EKG:ssa näkyi 1.asteen av-katkos, mikä se on?
Niin.. Osaisiko joku kertoa? Ei kuulema ole vaarallinen, mutta kiinnostaisi tietää voiko tästä aiheutua myöhemmin jotakin? Olen 23-vuotias nainen. Onko minulla todennäköisesti aina ollut av-katkoksia vai voivatko ne kehittyä jostakin syystä? Entäs voiko tämä edetä 2. tai 3.asteen katkokseen?
Kiitos jos joku osaisi kertoa jotakin, kun netistä löysin vain vähän tietoa.. :-)
Kommentit (6)
Melko yleinen löydös, joka ei juurikaan vaikuta mihinkään, esim. sopiviin lääkkeisiin. Sitä en osaa sanoa, onko sillä taipumusta venyä 2. tai 3. asteen katkokseksi..monesti miettinyt itse samaa. Mikäli perustietoa haluat, niin kyse on siitä, että sydämen sähköinen impulssi viivästyy siirtyessään eteisistä kammioihin, minkä vuoksi PQ-aika sydänfilmissä on hieman pidentynyt. PQ-aika on kuitenkin sinulla vakio ja sydämessäsi on sinusrytmi ja kaikki johtuminen tapahtuu sinänsä normaalisti. "Ylemmän asteen" AV-katkoksissa johtuminen viivästyy niin paljon, että jokainen impulssi ei etene eteisistä kammioihin tai sitten eteiset ja kammiot lyövät aivan omissa tahdeissaan.
1. asteen AV-katkoksessa sähköiset supistumisimpulssit etenevät eteisistä kammioihin normaalia hitaammin. Sykkeen ensisijainen tahdistin sijaitsee siis oikeassa eteisessä ja sieltä viesti kulkee kammioihin. Tila ei ole vaarallinen eikä todennäköisesti etene, jos sydämestä ei sen kummempaa löytynyt. Joidenkin lääkitysten kohdalla asia tosin pitää huomioida, joten hyvä tuoda lääkärissä esiin. Ei hätää :)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 22:14"]Melko yleinen löydös, joka ei juurikaan vaikuta mihinkään, esim. sopiviin lääkkeisiin. Sitä en osaa sanoa, onko sillä taipumusta venyä 2. tai 3. asteen katkokseksi..monesti miettinyt itse samaa. Mikäli perustietoa haluat, niin kyse on siitä, että sydämen sähköinen impulssi viivästyy siirtyessään eteisistä kammioihin, minkä vuoksi PQ-aika sydänfilmissä on hieman pidentynyt. PQ-aika on kuitenkin sinulla vakio ja sydämessäsi on sinusrytmi ja kaikki johtuminen tapahtuu sinänsä normaalisti. "Ylemmän asteen" AV-katkoksissa johtuminen viivästyy niin paljon, että jokainen impulssi ei etene eteisistä kammioihin tai sitten eteiset ja kammiot lyövät aivan omissa tahdeissaan.
[/quote]
Tässä vielä linkissä selkokielellä asiaa AV-katkoksista (kunhan selaa haarakatkosten ohi). http://www.sydan.fi/sydansairaudet-ja-hoito/sydamen-rytmihairiot#blokit
Mitään muuta ei löytynyt eli ei mitään vakavaa siis. Kiitos teille informaatiosta! :-)
AP
Tämä helpotti minuakin. Tänään kuulin av-katkoksesta sydänfilmissä. Kiitos vastaajille!
En mitään hajua, mutta naurattaa tuo nimi, AV katkos :D ap ei ollu aaveella paikalla hehhheeee! Joo, nukkuun...