suorittaa, sillä muutto on todennäköisesti edessä sen verran pian.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Lukemalla ei opi puhumaan.
Puhuminen sujuu kyllä, kuten taisin aloituksessa mainita olen asunut muutaman vuoden ulkomailla. :)
-ap
On ihmisiä, jotka asuvat koko ikänsä englanninkielisessä maassa, mutta puhuvat silti ihan miten sattuu. Kaikki riippuu siitä, miten hyvä kielipää sinulla on ja miten hyvin huomaat omat virheesi.
Jos luet tuhat romaania, kukaan ei korjaa virheitäsi tai valvo kehittymistäsi. Kandiksi ja maisteriksi et pääse, jollei kielitaitosi ole kandin ja maisterin tasoa. Päättele itse; ei kumpikaan vaihtoehto huono ole.
t. Maisteri, kääntäjä ja aikuiskouluttaja vuodesta 1994 lähtien
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä, jotka asuvat koko ikänsä englanninkielisessä maassa, mutta puhuvat silti ihan miten sattuu. Kaikki riippuu siitä, miten hyvä kielipää sinulla on ja miten hyvin huomaat omat virheesi.
Jos luet tuhat romaania, kukaan ei korjaa virheitäsi tai valvo kehittymistäsi. Kandiksi ja maisteriksi et pääse, jollei kielitaitosi ole kandin ja maisterin tasoa. Päättele itse; ei kumpikaan vaihtoehto huono ole.
t. Maisteri, kääntäjä ja aikuiskouluttaja vuodesta 1994 lähtien
Totta, hyviä pointteja. -ap
Mun mielestä sulla on täysin väärä lähestymistapa. Ei ole mitään maagista numeroa kuten 1000 kirjaa joka antaa sulle jonkun maagisen päämäärän kuten hyvän kielitaidon. Keskity mieluummin prosessiin äläkä lopputulokseen. Lue kiinnostavia ja sivistäviä juttuja englanniksi niin kehityt. Ei siinä sen kummempaa. Mutta kyllä siellä yliopistossa oppii paljon kaikenlaista mitä et olisi tullut ajatelleeksi. Et tällä hetkellä voi tietää mistä jäät paitsi. Siellä oppii myös fonetiikkaa ja fonologiaa, ääntämistä, kielen historiaa, akateemista kirjoittamista, kielioppia (aivan eri tasolla kuin lukion kielioppijutut) jne. Mutta en tiedä olisiko sinun tapauksessasi parasta ajankäyttöä mennä yliopistoon englannin takia, kun sinulla on jo toisen alan tutkinto kohta taskussa.
1000 kirjaa