Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain kutsun hautajaisiin!

Vierailija
18.03.2015 |

Siis mieheni on maalta, Pohjanmaalta. Nyt hänen tätinsä sitten kuoli ja meillekin tuli kutsu hautajaisiin. En kestä! Siellä on ainakin sata körttiä ja papit sun muut. Lauletaan virsiä ja kahvitellaan. Ruoka on tietysti jonkun paikkakunnan pitokokin valmistamaa - eli laatikoita ja karjalanpaistia ja sen sellaista.

Itse olen akateeminen ja ateisti, en oikein jaksaisi noita tekopyhiä uskovaistapoja ja niitä miehen kouluttamattomia maalaissukulaisia. Mistä niiden kanssa oikein pitäisi jutella? Jostain lehmistä, sioista ja viljelystä? Entä pitäisikö minun kertoa papille, etten vakaumukseni vuoksi voi laulaa niitä virsiä ja en muutenkaan oikein hyväksy noita  taikauskoisia ja takapajuisia rituaaleja, joita normaaliin surutyöhön vieläkin liittyy?

Tuo edesmennyt täti oli mieheni kummi, joten mieheni mielestä hänen täytyy osallistua hautajaisiin.  Itse olen kuitenkin sitä mieltä, ettei kummius nykyään enää ole mikään syy sinänsä osallistua niinkin kaukaisen sukulaisen hautajaisiin. Varsinkin, kun miehenikin on nykyään kirkosta eronnut ja se kummius on kai siten rauennut.

En haluaisi osallistua, mutta mieheni, ja varsinkin hänen vanhempansa, haluavat minut mukaan. En ymmärrä, miksi se on niin tärkeää? Varsinkin kun matkakin on niin pitkä, eikä siellä olisi tarjolla edes sellaista ruokaa, jota vegaanina voisin syödä.

Olen rv 26 ja hautajaiset ovat tämän kuun vaihteessa, viikonloppuna. Vosinko käyttää tekosyynä raskauttani? Onhan ajomatka pitkä ja mahdollisuus esim. veritulppaan  tuollaisen autossa istumisen takia kasvaa?

Mitä mieltä?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehesi kummitäti mahdollisesti varakas ja lapseton? Onko testamentti tehty?

Kiinnostuneena jään odottelemaan josko tästä nyt jotain perintötarinaa saat aikaiseksi.

Vierailija
22/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottoni AP:n miehelle... kaikin tavoin...:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin noi suku juhlat on hankalia kun niissä ei oteta huomioon meitä vegaaneja ja ateisteja.

Vierailija
24/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 14:06"]

Mustakin noi suku juhlat on hankalia kun niissä ei oteta huomioon meitä vegaaneja ja ateisteja.

[/quote]

Niin,ihmiset on niin itsekkäitä kun keskittyvät esimerkiksi hautajaisissa suremaan vainajaa eivätkä pohtimaan vieraiden uskonnollisia vakaumuksia,sietäisivät hävetä.

Vierailija
25/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 14:31"]

[/quote]

Niin,ihmiset on niin itsekkäitä kun keskittyvät esimerkiksi hautajaisissa suremaan vainajaa eivätkä pohtimaan vieraiden uskonnollisia vakaumuksia,sietäisivät hävetä.

[/quote]

Ei siinä ole mitään itsekästä, ettei pidä muinaisten paimentolaisten jumalan palvomista tarpeellisena. Kun melkein kaikki on nykyjään uskonnottomia niin voitaisiin luopua kyllä noista turhista kirkko rituaaleista. Tuskin kukaan jää kaipaamaan niitä saarnoja ja virsiä. Voisi ihan hyvin olla vain joku muisto juhla jossa laulettaisiin vaikka jotain kuolleen mieli kappaleita. Jos vaikka tykkäsi eläissään rokista niin miksi pitäisi sitten kuollessaan kuunnella jotain laahaavia virsiä? Ne uskovaiset voisivat olla keskenään kirkossa muistelemassa kuollutta jos niin tahtovat ja muut olisivat vaikkapa kotona juhlimassa.

Vierailija
26/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistys ja tapakasvatus ei ole tähän "akateemikkoon" yltänyt. Voi nolous, mitä ihmiset kirjoittelevatkin!

Ainoa hyvä asia tässä on se, että sinulla on mitä mainioin tekosyy pysyä poissa nolaamasta itseäsi hautajaisissa, olet nyt niin raskauden heikentämä, että et mitenkään kykene automatkailuun. Parempi, jos miehesi saa osallistua hautajaisiin ilman sinua, ei mene hänen aikansa siihen, että yrittää estää sinua nolaamasta häntäkin sukulaisten silmissä.

Vierailija
27/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:28"]

Olet kyllä kylmä ihminen! Miehelläsi on varmasti jotain lapsuusmuistoja tädistään ja siksi hän haluaa osallistua hautajaisiin SINUN kanssasi.

Oletko ymmärtänyt edes esittää osanottosi vainajan läheisille?

Ja kun kerta oikein akateeminen olet, niin kyllä sinun pitäisi pystyä käyttäytymään tuollaisessa tilaisuudessa, vaikket nyt virsiä veisaisikaan. Ole vaikka hiljaa. Ei sitä kukaan hautajaisissa ihmettele.

Älä tee itsestäsi enää yhtään enempää draamakuningatarta (kuin jo nyt olet). [/quote]

Hyvä myös muistaa, että elämässä on asioita, joita kunnioitetaan. Kuolema on meillä jokaisella edessä, ja ellei ihminen sen äärellä osaa hiljentyä, niin ei sitten osaa eikä opikaan kuin kiven ja kannon kautta. Syntymä on siellä ilon (toivottavasti) päässä, ja ap:lle onnea matkaan.

Ehkä mietit vielä kerran ihan aikuisten oikeesti?

Kummiudesta: ei se minnekään katoa vaikka kirkosta erosittekin.

Vaikka Pohjanmaallakin (evakkojen tuomana) voi olla karjalanpaistia, niin kai sen verran osaat käyttäytyä, että otat syötäväksi sen mitä voit syödä. Vaikka kertoa etukäteen ruokarajoitteista, kyllä sen akateemikko osaa hoitaa.

Jos kristilliset hautajaiset inhottavat oikein ylenpalttisesti, niin sitten pysy pois. Toivottavasti sydämestäsi löytyy riittävästi sivistystä ja lämpöä myös miehellesi ja lapsillesi.

Vierailija
28/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 14:31"]

[/quote]

[/quote]

Ei siinä ole mitään itsekästä, ettei pidä muinaisten paimentolaisten jumalan palvomista tarpeellisena. Kun melkein kaikki on nykyjään uskonnottomia niin voitaisiin luopua kyllä noista turhista kirkko rituaaleista. Tuskin kukaan jää kaipaamaan niitä saarnoja ja virsiä. Voisi ihan hyvin olla vain joku muisto juhla jossa laulettaisiin vaikka jotain kuolleen mieli kappaleita. Jos vaikka tykkäsi eläissään rokista niin miksi pitäisi sitten kuollessaan kuunnella jotain laahaavia virsiä? Ne uskovaiset voisivat olla keskenään kirkossa muistelemassa kuollutta jos niin tahtovat ja muut olisivat vaikkapa kotona juhlimassa.

[/quote]

Sinä ja muut fanaattisesti uskontoa vastustavat voitte toki järjestää rokkihautajaisia ihan rauhassa,mutta yrittäkää silti suvaita myös perinteisten arvojen kannattajia. Ei kai hautajaisissa jätetä virsien laulamista siltä varalta että joku vieraista kammoaa uskontoa,kyllä se jolla on ongelma virsien kanssa jää pois hautajaisista.Koska kirkoille on vielä käyttöä(häät,hautajaiset,ristiäiset)selvästikään "kaikki" eivät ole kaltaisiasi uskonnonvastustajia. Onneksi jokainen voi järjestää omat sukujuhlansa juuri sellaisiksi kuin haluaa,eikä toisaalta ole pakko osallistua mihinkään. AP:kin voi ilmoittaa miehen suvulle,että uskonnolliset hautajaiset loukkaavat hänen ateismivakaumustaan ja siksi ei voi osallistua.

Vierailija
29/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:35"]

Siis mieheni on maalta, Pohjanmaalta. Nyt hänen tätinsä sitten kuoli ja meillekin tuli kutsu hautajaisiin. En kestä! Siellä on ainakin sata körttiä ja papit sun muut. Lauletaan virsiä ja kahvitellaan. Ruoka on tietysti jonkun paikkakunnan pitokokin valmistamaa - eli laatikoita ja karjalanpaistia ja sen sellaista.

Itse olen akateeminen ja ateisti, en oikein jaksaisi noita tekopyhiä uskovaistapoja ja niitä miehen kouluttamattomia maalaissukulaisia. Mistä niiden kanssa oikein pitäisi jutella? Jostain lehmistä, sioista ja viljelystä? Entä pitäisikö minun kertoa papille, etten vakaumukseni vuoksi voi laulaa niitä virsiä ja en muutenkaan oikein hyväksy noita  taikauskoisia ja takapajuisia rituaaleja, joita normaaliin surutyöhön vieläkin liittyy?

Tuo edesmennyt täti oli mieheni kummi, joten mieheni mielestä hänen täytyy osallistua hautajaisiin.  Itse olen kuitenkin sitä mieltä, ettei kummius nykyään enää ole mikään syy sinänsä osallistua niinkin kaukaisen sukulaisen hautajaisiin. Varsinkin, kun miehenikin on nykyään kirkosta eronnut ja se kummius on kai siten rauennut.

En haluaisi osallistua, mutta mieheni, ja varsinkin hänen vanhempansa, haluavat minut mukaan. En ymmärrä, miksi se on niin tärkeää? Varsinkin kun matkakin on niin pitkä, eikä siellä olisi tarjolla edes sellaista ruokaa, jota vegaanina voisin syödä.

Olen rv 26 ja hautajaiset ovat tämän kuun vaihteessa, viikonloppuna. Vosinko käyttää tekosyynä raskauttani? Onhan ajomatka pitkä ja mahdollisuus esim. veritulppaan  tuollaisen autossa istumisen takia kasvaa?

Mitä mieltä?

[/quote]

Mitä mä just luin? Voiko tällaisia tyyppejä olla olemassa? Minä-minä-minä-minä ja minun akateemisuuteni, ateismini, vegaaniuteni, raskauteni ja mielipiteeni. Huhhuh!

Vierailija
30/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika köyhä on sinun sivistyksesi, vaikka koulutuksesi olisi akateeminen. Tai sitten sinä olet todella nuori, ja 'akateemisuutesi' tarkoittaa sitä, että luet yliopiston pääsykokeisiin.

Sivistyneempi kansalainen osaisi kyllä käyttäytyä vaikka vieraan uskonnon ja kulttuurin edustajan hautajaisissa. Voisit ottaa oppia vaikka kuninkaallisista, jotka joutuvat sellaisiinkin tilanteisiin. Onneksi kenenkään ei ole pakko veisata, olipa uskovainen tai ateisti. En minäkään veisaa, kun en laula edes karaokea.

Vierailija
31/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto, miten itsekkäitä ihmiset nykyään ovatkaan...

Vierailija
32/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ap:n jutun kirjoittaja ole akateeminen. Käytöstavat ja sen verran sivistystä, että kenen kanssa vaan pystyy keskustelemaan, oppii pakosti yliopistoympäristössä pakosti.

Vierailija
33/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen ei pysty ilman vauvapalstaa päättämään, osallistuuko hautajaisiin vai ei????

Vierailija
34/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuh mikä moukka olet. Älä mene pilaamaan hautajaisia valita vaikka liitoskipuja.

Vierailija
35/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko sun kysyä a) mieheltä ja b) appivanhemmiltasi, miksi osallistumisesi on niin tärkeää. Me ei varmaankaan pystytä siihen vastaamaan. Outoa, kun ihmiset kommunikoi tällaisista asioista tuntemattomien kanssa, mutta eivät niiden kanssa, joita asia oikeasti koskee.

Vierailija
36/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla tosissasi. Haluatko estää tekosievyydelläsi miestäsi jättämästä hyvästejä kummitädilleen. Miten kummassa voit olla noin kylmä ja tunteeton. Totta kai miehesi menee ja sinun kuuluisi kuuliaisesti mennä mukana. No sen ymmärrän jos et osaa käyttäytyä niin jää pois. Mutta jos miehesi perii jotain kummitädiltään niin älä myöskään kajoa niihin rahoihin. Nehän on tekopyhien körttien rahoja hyi. et niihin voi millään sormiasi sotkea.

Valitettavasti tuommoiset kuin sinä ja sinun kommeti saa kaikki inhon karat pystyyn

Vierailija
37/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaistia Pohjanmaalla

Vierailija
38/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on mutta ei, sun ei ole pakko osallistua. Itsekään en tuu osallistumaan mihinkään miehen puolen hautajaisiin.
Ps: hautajaisiin ei kutsuta :D

Vierailija
39/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vaan tulevalle yh-äipälle!

Vierailija
40/51 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo tai sitten ap on sekaisin päästään. janki apua hullu.