Sain kutsun hautajaisiin!
Siis mieheni on maalta, Pohjanmaalta. Nyt hänen tätinsä sitten kuoli ja meillekin tuli kutsu hautajaisiin. En kestä! Siellä on ainakin sata körttiä ja papit sun muut. Lauletaan virsiä ja kahvitellaan. Ruoka on tietysti jonkun paikkakunnan pitokokin valmistamaa - eli laatikoita ja karjalanpaistia ja sen sellaista.
Itse olen akateeminen ja ateisti, en oikein jaksaisi noita tekopyhiä uskovaistapoja ja niitä miehen kouluttamattomia maalaissukulaisia. Mistä niiden kanssa oikein pitäisi jutella? Jostain lehmistä, sioista ja viljelystä? Entä pitäisikö minun kertoa papille, etten vakaumukseni vuoksi voi laulaa niitä virsiä ja en muutenkaan oikein hyväksy noita taikauskoisia ja takapajuisia rituaaleja, joita normaaliin surutyöhön vieläkin liittyy?
Tuo edesmennyt täti oli mieheni kummi, joten mieheni mielestä hänen täytyy osallistua hautajaisiin. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, ettei kummius nykyään enää ole mikään syy sinänsä osallistua niinkin kaukaisen sukulaisen hautajaisiin. Varsinkin, kun miehenikin on nykyään kirkosta eronnut ja se kummius on kai siten rauennut.
En haluaisi osallistua, mutta mieheni, ja varsinkin hänen vanhempansa, haluavat minut mukaan. En ymmärrä, miksi se on niin tärkeää? Varsinkin kun matkakin on niin pitkä, eikä siellä olisi tarjolla edes sellaista ruokaa, jota vegaanina voisin syödä.
Olen rv 26 ja hautajaiset ovat tämän kuun vaihteessa, viikonloppuna. Vosinko käyttää tekosyynä raskauttani? Onhan ajomatka pitkä ja mahdollisuus esim. veritulppaan tuollaisen autossa istumisen takia kasvaa?
Mitä mieltä?
Kommentit (51)
Olen ollut aika monissa hautajaisissa Pohjanmaalla eikä ole ollut tuollaista kun aloittaja kuvaili.
No nytkö tuli se kutsu wt-hautajaisiin?
Meilläpäin ei kyllä karjalanpaistia syödä. t. Ilmajoki
Jos menet, et selittele vakaumustasi kenellekään vaan olet hiljaa ja laulamatta, se riittää. Sinut halutaan mukaan miehesi vaimona ja hänen tuekseen. Hautajaisissa kunnioitetaan hänen sukulaisensa muistoa, sinä et ole keskipiste.
Jos et lähde, voit pitää raskauttasi tekosyynä, esim. lääkäri kielsi pitkään istumisen paikallaan. Raskausongelmat riittävät syyksi, enempää ei tarvitse selitellä ja kerro se miehellesikin ohjeeksi tuleviin uteluihin.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:55"]
Meilläpäin ei kyllä karjalanpaistia syödä. t. Ilmajoki
[/quote]
Miksei hyvä ruoka teille maistu?
Tässä maailmassa on sellainenkin käsite kuin "hyvät tavat". Niiden vuoksi aikuisen pitäisy pystyä osallistumaan tilaisuuksiin, jotka eivät aina miellytä.
Ota positiivisesti. Mene peijaisiin ja katsele ja kuuntele mitä siellä tapahtuu. Tiedätpähän sitten mitä et ainakaan halua olla. Aina sieltä jotain voi oppia. Jopa körteistä voi löytyä hyviä tyyppejä, joihin on mukava tutustua. Toisaalta osoitat läsnäolollasi miehesi suvulle kunnioitusta, sen että hyväksyt heidät ainakin muodollisesti. Sisintäsihän he eivät tiedä. Tämä "kunnioitus" voi sitten osoittautua hyödylliseksi jossain toisessa yhteydessä, kenties jopa omassa parisuhteessasi.
Hyvästä syystä voit toki jäädä pois. Mutta muista, valheella on lyhyet jäljet. Valheilla on tapana paljastua ennemmin tai myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:44"]Provohan tämä on mutta ei, sun ei ole pakko osallistua. Itsekään en tuu osallistumaan mihinkään miehen puolen hautajaisiin.
Ps: hautajaisiin ei kutsuta :D
[/quote]
Kahvitteluun kutsutaan, kirkkoon voi kaikki tulla
Mä taas oon sitä mieltä, että täti on sen verran läheinen sukulainen, että sinne voisi ihan hyvin mennä - varsinkin kun kerta oli kummi. Eli siis tottakai nyt ainakin sun mies menee ja menisin itsekin mukaan vastaavassa tilanteessa.
Joko olet provo tai hyvin nuori vielä. Veikkaan edellistä, sillä akateemiset kaupunkilaiset osannevat sen verran ihan tavanomaista small takia, ettei tarvitse murehtia kuinka selviytyy lyhyistä rupatteluista parin tunnin ajan hautajaisissa. Siltä varalta että olet tosissasi, huolinet muutaman neuvon tällaiselta 45 vuotiaalta umpikalloateistilta ;)
Ensinnäkin, hautajaisiin sinun ei tarvitse osallistua. Tosin suosittelen osallistumaan, koska miehesi sitä toivoo. Tämä ei ole uskonnollinen kysymys, vaan kyse on oman puolisonsa huomioonottamisesta.
Hautajaiset ovat verrattain lyhyt tilaisuus yleensä. Siellä ei yöhön saakka bailata ja ohjelma on usein sellainen että muiden vieraiden kanssa ei kovin syvällisiä tarvitse jutella jollei halua. Riittää että käytte siunaustilaisuudessa ja olette muistotilaisuudessa aterian ja mahdollisen puheen ja adressienluvun ajan. Sinä aikana tuskin muuta tarvitsee puhua kuin että onpas kevät aikaisessa tänä vuonna. Tärkein asia mitä vainajan lähiomaisille voit sanoa, on vilpitön osanottosi heidän suruunsa. Siihen kai kuitenkin kykenet?
Papille et kerro omista vakaumuksistasi mitään. Etkä muillekaan hautajaisvieraille. Kukaan ei sinulta tule kyselemään mikset laula virsiä tai ristinyt käsiäsi rukouksen aikana. Kukaan ei hautajaisissa tuollaisia juttuja edes kyttää ja niillä ihmisillä on siinä tilaisuudessa paljon suurempiakin murheita kuin jonkun satunnaisen naisen virsien laulamattomuus. Eivät kaikki uskovaisetkaan ääneen laula.
Ruokapuoleen en viitsi ottaa kantaa. Mikäli hautajaisissa on ruokatarjoilu, uskoisin sieltä löytyvän jotain sinullekin sopivaa. Ja jollei löydy, et tule nälkään nääntymään niin lyhyen ajan puitteissa. Sinun ei ole pakko hautajaisissa syödä. Tuskin kukaan siitäkään mitään kyselisi ja jos kysyisikin, voit sanoa ettet ole nälkäinen. Vegaanisen ruuan puuttumisesta ei sellaisessa tilaisuudessa kuitenkaan ole soveliasta alkaa valittamaan.
Olet kyllä kylmä ihminen! Miehelläsi on varmasti jotain lapsuusmuistoja tädistään ja siksi hän haluaa osallistua hautajaisiin SINUN kanssasi.
Oletko ymmärtänyt edes esittää osanottosi vainajan läheisille?
Ja kun kerta oikein akateeminen olet, niin kyllä sinun pitäisi pystyä käyttäytymään tuollaisessa tilaisuudessa, vaikket nyt virsiä veisaisikaan. Ole vaikka hiljaa. Ei sitä kukaan hautajaisissa ihmettele.
Älä tee itsestäsi enää yhtään enempää draamakuningatarta (kuin jo nyt olet).
Myös mun miehen suvussa on tapana pitää oikein spektaakkelihautajaisia. Ja olen miehelleni ilmoittanut etten aio niihin osallistua.
Joo, en saa vapaapäivää appiukon serkun vaimon hautajaisia varten, enkä aio käyttää lomapäiviäni.