Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PMS ja itkupäivä, muita?

Vierailija
18.03.2015 |

Joka ikinen kuukausi noin 1-2 päivää ennen menkkoja iskee masennus ja kauhea itkukohtaus. Yleensä itkun aiheuttaa vauvakuume (mä en tuu ikinä saamaan lapsia, kun ikinä ei oo hyvä aika hankkia niitä byhyy) tai pidän itseäni muuten vain epäonnistuneena elämässäni.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin vierasta minulle, samoin kuin muutkin ns. PMS-oireet.

Vierailija
2/11 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös epätoivoinen itkupäivä paria päivää ennen menkkoja. Sitä ei usein laukaise mikään oikea syy, vaan saatan itkeä mille tahansa satunnaiselle ja on vain todella paska fiilis. Ja jotenkin en ikinä edes tajua tilanteen ollessa päällä että nyt on pms-oireista kyse, vaan aina vasta jälkikäteen. Saattaisi auttaa, jos tajuaisi heti syyn epätoivoiselle ololle.

Argh, ärsyttävä ilmiö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel u! Täällä kärsin ihan samasta asiasta, tosin mulla fiilis kestää about 2-5 päivää. Oon itse kärsinyt PMS-oireista vasta lähes vuoden ja olen 25-vuotias. Yritän helpottaa oloa silloin B-vitamiinilla ja syömällä hyvin sekä liikkumalla. On kyllä mielenkiintoista miten hormonitoiminta vaikuttaa ihmiseen. Tiedän naisia jotka käyttää jopa lääkitystä tähän vaivaan (masennuslääke pienellä annoksella), mutta myös niitä jotka eivät usko että koko PMS-juttua on edes olemassa. Onneksi tätä kestää vain muutama päivä kuukaudesta.

Vierailija
4/11 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:28"]

[/quote]

Minulla oli sama. Teininä ja nuorena aikuisena kuvittelin, että PMS-oireet ovat jokin luulosairaus, koska en ollut kokenut niitä itse. Mutta annas ollakaan, nyt kolmekymppisenä kärsin todella rajuista oireista. Hiphei.

Vierailija
5/11 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös kaikki muut mahdolliset PMS-oireet: maha kuralla, maha täynnä ilmaa, turvottaa, tissit kipeät, alavatsaa juilii, joskus myös alaselkää, päänsärkyä, ärtyisyyttä. Jopa mieheni on huomannut tämän itkupäiväni ja tietää nykyään tasan tarkkaan, milloin olen pms-päissäni itkemässä ja milloin on syy jokin muu. Myönnän, että stressaan ja otan itseeni helposti asioita, joita ei pitäisi ottaa ja silloin, kun on mieli muutenkin herkkänä eli PMS:ssä, tulee väkisinkin mietittyä kaikki kurjat asiat kerralla läpi ja vollattua oikein kunnolla.

Uskon, että esim. hormonaalinen ehkäisy voi poistaa PMS-oireet kokonaan, mutta en sanoisi, että niitä ei ole olemassa ollenkaan, vaikka joku niin onnekas olisikin, ettei mitään tunne. Joillakin hormonitoiminta voi vaan vaikuttaa eri tavalla elimistöön kuin toisilla.

ap

Vierailija
6/11 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:34"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 08:28"]

[/quote]

Minulla oli sama. Teininä ja nuorena aikuisena kuvittelin, että PMS-oireet ovat jokin luulosairaus, koska en ollut kokenut niitä itse. Mutta annas ollakaan, nyt kolmekymppisenä kärsin todella rajuista oireista. Hiphei.

[/quote]

Minä olen 48-vuotias eikä mitään oireita ole ilmaantunut vieläkään.

Vierailija
7/11 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo koskaan ollu muita pms-oireita kuin hillitön siivous- ja pesänrakennusvimma pari päivää ennen menkkoja.
Viime ja tässä raskaudessa koko odotusaika oli juuri tuollaista kuvailemaasi masennusta, itkuisuutta ja maanista mielialojen heittelyä. Viimeksi imetysaika oli samaa, potenssiin tuhat. Nyt odotan kauhulla seuraavaa imetystä, miten pahaksi homma pääsee.

Vierailija
8/11 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan käytä hormonaalista ehkäisyä ja minulla on nyt PMS. Mahani on tällä hetkellä kuralla, vaikka muun ajan kuusta ei yleensä ole, jos en ole syönyt jotain sopimatonta. Kohdun seinämän krampit johtuvat myös hormonitoiminnasta ja lasken ne PMS-oireiksi, sillä minulla ne alkavat jo ennen vuotoa hyvissä ajoin. Myös rintojen kosketusarkuus ei voi olla mitään mielikuvituksen tuotetta. Kyllä ne ihan silmällä nähtävästi ovat turvoksissa kuin ilmapallot juuri ennen menkkoja. En myöskään suunnittele etukäteen, että "huomenna minulla on paha päivä, kun on enää kaksi päivää menkkoihin ja saan nyt vihdoin taas kiukutella ja itkeä niin paljon kuin sielu sietää". Itken tosiaan vain silloin, kun siltä tuntuu ja kummasti siltä tuntuu eniten juuri ennen menkkoja. Yhtä mystistä on se, että kaikki oireet häviävät menkkojen alettua hyvin nopeasti. Paitsi alavatsakivut jatkuvat muutaman ensimmäisen kuukautisvuotopäivän ajan.

En siis kuvittele PMS-oireitani, mutta ymmärrän kyllä, ettei niitä välttämättä ole kaikilla samanlaisina. Ihminen on yksilö ja se, miten hormonaalisiiin muutoksiin reagoi, riippuu paljolti yksilöstä.

Ap

Vierailija
9/11 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vain! Itseäni auttaa rankka liikunta, saa kätevästi kanavoitua kiukkuenergian siihen.

Vierailija
10/11 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kärsitään myös, tosin minulla on PCO ja kiertoni on ylipitkä, PMS saattaa pahimmillaan kestää jopa pari viikkoa :(. PCO:ssa munasarjoissa on enemmän tai vähemmän rakkuloita, ja ovulaatio ei tapahdu säännöllisesti/ normaalisti. Myös hormonierityksessä on häikkää. Odottelen kuukautisten alkamista yleensä 1-3 viikkoa ja koko sen ajan on sellainen olo, että ne ovat alkamassa. Se on aika kauheaa. Loppua kohden menee vatsa enemmän sekaisin, hikoiluttaa, olo on kuin vaihdevuotisella mummolla... Harmittaa, ärsyttää ja vaikka mitä. Vatsa on turvoksissa ja olo on kuin vesi-ilmapallolla. Vihlaisuja peräsuolessa, emättimessä ja kohtu kramppaa.

Kokeilin joskus mielialalääkettä tähän vaivaan... auttoihan se ikävään mielialaan juu, mutta muutoin en halunnut niitä muita sivuvaikutuksia ja melkeimpä sellaista tasaisen turtaa oloa. Pillereitä söin välissä viisi vuotta, silloin ei tällaisista oireista ollut tietoakaan. Lasten synnyttyä olin molempien kohdalla vajaan vuoden ilman pillereitä, imetysaikana ei mielestäni PMS:ää ollut, tosin ei ollut kuukautisiakaan...

Nykyisin en enää halua hormonaalista ehkäisyä, yritän siis lääkitä PCO:tani ja PMS:ääni ruokavaliolla. Mahd. sokeriton/viljaton/ hiilihydraatiton on paras....

Vierailija
11/11 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on mulle ihan uutta ja en normaalisti itke helposti. Nyt kahdessa viime kierrossa oon pms-aikaan oon huomannut et itkuherkkyys on todella matala ja meinaan alkaa vollottaa vaikka missä. En tiennyt et pms-oireet alkaa pahenemaan iän myötä. 

N32

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi